W 1998 BMW zaprezentowało trzecią generację M5. Tym razem sportowy sedan został zbudowany w oparciu o nadwozie E39 i miało to miejsce trzy lata po wejściu na rynek innych wersji. To M5 wyjechało z fabryki w 2001 roku.
Produkcja BMW E39 M5
Producent postanowił, że samochód nie będzie już budowany w siedzibie M GmbH w Garching (jak E28 i E34), ale w zakładzie w Dingolfing, podobnie jak pozostałe modele serii 5. Pozwoliło to na zwiększenie produkcji i przyczyniło się do osiągnięcia do 2003 roku sprzedaży na poziomie 20.482 sztuk.
Prezentowane M5 jest 2001 roku. Samochód został wyprodukowany na rynek niemiecki (EUR – 801) i jest to praktycznie kompletnie wyposażona wersja, dodatkowo wzbogacona o elementy dostępne dzięki programowi BMW Individual. Interesujące, że pierwszy właściciel zdecydował się na usunięcie tylnego spojlera (326) i zewnętrznych oznaczeń (320). Co ciekawe, historia auta mówi, że był nim diler BMW z Hamburga. Później e-M piątka była własnością francuskiej agencji rządowej w Niemczech, a w 2015 roku samochód z przebiegiem 219 tysięcy km trafił do Tomka.
Eksploatacja BMW E39 M5 Individual
Obecny właściciel dba o auto jak kustosz o najcenniejsze dzieło. Przy okazji prezentowania tej pięknej limuzyny chcielibyśmy zwrócić uwagę czytelników na fakt, jak pracochłonny i drogi jest to proces. Utrzymanie tak wyjątkowego samochodu, jak BMW E39 M5 w stanie pełnej fabrycznej funkcjonalności jest niełatwe, ale jest w pełni świadomym wyborem właściciela. Nie jest tajemnicą, że bawarskie modele oznaczone magiczną literą M są drogimi w eksploatacji samochodami.
W dokumentacji tej niebieskiej piątki są faktury z serwisów BMW na kwotę… 30 tysięcy euro. Wbrew obiegowym opiniom o przeciętnej niezawodności E39 M5, większość z nich dotyczy zużywających się elementów, ale nie mogło się obyć bez nieplanowanych napraw, jak choćby typowej dla tego modelu regulacji systemu Vanos. Tomek, dzięki długiemu i niełatwemu procesowi szukania idealnie utrzymanego egzemplarza, znalazł samochód bezwypadkowy w stanie bliskim idealnego.
Odkąd wszedł w jego posiadanie, przywrócił mu wspomniane wcześniej logo i spojler na tylnej klapie. Brakuje tylko listewek w drzwiach przednich z emblematem M5, ale znając historię auta, dodaje mu to jedynie uroku. Dzięki wyjątkowej kombinacji kolorystycznej detal ten jest wręcz trudny do zauważenia.
Nadwozie pokrywa metaliczny lakier w kolorze Orient Blau Metallic, który został poddany korekcie oraz kwarcowemu zabezpieczeniu. Przednie lampy mają nowe klosze, a oryginalne 18-calowe felgi zostały profesjonalnie odrestaurowane (w trakcie sesji zdjęciowej samochód miał 19-calowe felgi spoza palety BMW założone na czas renowacji oryginalnych).
Bogate wnętrze i dodatkowe wyposażenie BMW E39 M5 w wersji Individual
Wewnątrz dominuje karmelowa skóra Nappa Cinnamon. Dzięki specjalnym opcjom dostępnym w programie Individual skórą tą obszyte są dodatkowo drzwi, konsola środkowa i deska rozdzielcza.
Podsufitka jest oryginalnie pokryta czarną alcantarą. We wnętrzu znajdują się rzadkie opcje, jak pilot do bram, roleta tylnej szyby, pamięć elektrycznie sterowanych foteli i wysokiej jakości system stereo, oznaczony jako 752 Individual Audio System. Technicznie i mechanicznie ten egzemplarz jest całkowicie seryjny.
400-konna jednostka V8 o pojemności 5.0 ma oznaczenie S62B50 i jest rozwinięciem konstrukcji z rodziny M62. O tym, jak dobry jest to silnik, świadczy fakt, że montowany był jeszcze w BMW Z8 oraz supersamochodach Ascari. W E39 połączony jest z 6-biegową skrzynią manualną.
Tomek zdecydował się na zarejestrowanie samochodu w Niemczech. Jak się okazuje, ma to znaczny wpływ na jego wartość na rynku wtórnym, gdyż podobny samochód z polską historią rejestracyjną staje się mniej atrakcyjny w krajach zachodniej Europy. Co ciekawe, Tomek specjalnie wybrał rejestrację, w skład której wchodzi symbol M5. Zgodnie z tą filozofią, miejsce serwisowania i wszystkie naprawy dokonywane są w Lipsku, aby zachować geograficzny porządek we wpisach serwisowych.
Cieszymy się, że ten piękny egzemplarz BMW E39 M5 Individual trafił w tak dobre ręce. Obawialiśmy się jednak, że stoi teraz cały czas w garażu, ale okazało się, że jest inaczej. Od czasu zakupu Tomasz przejechał swoim sedanem ponad 15 tysięcy km. Samochód jest utrzymany w duchu oryginalności i kompletności tak istotnej dla youngtimera, a przy tym wciąż cieszy swojego właściciela osiągami i rykiem widlastego silnika.
Autor artykułu: Krzysztof Kaźmierczak
Fot. Piotr Mokwiński
M5 Individual, 2001 rok |
SILNIK/NAPĘD: |
fabryczny: S62B50- 8-cylindrowy, 90°, wolnossący, 32 zawory DOHC, 4998 ccm, 400 KM przy 6600 obr./min i 500 Nm przy 3800 obr./min, usunięty ogranicznik prędkości maksymalnej |
ZAWIESZENIE: |
oryginalne, niższe o 23 mm zawieszenie M5 |
KOŁA/OPONY: |
oryginalne felgi BMW Styling 65 w rozmiarze 18 cali i szerokości 10,5 cala z tyłu oraz 9,5 cala z przodu po kompletnej regeneracji; nowe opony Bridgestone Potenza 275/35 z tyłu i 245/40 przodu. (na zdjęciach 19-calowe felgi spoza palety BMW) |
NADWOZIE: |
przywrócona tylna lotka i emblemat M5. Nerki czarne z połyskiem. Wymienione szkła reflektorów. Lakier odnowiony przy użyciu środków 3M oraz dodatkowo zabezpieczony powłoką ceramiczną Geon Quartz |
WNĘTRZE: |
oryginalne akcesoria M5: listwy progowe, kierownica, gałka zmiany biegów, zegary; tapicerka BMW Individual w kolorze Nappa Cinammon; pamięć foteli; elektryczna roleta tylnej szyby; Navigation System Professional |
AUDIO: 752 Individual Audio System |
STYL: Future Classic |
WŁAŚCICIEL: Tomek Pypla |
(BMW TRENDS 3/2016)