Polak potrafi! Stanced BMW E23 735iA. - Trends Magazines

Polak potrafi! Stanced BMW E23 735iA.

Tuning bmw e23 735ia z boku

Pewnej soboty pijąc kawę ze znajomym Dawid wpadł na pomysł kupna klasycznego samochodu. Po szybkim prześledzeniu aukcji wybrali się razem na Mazury po BMW E23 735iA.

Tuning bmw e23 735ia front

Kiedy Dawid miał 18 lat, myślał o innych autach. Pod uwagę brał zakup Audi A4, Citroena C4 lub Hondy Civic, rozważał też propozycję dziadka, który oferował mu swojego Volkswagena Jettę A2 Coupé. Ostatecznie jednak zdecydował się na BMW E36. Szybko zrozumiał, jak wielu rzeczy będzie się musiał nauczyć. Po godzinach spędzonych w garażu i przed komputerem połknął bakcyla tuningu. Od tamtej pory minęło dziesięć lat. W tym czasie był właścicielem dziesięciu aut marki.

Spontaniczna decyzja

Tuning bmw e23 735ia koło

Był to najbardziej spontaniczny wyjazd po auto w życiu Dawida. Po BMW E23 dwóch znajomych z Jaworzna pojechało do Olsztyna. Nim stary Opel dowiózł ich na miejsce, było już po zmroku. Samochód był pokryty czarnym matowym lakierem. Miał bardzo zniszczone elementy chromowane, za to blacharsko i mechanicznie zapowiadał się obiecująco. Z nowym nabytkiem panowie wrócili do domu o 8.00 rano. Prace ruszyły od razu. Pewne było to, że BMW odzyska oryginalny kolor.

Strzał w dziesiątkę

Tuning bmw e23 735ia wydech

Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Lakier bahamabeige metallic perfekcyjnie podkreśla linię nadwozia deficytowej już serii 7. Następnie postanowiono odnowić detale.

Tuning bmw e23 735ia spojlepr przedni

Wszystkie elementy chromowane, części dekoracyjne, zderzaki i rynienki deszczowe zostały odnowione bądź wymienione na nowe. Dawid skompletował trudno dostępny pakiet Zendera do tego modelu, składający się z przedniej dokładki, spojlera tylnej klapy oraz tylnych spliterów.

Tuning bmw e23 735ia koło

Zamontowano też kultowe koła OZ Mito w rozmiarze 18 cali i szerokościach 8,5 cala na przedniej osi oraz 10 cali na tylnej. Koła idealnie współpracują z pneumatyką, chowając się tuż za krawędziami błotników po zmniejszeniu ciśnienia?

Tuning bmw e23 735ia silnik

Dawid doskonale wiedział, że remontu wymaga też silnik. Teraz jednostka o pojemności 3,5 litra, współpracująca z automatyczną skrzynią biegów, sprawia, że limuzyna ważąca 1,5 tony żwawo rusza spod świateł.

Wnętrze

Tuning bmw e23 735ia wnetrze

W następnej kolejności zajęto się wnętrzem. Prezentowane auto ma między innymi siedzenia elektrycznie sterowane we wszystkich płaszczyznach, elektrycznie sterowane lusterka oraz cztery elektryczne szyby. Wszystko, co wymagało poprawy, jest dopieszczone w stu procentach! Przestrzeń dla podróżujących jest podobna jak we współczesnych wersjach Passata bądź Skodzie Superb. Dawid zastanawia się, czy nie obszyć wnętrza skórą, ale raczej zostanie przy brązowej oryginalnej tapicerce i zachowanych we wzorowym stanie drewnianych elementach deski rozdzielczej i boczków drzwi.

Tuning bmw e23 735ia kierownica

Drewniana jest również pieczołowicie odświeżona kierownica firmy MOMO. Zadbano także o sprzęt grający. Zainstalowano głośniki JBL, wzmacniacz i małą skrzynkę basową firmy Alpine. Elementy nadgryzione zębem czasu zostały wymienione na nowe.

Obniżanie auta

Tuning bmw e23 735ia widok z boku

Na koniec zajęto się obniżeniem samochodu. Początkowo Dawid myślał o zamontowaniu zawieszenia gwintowanego, jednak szybko zdał sobie sprawę, że to auto będzie się ocierać o progi zwalniające. Dlatego postawił na zawieszenie pneumatyczne. Za podnoszenie i opuszczanie limuzyny odpowiada zestaw składający się z czterech okuć zabudowanych na amortyzatorach, 20-litrowego zbiornika na powietrze oraz kompresora Via Air 444c.

Tuning bmw e23 735ia tyl

Dawid jest zadowolony z wyników przeprowadzonych prac. W przyszłości nie planuje większych zmian, choć zastanawia się nad zmianą kół. Ma chrapkę na kultowe BBS-y. Wtedy jego projekt będzie kompletny!

Mariusz Majta

Fot. autor

Tuning bmw e23 735ia od frontu

BMW E23 735iA

SILNIK/NAPĘD

Silnik fabryczny: M30B35 R6, 3,5 l, 218 KM przy 5200 obr./min, 310 Nm przy 4000 obr./min

ZAWIESZENIE/HAMULCE

Zawieszenie: pneumatyczne

Układ hamulcowy: z przodu 324-milimetrowe tarcze Brembo z 4-tłoczkowymi zaciskami z E38, z tyłu seryjne

KOŁA/OPONY

Felgi: 18-calowe OZ Mito, z przodu 8,5 cala, z tyłu 10 cali

Opony: z przodu 205/40 Pirelli P Zero, z tyłu 225/35 Hankook Ventus

WNĘTRZE

Fotele regulowane elektrycznie, podgrzewane, pokryte brązowym welurem, kierownica drewniana MOMO, nowy czarny sufit z alcantary

AUDIO

Audio: radio Clarion DB189RMP, głośniki z przodu 16 cm JBL 602E, z tyłu JBL Stage6402 6×4, wzmacniacz 5-kanałowy Alpine V12 MRV F450, skrzynka JBL GT-X1200 30 cm 1200 W

INNE

Osiągi: 0–100 km/h 8,0 s; V maks 212 km/h

STYL

Oldschool, classic

WŁAŚCICIEL

Dawid Bujalski „Bujal”


Zobacz więcej

Podobne

Test bmw i7

Tak BMW testuje nowe i7

Trwają zimowe testy nowego elektrycznego BMW i7. Jak widać, Niemcy dobrze się przy tym bawią latając bokiem na śniegu nowym prototypem. Jednak to istotny element przy testach wdrażanego modelu.  BMW i7 będzie odpowiedzią na elektryfikację całej branży motoryzacyjnej, gdzie silniki spalinowe stopniowo przestaną być oferowane. Elektryczna "siódemka" będzie tym samym autem co tradycyjna Seria 7,…

VW-Golf-Mk1-cabrio-GL-widok z przodu

Golf 1 cabrio – idealny youngtimer na lato

Youngtimer to nie tylko stare zadbane auto. To coś więcej, samochód z duszą, klasą, stylem i przede wszystkim ciekawą historią. Właśnie takiego Golfa pierwszej generacji i to w wersji idealnej na lato, czyli cabrio. przedstawiamy. Od Passata do Golfa 1 Tomasz to programista i CTO w dobrze prosperującej warszawskiej firmie i fan motoryzacji, zwłaszcza z…