Na stacjach pojawi się nowe paliwo. Nie wszyscy będą mogli je tankować - Trends Magazines

Na stacjach pojawi się nowe paliwo. Nie wszyscy będą mogli je tankować

Wojna na Ukrainie, brak rosyjskiej ropy i wysokie ceny paliw powodują, że konieczne jest szukanie alternatyw. Dlatego już niedługo na polskich stacjach pojawi się nowy rodzaj benzyny oznaczonej jako E10. Co to za paliwo i kto będzie mógł je tankować?

Dlaczego benzyna E10 jest potrzebna? Konflikt na Ukrainie, a także brak rosyjskiej ropy, która do tej pory była głównym składnikiem produkcji paliwa spowodowały, że transport zmaga się z drogim paliwem, które w konsekwencji podnosi koszty innych towarów. 

Czym jest nowe paliwo E10?

W związku z tym powstał rządowy projekt ustawy, która najpóźniej w 2024 roku, zakłada wprowadzenie nowego rodzaju benzyny – E10. Czym różni się od popularnej Pb95? Chodzi o zawartość bioetanolu, czyli spirytusu wyprodukowanego z surowców roślinnych. Do tej pory jego udział musiał wynosić minimum 5 proc. (E5), a w przypadku paliwa E10 norma wynosi minimum 10 proc. 

Etanol, bądź inaczej nazywany bioetanol produkowany jest z roślin, które pochłaniają dwutlenek węgla produkowany przez pojazdy. Tworzy się więc tutaj obieg zamknięty, a idea paliwa E10 podobna jest do innego paliwa alternatywnego – HVO. 

Jakie auta mogą jeździć na benzynie E10?

Dobra wiadomość jest taka, że nowe paliwo będzie tańsze od obecnej benzyny. Taki trend cenowy obserwujemy w krajach Europy Zachodniej, gdzie E10 już występuje i możemy spodziewać się, że w Polsce będzie podobnie. 

Niestety nie każdy będzie mógł tankować nową benzynę. Chodzi o starsze samochody, wyposażone w silnik z gaźnikiem lub bez katalizatora. Większy udział bioetanolu może niekorzystnie wpływać na gumowe elementy układu paliwowego lub uszkadzać aluminiowe elementy silnika. Wielu producentów alarmuje, że tankowanie benzyny E10 może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Można spokojnie założyć, że większość aut wyprodukowanych po 2010 roku może jeździć na nowym paliwie. 

Lista marek samochodów, do których będzie można zatankować benzynę E10

Audi  Do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: A2 1.6 FSI (2003–2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003–2004). Paliwa E10 nie należy również używać zimą w modelach A4 sedan z lat 2001–2008 oraz A4 Avant z lat 2002–2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe
BMW Wszystkie silniki są przystosowane do benzyny E10.
Citroen/DS Do nowego paliwa przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.
Dacia Wszystkie silniki są przystosowane do E10
Fiat Do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm³), 1.8 16V, 2.4 20V.
Ford Do używania E10 przystosowane są wszystkie sprzedawane w Europie samochody wyprodukowane od 1992 r. z wyjątkiem modelu Mondeo z silnikiem 1.8 SCI produkowanego od 2003 do 2007 r.
Honda Wszystkie samochody z silnikami wyposażonymi w elektroniczny wtrysk paliwa (HONDA PGM-FI)
Hyundai wszystkie silniki są przystosowane do E10
Jaguar Do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1992 r.
Jeep Do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ).
Kia Wszystkie silniki są przystosowane do E10
Land Rover Do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1996 r.
Lancia Do paliwa E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V, Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.
Lexus Z paliwa E10 można korzystać w przypadku wszystkich modeli przeznaczonych na rynek europejski i wyprodukowanych od stycznia 1998 r. z wyjątkiem: IS250 z silnikiem 2.5 l V6 (4GR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2005 r. do września 2007 r., GS300 z silnikiem 3.0 V6 (3GR-FSE) wyprodukowanych od stycznia 2005 r. do września 2007 r. oraz LS460 z silnikiem 4.6 l V8 (1UR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2006 r. do września 2007 r.
Mercedes-Benz Wszystkie modele z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002–2005, a także samochodów wyposażonych w gaźnik i wyprodukowanych przed 1993 r.
Mini Samochody produkowane od 2000 r. są przystosowane do E10
Opel Do korzystania z paliwa E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem aut z silnikiem Z22YH o pojemności 2.2 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (Vectra, Signum, Zafira)
Peugeot Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.
Porsche Jedynie Carrery GT nie należy tankować paliwem E10, W przypadku pozostałych modeli można go używać, o ile samochód został wyprodukowany w 1998 r. lub później (dla Boxtera od 1997 r.).
Renault

Do E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. z wyjątkiem modeli: 19, Megane I gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740), Laguna II gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), a także następującymi modelami wyprodukowanymi pomiędzy 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2001 r.: Laguna II z silnikiem 2.0 Turbo, Espace 4 z silnikiem 2.0, Velsatis z silnikiem 2.0 l, Avantime z silnikiem 2.0 l.

 

Rolls-Royce Samochody produkowane od 2003 r. są przystosowane do E10.
Seat Do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Toledo 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.), Leon 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.) oraz Altea 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.).
Skoda Do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modelu Felicja z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW.
Toyota Z paliwa E10 można korzystać w przypadku wszystkich modeli przeznaczonych na rynek europejski i wyprodukowanych od stycznia 1998 r. z wyjątkiem modelu Avensis z silnikiem 2.0 l (1AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r. oraz 2.4 l (2AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r.
Volkswagen Do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Lupo 1.4 o mocy 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI o mocy 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI o mocy 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI o mocy 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI o mocy 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI o mocy 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI o mocy 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI o mocy 110 kW (10.2003 do 05.2004).
Volvo Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie auta produkowane od 1976 r. z wyjątkiem modelu S40/V40 z silnikiem 1.8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

III zlot GAR-BUS VW CLASSIC MAZOWSZE

Impreza odbywa się po raz trzeci i nieprzerwanie cieszy się dużą popularnością wsród posiadaczy klasycznych VW. Odwiedzają nas goście z kraju jak i zagranicy oraz mediów krajowych . VW Trends obejmuje patronat medialny nad tą imprezą! Każdy fan marki musi tam być.   Już po raz trzeci organizatorzy zapraszają na zlot organizowany przez stowarzyszenie VW…

AC Schnitzer Supra GR. Wybieramy dźwięk silnika + obszerna galeria – VIDEO

Panie i Panowie przekręcamy "volume" w prawo i oglądamy dwa  krótkie filmiki. Następnie zapraszamy do głosowania na najlepszy dźwięk silnika. Zabawę umożliwił nam AC Schnitzer montując do najnowszej Toyoty Supry GR sportowy tłumik końcowy.  Tryb Sport: https://www.youtube.com/watch?v=IWNdoYCuUlo&feature=youtu.be Tryb Comfort: https://www.youtube.com/watch?v=mdCFsfzKWpQ&feature=youtu.be   AC Schnitzer zmienił nie tylko dźwięk, ale również parametry silnika. Po zabiegu w Aachen…