Oznaczenie VZ pochodzi od hiszpańskiego słowa „Veloz”, czyli szybka. Taka właśnie ma być Cupra Formentor z tymi dwoma niepozornymi literkami w nazwie. Także w wersji hybrydowej PHEV. Czy tak jest w rzeczywistości?

Cuprę poznasz od razu – to zasługa nie tylko ładnego designu nadwozia, ale też znaczka na masce. Formentor z opadającym tyłem ma zgrabną sylwetkę. Kolor Graphene Grey (5.475 zł) i 19-calowe felgi aluminiowe Artic Copper (5.973 zł) podkreślają proporcje i harmonię nadwozia, które z przodu i tyłu ma to „coś”.
Do tego w naszym testowym VZ doszły lusterka boczne z obudową z włókna węglowego w kolorze miedzianym (3.484 zł) i dobrze widoczne hamulce wyczynowe z zaciskami Brembo z przodu (11.772 zł).
WNĘTRZE
Pakiet Progressive design z kubełkowymi fotelami przednimi i tapicerką skórzaną Moon Slate Metallic wita nas po otwarciu drzwi. Do tego wnętrze dobrze doświetla elektrycznie otwierany dach panoramiczny za 5.475 zł z pakietu Skyline.
Użyte do zabudowy kabiny materiały są przyjemne w dotyku, a na podłodze kierowcy odnajdziemy nawiązujące do sportu metalowe nakładki na pedały i podstopnicę. W centrum duży czytelny ekran z podświetlaną belką z symbolami głośności i klimatyzacji. Do tego sprawny system audio Sennheiser TM. Trzeba przyznać, że multimedia skupione w ekranie działają szybko, sprawnie i nie absorbują niepotrzebnie uwagi. Podobnie sam wyświetlacz dla kierowcy.
Zapomnijmy jedynie o większym bagażu i miejscu na nogi dla dorosłych na kanapie. Bagażnik w wersji hybrydowej ma „w bazie” tylko 345 litrów, które dodatkowo ograniczają kable do ładowania.
NAPĘD
Formentora VZ PHEV napędza silnik spalinowy o mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm oraz elektryczny o mocy 116 KM i 330 Nm, z bateriią o pojemności 25,8 kWh, którą na 50 kW ładowarce zasilimy od 10-80% w 26 minut. Maksymalny zasięg na prądzie to katalogowo trochę ponad 100 km, choć w rzeczywistości bliżej 80 km (do poruszania się po mieście wystarczy).
Moc całkowita tego sprzęgniętego z 6-stopniową skrzynią DSG zestawu ma 272 KM i 400 Nm, co rozpędza auto do 100 km/h w 7 sekund, a V-maks. wynosi 220 km/h (wierzymy na słowo producentowi, nie sprawdzaliśmy). Do wyboru mamy cztery tryby pracy: Comfort, Performance, Supra (najbardziej sportowy) i Individual. Dwie środkowe, oczywiście, najgłośniejsze i najtwardsze.
WRAŻENIA
Spokojna podróż Formentorem PHEV mija przyjemnie, bez niespodzianek. Auto dobrze trzyma się drogi i zakrętów. Zawieszenie spokojnie radzi sobie z nierównościami, a jazdę umila dobry system audio. Jedynie przy gwałtownym przyspieszaniu ma się wrażenie jakby brakowało mocy. Od hamulców z zaciskami Brembo też oczekiwałem szybszej i mocniejszej reakcji. Za to bardzo dobrze działa aktywny tempomat reagujący „w punkt” ale nie nachalnie.
Wieczorem bardzo pomocne okazały się przednie światła Matrix LED z funkcją automatycznej regulacji zasięgu (4.729 zł), co ważne szczególnie w okresie jesienno-zimowym.
ILE TO KOSZTUJE?
Spojrzenie na cenę potrafi „zmrozić”. Ponad 262 tysiące zł za wersję bazową, a ponad 320 tysięcy złotych za tak skonfigurowaną jak nasza testówka. Przyznam, że cena zaszokowała. Przy takiej wysokości, podobnie jak w testowanym wcześniej modelu Terramar, za kabel do ładowania AC ze stacji ładującej (model 3, 16 A) trzeba było dodatkowo zapłacić 846 zł (taniej o 1 zł!). Taki drobiazg przy 320 tys. zł…
Kto to kupi? Może znajdą się chętni na hybrydę „pomagającą” walczyć z emisją CO2 ku radości unijnych urzędników i parlamentarzystów? To chyba najlepsi odbiorcy hybrydowego Formentora VZ patrząc na ich zarobki. Miłośników sportowych doznań Formetor VZ w tej wersji raczej nie przekona. Dla nich pozostanie kosztownym „wynalazkiem” walki z CO2.
Ryszard Turski
Fot. autor
Cupra Formentor VZ
| Silnik | 1.5 TSI e-Hybrid, 1.498 ccm + elektryczny |
| Maks. moc całkowita | 272 KM: 177 + 116 (elektr.) |
| Maks. moment obr. | 400 Nm |
| Skrzynia biegów | DSG-6 |
| Długość / szerokość / wysokość | 4451/ 1839 / 1508mm |
| Rozstaw osi | 2681 mm |
| Pojemność bagażnika | 345 l |
| Pojemność zbiornika paliwa | 40 l |
| 0-100 km/h | 7,0 s |
| V-maks. | 220 km/h |
| Średnie zużycie paliwa | 8,2 l/100 km |
| Cena bazowa / testowy egz. | 262.800 / 321.510 zł |










