Specjalizująca się w zawieszeniach firma KW Automotive opracowała gwintowany zestaw KW V4 nie tylko dla BMW M5 sedan (G90), ale również M5 Touring (G99). W porównaniu z innymi systemami zawieszenia doposażeniowymi i aftermarketowymi, zawieszenie KW V4 różni się konstrukcją, a w szczególności zastosowaniem dwustopniowych zaworów kompresji i odbicia.
Podobnie jak wszystkie zestawy zawieszenia gwintowanego KW, V4 do hybrydy plug-in Touring o mocy 727 KM jest produkowany na zamówienie w Niemczech. Amortyzatory, wyposażone w niezależnie regulowane zawory do kompresji przy wysokich i niskich prędkościach oraz odbicia przy niskich prędkościach, bazują na technologii zawieszenia fabrycznego KW opracowanej dla BMW M4 GTS (F82).
– W naszych wcześniejszych zawieszeniach gwintowanych V4 regulowane zawory sprężania były połączone z amortyzatorami albo poprzez zewnętrzny zbiornik przyspawany do kolumn, albo poprzez przewód. Dzięki naszej nowej technologii regulacji nie jest to już konieczne – wyjaśnia Florian Johann, menedżer marki KW. – Zawory sprężania, które można regulować dla sił przy dużych i małych prędkościach, są teraz zamontowane z boku aluminiowych kolumn. Tak jak poprzednio, regulowany zawór odbicia przy małych prędkościach nadal jest regulowany na tłoczysku – dodaje.
Zalety amortyzatorów zawieszenia z regulacją trójstopniową
Dostępnych jest 13 różnych ustawień dla sił sprężania przy małych i dużych prędkościach oraz 16 ustawień dla odbicia przy małych prędkościach. Małe prędkości konstrukcji nadwozia lub tłoczyska (małe prędkości) są spowodowane hamowaniem, przyspieszaniem i skręcaniem. Natomiast wzbudzenia przy dużych prędkościach obejmują wszystkie bodźce przekazywane na koła z nawierzchni drogi, takie jak nierówności, połączenia poprzeczne lub frezowane krawędzie. Stopień sprężania wpływa na prędkość sprężania tłoczyska amortyzatora. Wpływa on również na kołysanie wzdłużne i poprzeczne nadwozia, a także na reakcję układu kierowniczego. Wraz ze wzrostem stopnia sprężania, tłoczysko spręża się wolniej. Dzięki temu ciężkie BMW M5 Touring jest bardziej stabilne, ponieważ nadwozie jest lepiej podparte. Im mocniejsze sprężanie, tym precyzyjniejsza reakcja układu kierowniczego. Z drugiej strony, otwarcie zaworów stopnia sprężania dodatkowo zwiększa komfort jazdy. Ta oddzielna regulacja sprężania przy niskiej i wysokiej prędkości pozwala na indywidualne dopasowanie równowagi między komfortem jazdy a dynamiką jazdy.
Z kolei regulowane ustawienie odbicia przy niskiej prędkości wpływa na prędkość odbicia tłoczyska. Kontroluje ono, jak szybko sprężyna zawieszenia powraca do pozycji wyjściowej. Zawory odbicia można otworzyć dla wygodniejszego prowadzenia lub zamknąć dla twardszego i bardziej bezpośredniego prowadzenia. Dzięki tej technologii wielozaworowej różnice są znacznie większe niż w przypadku konwencjonalnego zawieszenia z elektroniczną regulacją.
W przypadku modernizacji do zawieszenia gwintowanego KW V4 montowany jest również zestaw kompensacyjny. Jest dodawany przy zamówieniu i dezaktywuje adaptacyjne sterowanie amortyzatorami. Poza elektronicznymi funkcjami amortyzatorów, wszystkie systemy wspomagające kierowcę i kontroli dynamiki w BMW M5 pozostają w pełni aktywne.
Wysokość zawieszenia jest regulowana bezpośrednio za pomocą odpornego na zabrudzenia gwintu trapezowego na kolumnach resorujących wykonanych z wysokowytrzymałego stopu aluminium. Zgodnie z certyfikatem części, M5 Touring można płynnie obniżyć o 10 do 30 milimetrów na przedniej i tylnej osi. Sprężyny z regulacją wysokości do BMW M5 Touring będą również dostępne wkrótce.
Fot. KW