Orlen wprowadzi paliwa HVO - Trends Magazines

Orlen wprowadzi paliwa HVO

orlen rafineria fabryka

Koncern Orlen rusza z produkcją paliw alternatywnych przetworzonych z olejów roślinnych. Koncern podkreśla, że częściowe zastąpienie ropy naftowej alternatywnym surowcem umożliwia redukcję emisji i jest odpowiedzią na oczekiwania regulacyjne i rynkowe.

Zakład Orlen Unipetrol w Litvinowie w Czechach uzyskał właśnie certyfikację umożliwiającą produkcję petrochemiczną z wykorzystaniem uwodornionych olejów roślinnych – HVO. O paliwach alternatywnych mówił głośno Volkswagen, który dostosował swoje silniki do tego paliwa. Teraz jest szansa, że paliwo HVO pojawi się także na polskich stacjach paliw.

Koncern podał, że nowa technologia uwodornienia olejów spożywczych rozwijana jest w ramach Grupy Orlen również w Polsce, a konkretnie w rafinerii w Płocku.

Do wytwarzania paliwa HVO można wykorzystywać między innymi powszechnie dostępne zużyte oleje do smażenia pochodzące z branży gastronomicznej i hotelarskiej, traktowane dotychczas jako materiały odpadowe.

PKN Orlen poinformował, iż w ramach testów prowadzonych w zakładzie Orlen Unipetrol w Litvinovie potwierdzono, że produkty uzyskiwane z użyciem HVO mają takie same właściwości jak materiały w całości wykonane z surowców konwencjonalnych.

Problemem nadal pozostaje cena. HVO na stacjach Nestle w państwach Europy zachodniej jest droższe od konwencjonalnego oleju napędowego w przeliczeniu około 1zł/litr. Przy obecnych horrendalnych cenach ropy może się to okazać nieopłacalne. 
 
Jednak Orlen zapowiedział, że wyprodukowane paliwo HVO będzie wykorzystywane do dalszych testów i badań realizowanych we współpracy z wybranymi odbiorcami, którzy również są zobowiązani do przejścia procesu certyfikacyjnego, tak by cały łańcuch wartości był zgodny z założeniami certyfikacji. „Zakończenie tego procesu umożliwi rozpoczęcie produkcji na skalę komercyjną” – dodał koncern. Jest więc szansa na to, że cena tego paliwa będzie zbliżona do tradycyjnego. Jednego możemy być niestety pewni – tanio już nie będzie…

 

2 komentarze

  1. Panie Konradzie, ten temat HVO zaczyna być całkiem interesujący. Czy Orlen go w Polsce produkuje?
    Pozdrawiam
    Wojtek Sokołowski
    501530400

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Wystartuj w rundzie drogowej Rallysprint Challenge!

Po kilku latach przerwy Automobilklub Bydgoski zaprasza kierowców do wzięcia udziału w rundzie drogowej! I termin zgłoszeń mija 23 lipca. IV runda Rallysprint Challenge odbędzie się w dniach 6-7 sierpnia na terenie gminy Biały Bór. Odcinek specjalny, który zawodnicy będą pokonywać 5-krotnie, będzie miał 5.5 km długości. Zapoznanie z trasą, badanie kontrolne oraz odprawę z…

KdF 41 to najstarszy VW Garbus na świecie. Jeździliśmy nim!

Rzadko trafia się bardzo stary świetnie utrzymany samochód. Jeszcze rzadziej można spotkać pojazd stary, dobrze utrzymany i z początku produkcji. Gdy auto jest bardzo stare, do tego w muzealnym stanie i ma bogatą historię, wówczas mamy do czynienia z rarytasem. Bez wątpienia jest nim czarny KdF41 należący do Ondreja. To najstarszy jeżdżący VW Garbus na…