BMW M2 CS, które swój debiut miało nad malowniczym jeziorem Como odsłoniło pozostałe tajemnice. Co ma pod maską, co we wnętrzu i czym się wyróżnia. Oto garść faktów.
Produkowane w Meksyku (blisko do USA, które ma być jednym z głównych rynków zbytu) M2 CS bazujące na płycie podłogowej obecnej generacji M2 nie będzie produktem masowym – jego liczba będzie limitowana. Rozpędzające się do 100 km/h w 3,8 sekundy auto na rynek trafi pod koniec lata 2025 r. Cena w Polsce oszacowana została na 520.000 PLN.
Lżejsze i bardziej karbonowe
M2 w wersji CS jest najlżejszym BMW M2 obecnej generacji – waży 30 kg mniej. To zasługa m.in. dużej liczby elementów zewnętrznych i wewnętrznych wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (tzw. CFRP).
Oprócz nakładek lusterek zewnętrznych z karbonu wykonany jest dach M i dyfuzor tylny CS. Sportowy wygląd dopełnia przedni splitter w matowym kolorze czarnym i ekskluzywna czarna osłona chłodnicy BMW M ze zoptymalizowanymi wlotami powietrza. Charakterystycznym elementem jest lekka tylna klapa z karbonu ze zintegrowanym spojlerem typu ducktail.
We wnętrzu czeka na nas wykonany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym panel sterowania.
Kierowca i pasażer obok siedzą na lekkich, podgrzewanych karbonowych fotelach kubełkowych M”. Zintegrowane zagłówki można też zdemontować, a możliwość montażu wielopunktowych pasów bezpieczeństwa pozwala przystosować samochód do jazdy na torze wyścigowym.
Całość uzupełniają w standardowym wyposażeniu kute obręcze kół M ze stopów lekkich.
6 cylindrów i więcej mocy
Sercem nowego M2 CS jest 3-litrowy rzędowy silnik 6-cylindrowy.W porównaniu do BMW M2 ze standardową 8-biegową skrzynią M Steptronic z układem Drivelogic maksymalny moment obrotowy wzrósł o 50 Nm do 650 Nm i jest dostępny w zakresie 2650-5730 obr/min. Silnik osiąga maksymalną moc 530 KM przy 6250 obr/min, a maksymalna prędkość obrotowa to 7200 obr/min. Aby zapewnić błyskawiczne reakcje na naciśnięcie pedału gazu i zagwarantować, że poprawione parametry i ostrzejsza charakterystyka silnika dostarczą szczególnie intensywne doświadczenie, zoptymalizowano działanie przyspieszenia i reakcję we wszystkich trybach jazdy wybieranych w menu M Setup.
Silnik ma wiele detali zaczerpniętych z motorsportu. Układ M TwinPower Turbo silnika obejmuje dwie turbosprężarki typu mono-scroll, z których każda dostarcza sprężone powietrze do trzech cylindrów, intercooler zasilany z obiegu niskotemperaturowego oraz elektronicznie sterowaną przepustnicę. Pakiet technologiczny obejmuje również bezpośredni wtrysk benzyny High Precision Injection działający przy maksymalnym ciśnieniu 350 barów, zmienne sterowanie zaworami VALVETRONIC i bezstopniową regulację wałka rozrządu Double VANOS. Jednostka napędowa ma beztulejową, wyjątkowo sztywną skrzynię korbową w konstrukcji zamkniętej, lekki kuty wał korbowy, gładzie cylindrów z żelazową powłoką nakładaną metodą metalizacji łukowej (LDS) oraz rdzeń głowicy cylindrów wykonany w procesie druku 3D.
Standardowo silnik połączony jest z 8-stopniową skrzynią M Steptronic z układem Drivelogic. Charakterystykę zmiany biegów można dostosować przyciskiem Drivelogic w dźwigni w trzech wyraźnie różnych stopniach. Oprócz dźwigni biegów w aktualnej stylistyce M Design karbonowe łopatki przy kierownicy umożliwiają także sekwencyjną interwencję w wybór przełożenia.
Osiągi
0 do 100 km/h to 3,8 s – dwie dziesiąte sekundy mniej niż w modelu podstawowym. 0 do 200 km/h to 11,7 s, a przy metodzie „1-foot rollout” 11,4 s. Sprint od 80 do 120 km/h zajmuje 3,4 sekundy, a V-maks. w pakiecie M Driver jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h.
Zawieszenie i hamulce
Zawieszenie zostało obniżone o 8 mm i dostosowane do pojazdu poprzez dostrojenie sprężynowania, amortyzacji i systemów kontroli układu jezdnego. Standardowe zawieszenie adaptacyjne M jest starannie dostrojone do tego modelu, jak układ kierowniczy M Servotronic, mechanizm różnicowy M Sport i zintegrowany układ hamulcowy.
Montowany standardowo układ hamulcowy M z pływającymi tarczami i czerwonymi zaciskami hamulcowymi ma gwarantować precyzyjne hamowanie. Opcjonalnie oferowane są hamulce węglowo-ceramiczne M ze złotymi zaciskami.
Standardowe wyposażenie obejmuje ekskluzywne dla CS kute obręcze kół M ze stopów lekkich Double Spoke w matowym kolorze Gold Bronze. Mają one rozmiar 19 cali na przedniej osi i 20 cali na tylnej osi i są standardowo wyposażone w opony torowe o rozmiarze 275/35 ZR19 z przodu i 285/30 ZR20 z tyłu. Na życzenie dostępne są opony Ultra Track oraz opony sportowe.
Kolorystyka i dźwięk
Nadwozie M2 CS dostępne będzie w czterech kolorach: Sapphire Black metallic, BMW Individual Velvet Blue metallic, M Brooklyn Grey metallic i M Portimao Blue metallic.
Dynamikę oddawania mocy podkreśli brzmienie układu wydechowego z elektrycznie sterowanymi klapami i charakterystycznymi dla BMW M czterema końcówkami wydechu, które w BMW M2 CS są wykonane w matowej czerni.
W ofercie M Performance Parts do BMW M2 CS po raz pierwszy dostępny jest opracowany specjalnie do modeli CS układ wydechowy M Performance z końcówkami z włókna węglowego i tytanu. Lekki układ wydechowy z klapami z tytanowym tłumikiem końcowym wyróżnia się emocjonującym, wyścigowym brzmieniem. We wnętrzu Active Sound Design zapewnia autentyczne, a w trybach SPORT i SPORT PLUS wybieranych przełącznikiem właściwości jezdnych, bardzo intensywne przenoszenie brzmienia napędu.
Specjalna koncepcja obsługi M
Nowoczesna koncepcja obsługi do indywidualizacji konfiguracji przejęta została z BMW M2. Centralne miejsce zajmuje przycisk Setup na panelu kontrolnymj. Zapewnia on bezpośredni dostęp do opcji ustawień silnika, adaptacyjnego zawieszenia M, układu kierowniczego M Servotronic, zintegrowanego układu hamulcowego M Compound oraz funkcji M Traction Control, za pomocą której można indywidualnie ustawić progi interwencji ograniczenia poślizgu kół.
Optymalnym towarzyszem podczas jazdy, który zapewnia dodatkową dawkę adrenaliny jest M Drive Professional. Tryb M TRACK i dziesięciostopniowa kontrola trakcji M Traction Control umożliwiają dostosowanie właściwości jezdnych samochodu. M Drift Analyser rejestruje kąt i czas jazdy w kontrolowanym poślizgu. M Laptimer wspiera w walce o najlepszy czas okrążenia.
Czy nowe M2 CS będzie dla kierowcy wyzwaniem? Na odpowiedź trzeba poczekać do momentu, gdy pojawi się na drogach.
Fot. BMW