Ten VW Golf 3 GTI to ponadczasowy projekt - Trends Magazines

Ten VW Golf 3 GTI to ponadczasowy projekt

Tuning-VW-Golf-3-GTI-widok z tyłu

Premiera Golfa mk3 GTI spotkała się z chłodnym przyjęciem. Przedstawiciel trzeciego pokolenia legendarnego małego sportowego mk1 zdawał się jego przeciwieństwem – miał niezbyt mocny silnik i stosunkowo ciężkie nadwozie.

 

Poszukiwany ABF

Wersja GTI Golfa 3 z dwulitrowym silnikiem o mocy 115 KM przegrywała pod każdym względem z najmocniejszymi odmianami poprzedniej generacji. Spora różnica wagi i ponad 20 koni mniej w stosunku do silnika wyposażonego w K-jetronic zniechęcały do mk3 kierowców oczekujących od auta sportowego charakteru, czyli dynamicznego silnika i osiągania dużych prędkości.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-widok z przodu

Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, inżynierowie wkrótce zaprezentowali wersję GTI 16V o mocy 150 KM, a następnie VR6 o pojemności 2,8 i 2,9. Obecnie najbardziej poszukiwane na rynku wtórnym są wersja ABF z silnikiem 2,0 o szesnastu zaworach i coraz popularniejsza jednostka sześciocylindrowa.

Golf 3 jak szwajcarski zegarek

„Papol” także zdecydował się na GTI. Jako że stan techniczny auta liczył się bardziej niż osiągi, wybrał wersję GTI z silnikiem 2E. Srebrny Golf nie jest jego pierwszą „trójką”. Ponieważ już wcześniej opracował plan modyfikacji, więc gdy tylko nacieszył się nowym nabytkiem, powoli rozpoczął kompletować części.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-widok z przodu

Nisko

Po pierwsze, w oczy rzucają się spore obręcze i konkretne obniżenie. Najważniejsze jednak kryje się pod autem. Gwintowane zawieszenie jest produktem renomowanej firmy KW. Aby utrzymać odpowiednią sztywność karoserii, Golfa wyposażono też w komplet rozpórek i spinkę wahaczy. Z przodu wszystkie elementy metalowo-gumowe zostały zastąpione poliuretanowymi odpowiednikami. W aucie zamontowano również nowy układ hamulcowy.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-koło Porsche

Precyzja prowadzenia

Seryjne tarcze zastąpiono produktami Zimmermanna o średnicy 288 mm, a na koniec założono nowe klocki EBC z serii Grin wraz z przewodami w oplocie Goodridge. Teraz Golf prowadzi się z precyzją godną szwajcarskiego zegarka. Układ kierowniczy reaguje na każde polecenie kierowcy, a pedał hamulca naciśnięty do oporu potrafi zatrzymać samochód niemal natychmiast. Spojrzenia przechodniów przykuwają też duże felgi srebrnego Golfa. Mk3 najlepiej prezentuje się na 16-calowych obręczach ta opinia zyskała wielu zwolenników. Tymczasem „Papol” podczas budowy swojego auta sięgnął po o rozmiar większe lekkie felgi Porsche. Model CUP nie jest tak popularny jak C2 czy Turbo i trzeba przyznać, że koła wyglądają świetnie.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-widok z boku

Duża w tym zasługa opon Pirelli o rozmiarze 195/40 R17. Jedynym problemem jest przenoszenie mocy na asfalt. Stosunkowo wąskie opony miewają problemy z trakcją. Oczywiście to nie wina seryjnych 115 KM. Silnik 2E przeszedł bowiem kurację wzmacniającą. Niektórzy pewnie stwierdzą, że jest to sztuka dla sztuki. Nie od dziś wiadomo, że najskuteczniejszą metodą na podniesienie mocy w autach koncernu VAG jest swap. „Papol” jednak nie chciał iść drogą na skróty. Silnik 2E został rozebrany, a potem ponowie złożony po serii modyfikacji, których celem było objechanie ABF.

Modyfikacje silnika Golf 3 GTI

Zaczęła się walka z motorem. Pierwszym krokiem był porting głowicy. W tym samym czasie „Papolowi” udało się też znaleźć nowy wałek rozrządu o ostrzejszej charakterystyce. Aby wszystko odpowiednio ustawić, potrzebne było nowe regulowane kółko rozrządu.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-filtr powietrza pipercross

Pojawił się też nowy układ dolotowy z mało restrykcyjnym filtrem Pipercross. Miejsce poboru zimnego powietrza odizolowano od reszty gorącej komory silnika. Zamiast seryjnej przepustnicy zamontowano nową, odpowiednio zmodyfikowaną.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-silnik

Do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach dochodzi dzięki iskrze ze sportowych świecy Brisk. Kable zasilające to produkty cenionej firmy Magnecor. Spaliny z silnika usuwane są za pomocą sportowego kolektora wydechowego 4-2-1, a następnie kierowane do układu wydechowego o 2,5-calowej średnicy ze stali kwasoodpornej. Podczas składania jednostki założono jeszcze lekkie koło zamachowe Fidanza i wzmocnione sprzęgło.

Wszystko to spoił ostatecznie nowy program wgrany do ECU. Seryjna skrzynia biegów została zastąpiona dużo krótszą o symbolu 2Y. By wrzucanie kolejnych przełożeń było szybsze i bardziej precyzyjne, w układzie pojawił się short shifter. Dzięki temu auto przyspiesza błyskawicznie, a kolejne biegi wskakują z niesłychaną precyzją. Tak przygotowana jednostka napędowa wraz z przekładnią trafiła pod maskę srebrnego Golfa. Dźwięk, jaki wydaje z siebie silnik wkręcający się na wysokie obroty, jest nie do opisania. Krótka skrzynia pozwala na wykorzystanie każdego konia mechanicznego w sprincie spod świateł. Golf „Papola” może konkurować z nowoczesnymi sportowymi autami, a silnik 2E udowadnia, że nie powinien być jeszcze spisywany na straty.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-widok z przodu

Zegary przeskalowane na 240 km/h

Wewnątrz auta znajduje się nie mniej niespodzianek niż pod maską. Fotele i tylna kanapa pochodzą z wersji  Colour Concept. Czarno-niebieska skóra pokrywa wszystkie siedziska. Dodatkowo w aucie można dostrzec plastiki słupków i czarne przysłony przeciwsłoneczne.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-przednie fotele

To części niezwykle poszukiwane i osiągające spore ceny na rynku wtórnym. Sportowa kierownica 280 mm Momo Team oraz zegary przeskalowane na 240 km/h dodają wnętrzu rasowego charakteru. Miłymi dodatkami są sportowa gałka zmiany biegów Sparco oraz Fisher Box na CD.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-kierownica

O bezpieczeństwo kierowcy i wyczucie auta dbają szelkowe pasy Schrott w niebieskim kolorze. Nakładki na pedały zostały zaadaptowane z Audi TT. Dźwignia hamulca ręcznego została wyposażona w srebrny przycisk, srebrne są też klamki drzwi.

Solidny zestaw car audi Golfa 3

Tuning-VW-Golf-3-GTI-glosnik

Oprócz obłędnego brzmienia układu wydechowego w kabinie można delektować się muzyką generowaną przez solidny zestaw car audio. Jednostka sterująca to produkt Alpine, głośniki odseparowane U-dimension El Comp 6  i wygłuszone drzwi odpowiadają z dźwięk z przodu. Zestaw ten wspomagany jest przez głośniki wysokotonowe zabudowane w osłonach lusterek bocznych.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-drążek zmiany biegów

Prąd potrzebny do poruszania membran pochodzi ze wzmacniacza Ground Zero GZHA-4120x, który zasila również skrzynie z głośnikiem RE. Jak mówi „Papol”, koncepcję przebudowy swojego auta oparł na G-Style’u. Oszczędne gospodarowanie dodatkami i wykorzystanie elementów, które wyglądają na seryjne, to kwintesencja niemieckiej szkoły. Lampy przednie in.pro bez ringów to rarytas z najwyższej półki, zwłaszcza w połączeniu z ksenonowymi żarnikami.

Wpływ na wygląd auta mają też grill bez znaczka, halogeny ZKW o żółtym kolorze oraz szeroki hokej. Klamki z tylnych drzwi Polo 6N nie mają wkładek. Prawdziwie kosmetycznym zabiegiem jest usunięcie tylnej wycieraczki oraz przycisku otwierania klapy z tylnej listwy. Na koniec zamontowane zostały tylne lampy Red White Led oraz centralną wycieraczkę Bonrath.

W pogoni za mocą Golfa 3

Tuning-VW-Golf-3-GTI-kokpit

Srebrny Golf był modyfikowany z rozwagą i wykorzystaniem najlepszych podzespołów, dlatego jest niezawodny i szybki, a do tego doskonale wygląda, co nie zawsze idzie w parze.

Tuning-VW-Golf-3-GTI-napis GTI edition

Niestety „Papol” do reszty dał się opanować pogoni za mocą i w momencie, kiedy czytacie te słowa, odbywa zapewne pierwsze jazdy próbne z wykorzystaniem nowej jednostki napędowej. Domyślamy się, że to nie jest jego ostatnie słowo…

Michał Grala

Fot. Mikołaj Urbański

Tuning-VW-Golf-3-GTI-widok z tyłu

VW GOLF 3 GTI 1994 r.

SILNIK/NAPĘD: 2.0 8V, porting głowicy, sportowy wałek 268 i regulowane koło rozrządu firmy Techtonics, zmienione nastawy silnika, inny program, sportowy dolot z filtrem Pipercross odizolowany od temperatury specjalną przegrodą, rozwiercona przepustnica, sportowe kable Magnecor, sportowe świece Brisk, kolektor 4-2-1 i układ wydechowy 2,5 cala ze stali kwasoodpornej, lekkie koło zamachowe Fidanza, wzmocnione sprzęgło, krótka skrzynia biegów, odłączona odma, zmieniony termostat na 71 st. C otwarcia wraz z czujnikiem wentylatora z wcześniejszym włączaniem, short shifter, płyta pod silnikiem.

NADWOZIE: lampy przednie in.pro bez ringów i ksenon 6000 K, grill bez znaczka, halogeny ZKW, szeroki hokej, klamki z Polo 6N, usunięta tylna wycieraczka, listwa bez przycisku otwierania klapy, tylne lampy Red White Led, centralna wycieraczka Bonrath.

ZAWIESZENIE: gwintowane KW, w przednim zawieszeniu dodatkowo poliuretany, trzy rozpórki: dwie przednie (góra, dół), tylna górna, hamulce Zimmermann nawiercane i nacinane z klockami EBC Grin, przednie tarcze zmienione na większe 288 i zaciski z przewodami w oplocie Goodridge.

KOŁA: Porsche CUP, opony Pirelli P Zero 195/40 R17.

WNĘTRZE: kompletne  z Colour Concept, pełna elektryka bez klimatyzacji, skóra czarno-niebieska, cztery zagłówki, plastiki słupków i czarne przysłony przeciwsłoneczne, kierownica 280 mm Momo Team, zmienione zegary na 240 km/h, gałka zmiany biegów Sparco, Fisher Box na CD, zamykany schowek pod airbag, szelkowe pasy Schrott, nakładki na pedały z Audi TT.

CAR AUDIO: jednostka Alpine, głośniki odseparowane U-dimension El Comp 6, wygłuszone drzwi, głośniki wysokotonowe, nowa instalacja, grube przewody, wzmacniacz Ground Zero GZHA-4120x, skrzynia z głośnikiem RE.

(VW TRENDS 3/2010)

Podobne

Flatout POWER Festival – najważniejsze informacje!

Flatout POWER Festival - święto motorsportu i festiwal mocy to wydarzenie, na którym będziecie mogli zobaczyć najlepiej brzmiące i wyglądające sportowe samochody. Znacie lub kojarzycie międzynarodowy zlot JAPFEST organizowany od 8 lat w Polsce? Organizatorzy tego wydarzenia zapraszają wszystkich miłośników sportowych emocji na Flatout POWER Festival, będzie to ich drugi event w tym roku, który…

Klasyczne BMW 2002ti – galeria zdjęć

BMW 2002 to prawdziwa klasyka gatunku. Samochód, który zwraca uwagę i budzi podziw wszędzie tam, gdzie się pojawi! Widoczny na zdjęciach egzemplarz należący do Pawła zwiedził pół Europy! Waszym zdaniem klasyk służy do częstego jeżdżenia czy do trzymania pod kocem?