Nowy Mercedes-AMG One to drogowy bolid F1 - Trends Magazines

Nowy Mercedes-AMG One to drogowy bolid F1

Jest koszmarnie drogi, niepraktyczny i bardzo, ale to bardzo. skomplikowany. A, i na dodatek go już nie kupisz. Ale jest tak ekscytujący, że musisz go zobaczyć. Oto Mercedes-AMG One. 

Nazywa się „One” prawdopodobnie dlatego, że to auto jedyne w swoim rodzaju. Powstało na 55. rocznicę powstania marki AMG, ale zapowiadane było już od kilku lat. Jednak takiej maszyny nie da się zbudować w krótkim czasie. Dlaczego?

Otóż Mercedes-AMG One wykorzystuje rozwiązania dotychczas używane jedynie w bolidach Formuły 1. Nadwozie do zabudowa typu monokok wykonana z włókna węglowego. Innowacyjne jest też zawieszenie z pięcioma wahaczami i dwoma regulowanymi kolumnami. Sprężyny i amortyzatory zostały dostrojone pod kątem łatwości prowadzenia przy zachowaniu odpowiedniej dynamiki. Nie można też zapomnieć o aktywnej aerodynamice, która tutaj została mocno dopracowana.

Pod maską zaledwie 1.6

Nie, to nie pomyłka. Jednostka V6 ma pojemność tylko 1.6 litra, ale moc wynosi aż 1063 KM! Jak to możliwe? Oprócz tradycyjnego turbodoładowania, jednostka posiada aż cztery motory elektryczne, w tym jeden zintegrowany z turbosprężarką. W odróżnieniu od bolidów F1, One ma napęd na cztery koła. Ten może być w pełni regulowany, bowiem tylna oś może być napędzana przy użyciu napędu hybrydowego, a przednia elektrycznego lub auto może poruszać się w trybie czysto elektrycznym. 

Co więcej, silnik spalinowy kręci się aż do 11 000 obr/min! To już terytorium motocyklów. Aby umożliwić osiąganie wysokich obrotów, w miejsce mechanicznych sprężyn konstruktorzy zastosowali pneumatyczne sprężyny zaworowe. Co ciekawe, potencjał tej jednostki pozwala na osiąganie wyższych wartości, ale musiano ograniczyć maksymalne obroty, aby Mercedes-AMG One mógł tankować tradycyjne paliwo.

Jak wyjaśnia Mercedes, elektryczna turbosprężarka umożliwia uzyskanie wyższego momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika i cały czas utrzymuje ciśnienie doładowania, nawet gdy kierowca zdejmie nogę z gazu. Motory elektryczne wyposażone są również w funkcję rekuperacji, w zwykłych warunkach może to być nawet 80 proc. Energia zmagazynowana w akumulatorze służy później do napędu elektrycznego bądź boostera w trybie hybrydowym. 

Jak szybki jest Mercedes-AMG One?

Bardzo szybki. 1063 KM z silnika 1.6 pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 2,9 s, a od 0 do 200 km/h w zaledwie 7 sekund. Trzecia „setka” pojawi się na zegarach po 15,6 s, a maksymalna wartość na zegarach wynosi 352 km/h.

Uzyskanie takich wartości jest możliwe nie tylko dzięki niebywałej technice silnika, ale też dzięki nowej, zautomatyzowanej manualnej 7-biegowej skrzyni biegów. Przełożenia dobrano tak, aby zminimalizować różnicę mocy po zmianie biegu na wyższy oraz żeby utrzymywać silnik spalinowy na wysokich obrotach.

Formuła jeden na codzień

To nie jest auto sportowe, a raczej wyścigowe, które zostało przystosowane do jazdy po publicznych drogach. We wnętrzu nie znajdziecie skóry, grubych dywaników, czy oświetlenia ambiente. Zamiast tego grube kubełkowe fotele, które na dodatek pozostają bez regulacji. Regulować za to można oparcia (dwie pozycje: 25 i 30 stopni) oraz pedały (w 11 pozycjach). Całości dopełnia elektrycznie regulowana kierownica.

Jak się domyślacie, Mercedes-AMG One ze względu na wykorzystaną technologię oraz skomplikowaną budowę nie jest tani. Producent nie podał ceny, ale mówi się o kwocie rzędu 2,7 mln euro. Zostanie wyprodukowanych zaledwie 275 egzemplarzy, ale wszystkie zostały już wyprzedane. Podobno 4 sztuki trafią do Polski. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Golf II, tuning, rost style

VW Golf II Kryzys-bieda edition. Czy to ładne?

Niewtajemniczony w najnowsze tuningowe trendy obywatel III Rzeczpospolitej widząc prezentowanego Golfa zapewne uznałby, że jest zaniedbany przez swojego właściciela do granic przyzwoitości. Pomyliłby się ogromnie! Rost Style to trend w tuningu, który do Polski trafił kilka lat temu, mimo to nie zdobył zbyt dużej popularności. Zmodyfikowane w tym stylu auta na ogół mają tylko jeden…

Touareg R hybryda plug-in napis eHYBRID

Diesel czystszy niż elektryk. Tak wynika z raportu Green NCAP

Motoryzacja zniechęciła klientów do kupowania aut z silnikiem Diesla, ze względu na kwestie ekologiczne, a tymczasem okazuje się, że rodzinne kombi z motorem wysokoprężnym jest bardziej przyjazne środowisku niż hybryda, czy auto elektryczne. Unia strzeliła sobie w kolano? Unijna organizacja Green NCAP sprawdziła cały cykl życia popularnych samochodów. Pod lupę wzięto 61 samochodów spalinowych, elektrycznych…