BMW E39 M5 Individual - eksploatacja, wyposażenie i opinie | Trends

Nie ma to jak oryginał – BMW E39 M5 Individual

W 1998 BMW zaprezentowało trzecią generację M5. Tym razem sportowy sedan został zbudowany w oparciu o nadwozie E39 i miało to miejsce trzy lata po wejściu na rynek innych wersji. To M5 wyjechało z fabryki w 2001 roku.

Produkcja BMW E39 M5

Producent postanowił, że samochód nie będzie już budowany w siedzibie M GmbH w Garching (jak E28 i E34), ale w zakładzie w Dingolfing, podobnie jak pozostałe modele serii 5. Pozwoliło to na zwiększenie produkcji i przyczyniło się do osiągnięcia do 2003 roku sprzedaży na poziomie 20.482 sztuk.

Zdjęcie kolekcjonerskiego BMW E39 M5 INDIVIDUAL w kolorze czarnym z profilu na tle miasta

Prezentowane M5 jest 2001 roku. Samochód został wyprodukowany na rynek niemiecki (EUR – 801) i jest to praktycznie kompletnie wyposażona wersja, dodatkowo wzbogacona o elementy dostępne dzięki programowi BMW Individual. Interesujące, że pierwszy właściciel zdecydował się na usunięcie tylnego spojlera (326) i zewnętrznych oznaczeń (320). Co ciekawe, historia auta mówi, że był nim diler BMW z Hamburga. Później e-M piątka była własnością francuskiej agencji rządowej w Niemczech, a w 2015 roku samochód z przebiegiem 219 tysięcy km trafił do Tomka.

Zbliżenie na maskę i przednie światła BMW E39 M5

Eksploatacja BMW E39 M5 Individual

Obecny właściciel dba o auto jak kustosz o najcenniejsze dzieło. Przy okazji prezentowania tej pięknej limuzyny chcielibyśmy zwrócić uwagę czytelników na fakt, jak pracochłonny i drogi jest to proces. Utrzymanie tak wyjątkowego samochodu, jak BMW E39 M5 w stanie pełnej fabrycznej funkcjonalności jest niełatwe, ale jest w pełni świadomym wyborem właściciela. Nie jest tajemnicą, że bawarskie modele oznaczone magiczną literą M są drogimi w eksploatacji samochodami.

Zbliżenie na tył i wydech czarnego BMW E39 M5

W dokumentacji tej niebieskiej piątki są faktury z serwisów BMW na kwotę… 30 tysięcy euro. Wbrew obiegowym opiniom o przeciętnej niezawodności E39 M5, większość z nich dotyczy zużywających się elementów, ale nie mogło się obyć bez nieplanowanych napraw, jak choćby typowej dla tego modelu regulacji systemu Vanos. Tomek, dzięki długiemu i niełatwemu procesowi szukania idealnie utrzymanego egzemplarza, znalazł samochód bezwypadkowy w stanie bliskim idealnego.

Zbliżenie na kierownice i idealnie utrzymane wnętrze BMW E39 M5

Odkąd wszedł w jego posiadanie, przywrócił mu wspomniane wcześniej logo i spojler na tylnej klapie. Brakuje tylko listewek w drzwiach przednich z emblematem M5, ale znając historię auta, dodaje mu to jedynie uroku. Dzięki wyjątkowej kombinacji kolorystycznej detal ten jest wręcz trudny do zauważenia.

Zbliżenie na koło i ekskluzywne felgi czarnego BMW E39 M5 Individual

Nadwozie pokrywa metaliczny lakier w kolorze Orient Blau Metallic, który został poddany korekcie oraz kwarcowemu zabezpieczeniu. Przednie lampy mają nowe klosze, a oryginalne 18-calowe felgi zostały profesjonalnie odrestaurowane (w trakcie sesji zdjęciowej samochód miał 19-calowe felgi spoza palety BMW założone na czas renowacji oryginalnych).

Skórzana tapicerka i wnętrze Eksploatacja BMW E39 M5 wzbogacone o dodatkowe elementy z programu Individual

Bogate wnętrze i dodatkowe wyposażenie BMW E39 M5 w wersji Individual

Wewnątrz dominuje karmelowa skóra Nappa Cinnamon. Dzięki specjalnym opcjom dostępnym w programie Individual skórą tą obszyte są dodatkowo drzwi, konsola środkowa i deska rozdzielcza.

Skórzana tapicerka na fotelach kierowcy i pasażerów i wnętrze Eksploatacja BMW E39 M5 wzbogacone o dodatkowe elementy z programu Individual

Podsufitka jest oryginalnie pokryta czarną alcantarą. We wnętrzu znajdują się rzadkie opcje, jak pilot do bram, roleta tylnej szyby, pamięć elektrycznie sterowanych foteli i wysokiej jakości system stereo, oznaczony jako 752 Individual Audio System. Technicznie i mechanicznie ten egzemplarz jest całkowicie seryjny.

Zbliżenie zadbanego silnika BMW E39 M5 w wersji Individual

400-konna jednostka V8 o pojemności 5.0 ma oznaczenie S62B50 i jest rozwinięciem konstrukcji z rodziny M62. O tym, jak dobry jest to silnik, świadczy fakt, że montowany był jeszcze w BMW Z8 oraz supersamochodach Ascari. W E39 połączony jest z 6-biegową skrzynią manualną.

Bogate wnętrze BMW E39 M5 z dodatkowym wyposażeniem z programu BMW E39 M5 Individual

Tomek zdecydował się na zarejestrowanie samochodu w Niemczech. Jak się okazuje, ma to znaczny wpływ na jego wartość na rynku wtórnym, gdyż podobny samochód z polską historią rejestracyjną staje się mniej atrakcyjny w krajach zachodniej Europy. Co ciekawe, Tomek specjalnie wybrał rejestrację, w skład której wchodzi symbol M5. Zgodnie z tą filozofią, miejsce serwisowania i wszystkie naprawy dokonywane są w Lipsku, aby zachować geograficzny porządek we wpisach serwisowych.

 

Obite skórą drzwi BMW E39 M5 Individual

Cieszymy się, że ten piękny egzemplarz BMW E39 M5 Individual trafił w tak dobre ręce. Obawialiśmy się jednak, że stoi teraz cały czas w garażu, ale okazało się, że jest inaczej. Od czasu zakupu Tomasz przejechał swoim sedanem ponad 15 tysięcy km. Samochód jest utrzymany w duchu oryginalności i kompletności tak istotnej dla youngtimera, a przy tym wciąż cieszy swojego właściciela osiągami i rykiem widlastego silnika.

Autor artykułu: Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

M5 Individual, 2001 rok
SILNIK/NAPĘD:
fabryczny: S62B50- 8-cylindrowy, 90°, wolnossący, 32 zawory DOHC, 4998 ccm, 400 KM przy 6600 obr./min i 500 Nm przy 3800 obr./min, usunięty ogranicznik prędkości maksymalnej
ZAWIESZENIE:
oryginalne, niższe o 23 mm zawieszenie M5
KOŁA/OPONY:
oryginalne felgi BMW Styling 65 w rozmiarze 18 cali i szerokości 10,5 cala z tyłu oraz 9,5 cala z przodu po kompletnej regeneracji; nowe opony Bridgestone Potenza 275/35 z tyłu i 245/40 przodu. (na zdjęciach 19-calowe felgi spoza palety BMW)
NADWOZIE:
przywrócona tylna lotka i emblemat M5. Nerki czarne z połyskiem. Wymienione szkła reflektorów. Lakier odnowiony przy użyciu środków 3M oraz dodatkowo zabezpieczony powłoką ceramiczną Geon Quartz
WNĘTRZE:
oryginalne akcesoria M5: listwy progowe, kierownica, gałka zmiany biegów, zegary; tapicerka BMW Individual w kolorze Nappa Cinammon; pamięć foteli; elektryczna roleta tylnej szyby; Navigation System Professional
AUDIO: 752 Individual Audio System
STYL: Future Classic
WŁAŚCICIEL: Tomek Pypla

(BMW TRENDS 3/2016)

Podobne

Manhart MHX6 – kot czy szrot?

Bardzo łatwo jest zepsuć auto tuningowymi bajerami. Topowi tunerzy stają na głowie, żeby stworzyć unikatowy pojazd na bazie pospolitego modelu. Za poważnego tunera uważamy Manharta, który często bierze na warsztat BMW. Co do MHX6 mamy jednak mieszane uczucia. Czy tuning tego X6 się udał? Nad tym jak auto finalnie wygląda pracuje sztab ludzi i używana…

Test MINI Clubman Cooper S All4

Ogólnie znane jest upodobanie brytyjskiej monarchini do psów rasy corgi. Ich specyficzny wydłużony tułów nieodparcie kojarzy się z jamnikiem i… MINI Clubmanem. MINI to doskonały dowód na to, że na fali motoryzacyjnej nostalgii można stworzyć produkt doskonały. Sukces jest imponujący, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę specyficzny charakter tego auta. Trudno wszak uznać je za masowe,…