Ten VW up! ma 300 KM i napęd 4x4 - TUNING - Trends Magazines

Ten VW up! ma 300 KM i napęd 4×4 – TUNING

VW_up!_tuning_4engine

300-konny silnik, stały napęd 4×4 z blokadami i ceramiczne sprzęgło. Brzmi co najmniej jak opis samochodu, który Volkswagen Motorsport wystawiał do WRC, ale stanowi wyciąg z danych technicznych up! przygotowanego w Nowym Sączu.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Produkowany od 2011 r. up!, choć jest najmniejszym modelem Volkswagena, ma zadatki na sportowe auto. W seryjnym wydaniu waży niewiele (poniżej 900 kg), a do tego ma pożądaną w motorsporcie centralizację masy, która jest wypadkową relatywnie dużego rozstawu osi (2420 mm), rozstawionych w narożnikach kół oraz krótkich zwisów nadwozia. Potencjał modelu w 2018 r. częściowo wykorzystał Volkswagen, tworząc 115-konną wersję GTI.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

A gdyby pójść ze wzmacnianiem silnika znacznie dalej? Taka myśl zatliła się w głowie Jakuba Czocha, na co dzień prowadzącego serwis 4Engine. Droga od pomysłu do realizacji okazała się dosyć krótka, gdyż firma specjalizuje się w serwisowaniu silników oraz kompleksowym przygotowaniu aut do wyścigów. Konikiem 4Engine są samochody grupy VAG oraz Subaru.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Po pierwszych pomiarach stało się jasne, że relatywnie małym nakładem czasu i środków można stworzyć hybrydę nadwozia Volkswagena up! z układem napędowym Subaru Imprezy WRX STi. Zanosiło się, że konwersja nie będzie wymagała nawet cięcia podłużnic, a więc elementów mających kluczowy wpływ na bezpieczeństwo. Mało tego, wyglądało na to, że tylną belkę skrętną Volkswagena bez nadmiaru cięcia, gięcia i spawania uda się zastąpić wielowahaczowym zawieszeniem Subaru, co otworzyłoby drogę do zbudowania czteronapędowego up!-a. – Pozostało rozpocząć prace. Z przymiarek wynikało, że up! idealnie nadawał się do stworzenia małego, ale szybkiego samochodu. Jednocześnie na tyle charakterystycznego, a zarazem wizualnie nowoczesnego, by stanowił dobrą reklamę dla firmy – wyjaśnia Jakub.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Tylne zawieszenie wraz z ramą pomocniczą udało się szybko dopasować do auta. Konieczne było też skrócenie wału napędowego – up! ma o 10 cm krótszy rozstaw osi niż Subaru Impreza. Bez zmian pozostał natomiast rozstaw kół. Aby krawędzie opon nie wystawały poza obrys nadwozia up!-a, błotniki uzbrojono jedynie w fartuchy poszerzające z włókna węglowego. Skoro elementy zawieszenia udało się przeszczepić z Subaru, nie eksperymentowano też z wielotłoczkowymi zaciskami Brembo i tarczami o dużej średnicy, które również pochodzą z japońskiej ikony motorsportu.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Problem pojawił się podczas prac nad pasem przednim. Impreza ma specyficzny napęd, w którym silnik w układzie bokser znajduje się przed skrzynią biegów i półosiami. Dzięki wzdłużnej orientacji elementy dosyć łatwo wpasowano w nadwozie Volkswagena. Okazało się jednak, że w pasie przednim nie ma miejsca ani na fabryczne wzmocnienia, ani chłodnicę, którą na wzór aut startujących w rallycrossie przeniesiono na tył.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Rozmieszczenie drogich i łatwych do uszkodzenia elementów jest chyba największym mankamentem zmodyfikowanego up!-a. Kierowca musi mieć się na baczności, gdyż nawet niezbyt mocny „dzwon” może doprowadzić do uszkodzenia silnika lub chłodnicy, uniemożliwiając ukończenie zawodów. Dla załogi auto jest jednak bezpieczne, gdyż w jego wnętrzu pojawiła się rozbudowana i wyprowadzona do kielichów zwieszenia klatka renomowanego Ireco Motorsport. Nadwozie dodatkowo usztywniono rozpórkami. Nie zabrakło też kubełkowych foteli (Sparco), 5-punktowych pasów bezpieczeństwa (RRS) oraz systemu gaśniczego.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Seryjną deskę rozdzielczą Volkswagena poflokowano, w miejscu na radio zamontowano karbonową płytę z przełącznikami najważniejszych urządzeń (np. pompy paliwa) oraz przyciskiem rozrusznika, włącznikiem zapłonu czy sportowym „heblem” do odłączenia zasilania jednym ruchem dłoni.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Ciekawostką jest gniazdo z prądem do zasilania… tabletu. Multimedialne urządzenie osadzono za kierownicą, w miejscu panelu wskaźników. Po sparowaniu z pokładową elektroniką samochodu oraz zainstalowaniu aplikacji tablet stał się pełnowartościowym substytutem kosztujących majątek wyświetlaczy do motorsportu.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Napęd to specjalność Subaru, czyli permanentne 4×4. W tym prezentowanym aucie w jego skład wchodzi sześciobiegowa skrzynia, ceramiczne sprzęgło oraz szpery w przednim i tylnym moście. Nie zabrakło też hydraulicznego hamulca ręcznego, więc umiejętnie operując sterczącą z tunelu środkowego dźwignią i pedałem gazu kierowca jest w stanie efektownym poślizgiem pokonać zakręt czy objechać beczkę. Okiełznanie samochodu ułatwia „szybka” przekładnia kierownicza oraz gwintowane zawieszenie KW z regulacją siły odbicia i dobicia.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Realizacja projektu pochłonęła dwa lata. Długo, jednak zaowocowała powstaniem jedynego w swoim rodzaju auta – 300-konnego up! z napędem na cztery koła, który przy masie 1100 kg może mierzyć się z topowymi sportowymi pojazdami. Atutem VW, szczególnie istotnym na ciasno ustawionych próbach, są niewielkie gabaryty, które ułatwiają lawirowanie między szykanami czy zawijanie na ciasnych nawrotach.

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

Obecnie auto jest w fazie testów na amatorskich imprezach typu SuperOes. Czy wypłynie na szersze wody? Z pewnością ma na to zadatki, gdyż 300-konny silnik został wyposażony w kute tłoki i korbowody, zmodyfikowane głowice z wersji 2.0, a jego blok jest „zamknięty” (tuleje cylindrowe przylegają do reszty bloku), co po odpowiednim wystrojeniu komputera Ecumaster pozwoli na bezpieczne uzyskanie 400 KM.

Łukasz Szewczyk

Fot. Jakub Czoch

VW_up!_tuning_4engine
VW_up!_tuning_4engine

VW up! 4Engine

Silnik

4-cylindrowy bokser Subaru, 2457 ccm, turbodoładowanie

Maksymalna moc

300 KM przy 6000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

407 Nm przy 4000 obr./min

Skrzynia biegów

6-biegowa, ręczna z Subaru WRX STi

Napęd

na cztery koła z Subaru

Masa własna

1100 kg

V-maks.

250 km/h

0-100 km/h

4,5 s

(VW TRENDS 2/2019)

Podobne

Wymiana koła z oponą w aucie

Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon?

Zima już za nami i wielkimi krokami zbliża się sezon wymiany opon na letnie. Jeśli jeszcze ich nie kupiłeś, koniecznie przeczytaj poniższy poradnik. Dzięki niemu uda Ci się wybrać opony adekwatne do modelu pojazdu i stylu jazdy. Jakie są rodzaje opon i czym się różnią? W przypadku aut osobowych główny podział opon dotyczy ich sezonowości.…

Kompresor G60 – usterki, naprawy, ceny. Poradnik kupującego VW z G40/G60

Z powodu technicznej oryginalności coraz częściej poszukiwane są używane Volkswageny z motorami G40/G60. Ich newralgicznym punktem jest kompresor. Jakie ma usterki, ile kosztują naprawy? Mechaniczne doładowanie silników benzynowych od dawna uchodzi za dość ekskluzywny sposób zwiększania mocy. Dlaczego zatem starsze modele Volkswagena wyposażone w mechaniczną sprężarkę typu G nie cieszą się dziś zbyt dobrą opinią?…