Specjalna edycja specjalnego samochodu: BMW M3 30 Jahre (F80) - Trends Magazines

Specjalna edycja specjalnego samochodu: BMW M3 30 Jahre (F80)

BMW M30 30 Jare F 80 widok z przodu

BMW M3 F80 30 Jahre to auto absolutnie wyjątkowe. Wyprodukowano ich w liczbie zaledwie 500 egzemplarzy dla uczczenia 30. rocznicy powstania pierwszej M3. Auto niezwykle rzadkie, ponadczasowe i niepowtarzalne. Grzegorz, właściciel opisywanego samochodu, postanowił je zindywidualizować. Dzięki kilku niezbyt inwazyjnym zmianom powstało M3 jedyne w swoim rodzaju.

Początki M3

Historia M3 rozpoczęła się w 1986 roku. To właśnie Niemcy postanowili pokazać światu bazującą na generacji E30 pierwszą mocarną i niepokorną M3. Auto było typowym dwudrzwiowym coupé o niezbyt wyjątkowej urodzie, napędzie przenoszonym na tylne koła, z umieszczonym pod przednią maską około 200-konnym silnikiem. Ciekawostką jest to, że BMW w przypadku najbardziej ostrej wersji serii 3 nie zdecydowało się na rzędową szóstkę. Zamiast niej postawiono na sportowy, wysokoobrotowy 2,3-litrowy silnik R4 S14.

BMW M30 30 Jare F 80 widok z tyłu

Idea lekkiego sportowego narowistego auta sprawdziła się na tyle, że BMW nie miało wyjścia. W 1992 roku zadebiutowało M3, oparte na modelu E36. Samochód o dość przeciętnym nadwoziu był dużo szybszy od poprzednika i dawał jeszcze więcej frajdy z jazdy.

BMW M30 30 Jare F 80 rury wydechowe i dyfuzor

Przez kolejnych 20 lat Niemcy stworzyli trzy nowe pokolenia trojki. Każde z nich miało wersję M3. Za każdym razem inną, lepszą. Wolnossące R6 zostało zastąpione również wolnossącym V8. Potem nastąpił powrót do przeszłości i pod maską znów zaczęto montować sześciocylindrowy silnik. Jednak w przeciwieństwie do poprzednika po raz pierwszy w historii z turbodoładowaniem.

BMW M30 30 Jare F 80 fotel pasażera

Nowa era – M3 F80

Debiutujące w 2013 roku BMW M3 F80 wywołało szok u wiernych fanów modelu. Po pierwsze, pod maską tego kultowego modelu po raz pierwszy w historii pracował turbodoładowany motor, a po drugie – M3 było dostępne tylko jako czterodrzwiowy sedan. Dwudrzwiowe coupé nosiło zupełnie nowe oznaczenie M4.

BMW M30 30 Jare F 80 napis na błotniku

Z upływem czasu samochód zyskiwał coraz więcej fanów, szczególnie że sześciocylindrowy silnik dzięki turbosprężarce miał niebagatelną moc 431 KM. Hipnotyzujące były także osiągi auta. Standardowa wersja na osiągnięcie 100 km/h potrzebowała raptem 4,3 s. Mocniejsza i debiutująca nieco później 450-konna Competition 4,1 sekundy.

Jedno pozostało niezmienne – tylny napęd. M3 F80 w dalszym ciągu potrafiło w jednej chwili puścić z dymem tylne opony. Było zadziorne, niepokorne. Wiele osób twierdzi, że samochód jest dość trudny w prowadzeniu. Strzał z turbo pojawia się nagle, a silnik nie wykazuje się taką liniowością w oddawaniu mocy, jak jego wolnossący poprzednicy. Nie zmienia to jednak faktu, że M3 F80 zyskało wielu fanów, którzy często mogli podziwiać to auto tylko na zdjęciach lub na umieszczanych w mediach społecznościowych filmikach.

 

M3 30 Jahre – wersja specjalna BMW

W 2016 roku, równo trzydzieści lat po premierze pierwszego M3, BMW zaprezentowało specjalną odmianę M3 30 Jahre. Samochód bazował na generacji F80. Był poprawioną i zarazem inaczej przyprawioną wersją topowej odmiany Competition.

BMW M30 30 Jare F 80 listwa progowa

Oferowano go tylko w specjalnym kolorze nadwozia – Macau Blue. W tym kolorze był po raz pierwszy pojawiło się BMW M3 E30 EVO II. Oprócz indywidualnego koloru lakieru nadwozie jubileuszowej M3 miało kilka specjalnych dodatków.

BMW M30 30 Jare F 80 karbonowe dodatki we wnętrzu

Na nadkolach, zagłówkach przednich foteli, progach drzwiowych oraz desce przed pasażerem umieszczono logo 30 Jahre. Co ciekawe, emblemat znajdujący się przed pasażerem ma numer 1/500. Nie jest to jednak indywidualny numer danego egzemplarza. Wszystkie M3 30 Jahre mają takie samo oznaczenie informujące, że auto jest po prostu jednym z pięciuset wyprodukowanych egzemplarzy.

BMW M30 30 Jare F 80 kierownica z obszyciem M

 

Seryjne dla tej odmiany były 20-calowe kute felgi oraz pakiet High Gloss Shadow Line z wieloma elementami z włókna węglowego (spliter, obudowy lusterek, dyfuzor, tylny spojler). Bogato wyposażone wnętrze miało dwukolorową czarno-niebieską skórzaną tapicerkę.

BMW M30 30 Jare F 80 fotele przednie

 

Odmiana 30 Jahre została także dopracowana od strony mechanicznej. Co prawda silnik nadal generował 450 KM (tyle samo co w wersji Competition), ale w adaptacyjnym zawieszeniu M wymieniono na nowe sprężyny i amortyzatory. Do wyboru są trzy ustawienia pracy zawieszenia – Comfort, Sport oraz Sport Plus. Osiągi? Pierwsze 100 km/h pojawiało się na liczniku po 4 s. Czego chcieć więcej?

BMW M30 30 Jare F 80 pasek na kierownicy

Poprawianie fabryki

Grzegorz, właściciel opisywanego samochodu, chciał, aby świetne auto, które opuściło fabrykę, stało się jeszcze bardziej wyjątkowe.

BMW M30 30 Jare F 80 przednie koło

Największą stylistyczną zmianą są nowe kute felgi Vossen Forged CG-202 w kolorze Cappuccino. Są to oryginalne obręcze, wykonane na specjalne zamówienie w USA i ściągnięte do Polski przez oficjalnego dystrybutora, firmę UNT. Nowe koła to prawdziwy crème de la crème w tym aucie.

BMW M30 30 Jare F 80 kod z napisem Made in USA

Prezentowana jubileuszowa M3 ma także nowy układ wydechowy cat-back firmy RCP Exhaust. Dzięki niemu trzylitrowy silnik brzmi jeszcze donośniej, budząc respekt na ulicy. Pojawił się także wykonany z włókna węglowego układ dolotowy firmy Eventuri. Ciekawostką jest fakt, że każdy element tej firmy ma indywidualny numer.

BMW M30 30 Jare F 80 silnik

Po tych kilku modyfikacjach auto zostało ponownie wystrojone w firmie Motocomp z Trójmiasta. Efekt? 546 KM oraz 692 Nm. Moc przenoszona  jest na koła tylnej osi za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni M DCT.

BMW M30 30 Jare F 80 osprzęt silnika

BMW M3 30 Jahre Edition powstało tylko w 500 egzemplarzach. Polski dystrybutor sprzedał jedenaście sztuk tego modelu. Spotkanie drugiego takiego samego samochodu graniczy z cudem. Spotkanie identycznego auta jak auto Grzegorza jest niemożliwe.

BMW M30 30 Jare F 80 drążek zmiany biegów

Drugiej tak skonfigurowanej i delikatnie poprawionej limitowanej edycji BMW M3 po prostu nie ma! To jedyna taka M3 na świecie!

Paweł Kaczor

Fot. autor

BMW M30 30 Jare F 80 widok z boku

BMW M3 30 Jahre F80 (2016 r.)

SILNIK/ NAPĘD
Fabryczny silnik: S55B30, R6, 2979 ccm, 450 KM, 550 Nm, siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów M DCT, napęd na tylną oś

Modyfikacje: układ dolotowy Eventuri, wydech cat-back RCP Exhaust, 546 KM i 692 NM – strojenie Motocomp Trójmiasto

ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Zawieszenie adaptacyjne KW, hamulce M Performance
KOŁA/ OPONY
Felgi Vossen Forged CG-202 w kolorze Cappuccino
NADWOZIE
Lakier Macau Blue. karbonowe dodatki (spliter, dyfuzor, lusterka, tylny spojler)
WNĘTRZE
Dwukolorowa skórzana tapicerka, karbonowe wstawki, bogate wyposażenie seryjne typowe dla wersji M3 30 Jahre
AUDIO
Harman Kardon
INNE
Wersja limitowana – 500 sztuk
STYL
OEM+
WŁAŚCICIEL
Grzegorz
PODZIĘKOWANIA
Dla -@house_of_mmm, FB: House of M///

(BMW TRENDS 4/2020)

Podobne

Niezwykły VW Garbus w stylu HotRod

Gdziekolwiek się pojawi, już samym wyglądem wzbudza ciekawość. Kiedy tylko jego kierowca obudzi drzemiący w nim silnik, z lśniących rur wydechowych dobiega prawdziwie basowa symfonia dźwięków. Ten Garbus to auto, jakiego dawno na polskiej scenie VW nie widziano! (z archiwum TRENDS) Każdy jego element zdaje się manifestować gotowość do szybkiej jazdy. Potężne koła, monstrualne nadkola,…

VW Golf Mk3 TDI GTI 20-Jahre widok z przodu

Podwójnie limitowany Golf Mk3 TDI GTI  20-Jahre

Czarna „trójka” ma co najmniej dwa bardzo istotne powody, aby z pełną satysfakcją prężyć muskuły w słońcu. Po pierwsze, należy do limitowanej serii Golfów trzeciej generacji TDI GTI 20-Jahre. Po drugie, jej obecny właściciel dba o nią niczym o największy skarb świata.   Kto powiedział, że samochody nie mogą zaznać szczęścia? Popatrzcie sami... „Trójka” wygląda…