Golf II GTI 16V, którym jeździ Jakub, kojarzy się z rajdami. Nic dziwnego ‒ ta generacja wolfsburskiego kompaktu brała udział w oesowych zmaganiach. Okazuje się też, że Jakub zaprzyjaźniony jest z rodziną słynnego kierowcy rajdowych Golfów Lesława Orskiego. A jednak prezentowana „dwójka” używana jest w wyścigach górskich.
Od KJS do wyścigów
Walka na oesach to marzenie Jakuba, jednak ze względów finansowych musiał wybrać inną dyscyplinę sportu motorowego. Jak powiedział w 2011 roku dziennikarzom pisma „Nowy Wyszkowiak”, rywalizacją za kierownicą zainteresował się jako student, gdy wziął udział w rajdzie turystycznym.
W rozegranych na imprezie próbach sprawnościowych uzyskał dobre wyniki. Postanowił więc spróbować sił w popularnych Konkursowych Jazdach Samochodem (KJS). Do amatorskich rajdów przygotował Fiata 126p. Swój najlepszy wynik uzyskał w rajdzie Mini-Max z prowadzącym obecnie portal o Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski (gsmp.pl) Błażejem Matusiakiem jako pilotem.
Zawody odbywały się na terenie, na którym obecnie mieści się Centrum Handlowe Arkadia. Z Malucha Jakub przesiadł się do Subaru Forestera, którym rywalizował m.in. w konkurencjach sportowych na Zlocie Plejad. Pojawiał się też na amatorskich imprezach rajdowych jako pilot startującej w Subaru Legacy Magdaleny Koczeskiej, żony Wojciecha Koczeskiego ‒ mistrza Polski w latach 2010 ‒ 2011 w klasie aut historycznych GSMP.
„Dawca”
W 2010 roku Jakub, zachęcony sukcesami znajomych w wyścigach górskich, uzyskał licencję wyścigową i nabył czerwone nadwozie Volkswagena Golfa II oraz czarnego „dawcę”, czyli analogiczne auto w wersji GTI 16V Special.
Twierdzi, że nie jest pewny, czy po latach zachowały się elementy będące wyróżnikami tego modelu. Choć według jednego z forumowiczów brakuje czerwonej obwódki grilla, to zdjęcia z prospektów dowodzą, że GTI 16V Special występował także bez tego akcentu stylizacyjnego.
Do budowanego przez siebie samochodu Jakub zakupił też występujący w homologowanej do sportu samochodowego wersji Golfa silnik oznaczony symbolem KR. Kompaktowego Volkswagena wybrał, jak mówi, ze względu na dostępność części, lekką konstrukcję oraz olbrzymie możliwości przeróbek.
Spartańskie wnętrze
Wnętrze auta pozbawione zostało wszystkich zbędnych elementów w pojeździe sportowym. Oprócz tablicy przyrządów oraz tapicerki drzwi, której zachowanie jest wymogiem bezpieczeństwa, brak w nim części fabrycznych. Dzięki boczkom mniejsze jest zagrożenie, że w razie zderzenia kierowca będzie miał kontakt z ostrymi krawędziami. Klatkę bezpieczeństwa w wersji MAX zbudowano w należącej do Łukasza Siekierki firmie Race Cages. Po wspawaniu wzmocnień i skompletowaniu nadwozia auto zostało pomalowane w rajdowe barwy według oryginalnego wzoru VW Motorsport.
By spełnić wymogi homologacyjne, Jakub pozostawił jednostkę napędową w stanie fabrycznym. Dokonał w niej tylko kilku napraw: wymiany aparatu zapłonowego oraz regulacji układu wtryskowego Bosch K-Jetronic.
Zawieszenie zmodyfikował, montując popularny wśród miłośników tuningu stylizacyjnego gwintowany zestaw TA-Technix oraz pochodzące od sponsora, TRAX Racing, poliuretanowe tuleje.
Sportowe sukcesy
Za kierownicą Golfa zadebiutował w rozgrywanej w Limanowej trzeciej rundzie Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2011. Wywalczył wtedy piąte miejsce w klasie HS/J-2000. Piątą lokatę w klasie zajął również w klasyfikacji końcowej mistrzostw, startując w sześciu z czternastu eliminacji.
Jeszcze lepsze wyniki uzyskał w 2012 roku, gdy na koniec sezonu stanął na najniższym stopniu podium klasy HS-J-2000.
Dzięki swym sukcesom oraz wspieranemu przez Unię Europejską programowi LEADER Lokalnej Grupy Działania „Równina Wołomińska” sponsorowany przez salon Auto Viva zawodnik wystartował w Barbórce Legend 2012. Choć w wyścigowym Golfie tylko na pewien czas został zamontowany prawy fotel, po zajęciu dwunastego miejsca Jakub powiedział, iż rajdowe marzenia się spełniają.
Liczy, iż zamieni kiedyś wyścigowe podjazdy na oesy, a na razie przygotowuje się do kolejnego sezonu GSMP, wzmacniając silnik oraz poszukując zawieszenia Bilstein B14 ze sprężynami Eibach.
Andrzej Szczodrak
FOT. Piotr Mokwiński
VW Golf II GTI 16V, 1990 r.
SILNIK/NAPĘD: motor o symbolu KR, skrzynia biegów o oznaczeniu 2y; dane fabryczne:
1781 ccm, 139 KM przy 6100 obr./min. i 168 przy 4600 obr./min
KOŁA/OPONY: kilka zestawów kół: Intra o średnicy 13 cali oraz szerokości 7 cali z oponami AVON; ATS Classic o średnicy 13 cali oraz szerokości 7 cali z oponami Michelin; OZ i BBS o średnicy 15 cali oraz szerokości 7 cali z drogowymi oponami Bridgestone, Fulda, Barum
ZAWIESZENIE/HAMULCE: zawieszenie gwintowane TA-Technix, poliuretanowe tuleje
WNĘTRZE: sportowa kierownica wykończona zamszem, fotel Bimarco Futura, trzypunktowe pasy Hitec, klatka bezpieczeństwa, wnętrze pozbawione zbędnych elementów w pojeździe sportowym
INNE:
- V miejsce w klasie HS/J-2000 i VII miejsce w grupie aut historycznych w klasyfikacji generalnej Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2011
- III miejsce w klasie HS/J-2000 w klasyfikacji generalnej Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2012
- XII miejsce w Rajdzie Barbórka Legend 2012
STYL: auto wyścigowe
WŁAŚCICIEL: Jakub Zalega
(VW TRENDS 4/2013)