Porsche Boxster kończy 25 lat, oto jego historia - Trends Magazines

Porsche Boxster kończy 25 lat, oto jego historia

Boxster

Boxster ma dla Porsche bardzo szczególne znaczenie – zapoczątkował bowiem reorientację strategii modelowej producenta samochodów sportowych i wytyczył kierunek na przyszłość w trudnych ekonomicznie czasach połowy lat 90.

Boxster, czyli silnik

Znalazło to odzwierciedlenie w pierwszym seryjnym 6-cylindrowym silniku typu bokser chłodzonym cieczą, a także w inteligentnej koncepcji współdzielonych elementów, którą wprowadzono wraz z tym zwinnym, centralnosilnikowym roadsterem. Koncepcja ta została później wykorzystana przy budowie kolejnej generacji 911 (typ 996), zaprezentowanej w 1997 r., i umożliwiła Porsche powrót do dochodowej produkcji.Boxster

„Tanie” Porsche? Boxster

Atrakcyjny cenowo dwumiejscowy samochód z miejsca podbił serca nowych, młodszych klientów. Jeśli chodzi o wygląd, korzystał z motywów przewijających się już w historii marki. Wizualnie koncepcyjny Boxster pokazany w Detroit w styczniu 1993 r. przywodził na myśl legendarne modele 550 Spyder i 718 RS 60 Spyder. Spotkał się z tak przychylnymi reakcjami, że zarząd Porsche zainterweniował we wciąż trwające prace designerskie nad seryjnym modelem i nakazał bezzwłocznie: „Po prostu zbudujcie go na wzór prototypu”. I jak pokazał czas, była to mądra decyzja.Boxster

Debiut w 1996

Kiedy w sierpniu 1996 r. produkcyjny Boxster trafił na rynek, niemal do złudzenia przypominał gwiazdę targów motoryzacyjnych. A ponieważ przedni pas dzielił z 911 z serii 996, nie było wątpliwości co do jego pochodzenia: Boxster był prawdziwym Porsche. Jednocześnie jego centralnie zamontowany 6-cylindrowy silnik typu bokser, który początkowo miał pojemność skokową 2,5 litra i rozwijał moc 159 kW (204 KM), został zaprojektowany tak, aby spełniać bardziej rygorystyczne normy emisji – korzystał m.in. z chłodzenia cieczą, techniki czterozaworowej oraz zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych.

Boxster otrzymał więcej mocy

Wkrótce nastąpił wzrost mocy, przeprowadzono też pierwsze udoskonalenia modelu. W 1999 r. pierwsza generacja Porsche Boxster (typ 986) otrzymała 2,7-litrowy silnik, początkowo o mocy 162 kW (220 KM), a później – 168 kW (228 KM). Nowo wprowadzony Boxster S otrzymał 6-cylindrową jednostkę o pojemności 3,2 litra i mocy 158 kW (252 KM), wkrótce zwiększonej do 191 kW (260 KM).

Nowa generacja

W 2004 r. pojawiła się generacja 987, z nadwoziem o nowym wzornictwie, 17-calowymi kołami i przeprojektowanym wnętrzem, a także z opcjonalnymi elementami: zawieszeniem PASM o zmiennej charakterystyce amortyzatorów, ceramicznymi hamulcami PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) oraz pakietem Sport Chrono. Przy niezmienionej pojemności jej silniki generowały, odpowiednio, 176 kW (240 KM) i 206 kW (280 KM). Pod koniec okresu produkcyjnego jednostki osiągały już 188 kW (255 KM) z pojemności skokowej 2,9 l oraz 228 kW (310 KM) z 3,4 l, a oferowaną wcześniej automatyczną przekładnię Tiptronic S zastąpiła skrzynia PDK

Boxster

Lifting Porsche Boxster

W 2012 r. Porsche zaprezentowało kompleksowo zmodernizowany, wizualnie „wyostrzony” model Boxster typ 981. Zupełnie nowe, lekkie nadwozie i w pełni przeprojektowane podwozie sprawiały, że nowa generacja była bardziej stonowana i muskularna jednocześnie, a także szybsza niż kiedykolwiek wcześniej. Całkowicie elektrycznie sterowany miękki dach obywał się bez dodatkowej pokrywy, nawisy karoserii były jeszcze krótsze, a przednia szyba została przesunięta ku przodowi. Bardziej ekonomiczne 6-cylindrowe silniki typu bokser wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny (początkowo: 2.7 o mocy 195 kW/265 KM oraz 3.4 o mocy 232 kW/315 KM). W kwietniu 2014 roku do oferty dołączył Boxster GTS, rozwijający 243 kW (330 KM). Największą atrakcją bez wątpienia był sensacyjny debiut Porsche Boxster Spyder z 3,8-litrową jednostką o mocy 276 kW (375 KM).

Obecnie na rynku

Obecna generacja Porsche 718 Boxster – typ 982 – zadebiutowała w styczniu 2016 r. i wyznaczyła nowy kurs na przyszłość, ze swoimi 4-cylindrowymi silnikami turbo oraz udoskonalonym designem. Jednostka typu bokser o pojemności 2,0 litrów dostarcza moc 220 kW (300 KM), a 2,5-litrowa – dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii łopatek – generuje 257 kW (350 KM). Wkrótce do oferty dołączył Boxster GTS o mocy 269 kW (365 KM). W połowie 2019 r. na szczyt oferty wspięła się nowa edycja Porsche Boxster Spyder, która 4,0-litrowy silnik o mocy 309 kW (420 KM) dzieli z flagowym sportowym modelem z twardym dachem – 718 Cayman GT4. Od 2020 r. ten 6-cylindrowy centralnie montowany motor napędza również 400-konne 718 Boxster GTS 4.0.

Podobne

„Drift Lambo”, czyli nowy Huracán EVO RWD- PREZENTACJA

Hardware Lamborghini przedstawia Huracána EVO RWD. Maszyna ma 610 KM (449 kW) mocy przy 8000 obr / min i 560 Nm momentu obrotowego przy 6500 obr / min, ale więcej koni mechanicznych trafia na koła, ponieważ napęd na przednią oś stawia mniejsze opory. Lamborghini waży zaledwie 1389 kg, co daje stosunek masy do mocy 2,28 kg…

Tuning silnika BMW N57

Tuning silnika BMW N57 3.0d

Silnik BMW N57 3.0d jest bardzo popularny i występuje w wielu modelach niemieckiej marki. To także jednostka mocno podatna na modyfikacje, czego doskonałym przykładem jest ta propozycja tuningu. Oto tuning silnika BMW N57 3.0d. Silnik BMW N57 pojawił się w 2008 roku i niemiecki koncern wykorzystywał go prawie we wszystkich modelach - od Serii 3…