Takich aut nie zobaczycie nigdzie - Auto Nostalgia 2022 - Trends Magazines

Takich aut nie zobaczycie nigdzie – Auto Nostalgia 2022

W weekend 23-24 kwietnia w Warszawie odbyły się Targi Pojazdów Zabytkowych „Auto Nostalgia”.

Uczestniczyliśmy w wystawie i mimo, iż nie były to duże targi, to było na nich kilka pojazdów, które zrobiły na nas ogromne wrażenie.

Wierzę, że podczas lektury poczuli klimat, który panował na tych targach.

Autonostalgia

Prawdziwe „Perełki motoryzacji”

Wśród setek pięknych starych pojazdów szczególnie spodobało nam się kilka egzemplarzy.

Amphicar – cywilna amfibia

Auto_Nostalgia_2022_amfibia

Wyobraźcie sobie, że idziecie przez hale zapełnione pięknymi klasykami i już z oddali wasz wzrok przyciąga niespotykana sylwetka. Przyspieszacie kroku, bo chcecie zaspokoić swoją ciekawość i dowiedzieć się, co to za… cudo. Co to właściwie jest? Auto, łódź? Dwa w jednym – amfibia!

Amphicar (amphibious i car), to jedna z pierwszych, tak licznie produkowanych amfibii przeznaczonych na rynek cywilny. W latach 1961-1968 wyprodukowano około 4.000 egzemplarzy.

Napęd stanowił czterocylindrowy silnik Triumph R4 z modelu Herald 1200, mający pojemność 1,1, litra i moc 43 KM. Auto osiągało prędkość maksymalną 110 km/h na drodze i 7 węzłów w wodzie.

Podczas poruszania się w wodzie, napęd przenoszony był na śruby, a zmiana kierunku odbywała się poprzez skręcanie kołami – niezbyt skutecznie ?. Podobne rozwiązanie miał woskowy Schwimmwagen Volkswagena.

Jeśli nawet udałoby Wam się znaleźć taki pojazd na sprzedaż, to jego cena może przyprawić o zawrót głowy – ok. 400.000 złotych.

Mercedes 170h W28 – jedyny Mercedes z silnikiem z tyłu!

Auto_Nostalgia_2022_Mercedes

Auto_Nostalgia_2022_Mercedes_2

Auto_Nostalgia_2022_Mercedes_2

Auto_Nostalgia_2022_Mercedes

Auto_Nostalgia_2022_Mercedes_2

Auto_Nostalgia_2022_Mercedes

Wśród kolorowych oldmobili mocno się nie wyróżnia. Zdziwienie rośnie, gdy wasze oko wyłapie, któryś z nietypowych szczegółów. Mercedes-Benz 170H W28 ma ich kilka. Naszą uwagę najpierw zwróciła rzadko spotykana środkowa lampa. Jest to nietypowe rozwiązanie  dla jakiejkolwiek marki, a co dopiero dla… Właśnie! Szukamy wzrokiem znaczka, a tam skromna gwiazdeczka. Okazuje się, że znaczek tego Mercedesa nie posiada obręczy, w której to właśnie powinna się znajdować owa gwiazdka. No to już wiecie, że należy się przyjrzeć bliżej temu egzemplarzowi, który nie przestaje intrygować.

W 1936 roku, równolegle do klasycznego Mercedesa-Benz 170 V z silnikiem z przodu, Daimler-Benz AG wprowadził Mercedesa-Benz 170 H , z silnikiem z tyłu. Oznaczenie „H” pochodziło od „Heckmotor”, czyli „silnik z tyłu”. Był to czterocylindrowy silnik o pojemności 1697 ccm i mocy 38 KM (28 kW).

Samochód, mimo iż był znacznie droższy od swojej przednio-silnikowej wersji, to nie koniecznie był bardziej komfortowy. Silnik brzmiał głośniej, gorzej się prowadziło auto, które oferowało znacznie mniej miejsca w bagażniku niż wersje standardowe. Jego ekskluzywne wyposażenie i innowacyjność spowodowały, że był uważany za „lepszy”, jednak sprzedawał się gorzej niż 170 V. Oprócz kabrioletu, którego macie przyjemność podziwiać na zdjęciach, były też produkowane sedany ze stałym dachem. Produkcja została wstrzymana w 1939 roku z powodu wojny i niskiego popytu.

Aktualna cena tego modelu to ok. 450.000 złotych.

Alfa Romeo 1300 GT Zagato Junior – sen kolekcjonerów

Auto_Nostalgia_2022_Zagato

Domyślamy się, że większość z nas nigdy nie zobaczy tego auta na żywo. Nam się udało! Mimo, że to auto ma już 50 lat, na jego widok staniecie, jak wryci ?. Żadne zdjęcie nie odda tego wrażenia. Sylwetka jest zaprojektowana w taki sposób, że mimo iż auto ma wyłączony silnik, to zdaje się gotowe do startu. Zmiękną Wam kolana w momencie, gdy poznacie parametry. Jest jeden duży minus… graniczy z cudem, zrobienie dobrego zdjęcia, ponieważ bez przerwy stoją przy nim podziwiające go tłumy.

Przedstawiamy wam jeden z zaledwie 1108 wyprodukowanych w latach 1969-1975 egzemplarzy. Wynik współpracy Alfy Romero z firmą karoseryjną braci Giani i Elio Zagato oraz projektantem Ercole Spada do dziś wzbudza zachwyt.

Zagato zbudowana jest na płycie podłogowej Spider 1300 Junior, Junior Z. Częściowo wykonana z aluminium, jest lżejsza niż modele, z których się wywodzi.  Ta Alfa jest kompaktowa, szybka, aerodynamiczna i  zwinna.

Auto napędza 4-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 1290 ccm, z dwoma walkami rozrządu i mocy 89 KM przy 6000 obr./min. Jednostka bez problemu osiągała 175 km/h. Zegato ma charakter typowo sportowy. W kabinie jest dość głośno, zawieszenie jest twarde, tylny napęd wymusza znacznie większe skupienie kierowcy. Podobno dźwięk, który wydaje silnik w momencie wkręcenia się na wysokie obroty jest niezapomniany.

Aktualna cena tego modelu to ok. 350.000 złotych.

Jedyny na świecie Oławski Jelcz

Auto_Nostalgia_2022_Jelcz

Na sam koniec chcieliśmy wam zaprezentować pojazd, ktory został wyprodukowany w ilości… jednej sztuki!

Mowa to o Oławskim Jelczu, którego mogliśmy podziwiać na stoisku Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie w towarzystwie Syreny 101 i Mikrusa mr-300, przy akompaniamencie muzyki z klasycznego adaptera, popijając przy tym wodę z saturatora.

Historia tego mini – autobusu jest tak oryginalna, jak on sam.

Skonstruował go i wykonał w 1981 roku pracujący w zakładach w Jelczu-Laskowicach, Jan Lisiecki. Z różnych przyczyn auto nie weszło do produkcji. Prototyp zbudowany był na bazie Żuka, a poszczególne elementy zostały zaczerpnięte z części dostępnych w jelczańskich zakładach.

Przyczyna powstania tego projektu była całkiem prozaiczna. Pan Jan posiadał cztery córki, więc znalezienie środka transportu dla całej rodziny było w tamtych czasach wręcz niemożliwe. Potrzeba matką wynalazku i tak powstał prototyp Oławskiego Jelcza.

Po kilkudziesięciu latach trafił do oławskiego kolekcjonera Tomasza Jurczaka, który pod szyldem Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie przeprowadził 14-miesięczną odbudowę pojazdu. 

Pojazd będzie można podziwiać w Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie przez najbliższe kilka miesięcy – do czerwca, Jelcz będzie stacjonował też gościnnie w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach.

Na portalu YouTube po wpisaniu „Oławski Jelcz” możecie znaleźć wiele ciekawych nagrań.

Cena pojazdu? Bezcenny ?

Podsumowanie wystawy

Na uwagę zasługuje także wiele innych niespotykanych pojazdów, jak choćby  BMW Isetta, Star W21, Lancia Thema 8.32 z silnikiem Ferrari, Renault Alpine, a nawet ciągnik Puchacz z lat 30.

Auto_Nostalgia_2022z

Miło nam było zobaczyć tyle pięknych retro pojazdów w jednym miejscu.

Już nie możemy się doczekać kolejnego eventu grupy MTP, czyli jesiennego Retro Motor Show!

Już wkrótce zobaczycie naszą fotorelacje z tej imprezy. Zaglądajcie zatem na naszą stronę. 

Fot. Krzysztof Galar, Justyna Magierło

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Fabryka BMW w Spartanburgu

Europejskie koncerny zaprzestaną sprzedaży w Rosji? To nie takie proste

Ze względu na inwazję Rosji na Ukrainę wiele państw domaga się nałożenia jak najdalej idących sankcji na Rosję. Także koncerny motoryzacyjne rozważają twarde kroki przeciwko agresorowi, nawet zakaz sprzedaży aut w tym kraju. Wprowadzenie sankcji przez firmy produkujące auta zapewne mocno Rosja by odczuła, ale w dzisiejszym, globalnym świecie pełnym powiązań działa to niestety w…

VW Passat W8 – wszystko co chcesz o nim wiedzieć

W cyklu „Anatomia” przedstawiamy VW Passata W8. Duże zainteresowanie akcesoriami z tego modelu wynika z popularności, jaką osiągnęły pozostałe wersje Passata B5, ale też z faktu, iż sam W8 to właściwie Król Sleeperów. Wyjątkowy status pierwszego 8-cylindrowego Volkswagena, stawiający go w roli poprzednika Phaetona, podkreśla fabryczne oznaczenie 3BS. Passat W8 - silnik/napęd BDN (09/01-09/04), BDP…