Srebrny pięciodrzwiowy Golf Mk3 z 90-konnym silnikiem pod maską. Niby nic bardziej banalnego. Auto, jakich wiele na naszych drogach. Jednak Golf Krzyśka jest wyjątkowy.
Niebanalna historia Golfa MK 3
Golf Mk3 to mocny punkt w ofercie koncernu z Wolfsburga od chwili, gdy zaprezentowano ten model na początku lat 90. Było tak też, kiedy pojawił się jego następca. Teraz, po ponad 20 latach od zakończenia produkcji, nic nie wskazuje na to, by sytuacja miała się zmienić. Solidnie wykonane auto ma rzesze wielbicieli. Rozsądna cena, dobra jakość materiałów i niski koszt ewentualnej naprawy sprawiają, że od tego modelu wielu pasjonatów zaczyna swoją przygodę z VW. Tak było też w przypadku naszego bohatera.
Krzysiek szukając auta dla siebie przypadkiem trafił na niepozorną srebrną „trójkę”. Szybko zaczął wprowadzać w niej drobne modyfikacje i nie wiadomo kiedy połknął bakcyla tuningu. Niestety, pewnego jesiennego dnia nieuważny kierowca wymusił pierwszeństwo i doprowadził do zderzenia z Mk3 Krzyśka. Auta nie udało się uratować. Gdy Krzysiek dostał odszkodowanie, rozpoczął poszukiwania kolejnego pięciodrzwiowego Golfa Mk3. Pięćset kilometrów od domu trafił na egzemplarz, który okazał się godny zainteresowania. Błyskawicznie podjął decyzję o kupnie.
Plan modyfikacji Golfa Mk3 w stylu OEM+
Nowy samochód to srebrny Golf Mk3 wyposażony, co ciekawe, w automatyczną skrzynię biegów. Oryginalny, potwierdzony w ASO przebieg wynoszący 57 tys. kilometrów nie pozostawia wątpliwości co do stanu prezentowanego VW.
Kilka godzin po odstawieniu nowego auta do garażu Krzysiek stworzył plan modyfikacji. Pierwszym krokiem było dokładne sprawdzenie stanu powłoki lakierniczej. Okazało się, że dwa elementy noszą ślady napraw. Krzysiek podjął decyzję o odświeżeniu koloru. Przy okazji pokrywania 5-drzwiowego nadwozia lakierem LB7Z wymieniono grill na produkt montowany w wersjach GTI. Przednie reflektory zastąpiły kultowe projektory Hella.
Listę modyfikacji przodu zamyka szeroka dokładka do zderzaka oraz halogeny ZWK. Podczas lakierowania zaklepano ranty nadkoli, by nie obcierały opon przy planowanym obniżeniu. Co ciekawe, choć wersja Jocker miała lakierowane całe zderzaki, Krzysiek zdecydował, że górne listwy powinny być pokryte strukturą. Razem z szeroką dokładką przedniego zderzaka zainstalowany został też komplet listew GTI.
Nadkola odpowiednio przygotowano, po czym zamontowano w nich felgi z Porsche o średnicy 16 cali. Na aluminiowe 7-calowe felgi na przedniej osi naciągnięto opony Nankang 165/45. Z tyłu, gdzie felgi są o cal szersze, Krzysiek założył opony Dunlop SP900 o wymiarach 195/40. Gdyby auto nie zostało odpowiednio obniżone, wyglądałoby śmiesznie, dlatego zamontowano gwintowane zawieszenie FK wraz z kompletem rozpórek.
Zestaw ten dba o sztywność i właściwą wysokość. Krzysiek przyznaje, że pewnym problemem jest automatyczna skrzynia biegów, która stała się najniższym punktem pojazdu.
Seryjne, ale niezłe wnętrze Golfa Mk 3
Wnętrze na razie pozostało seryjne, ale jest nieźle wyposażone. Climatronic, podgrzewanie foteli, lusterek i spryskiwacza są przyjemnymi dodatkami. Nowym elementem jest kierownica Raid. Naturalnie Krzysztof już myśli o zmianach w kabinie. Właśnie szuka oryginalnej skórzanej tapicerki z bogatszej wersji.
Na listę przyszłych modyfikacji wpisany jest zestaw elektrycznie podnoszonych i opuszczanych szyb. Na montaż czekają też nowe felgi w nietypowym jak na Golfa Mk3 rozmiarze 17 cali.
Tak przygotowany Golf wpisuje się w modny trend OEM+. Obok tego auta wyposażonego w interesujące dodatki i ciekawe koła trudno przejść obojętnie.
Michał Grala
Fot. Mikołaj Urbański
VW Golf Mk3
SILNIK/NAPĘD: 1.8 ADZ, 90 KM, automatyczna skrzynia biegów
ZAWIESZENIE: gwintowane FK Highsport, rozpórka przednia i tylna
KOŁA/OPONY: Porsche Phonedials, nowe 16-calowe aluminiowe felgi z Porsche, opony Nankang NS z przodu 7 cali 165/45, z tyłu Dunlop sp9000, 8 cali 195/40
NADWOZIE: 5-drzwiowe, odnowiona powłoka lakiernicza (LB7Z), tylne lampy Hella (USA), przednie reflektory projektory Hella, halogeny ZKW, usunięta tylna wycieraczka i antena z błotnika, zaklepane ranty, grill od wersji GTI, szeroka dokładka dolna przedniego zderzaka i nakładki na progi od wersji GTI, listwy boczne, elementy górne zderzaków zmienione z lakierowanych na strukturalne
WNĘTRZE: climatronic, podgrzewane fotele, spryskiwacze, elektryczne lusterka, zmieniona kierownica na Raid Silberpfeil 32 cm
PODZIĘKOWANIA: dla Kasi za cierpliwość i wyrozumiałość, dla McSyma za to, w czym już pomógł i w czym jeszcze pomoże, pozdrowienia dla Grubego Grubasa!
(VW TRENDS 3/2011)