Wykres momentu obrotowego - ile Nm to dużo? Zobacz poradnik! Trends

Moc i moment. O co w tym chodzi i jak odczytywać wykresy?

Czym są moc i moment obrotowy każdy z nas teoretycznie wie. Mało kto jednak wie, że na koła trafiają znacznie większe siły, niż wynika z suchych danych technicznych. Czy 400Nm to dużo? A co powiecie na… 5710 Nm?!

Mali chłopcy najczęściej porównują parametry techniczne samochodów, sprawdzając maksymalną wartość na skali prędkościomierza. Z  czasem  zaczynają dokładać kolejne zmienne, jak  moc maksymalna czy przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Niektórzy zatrzymują się na tym poziomie, inni idą dalej, starając się brać pod uwagę jak największą liczbę danych. Nie jest to jednak niestety liczna grupa. Dla nichkolejnym krokiem jest zazwyczaj rozpoznawanie wartości momentu obrotowego wyrażanych w niutonometrach. Niutonometry są. To wiedzą niemal wszyscy. Dobrze, kiedy jest ich dużo, wtedy samochód lepiej przyspiesza – to powszechna prawda również coraz częściej powtarzana. Kolejna: silniki Diesla mają zazwyczaj wyższe wartości momentu obrotowego. Dlaczego jednak auta w nie wyposażone często przyspieszają gorzej niż w jednostki benzynowe o podobnych wartościach tej zmiennej? Tu pojawia się konsternacja… Wyczerpująca odpowiedź na to pytanie wymagałaby szczegółowego przedstawienia bardzo wielu zagadnień, gdyż liczba zmiennych jest ogromna. Spróbujmy przyjrzeć się części z nich.

Tu warto odnieść się do podstawowych zasad fizyki (zagadnienia dotyczące pracy). Zainteresowanych odsyłam do opracowań naukowych, poniżej postaram się przedstawić sprawę na tyle jasno i treściwie, na ile można. Przyjrzyjmy się faktom. Wrażenie, które odbieramy przyspieszając, to skutek działania momentu obrotowego i to właśnie on jest wartością mierzoną na silniku. Moc jest efektem obliczeń. Oto wzór dla obliczenia wartości mocy w koniach mechanicznych:

MOC (KM)= mom. obr (Nm) x obr. (RPM) / 7023,5

Aby sprawdzić te informacje, warto posiadać wykres mocy i momentu obrotowego swojego samochodu (najlepiej wolnossącego – brak opóźnienia turbosprężarki). Należy odnaleźć na nim informacje, przy jakich obrotach wypada najwyższa wartość momentu obrotowego oraz przy których wartość mocy jest najwyższa. Przyjmijmy, że najwyższy moment obrotowy wypada przy 2000 obr./min (często spotykane  ang. RPM). Wrzućmy pierwszy bieg, jedźmy ze stałą prędkością i obrotami silnika na poziomie 2000, a następnie wciśnijmy pedał gazu do oporu. Zwróćmy uwagę na odczucie przyspieszenia na plecach. Teraz powtórzmy ten sam eksperyment, jednak gaz wciśnijmy do oporu przy obrotach, przy których moc jest najwyższa. Porównajmy odczucia przyspieszeń. Mamy już jasność? OK, w takim razie przejdźmy dalej.

Oto fabryczny wykres mocy i momentu obrotowego silnika BMW 335i E92, dla przypomnienia – 3-litrowy rzędowy benzynowy z dwiema turbosprężarkami:

Widać tu pięknie przebiegający moment obrotowy na poziomie 400 Nm i moc maksymalną wynoszącą 306 KM. Linia wykresu momentu obrotowego pokazuje, że bez względu na obroty, przy jakich jest osiągany maksymalny moment, obojętnie czy przy 2.000 czy przy 4.000 obr./min, 335i E92 będzie przyspieszać tak samo.

Kolejny fabryczny wykres mocy i momentu obrotowego, tym razem BMW 123d E87, czyli 2-litrowy silnik Diesla R4 wyposażony w dwie turbosprężarki:

Maksymalny moment obrotowy sięga 400 Nm, a moc wynosi 204 KM. Przebieg krzywych i zakres obrotów diametralnie różny od przedstawionych wcześniej na przykładzie 335i E92.

Na koniec wykres klasycznej E39 540i (auto używane):

Dane fabryczne to 286 KM przy 5.400 obr./min i 440 Nm przy 3.600 obr./min. Na przedstawionym wykresie wartości znacznie odbiegają od fabrycznych. Moc 311 KM przy 6.000 obr./min i 413 Nm przy 4.200 obr./min. Nie jasne są przyczyny takiego stanu, nie można wykluczyć, iż auto poddane było modyfikacjom.

Trzy całkiem odmienne auta

Masa 335i E92 coupé to 1600 kg, ciężar 123d E87 to 1485 kg, a 540i E39 waży1665 kg. Pomijając różnice w aerodynamice, dlaczego lżejsze o 115 kg 123d E87 przyspiesza do 100 km/h w 6,9 s, natomiast znacznie cięższe 335i E92, dysponujące przecież takim samym momentem obrotowym, wykonuje to samo zadanie w 5,5 s, a ważące niewiele więcej 540i E39 potrzebuje na to ok. 6,3 s? Odpowiedź jest złożona, choć wnikliwemu obserwatorowi po obejrzeniu wykresów nasunie się pewnie sama.

Wartości podawane na wykresach to parametry osiągane przez silnik. O zmiennych przyspieszenia decyduje moment obrotowy w końcowym etapie swojej drogi – na kołach. W końcu to, jak silnie opony „odpychają” się od podłoża, ma dla nas największe znaczenie.

Zobaczmy więc…

Dla 123d E87 przy 2 000 obr./min: 400 Nm x 5,08 x 2,81/2 = 2854,96 Nm. Moment obrotowy mnożymy przez przełożenie pierwszego biegu, przełożenie końcowe w dyferencjale, a następnie dzielimy na dwa (bo napędzane są dwa koła). Wartość 2854,96 Nm wskazuje moment obrotowy dochodzący do jednego z dwóch napędzanych kół. To jednak nie koniec obliczeń. 123d E87 porusza się standardowo na kołach o rozmiarze opon 205/50/17, co daje obwód 2 m. Łatwo więc obliczyć, że średnica koła (2 m/π) wynosi 0,636 m. W kolejnym punkcie 2854,96 Nm/ 0,636 m = 4489 N. Oznacza to, że jedno koło pcha samochód z siłą 4489 N, a oba napędzane razem dysponują 8977 N. W przeliczeniu jest to ok. 900 kg!

Sprawdźmy, jak analogiczne obliczenia będą wyglądały dla 335i E92 również przy 2.000 obr./min: 400 Nm x 4,055 x 3,08 = 4995,76 dla obu półosi, co następnie dzielimy na dwa i otrzymujemy wynik równy 2497,88 Nm. Ogumienie 335i E92 standardowo to 255/40/17, co daje obwód ok. 1,99 m. Średnica równa się 0,633 m. 2497,88/0,633 = 3961 N. Wartość dla obu kół to 7922 N.

Te same obliczenia dla 540i E39: 413,1 Nm x 4,32 x 2,81/2 = 2507,35 Nm na półoś napędową. Standardowe ogumienie 540i E39 to 225/55/16, jego obwód wynosi 2,05 m, a średnica 0,652 m. 2507,35/0,652 = 3845 N przenoszone jest przez jedno koło na podłoże.

Z obliczeń wynika, że najmniejszą siłę przenosi na asfalt 540i E39, następnie 335i E92, a najwyższa wartość przypada dla 123d E87. Dzieje się tak za sprawą różnicy w przełożeniach skrzyni biegów, dyferencjału, a także samej średnicy kół, które to elementy wpływają na zwielokrotnienie parametrów osiąganych przez silnik.

Wróćmy jeszcze na chwilę do tematu mocy. Ustaliliśmy wcześniej, że to wartość momentu obrotowego odpowiedzialna jest za przyspieszenie. Jednak obserwowane zależności mówią nam, że moc rośnie, dopóki moment obrotowy nie zacznie spadać szybciej, niż obroty silnika rosnąć. Czyli jednak, w pewien sposób, moc może nam wskazywać to, jak samochód będzie przyspieszał.

Odpowiedź znajdziemy na skali obrotów silnika, kiedy trzeba zmienić bieg na wyższy, na którym wartość momentu obrotowego będzie wyższa (gdy pozostaniemy na tym samym biegu, powyżej pewnych obrotów moment zacznie spadać), co pozwoli lepiej przyspieszać. Więc im dłużej można pozostać na jednym biegu, nie wychodząc poza wysoki zakres momentu obrotowego, tym lepiej, również dlatego, że istnieje ryzyko, iż po zmianie biegu na wyższy „wypadniemy” poza wysokie wartości momentu obrotowego, znajdziemy się w wykresie poniżej wysokich wartości uzyskiwanych przez silnik.

Prosze spojrzeć w tabele  przygotowane dla 335i E92, 123d E87 oraz 540i E39. W pierwszej kolumnie zaznaczona jest podziałka obrotów silnika. Druga kolumna zawiera wartości momentu obrotowego w Nm, jakie występują przy danych obrotach. Dalej w podwójnych kolumnach, z podziałem na poszczególne biegi, przedstawiony jest moment obrotowy na kołach, oraz – co bardzo istotne – obroty silnika po zmianie na kolejny, wyższy, bieg.

Jak odczytywać dane z tabeli? Np. w przeznaczonej dla 335i E92 odnajdźmy 2.000 obr. Teraz należy poruszać się w obrębie jednego wiersza, czyli przy 2.000 obr./min silnik generuje 400 Nm momentu obrotowego. Dalej, na pierwszym biegu, przy 2.000 obr./min, moment przenoszony na półosie napędowe wynosi 4996 Nm. Kolejna wartość informuje nas o tym, że gdy poruszamy się na pierwszym biegu przy 2.000 obr./min, i zmienimy bieg na drugi, silnik będzie pracował z prędkością obrotową wynoszącą 1.182 obr./min I tak dalej. Warto zwrócić uwagę, jak zmienia się wartość momentu obrotowego na półosiach w kolejnych przełożeniach. Wybrałem wariant pokazywania momentu obrotowego na półosiach, gdyż parametr ten jest bardziej uniwersalny i ma zastosowanie również w przypadku, gdy samochód wyposażony jest w ogumienie innego rozmiaru.

Silnik N54B30 instalowany w 335i E92 dzięki swojej konstrukcji jest niezwykle elastyczny. Na wykresie widać, że maksymalną wartość momentu obrotowego rozwija już poniżej 1.500 obr./min. Powyżej 5.000 obr./min moment obrotowy zaczyna opadać. Przyjrzyjmy się temu w tabeli poniżej:

335i E92

  1 bieg   2 bieg   3 bieg
rpm m. obr Nm Nm półosie obr.2 bieg Nm półosie obr.3 bieg

Nm półosie

1500 400 4996 886 2952 990 1949
2000 400 4996 1182 2952 1321 1949
2500 400 4996 1477 2952 1651 1949
3000 400 4996 1773 2952 1981 1949
3500 400 4996 2068 2952 2311 1949
4000 400 4996 2364 2952 2641 1949
4500 400 4996 2659 2952 2971 1949
5000 400 4996 2954 2952 3301 1949
5500 380 4746 3250 2804 3631 1852
6000 360 4496 3545 2657 3962 1754
6500 340 4246 3841 2509 4292 1657
7000 320 3997 4136 2361 4622 1559

 

  4bieg   5 bieg   6 bieg
obr.4 bieg Nm półosie obr.5 bieg Nm półosie obr.6 bieg

Nm półosie

1130 1469 1258 1232 1308 1074
1507 1469 1678 1232 1744 1074
1884 1469 2097 1232 2180 1074
2260 1469 2517 1232 2616 1074
2637 1469 2936 1232 3052 1074
3014 1469 3356 1232 3488 1074
3391 1469 3775 1232 3924 1074
3767 1469 4195 1232 4360 1074
4144 1395 4614 1170 4796 1021
4521 1322 5034 1109 5232 967
4898 1248 5453 1047 5668 913
5274 1175 5872 986 6104 859

Rzućmy jeszcze okiem na tabelę z prędkościami osiąganymi na poszczególnych biegach.Wynika z niej, że chcąc osiągnąć jak najlepsze przyspieszenie, warto dociągać obroty do końca skali w zasadzie na wszystkich biegach. Płaski od początku prawie do samego końca przebieg momentu obrotowego pozwala na korzystanie z pełnego spektrum obrotów. Nie ma obaw, iż wypadniemy z użytecznego ich zakresu.

335i E92

 Prędkość na poszczególnych biegach

RPM 1b 2b 3b 4b 5b 6b
1000 8 15 24 34 43 51
1100 9 17 26 37 47 56
1200 10 18 29 41 51 61
1300 11 20 31 44 56 67
1400 12 21 34 47 60 72
1500 13 23 36 51 64 77
1600 13 24 38 54 68 82
1700 14 26 41 58 73 87
1800 15 27 43 61 77 92
1900 16 29 46 64 81 97
2000 17 30 48 68 85 102
2100 18 32 50 71 90 107
2200 18 34 53 75 94 113
2300 19 35 55 78 98 118
2400 20 37 57 81 103 123
2500 21 38 60 85 107 128
2600 22 40 62 88 111 133
2700 23 41 65 92 115 138
2800 24 43 67 95 120 143
2900 24 44 69 98 124 148
3000 25 46 72 102 128 153
3100 26 47 74 105 132 159
3200 27 49 77 108 137 164
3300 28 50 79 112 141 169
3400 29 52 81 115 145 174
3500 29 53 84 119 150 179
3600 30 55 86 122 154 184
3700 31 56 89 125 158 189
3800 32 58 91 129 162 194
3900 33 59 93 132 167 200
4000 34 61 96 136 171 205
4100 34 62 98 139 175 210
4200 35 64 101 142 179 215
4300 36 66 103 146 184 220
4400 37 67 105 149 188 225
4500 38 69 108 153 192 230
4600 39 70 110 156 196 235
4700 40 72 113 159 201 240
4800 40 73 115 163 205 246
4900 41 75 117 166 209 251
5000 42 76 120 170 214 256

Przedstawione wartości są realnymi prędkościami osiąganymi przez samochód. Będą się one różniły od wskazań prędkościomierza. Fabryczne liczniki kilometrów są tak zaprojektowane, by pokazywać nieco zawyżone informacje.

Kolej na tabelę  dla 123d E87.

123d E87

  1 bieg   2 bieg   3 bieg
rpm m. obr Nm Nm półosie obr.2 bieg Nm półosie obr.3 bieg

Nm półosie

1500 320 4568 828 2521 954 1603
2000 400 5710 1104 3152 1272 2004
2500 385 5496 1380 3034 1590 1929
3000 370 5282 1656 2915 1908 1854
3500 350 4996 1932 2758 2226 1754
4000 340 4853 2208 2679 2544 1703
4500 320 4568 2484 2521 2861 1603
  4bieg   5 bieg   6 bieg
obr.4 bieg Nm półosie obr.5 bieg Nm półosie obr.6 bieg

Nm półosie

1060 1133 1190 899 1253 751
1413 1416 1587 1124 1670 939
1767 1363 1984 1082 2088 903
2120 1310 2381 1040 2505 868
2473 1239 2778 984 2923 821
2827 1204 3175 955 3340 798
3180 1133 3571 899 3758 751

Efektywnie można poruszać się w zasadzie w obrębie 2 – 2,5 tys. obrotów. Taki sam zakres w 335i E92 wynosi co najmniej 4 – 5 tysięcy obrotów. W związku z tym w silnikach Diesla, w tym również w 123d E87, przełożenie główne jest „dłuższe” niż w jednostkach benzynowych. Jednak prędkości osiągane na poszczególnych biegach nadal będą niższe niż w silnikach o zapłonie iskrowym. Zbyt długie przełożenia spowodowałyby drastyczny spadek momentu obrotowego przenoszonego na koła. Warto porównać dane w tabelach z momentem na kołach.To, co mogło się rzucić w oczy już na wykresie, w tabeli jest jeszcze bardziej widoczne, mianowicie charakterystyczny dla silników Diesla wąski zakres użytecznych obrotów. W silniku 123d E87 nie jest to aż tak widoczne dzięki sekwencyjnie działającym turbosprężarkom.

W tabeli z prędkościami osiąganymi przy poszczególnych obrotach widać również wyraźnie, że pomimo wydłużenia przełożenia głównego (i tym samym zmniejszenia momentu przenoszonego na koła), skutkującego zwiększeniem uzyskiwanych prędkości, nawet przy maksymalnych obrotach silnika 123d E87 osiąga na poszczególnych biegach prędkości znacznie niższe niż 335i E92.

123d E87

 Prędkość na poszczególnych biegach

RPM

1b 2b 3b 4b 5b

6b

1000 8 15 24 34 43 51
1100 9 17 26 37 47 56
1200 10 18 29 41 51 61
1300 11 20 31 44 56 67
1400 12 21 34 47 60 72
1500 13 23 36 51 64 77
1600 13 24 38 54 68 82
1700 14 26 41 58 73 87
1800 15 27 43 61 77 92
1900 16 29 46 64 81 97
2000 17 30 48 68 85 102
2100 18 32 50 71 90 107
2200 18 34 53 75 94 113
2300 19 35 55 78 98 118
2400 20 37 57 81 103 123
2500 21 38 60 85 107 128
2600 22 40 62 88 111 133
2700 23 41 65 92 115 138
2800 24 43 67 95 120 143
2900 24 44 69 98 124 148
3000 25 46 72 102 128 153
3100 26 47 74 105 132 159
3200 27 49 77 108 137 164
3300 28 50 79 112 141 169
3400 29 52 81 115 145 174
3500 29 53 84 119 150 179
3600 30 55 86 122 154 184
3700 31 56 89 125 158 189
3800 32 58 91 129 162 194
3900 33 59 93 132 167 200
4000 34 61 96 136 171 205
4100 34 62 98 139 175 210
4200 35 64 101 142 179 215
4300 36 66 103 146 184 220
4400 37 67 105 149 188 225
4500 38 69 108 153 192 230
4600 39 70 110 156 196 235
4700 40 72 113 159 201 240
4800 40 73 115 163 205 246
4900 41 75 117 166 209 251
5000 42 76 120 170 214 256

Dla kompletnego obrazu zamieszczamy tabelę dla omawianego 540i E39:

540i E39

Prędkość na poszczególnych biegach

RPM

1b 2b 3b 4b 5b

6b

1000 10 17 26 36 44 53
1100 11 19 29 39 48 58
1200 12 21 32 43 53 63
1300 13 23 34 46 57 69
1400 14 24 37 50 61 74
1500 15 26 39 53 66 79
1600 16 28 42 57 70 85
1700 17 29 45 61 75 90
1800 18 31 47 64 79 95
1900 19 33 50 68 83 100
2000 20 35 53 71 88 106
2100 21 36 55 75 92 111
2200 22 38 58 78 97 116
2300 23 40 60 82 101 122
2400 24 42 63 86 105 127
2500 25 43 66 89 110 132
2600 26 45 68 93 114 137
2700 27 47 71 96 118 143
2800 28 49 74 100 123 148
2900 29 50 76 103 127 153
3000 30 52 79 107 132 159
3100 31 54 81 111 136 164
3200 32 55 84 114 140 169
3300 34 57 87 118 145 174
3400 35 59 89 121 149 180
3500 36 61 92 125 154 185
3600 37 62 95 128 158 190
3700 38 64 97 132 162 196
3800 39 66 100 136 167 201
3900 40 68 102 139 171 206
4000 41 69 105 143 175 211
4100 42 71 108 146 180 217
4200 43 73 110 150 184 222
4300 44 75 113 153 189 227
4400 45 76 116 157 193 233
4500 46 78 118 160 197 238
4600 47 80 121 164 202 243
4700 48 81 123 168 206 248
4800 49 83 126 171 211 254
4900 50 85 129 175 215 259
5000 51 87 131 178 219 264
5100 52 88 134 182 224 270
5200 53 90 137 185 228 275
5300 54 92 139 189 232 280
5400 55 94 142 193 237 285
5500 56 95 144 196 241 291
5600 57 97 147 200 246 296
5700 58 99 150 203 250 301
5800 59 101 152 207 254 307
5900 60 102 155 210 259 312
6000 61 104 158 214 263 317
6100 62 106 160 218 268 322
6200 63 107 163 221 272 328
6300 64 109 165 225 276 333
6400 65 111 168 228 281 338
6500 66 113 171 232 285 344
6600 67 114 173 235 290 349
6700 68 116 176 239 294 354
6800 69 118 179 242 298 359

Wróćmy jeszcze na chwilę do tabeli momentu obrotowego wychodzącego z półosi:

540i E39

  1 bieg   2 bieg   3 bieg
rpm moment obr Nm Nm półosie obr.2 bieg Nm półosie obr.3 bieg

Nm półosie

1500 315 3824 882 2248 957 1434
2000 330 4006 1176 2355 1276 1502
2500 355 4309 1470 2534 1594 1616
3000 365 4431 1764 2605 1913 1662
3500 390 4734 2058 2784 2232 1775
4000 405 4916 2352 2891 2551 1844
4500 410 4977 2646 2926 2870 1866
5000 400 4856 2940 2855 3189 1821
5500 380 4613 3234 2712 3508 1730
6000 360 4370 3528 2569 3827 1639
  4bieg   5 bieg   6 bieg
obr.4 bieg Nm półosie obr.5 bieg Nm półosie obr.6 bieg

Nm półosie

1139 1089 1220 885 1245 735
1519 1141 1626 927 1660 770
1898 1227 2033 998 2075 828
2278 1262 2439 1026 2490 851
2657 1348 2846 1096 2905 910
3037 1400 3252 1138 3320 945
3417 1417 3659 1152 3735 956
3796 1383 4065 1124 4150 933
4176 1313 4472 1068 4565 886
4556 1244 4878 1012 4980 840

Widać w niej cechy charakterystyczne dla wolnossącego silnika benzynowego. Maksymalny moment obrotowy przesunięty jest raczej w wyższe rejestry obrotów i narasta powoli, choć równomiernie. Zupełnie odwrotnie od turbodiesli, w których maksymalny moment najczęściej pojawia się gwałtownie przy bardzo niskich obrotach. M62B44, czyli 4,4 l V8 instalowany w 540i E39, jest jednak z racji swej budowy silnikiem elastycznym. W jednostkach o mniejszej pojemności, ale o podobnych parametrach, efekt uzyskiwania maksymalnego momentu przy wysokich obrotach byłby znacznie lepiej zauważalny.

Jaki wniosek płynie z tych wszystkich obliczeń? Taki mianowicie, że wartość przyspieszenia samochodu zależna jest od ogromnej liczby parametrów. Nie wystarczy informacja o mocy czy momencie obrotowym silnika, by stwierdzić, które auto szybciej osiągnie zadaną prędkość. Widzimy również, jak wielkie znaczenie ma zakres użytecznych obrotów i wartości przełożeń skrzyni biegów i dyferencjału. Auto dysponujące ogromnym momentem obrotowym dostępnym w bardzo wąskim przedziale, przed i za którym osiągane wartości są niskie, będzie w stanie efektywnie przyspieszać jedynie przy zastosowaniu specjalnej dragracingowej wyczynowej automatycznej skrzyni biegów, która utrzymuje obroty silnika na stałym poziomie. W codziennym użytkowaniu lub przy standardowym układzie przeniesienia napędu będzie to rozwiązanie bardzo mało efektywne. Zdecydowanie lepiej przyspieszać będzie auto, w którym wysoki moment obrotowy rozwijany jest w szerokim zakresie obrotów. Ze wzoru na moc wiemy również, że wysoki moment osiągany w wyższych partiach obrotów skutkuje większą mocą maksymalną. Gdyby 123d E87 swoje 400 Nm osiągało przy 8.000 obr. /min, dysponowałoby mocą 455 KM !

Mam nadzieję, że informacje tu zawarte, choć  mocno skondensowane i skrótowe, przybliżą nieco tematykę i pozwolą wieść prym podczas wieczornych spotkań dotyczących tego, czyje auto i dlaczego lepiej przyspiesza.

PMN; Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękuję: Filipowi Nazarowi – konsultacja; korona (Adam) – wartości przełożeń, VTG (eis bej) – wykres 540i E39 E39.

Podobne

Tuning po norwesku – 1060 KM w BMW E30!

Pomysłów na modyfikacje BMW E30 jest wiele. Ostrzejsze wałki rozrządu, doprężanie silnika, montaż turbosprężarki czy swap – nierzadko na silnik z Lancera Evo czy kultowe 2JZ z Supry. Ola Eggan poszedł własną drogą. Mieszkaniec położonego w środkowej części Norwegii Sør-Trøndelag postanowił zmodyfikować E30 z użyciem możliwie dużej liczby podzespołów wyprodukowanych przez BMW. Trudno się dziwić. Ta…

4×4 w BMW – na co uważać – porady

Dlaczego psują się skrzynie rozdzielcze ATC, VTG, BMW i czteronapędowych samochodów innych marek? Jak tego uniknąć i na co zwracać uwagę? Te pytania często pojawią się teraz, zimą gdy napęd 4x4 jest bardzo pomocny.   5 typowych objawów, prowadzących do awarii napędów xdrive   PIERWSZY to zrywne dopinanie napędu. Podczas równomiernej jazdy nic się nie dzieje,…