Szybsze ładowanie, dzięki chłodniejszym kablom - Trends Magazines

Szybsze ładowanie, dzięki chłodniejszym kablom

Temperatura jest jednym z największych wrogów pojazdów elektrycznych. O tym, że baterie nie lubią zbyt niskich temperatur, wiemy już od dawna. Mało natomiast się mówi o problemach z nadmierną temperaturą w trakcie ładowania. O ile producentom udało się całkiem nieźle ogarnąć temat chłodzenia baterii czy samych ładowarek (stosując po prostu obieg cieczy), jednak wciąż istnieje jedno słabe ogniwo w tym łańcuchu – kabel łączący ładowarkę z autem. Obecnie to właśnie on najbardziej ogranicza prędkości osiągane podczas ładowania pojazdów elektrycznych. Można co prawda stosować coraz grubsze i większe kable, jednak będzie oznaczało to spory dyskomfort dla użytkowników podłączających auta.

Naukowcy z uniwersytetu Purdue w USA proponują jednak inne rozwiązanie w postaci aktywnego chłodzenia kabli ładujących. Opracowany przez nich system, przy tylko nieznacznie większej grubości kabla ładującego, pozwala na przenoszenie znacznie większego prądu. Według wyliczeń naukowców dzięki chłodzeniu można by uzyskać nawet 2500 amperów. Dla porównania, najlepsze ładowarki na rynku oferując obecnie około 500 amperów.

Dla przeciętnego użytkownika oznaczałoby to kilkukrotne skrócenie czasu szybkiego ładowania (czyli od 5 do 80% baterii) – z 20-40 min do około 5-10min dla większości popularnych aut elektrycznych.

Jednym z partnerów projektu jest Ford, nie wykluczone więc, że już niedługo auta tego producenta będą w stanie obsłużyć wyjątkowo szybkie ładowanie – jak twierdzą naukowcy, przy obecnym tempie badań, gotowa technologia mogłaby trafić do produkcji za około 2 lata.

 

 

Maciek Kalkosiński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Fisker Ocean – wizjoner powraca, ale czy na długo? – PROTOTYP

Henrik Fisker powraca. Poprzedni model wizjonera, Karma, był ciepło przyjęty. Niestety spora część produkcji została zniszczona przez huragan i firma zbankrutowała. Tym razem projektant stawia na auto typu SUV. Fisker Ocean, bo o nim mowa, został zaprojektowany w Kalifornii i będzie najbardziej ekologicznym pojazdem na świecie. Fisker ominął standardowy motoryzacyjny proces tworzenia samochodu pokazowego -…

Nowe Renault Captur. Czy sequel będzie hitem?

Podczas IAA we Frankfurcie Thierry Bolloré, dyrektor generalny Grupy Renault przedstawił nowe Renault Captur. To najnowsza generacja francuskiej propozycji na rynku miejskich SUV-ów. Z punktu widzenia strategicznego jest to niezwykle ważny pojazd dla marki, ponieważ sprzedano już 1,5 miliona sztuk tego modelu w ponad 90 krajach. Renault zapowiada, że nowy model będzie bardziej uniwersalny, o…