BMW E39 M5 Individual­čöą - eksploatacja, wyposa┼╝enie i opinie | Trends

Nie ma to jak orygina┼é – BMW E39 M5 Individual

W 1998 BMW zaprezentowa┼éo trzeci─ů generacj─Ö M5. Tym razem sportowy sedan zosta┼é zbudowany w oparciu o nadwozie E39 i mia┼éo to miejsce trzy lata po wej┼Ťciu na rynek innych wersji. To M5 wyjecha┼éo z fabryki w 2001 roku.

Produkcja BMW E39 M5

Producent postanowi┼é, ┼╝e samoch├│d nie b─Ödzie ju┼╝ budowany w siedzibie M GmbH w Garching (jak E28 i E34), ale w zak┼éadzie w Dingolfing, podobnie jak pozosta┼ée modele serii 5. Pozwoli┼éo to na zwi─Ökszenie produkcji i przyczyni┼éo si─Ö do osi─ůgni─Öcia do 2003 roku sprzeda┼╝y na poziomie 20.482 sztuk.

Zdj─Öcie kolekcjonerskiego BMW E39 M5 INDIVIDUAL w kolorze czarnym z profilu na tle miasta

Prezentowane M5 jest 2001 roku. Samoch├│d zosta┼é wyprodukowany na rynek niemiecki (EUR ÔÇô 801) i jest to praktycznie kompletnie wyposa┼╝ona wersja, dodatkowo wzbogacona o elementy dost─Öpne dzi─Öki programowi BMW Individual. Interesuj─ůce, ┼╝e pierwszy w┼éa┼Ťciciel zdecydowa┼é si─Ö na usuni─Öcie tylnego spojlera (326) i zewn─Ötrznych oznacze┼ä (320). Co ciekawe, historia auta m├│wi, ┼╝e by┼é nim diler BMW z Hamburga. P├│┼║niej e-M pi─ůtka by┼éa w┼éasno┼Ťci─ů francuskiej agencji rz─ůdowej w Niemczech, a w 2015 roku samoch├│d z przebiegiem 219 tysi─Öcy km trafi┼é do Tomka.

Zbli┼╝enie na mask─Ö i przednie ┼Ťwiat┼éa BMW E39 M5

Eksploatacja BMW E39 M5 Individual

Obecny w┼éa┼Ťciciel dba o auto jak kustosz o najcenniejsze dzie┼éo. Przy okazji prezentowania tej pi─Öknej limuzyny chcieliby┼Ťmy zwr├│ci─ç uwag─Ö czytelnik├│w na fakt, jak pracoch┼éonny i drogi jest to proces. Utrzymanie tak wyj─ůtkowego samochodu, jak BMW E39 M5 w stanie pe┼énej fabrycznej funkcjonalno┼Ťci jest nie┼éatwe, ale jest w pe┼éni ┼Ťwiadomym wyborem w┼éa┼Ťciciela. Nie jest tajemnic─ů, ┼╝e bawarskie modele oznaczone magiczn─ů liter─ů M s─ů drogimi w eksploatacji samochodami.

Zbliżenie na tył i wydech czarnego BMW E39 M5

W dokumentacji tej niebieskiej pi─ůtki s─ů faktury z serwis├│w BMW na kwot─ÖÔÇŽ 30 tysi─Öcy euro. Wbrew obiegowym opiniom o przeci─Ötnej niezawodno┼Ťci E39 M5, wi─Ökszo┼Ť─ç z nich dotyczy zu┼╝ywaj─ůcych si─Ö element├│w, ale nie mog┼éo si─Ö oby─ç bez nieplanowanych napraw, jak cho─çby typowej dla tego modelu regulacji systemu Vanos. Tomek, dzi─Öki d┼éugiemu i nie┼éatwemu procesowi szukania idealnie utrzymanego egzemplarza, znalaz┼é samoch├│d bezwypadkowy w stanie bliskim idealnego.

Zbli┼╝enie na kierownice i idealnie utrzymane wn─Ötrze BMW E39 M5

Odk─ůd wszed┼é w jego posiadanie, przywr├│ci┼é mu wspomniane wcze┼Ťniej logo i spojler na tylnej klapie. Brakuje tylko listewek w drzwiach przednich z emblematem M5, ale znaj─ůc histori─Ö auta, dodaje mu to jedynie uroku. Dzi─Öki wyj─ůtkowej kombinacji kolorystycznej detal ten jest wr─Öcz trudny do zauwa┼╝enia.

Zbliżenie na koło i ekskluzywne felgi czarnego BMW E39 M5 Individual

Nadwozie pokrywa metaliczny lakier w kolorze Orient Blau Metallic, kt├│ry zosta┼é poddany korekcie oraz kwarcowemu zabezpieczeniu. Przednie lampy maj─ů nowe klosze, a oryginalne 18-calowe felgi zosta┼éy profesjonalnie odrestaurowane (w trakcie sesji zdj─Öciowej samoch├│d mia┼é 19-calowe felgi spoza palety BMW za┼éo┼╝one na czas renowacji oryginalnych).

Sk├│rzana tapicerka i wn─Ötrze Eksploatacja BMW E39 M5 wzbogacone o dodatkowe elementy z programu Individual

Bogate wn─Ötrze i dodatkowe wyposa┼╝enie BMW E39 M5 w wersji Individual

Wewn─ůtrz dominuje karmelowa sk├│ra Nappa Cinnamon. Dzi─Öki specjalnym opcjom dost─Öpnym w programie Individual sk├│r─ů t─ů obszyte s─ů dodatkowo drzwi, konsola ┼Ťrodkowa i deska rozdzielcza.

Sk├│rzana tapicerka na fotelach kierowcy i pasa┼╝er├│w i wn─Ötrze Eksploatacja BMW E39 M5 wzbogacone o dodatkowe elementy z programu Individual

Podsufitka jest oryginalnie pokryta czarn─ů alcantar─ů. We wn─Ötrzu znajduj─ů si─Ö rzadkie opcje, jak pilot do bram, roleta tylnej szyby, pami─Ö─ç elektrycznie sterowanych foteli i wysokiej jako┼Ťci system stereo, oznaczony jako 752 Individual Audio System. Technicznie i mechanicznie ten egzemplarz jest ca┼ékowicie seryjny.

Zbli┼╝enie zadbanego silnika BMW E39 M5 w wersji Individual

400-konna jednostka V8 o pojemno┼Ťci 5.0 ma oznaczenie S62B50 i jest rozwini─Öciem konstrukcji z rodziny M62. O tym, jak dobry jest to silnik, ┼Ťwiadczy fakt, ┼╝e montowany by┼é jeszcze w BMW Z8 oraz supersamochodach Ascari. W E39 po┼é─ůczony jest z 6-biegow─ů skrzyni─ů manualn─ů.

Bogate wn─Ötrze BMW E39 M5 z dodatkowym wyposa┼╝eniem z programu BMW E39 M5 Individual

Tomek zdecydowa┼é si─Ö na zarejestrowanie samochodu w Niemczech. Jak si─Ö okazuje, ma to znaczny wp┼éyw na jego warto┼Ť─ç na rynku wt├│rnym, gdy┼╝ podobny samoch├│d z polsk─ů histori─ů rejestracyjn─ů staje si─Ö mniej atrakcyjny w krajach zachodniej Europy. Co ciekawe, Tomek specjalnie wybra┼é rejestracj─Ö, w sk┼éad kt├│rej wchodzi symbol M5. Zgodnie z t─ů filozofi─ů, miejsce serwisowania i wszystkie naprawy dokonywane s─ů w Lipsku, aby zachowa─ç geograficzny porz─ůdek we wpisach serwisowych.

 

Obite sk├│r─ů drzwi BMW E39 M5 Individual

Cieszymy si─Ö, ┼╝e ten pi─Ökny egzemplarz BMW E39 M5 Individual trafi┼é w tak dobre r─Öce. Obawiali┼Ťmy si─Ö jednak, ┼╝e stoi teraz ca┼éy czas w gara┼╝u, ale okaza┼éo si─Ö, ┼╝e jest inaczej. Od czasu zakupu Tomasz przejecha┼é swoim sedanem ponad 15 tysi─Öcy km. Samoch├│d jest utrzymany w duchu oryginalno┼Ťci i kompletno┼Ťci tak istotnej dla youngtimera, a przy tym wci─ů┼╝ cieszy swojego w┼éa┼Ťciciela osi─ůgami i rykiem widlastego silnika.

Autor artykułu: Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

M5 Individual, 2001 rok
SILNIK/NAP─śD:
fabryczny: S62B50- 8-cylindrowy, 90┬░, wolnoss─ůcy, 32 zawory DOHC, 4998 ccm, 400 KM przy 6600 obr./min i 500 Nm przy 3800 obr./min, usuni─Öty ogranicznik pr─Ödko┼Ťci maksymalnej
ZAWIESZENIE:
oryginalne, ni┼╝sze o 23 mm zawieszenie M5
KOŁA/OPONY:
oryginalne felgi BMW Styling 65 w rozmiarze 18 cali i szeroko┼Ťci 10,5 cala z ty┼éu oraz 9,5 cala z przodu po kompletnej regeneracji; nowe opony Bridgestone Potenza 275/35 z ty┼éu i 245/40 przodu. (na zdj─Öciach 19-calowe felgi spoza palety BMW)
NADWOZIE:
przywr├│cona tylna lotka i emblemat M5. Nerki czarne z po┼éyskiem. Wymienione szk┼éa reflektor├│w. Lakier odnowiony przy u┼╝yciu ┼Ťrodk├│w 3M oraz dodatkowo zabezpieczony pow┼éok─ů ceramiczn─ů Geon Quartz
WN─śTRZE:
oryginalne akcesoria M5: listwy progowe, kierownica, gałka zmiany biegów, zegary; tapicerka BMW Individual w kolorze Nappa Cinammon; pamięć foteli; elektryczna roleta tylnej szyby; Navigation System Professional
AUDIO: 752 Individual Audio System
STYL: Future Classic
WŁAŚCICIEL: Tomek Pypla

(BMW TRENDS 3/2016)

Podobne

BMW i3s po tuningu AC Schnitzer tył i bok auta

Elektryki te┼╝ mo┼╝na tuningowa─ç! Wzmocnione BMW i3

Mimo ┼╝e od debiutu BMW i3 min─Ö┼éo ju┼╝ kilka lat, samoch├│d wci─ů┼╝ wygl─ůda ┼Ťwie┼╝o i┬ána wskro┼Ť nowocze┼Ťnie. AC┬áSchnitzer postanowi┼é nieco zmieni─ç elektryczne auto we┬áw┼éa┼Ťciwym sobie stylu. AC┬áSchnitzer Tuner z┬áAkwizgranu uzna┼é, ┼╝e warto poprawi─ç prowadzenie BMW i3, jak r├│wnie┼╝ doda─ç mu sportowego sznytu. Pewniejsze prowadzenie po zakr─Ötach uzyskano, montuj─ůc utwardzony zestaw spr─Ö┼╝yn, kt├│ry zmniejsza prze┼Ťwit o┬á20┬ámm.…

Tuning BMW – Jak wzmocni─ç sprz─Ög┼éo?

Moc jest bardzo wa┼╝na dla wi─Ökszo┼Ťci mi┼éo┼Ťnik├│w BMW. By┼éaby jednak bezu┼╝yteczna, gdyby nie mo┼╝na jej by┼éo przenie┼Ť─ç na nawierzchni─Ö. Elementem odpowiedzialnym za to┬ájest w┼éa┼Ťnie sprz─Ög┼éo. Troska o seryjny uk┼éad przeniesienia nap─Ödu jest g┼é├│wnym powodem monta┼╝u znacznie ulepszonego sportowego sprz─Ög┼éa. Seryjny element m├│g┼éby nie sprosta─ç wy┼╝szemu momentowi obrotowemu. Jest to szczeg├│lnie wa┼╝ne w samochodach z nap─Ödem…