Szybsze ładowanie, dzięki chłodniejszym kablom - Trends Magazines

Szybsze ładowanie, dzięki chłodniejszym kablom

Temperatura jest jednym z największych wrogów pojazdów elektrycznych. O tym, że baterie nie lubią zbyt niskich temperatur, wiemy już od dawna. Mało natomiast się mówi o problemach z nadmierną temperaturą w trakcie ładowania. O ile producentom udało się całkiem nieźle ogarnąć temat chłodzenia baterii czy samych ładowarek (stosując po prostu obieg cieczy), jednak wciąż istnieje jedno słabe ogniwo w tym łańcuchu – kabel łączący ładowarkę z autem. Obecnie to właśnie on najbardziej ogranicza prędkości osiągane podczas ładowania pojazdów elektrycznych. Można co prawda stosować coraz grubsze i większe kable, jednak będzie oznaczało to spory dyskomfort dla użytkowników podłączających auta.

Naukowcy z uniwersytetu Purdue w USA proponują jednak inne rozwiązanie w postaci aktywnego chłodzenia kabli ładujących. Opracowany przez nich system, przy tylko nieznacznie większej grubości kabla ładującego, pozwala na przenoszenie znacznie większego prądu. Według wyliczeń naukowców dzięki chłodzeniu można by uzyskać nawet 2500 amperów. Dla porównania, najlepsze ładowarki na rynku oferując obecnie około 500 amperów.

Dla przeciętnego użytkownika oznaczałoby to kilkukrotne skrócenie czasu szybkiego ładowania (czyli od 5 do 80% baterii) – z 20-40 min do około 5-10min dla większości popularnych aut elektrycznych.

Jednym z partnerów projektu jest Ford, nie wykluczone więc, że już niedługo auta tego producenta będą w stanie obsłużyć wyjątkowo szybkie ładowanie – jak twierdzą naukowcy, przy obecnym tempie badań, gotowa technologia mogłaby trafić do produkcji za około 2 lata.

 

 

Maciek Kalkosiński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Passat eHybrid – coś za coś

Hybrydowy VW Passat Variant wydaje się być kompletnym samochodem. Jest bardzo przestronny, wygodny, nowoczesny i ma bardzo wydajny napęd. To hybryda plug-in, więc możesz cieszyć się napędem elektrycznym bez obawy o brak prądu, czy długie oczekiwanie przy ładowaniu. VW Passat eHybrid nie jest jednak pozbawiony wad. Czy jednak ma ich na tyle dużo, żeby z…

Produkcja BMW iX podporządkowana jest całościowej koncepcji zrównoważonego rozwoju

Rozwój i produkcja nowego BMW iX podporządkowane są całościowej koncepcji zrównoważonego rozwoju, która obejmuje przestrzeganie surowych norm środowiskowych i społecznych w wydobyciu surowców, wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz materiałów pochodzących z recyklingu. Np. uzyskany bilans CO2 potwierdzony jest deklaracją ważności niezależnej jednostki badawczej. Na przykład certyfikat dla BMW iX xDrive40 wykazał przy przebiegu…