BMW i8 jest autem, które od chwili pojawienia się na drogach zwraca uwagę wszystkich kierowców. Nie da się przejść koło niego obojętnie, podobnie jak obok jego poprzedników.
BMW M1 (1978 ‒ 1981)
Pierwsze, a do 2014 roku jedyne, BMW z centralnie umieszczonym silnikiem powstało, by na jego bazie BMW Motorsport GmbH mogło homologować wyścigowy samochód. Mimo że i8 nie było projektowane z myślą o wyczynie, może być uznane za dalekiego krewnego M1. Poza centralnie umieszczonymi silnikami oba coupé wyróżniają się aerodynamiczną i nisko poprowadzoną linią nadwozia, która nie jest podobna do kształtów pozostałych modeli BMW. Karoserię M1 wykonano z włókna szklanego – lekkiego, a zarazem wytrzymałego materiału, pod którym kryła się stalowa rama nośna. W czasach świetności modelu M1 użyty do budowy i8 karbon był materiałem stosowanym w samolotach i pojazdach kosmicznych.
BMW serii 8 (1989 ‒ 1999)
Za praprzodka BMW i8 można uznać także serię 8. „Ósemka” była rasowym Gran Turismo, które nigdy nie aspirowało do miana pogromcy zakrętów. W podobnej roli BMW widzi model i8. W chwili debiutu E31 szokowało zaawansowaniem technicznym. Dla modelu przewidziano automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowaną kierownicę z funkcją pamięci, elektroniczną przepustnicę dla motorów V12 oraz system AHK, czyli skrętną oś tylną. Projektanci pojazdu zrobili użytek z komputerów, co w połowie lat 80. XX wieku było absolutnym novum. Współczynnik oporu aerodynamicznego na poziomie 0,29 oznaczał, że przy szybkiej jeździe szum powietrza opływającego nadwozie był minimalny, a podkręcanie tempa nie windowało zużycia paliwa.
BMW GINA LightVisionary Model (2008)
W 2008 roku BMW przedstawiło prototyp efektownego roadstera. GINA ma więcej cech wspólnych z i8 niż może się w pierwszej chwili wydawać. Spójrzcie na ukształtowanie pasa przedniego, krzywizny nadwozia, unoszone drzwi i załamane progi. Głównym punktem programu była karoseria – sztywny szkielet pokryto elastyczną lycrą. Rozwiązanie nie miało szans na trafienie do produkcji seryjnej, ale sugerowało, że BMW zastanawia się nad autem z innego materiału niż metal. W 2008 roku takiego rozwiązania nikt nie traktował poważnie. Teraz wiemy, że pojawienie się zdjęć czerwonego coupé na filmach prezentujących projektowanie modelu GINA nie było dziełem przypadku…
BMW Vision Efficient Dynamics (2009)
Sportowa hybryda typu plug-in z ultralekką karoserią i silnikami o łącznej mocy 356 KM. Brzmi znajomo? Kiedy w 2009 roku BMW odsłaniało prototyp Vision Efficient Dynamics, powątpiewano, czy auto kiedykolwiek trafi do produkcji seryjnej. Było zbyt odważne, zbyt nowoczesne… Koncern mówił o osiągach na miarę samochodów z literą M na klapie bagażnika przy śladowym zużyciu paliwa. Tworząc produkcyjną wersję prototypu, zdecydowano się na uładzenie linii nadwozia i uproszczenie wnętrza – z korzyścią dla praktyczności i ergonomii i8. Miejsce trzycylindrowego turbodiesla zajął silnik benzynowy. Jednostki B37 oraz B38 należą do jednej rodziny i mają 60 procent wspólnych części.
BMW i8 Concept (2011)
W 2011 roku BMW po raz pierwszy użyło nazwy i8. Zapowiedziało również, że za dystrybucję elektrycznych i hybrydowych pojazdów nowej generacji będzie odpowiadała submarka BMW i. Prototyp i8 był na wskroś nowoczesny. Pod ultralekką karoserią krył już trzycylindrowy silnik benzynowy. Ujawniono, że akumulatory zapewnią 32 kilometry zasięgu w trybie elektrycznym. Mając na względzie użyteczność i8, zachowano układ foteli 2+2. BMW i8 Concept miało szklane drzwi oraz panoramiczny dach, które nie trafiły jednak do produkcji seryjnej. Pozostałe rozwiązania nie uległy istotnym zmianom.
BMW i8 Concept Spyder (2012)
Jak sprawić, by świetnie wyglądający samochód prezentował się jeszcze lepiej i dawał więcej radości z jazdy? Recepta jest znana od lat. Wystarczy na jego bazie zbudować wersję roadster. Tak postąpił zespół odpowiedzialny za przygotowanie prototypu i8 Concept Spyder. Mając na uwadze wygląd i zwinność samochodu, zdecydowano się na skrócenie rozstawu osi o 15 cm. Drugi rząd siedzeń usunięto. Konieczność usztywnienia karoserii sprawiła, że Spyder waży ponad 130 kg więcej od i8 z zamkniętym nadwoziem. Ma też mniejszy bagażnik. Gdyby zapadła decyzja o uruchomieniu produkcji seryjnej, zainteresowanych zakupem na pewno by nie brakowało…