Szybsze ładowanie, dzięki chłodniejszym kablom - Trends Magazines

Szybsze ładowanie, dzięki chłodniejszym kablom

Temperatura jest jednym z największych wrogów pojazdów elektrycznych. O tym, że baterie nie lubią zbyt niskich temperatur, wiemy już od dawna. Mało natomiast się mówi o problemach z nadmierną temperaturą w trakcie ładowania. O ile producentom udało się całkiem nieźle ogarnąć temat chłodzenia baterii czy samych ładowarek (stosując po prostu obieg cieczy), jednak wciąż istnieje jedno słabe ogniwo w tym łańcuchu – kabel łączący ładowarkę z autem. Obecnie to właśnie on najbardziej ogranicza prędkości osiągane podczas ładowania pojazdów elektrycznych. Można co prawda stosować coraz grubsze i większe kable, jednak będzie oznaczało to spory dyskomfort dla użytkowników podłączających auta.

Naukowcy z uniwersytetu Purdue w USA proponują jednak inne rozwiązanie w postaci aktywnego chłodzenia kabli ładujących. Opracowany przez nich system, przy tylko nieznacznie większej grubości kabla ładującego, pozwala na przenoszenie znacznie większego prądu. Według wyliczeń naukowców dzięki chłodzeniu można by uzyskać nawet 2500 amperów. Dla porównania, najlepsze ładowarki na rynku oferując obecnie około 500 amperów.

Dla przeciętnego użytkownika oznaczałoby to kilkukrotne skrócenie czasu szybkiego ładowania (czyli od 5 do 80% baterii) – z 20-40 min do około 5-10min dla większości popularnych aut elektrycznych.

Jednym z partnerów projektu jest Ford, nie wykluczone więc, że już niedługo auta tego producenta będą w stanie obsłużyć wyjątkowo szybkie ładowanie – jak twierdzą naukowcy, przy obecnym tempie badań, gotowa technologia mogłaby trafić do produkcji za około 2 lata.

 

 

Maciek Kalkosiński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Z Chin do Niemiec elektrycznym prototypem AIWAYS U5

Przez prawie dwa miesiące dwa prototypowe akumulatorowo-elektryczne SUV-y AIWAYS U5 pokonały prawdopodobnie najdłuższą trasę tego typu prototypem pojazdu elektrycznego. Projekt otrzymał nazwę „U5 Engineering Drive”. Auta odjechały z Xi'an w Chinach 17 lipca i dotarły do Frankfurtu na targi IAA. AIWAYS U5 to samochód, który ma ambicje trafić do sprzedaży w Europie w 2020 roku.…

VW Golf Mk9 będzie elektryczny

Volkswagen Golf w dziewiątej odsłonie nadal przetrwa, co dziś nie jest takie oczywiste, ale pożegnamy tradycyjne silniki spalinowe. Te zostaną tylko przy najmocniejszych odmianach.  Volkswagen mocno prze w stronę elektryfikacji. Po premierze flagowego ID.7 oraz koncepcyjnego ID. GTI przyszedł czas na informacje o Golfie. Producenci coraz mniej patrzą na sentymenty i idą z duchem czasu.…