Widniejące na przedniej szybie białego VW Polo 86C Łukasza motto „Dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą” pochodzi z dzieł Aureliusza Augustyna z Hippony, czyli Świętego Augustyna. Na samochodzie umieścił je poprzednik Łukasza – Zbigniew Janiec.
Pan Zbigniew prowadzi komis samochodowy w Piotrkowie Trybunalskim, a przygotowanie auta do sportu zlecił specjaliście z Czech. Zadaniem właściciela było tylko testowanie. Na początku samochód rozpędzał się do 100 km/h w 7,2 sekundy, później w ok. 6 sekund.
Polo do sportu
Napęd dostosowano do jazdy na granicy przyczepności przez montaż mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu. Połączona z nim skrzynia biegów o krótkich przełożeniach obsługiwana jest z pomocą wydłużonego lewarka z blokadą biegu wstecznego. Masa koła zamachowego została zmniejszona.
Układ dolotowy rozpoczyna się od wlotu umieszczonego obok prawej lampy. Zaraz za nim ulokowany jest stożkowy filtr powietrza. Mieszanka powstaje w czterech motocyklowych gaźnikach. Głowica, którą poddano obróbce, mieści „ostry” wałek, przygotowany w zakładzie Lecha Świątka. Spaliny odprowadzane są przez owinięty w bandaże kolektor wydechowy.
Modyfikacje podwozia, będące czymś kluczowym dla auta sportowego, zrealizowano dość skromnymi środkami. Zawieszenie firmy Sachs wymieniono z przodu na sportowe z amortyzatorami Bilstein, a z tyłu na gwintowane TA-Technix. Zmiany w układzie hamulcowym dotyczyły tylko przedniej osi, na której fabryczne tarcze ustąpiły miejsca nawiercanym, przeznaczonym do Polo GT. Z tyłu pozostały fabryczne bębny.
Dwa zestawy felg
Na piastach Łukasz osadza jeden z dwóch zestawów felg. Pierwszy to mające szerokość 7 cali i średnicę 13 cali obręcze Dezent. Drugie koła to ACP o szerokości 8 cali i średnicy 14 cali. Główny zestaw ogumienia, założony na felgi Dezent, to opony typu slick, wyprodukowane przez firmę Michelin, o rozmiarach 20/54.
Masa auta została zmniejszona poprzez usunięcie wygłuszeń z pokrywy silnika, pokrywy bagażnika oraz z drzwi. Szyby wymieniono na poliwęglanowe. Z lekkich materiałów wykonane są również poszerzenia błotników. Najciekawszym elementem nadwozia jest oryginalny spojler firmy JE Design.
Sportowe wnętrze
We wnętrzu wbudowano klatkę bezpieczeństwa z zastrzałami do kielichów zgodną z załącznikiem J do Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA.
Kierowca i pilot zasiadają w kubełkowych fotelach Mirco, do których przypinani są pasami Sabelt. Fabryczną kierownicę zastąpiono sportową, osadzoną na nabie. Z fabrycznych elementów pozostała tylko tablica przyrządów, w którą wbudowano wyłącznik prądu.
Sportowe sukcesy Polo 86C
Pan Zbigniew startował sportowym Polo w imprezach Automobilklubu Piotrkowskiego i Łódzkiego Związku Motorowego. W Grand Prix Piotrkowa Trybunalskiego w czerwcu 2014 roku zajął drugie miejsce za… swoim synem Przemysławem.
Brał również udział w Classic Auto Cup. W kieleckim Classic Auto Track Day bierze udział również aktualny właściciel – Łukasz. Wywalczył pierwsze miejsce w Grupie 2-1300 i drugie miejsce w klasyfikacji Grupy 2.
Innymi imprezami, na których można spotkać Łukasza, są kieleckie zawody z cyklu Kryterium Toru Kielce Superoes. W kwietniu i maju zajął odpowiednio pierwsze i drugie miejsce.
Okazuje się, że małe Polo daje więcej niż tylko nadzieję zwyciężania.
Andrzej Szczodrak
Fot. autor
VW Polo II (86c), 1985 r. |
SILNIK/NAPĘD: |
Fabryczna jednostka napędowa o pojemności 1272 ccm i oznaczeniu AAV, 54 KM przy 5000 obr./min i 95 Nm przy 3000 obr./min; wlot powietrza obok prawej lampy, stożkowy filtr powietrza, cztery motocyklowe gaźniki, głowica silnika poddana obróbce, „ostry” wałek, owinięty w bandaże kolektor wydechowy, zmniejszona masa koła zamachowego, skrzynia biegów o krótkich przełożeniach, obsługiwana za pomocą wydłużonego lewarka z blokadą biegu wstecznego, mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu; 0 – 100 km/h w ok. 6 sekund |
ZAWIESZENIE/HAMULCE: |
z przodu amortyzatory Bilstein, z tyłu zawieszenie gwintowane TA-Technix, rozpórka kielichów przednich, nawiercane tarcze na przedniej osi, z tyłu fabryczne bębny |
KOŁA/OPONY: |
obręcze Dezent o szerokości 7 cali, średnicy 13 cali i ET 23, opony typu slick o rozmiarach 20/54 firmy Michelin; koła ACP o szerokości 8 cali i średnicy 14 cali z oponami Uniroyal Rainsport 1 i 2 |
NADWOZIE: |
oryginalny spojler firmy JE Design, wykonane z lekkich materiałów poszerzenia błotników, szyby wymienione na poliwęglanowe |
WNĘTRZE: |
osadzona na nabie sportowa kierownica, kubełkowe fotele Mirco z pasami Sabelt, wbudowany w fabryczną tablicę przyrządów wyłącznik prądu, klatka bezpieczeństwa z zastrzałami do kielichów zgodna z załącznikiem J do Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA, wygłuszenia usunięte z pokrywy silnika, pokrywy bagażnika oraz z drzwi |
INNE: |
Pierwszy kierowca – Zbigniew Janiec: II miejsce w klasie K1 w Grand Prix Piotrkowa Trybunalskiego w czerwcu 2014Drugi (aktualny) kierowca – Łukasz Paw: I miejsce w Grupie 2-1300 i II miejsce w klasyfikacji Grupy 2 na Classic Auto Track Day I miejsce w klasie II w Kryterium Toru Kielce Superoes w kwietniu 2015 r. II miejsce w klasie II w Kryterium Toru Kielce Superoes w maju 2015 r. I miejsce w klasie II w Kryterium Toru Kielce Superoes w czerwcu 2015 r. |
STYL: |
Auto sportowe |
WŁAŚCICIEL: |
Łukasz Paw |
(VW TRENDS 4/2015)