Stylowo obniżony Golf IV - Trends Magazines

Stylowo obniżony Golf IV

O wszystkim zadecydował rozsądek. Władek kupił Golfa 4, ponieważ jest to solidne i oszczędne auto. Miał wtedy 20 lat i szukał swojego pierwszego wozu.

 Wybrał 3-drzwiową czwórkę z 1998 roku z kultowym motorem 1.9 TDI. Na początku wóz służył do codziennej jazdy, ale dziewczyna Władka, Karolina, która jest prawdziwą fanką motoryzacji, pragnęła czegoś więcej. Zaczęła więc namawiać go do przerobienia Golfa i podsuwać mu zdjęcia zmodyfikowanych aut z niemieckich portali internetowych. To nie przekonało nieugiętego partnera. Zatem Karolina zaprosiła Władka na VAG Event w 2012. Gdy na własne oczy zobaczył świetny tuning, połknął bakcyla. Wtedy razem zdecydowali, że przygotują projekt na poziomie, który w przyszłości zapewni im udział w tym zlocie. Oto geneza jednego z najciekawszych polskich projektów stance na platformie 1J.

W pierwszej kolejności zajęto się zmianami stylistycznymi. Zamontowano pakiet oryginalnych zderzaków z wersji R32 (z przodu usunięto wnękę na rejestrację) oraz nakładki progowe z ABS na wzór oryginalnych R32. Przedni zderzak uzupełniła dokładka z Seata Leona Cupry. Zmieniło się również seryjne oświetlenie. Przednie lampy to Hella ProjektZWO, tylne pochodzą z wersji R32. Boczne migacze zostały przyciemnione. Tak przygotowany hatchback pokryto nową powłoką lakierniczą w oryginalnym odcieniu L041. Przy okazji malowania zmieniono kolor logo na tylnej klapie. Przednie to oryginalny czarny element z niemieckiego radiowozu.

Tak wyglądające auto trzeba było obniżyć. Władek od razu zainstalował air ride niemieckiej firmy G.A.S. W jego skład wchodzą: miechy Rubena, kompresor Viair, zawory 1/8 G.A.S., 8-milimetrowe przewody Tekalan i 10-litrowa butla. Został zbudowany w oparciu o gwintowane zawieszenie H&R. To jednak niejedyne zmiany w zawieszeniu. Aby Golf odpowiednio „siadał”, konieczna była zmiana kątów kół. Z przodu regulację zapewniają dokładki sworznia wahacza LCA, z tyłu auto wyposażono w camber plates. Odpowiednią sztywność zapewnia stabilizator z Audi S3.

By dokładnie opisać felgi, musimy użyć określeń: 18-calowe pięcioramienne 3-częściowe skręcane. Taki zestaw przymiotników gwarantuje sukces. Są to felgi Tracer Tech 1. Ich rotory zostały pomalowane na lazurowy odcień Candy, a ranty Radinox wypolerowane na wysoki połysk – rewelacja! Lepsze wypełnienie przestrzeni za felgą i lepsze hamowanie zapewniają większe hamulce z przodu. Mają rozmiar 312 mm i pochodzą z Golfa GTI 25 Jahre. Opony mają rozmiar 205/35/18 z przodu (felga 8,5J) i 215/35/18 z tyłu (felga 9,5J).

Golf fabrycznie został wyposażony w szare materiałowe wnętrze i szarą podsufitkę, które zupełnie nie pasowały do odmienionego auta. Teraz zarówno tylna kanapa, jak i boczki drzwiowe pochodzą teraz z wersji R32 i są fabrycznie obszyte czarną skórą. Kierowca i pasażer zasiadają zaś w oryginalnych kubłach Koenig z Golfa R32. Seryjna kierownica ma nowe skórzane poszycie.

Inne dodatki z unikatowej wersji R32 to zestaw dekorów oraz kratki nawiewów. Nowa podstopnica i nakładki pedałów były przeznaczone do Audi TT. Seryjne wskaźniki zastąpiły zegary Sport Edition ze srebrną obwódką. Po lewej stronie od kolumny kierownicy znajduje się manometr Viair. Najfajniejsze są jednak przełączniki air ride. Znajdują się w lewym podłokietniku i wyglądają niczym guziki do obsługi nieistniejących otwieranych tylnych okien.

Ostatnią, chyba najważniejszą modyfikacją była zmiana jednostki napędowej. W 2015 zamiast 110-konnego diesla zamontowano ponaddwustukonny motor VR6. Sześciocylindrowy benzynowy silnik o pojemności 2,8 l pokazał, na co stać Golfa. Władek zdecydował się na pozostawienie go w seryjnej formie. Uwolnił tylko jego charakterystyczny dźwięk poprzez montaż 2-calowego przelotowego wydechu zakończonego stosowanym do zderzaka R32 tłumikiem. Dzięki temu auto pięknie brzmi i zwraca na siebie uwagę.

 Podjęta w 2012 roku decyzja o modyfikacji Golfa okazała się strzałem w dziesiątkę! Już w 2014 samochód pozytywnie przeszedł selekcję na Racesim. To jednak nie zaspokoiło apetytu Władka i Karoliny. Latem 2015 roku podjęli się zorganizowania własnej imprezy – Beskidzkiej Integracji. Event okazał się wielkim sukcesem i na stałe wpisał się do kalendarza spotkań miłośników stylu stance. W 2018 roku odbędzie się już jego czwarta edycja. A uczestnictwo w VAG Event, od którego wszystko się zaczęło? Oczywiście, że się udało! Tam Władek i Karolina mogli jednak pokazać się dopiero w 2016 roku. Organizatorzy docenili Golfa, gdy zamontowano w nim wspomniany silnik VR6.

 

 W 2017 roku Władek i Karolina wzieli ślub, do którego pojechali swoim ulubionym Golfem. W odczuciu pary młodej poczciwy hatchback spełnił już swoją rolę w ich życiu i zdecydowali się na jego sprzedaż. Podobno auto wciąż jest w Polsce, a nowy właściciel kontynuuje prace. A Władek i Karolina? Oni zdecydowali się na kompletną zmianę i kupili Nissana Silvię S15.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

 

VW Golf IV, 1998 r. 

SILNIK/NAPĘD: Seryjny: 1.9 TDI 110 KM przy 4150 obr./min, 235 Nm przy 1900 obr./min; aktualny: AUE 2.8 24vVR6 204 KM przy 6000 obr./min, 270 Nm przy 3200 obr./min; wydech 2-calowy od kolektora z ostatnim tłumikiem przelotowym przeznaczony do zderzaka R32.

ZAWIESZENIE/HAMULCE: Air ride firmy G.A.S., amortyzatory gwintowane H&R (-50 mm), miechy Rubena, kompresor Viair 350, przewody 8 mm tekelan, zawory 1/8 cala G.A.S., butla 10 l, regulacja kątów z przodu 3 st. za pomocą LCA, z tyłu 5,5 st. camber plates, stabilizator z Audi S3; układ hamulcowy: przednie zmienione z seryjnych 280 mm na 312 mm wraz z zaciskami z Golfa 4 GTI 25 Jahre

KOŁA/OPONY: Felgi Tracer Tech 1, rotory przemalowane proszkowym lakierem Candy w odceniu lazurowym, średnica felg 18 cali, szerokość 8,5/9,5J, ranty Radinox, opony z przodu 205/35/18 Nankang, z tyłu 215/35/18 Zeetex

NADWOZIE: Zderzaki przedni i tylny oryginalne Golf R32, listwy progowe to wzór R32 z ABS, lampy przednie Hella projektZWO, tylne Hella US R32/25th, dokładka zderzaka przedniego Seat Leon Cupra, przyciemnione migacze boczne, przednie logo VW z niemieckiego radiowozu, nowy lakier L041

 WNĘTRZE: Fotele skórzane Koenig R32, skórzana kanapa i boczki drzwiowe, dekory, kratki nawiewów – R32, obszyta na nowo kierownica, wskaźnik air ride Viair dual, nakładki pedałów i podstopnica Audi TT, zegary Sport Edition

AUDIO: Jednostka sterująca Pioneer AVH 3300 2DIN, wzmacniacz jednokanałowy Audison, subwoofer JBL 350V rms, 8 fabrycznych głośników

STYL: OEM+/stance

WŁAŚCICIEL: Władysław Gołombek

PODZIĘKOWANIA: Szczególne podziękowania dla mojej żony Karoliny za zaszczepienie i wspieranie wspólnej pasji oraz dla taty za nieocenioną pomoc i wkład w powstanie tego samochodu.

(VW TRENDS 1/2018)

Podobne

Technika: sprzęgło – Jedno- czy dwumasowe?

Wśród modyfikacji aut wyróżnić można takie, które przynoszą same korzyści. Należą do nich przemyślany tuning elektroniczny, zmiana kolektorów, wymiana silnika na wydajniejszy, instalacja amortyzatorów o regulowanym stopniu tłumienia czy dodanie stabilizatora tylnej osi w aucie, które fabrycznie nie zostało w niego wyposażone. Istnieje jednak grupa praktyk tuningowych postrzeganych jako kontrowersyjne. Nie chodzi tu o barwny tuning…