Od dziś obowiązkowy element wyposażenia. Czy to koniec szarży na drogach? - Trends Magazines

Od dziś obowiązkowy element wyposażenia. Czy to koniec szarży na drogach?

Od dziś wszystkie pojazdy z homologacją muszą posiadać system ISA (Intelligent Speed Assistant), czyli inteligentnego asystenta prędkości. Czy to oznacza, że auto nie pozwoli przekroczyć prędkości?

Od 6 lipca 2022 roku wszystkie pojazdy — samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy — w przypadku których producenci będą starali się o homologację na terenie Unii Europejskiej, muszą być seryjnie wyposażone w system ISA (Intelligent Speed Assistant), czyli inteligentnego asystenta prędkości.

Jak działa system ISA?

Asystent przez 5 sekund będzie ostrzegał kierowcę sygnałem dźwiękowym o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości. Zgodnie z wymogami UE, system ma aktywować się przy każdym uruchomieniu silnika. Na szczęście będzie go można wyłączyć, podobnie jak znany system start-stop. System ISA będzie wiedział jakie ograniczenie prędkości obowiązuje na danym odcinku z kamer i czujników zamontowanych na pokładzie oraz nawigacji. 

5
Czy obowiązkowy system ISA to dobre rozwiązanie?

Czy ma jakieś wady?

Na szczęście ISA nie będzie działał na zasadzie sztucznej inteligencji, a jedynie jako pomocnik dla kierowcy. Może zdarzyć się przecież, że system błędnie odczyta znaki lub oznakowanie będzie nieczytelne i w takich sytuacjach ostatnie zdanie będzie należało do kierowcy. 

Na razie system ISA dotyczy pojazdów, które otrzymują homologację drogową, ale już za dwa lata ma znaleźć się na pokładzie wszystkich aut opuszczających taśmy montażowe. Na ten moment nie wiadomo też, czy system będzie informował odpowiednie organy o kierowcach nagminnie przekraczających prędkość lub, czy drogówka będzie miała wgląd w informacje zawarte w systemie. Możemy się spodziewać, że takie logi znajdą się na czarnych skrzynkach i w przypadku analizy wypadku policja będzie mogła odczytać, ile razy ISA zarejestrowała przekroczenie prędkości. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Nie żyje Sabine Schmitz – Królowa Nürburgringu i BMW M5.

Dziś świat pożegnał jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci motorsportu. Sabine Schmitz przegrała wieloletnią walkę z rakiem. Miała 51 lat. Sabine Schmitz urodziła się 14 maja 1969 r. w Adenau w Niemczech i od najmłodszych lat była związana ze słynnym torem Nürburgring. Rocznie potrafiła przejechać tor 1200 razy. Była pierwszą kobietą, która wygrała 24-godzinny wyścig na…

CUPRA Ateca - VW T-Roc R

Volkswagen T-Roc R kontra CUPRA Ateca – dwa szybkie SUVy, ale który lepszy?

Grupa Volkswagen umacnia swoje szeregi o kolejne sportowe wersje samochodów typu crossover. Porównujemy dwie ciekawe propozycje koncernu w tym segmencie. W niebieskim narożniku Volkswagen T-Roc R, w szarym CUPRA Ateca. Oba samochody mają 2-litrowe silniki TSI o mocy 300 KM, napęd na obie osie i 7-biegowe skrzynie automatyczne DSG. Który sprawdzi się lepiej w swojej…