Szybsze ładowanie, dzięki chłodniejszym kablom - Trends Magazines

Szybsze ładowanie, dzięki chłodniejszym kablom

Temperatura jest jednym z największych wrogów pojazdów elektrycznych. O tym, że baterie nie lubią zbyt niskich temperatur, wiemy już od dawna. Mało natomiast się mówi o problemach z nadmierną temperaturą w trakcie ładowania. O ile producentom udało się całkiem nieźle ogarnąć temat chłodzenia baterii czy samych ładowarek (stosując po prostu obieg cieczy), jednak wciąż istnieje jedno słabe ogniwo w tym łańcuchu – kabel łączący ładowarkę z autem. Obecnie to właśnie on najbardziej ogranicza prędkości osiągane podczas ładowania pojazdów elektrycznych. Można co prawda stosować coraz grubsze i większe kable, jednak będzie oznaczało to spory dyskomfort dla użytkowników podłączających auta.

Naukowcy z uniwersytetu Purdue w USA proponują jednak inne rozwiązanie w postaci aktywnego chłodzenia kabli ładujących. Opracowany przez nich system, przy tylko nieznacznie większej grubości kabla ładującego, pozwala na przenoszenie znacznie większego prądu. Według wyliczeń naukowców dzięki chłodzeniu można by uzyskać nawet 2500 amperów. Dla porównania, najlepsze ładowarki na rynku oferując obecnie około 500 amperów.

Dla przeciętnego użytkownika oznaczałoby to kilkukrotne skrócenie czasu szybkiego ładowania (czyli od 5 do 80% baterii) – z 20-40 min do około 5-10min dla większości popularnych aut elektrycznych.

Jednym z partnerów projektu jest Ford, nie wykluczone więc, że już niedługo auta tego producenta będą w stanie obsłużyć wyjątkowo szybkie ładowanie – jak twierdzą naukowcy, przy obecnym tempie badań, gotowa technologia mogłaby trafić do produkcji za około 2 lata.

 

 

Maciek Kalkosiński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Na co BMW wydało 900 milionów Euro?

Zakłady BMW Group w Monachium są przygotowane do produkcji elektrycznego BMW i4. Po sześciotygodniowej przebudowie około 5000 pracowników linii montażu pojazdów wznowiło produkcję seryjną. Zakłady będą mogły produkować na tej samej linii pojazdy z napędem wysokoprężnym, benzynowym, hybrydowym oraz w pełni elektryczne BMW i4. Koncern BMW Group zainwestował w całą rozbudowę i przebudowę około 200 milionów euro. Już w latach 2015-2018…

VW e-up! widok z tyłu

Jak VW e-up! sprawdza się w mieście? 100 km za 10 zł

Na polskich drogach coraz częściej spotykamy samochody elektryczne. Do aut najlepiej sprawdzających się na miejskich ulicach należy Volkswagen e-up! Pokonanie nim 100 kilometrów kosztuje niecałe 10 złotych. Produkowany od 2011 roku up! doczekał się wielu ciekawych wersji. Wystarczy wspomnieć o uterenowionym cross up! czy sportowym GTI. W 2013 roku pokazano elektryczny e-up!, który w 2019 roku został udoskonalony – nieznacznie wzmocniono silnik,…