Low X5. Rasowe BMW X5 30d - Trends Magazines

Low X5. Rasowe BMW X5 30d

„Low X” to pojęcie fizyczne związane z pędem cząsteczek jeszcze mniejszych niż proton. „Niewielka cząstka” to także wyrażenie opisujące udział modeli z serii X w liczbie zmodyfikowanych BMW. Tym bardziej należy cenić wyjątkowe egzemplarze, takie jak X5 30d, którym przyjechał do nas Mateusz.

Samochód przybył do Polski z Wiednia w 2015 roku. Jest to X5 E53 30d napędzane dieslowskim silnikiem M57 o pojemności trzech litrów i fabrycznej mocy 218 KM. Mateusz, znany jako „ML Mlody”, zdecydował, że odmieni wizerunek auta przez obniżenie i ciekawe felgi, jednak najpierw skupił się na wnętrzu. Obszyte czarną skórą fotele i kanapę zastąpił kremowymi z oferty Individual, łączonymi fabrycznie z ciemnymi elementami plastikowymi.

Ciemne drewniane listwy wymienił na aluminiowe z pakietu ///M. Gałkę dźwigni zmiany biegów zastąpił pochodzącą z nowszego modelu E70. Zamontował też przerobioną podstopnicę z E60 przeznaczonego na rynek brytyjski oraz nakładki na pedały stosowane w modelach generacji F (3 F10, 5 F30 oraz X5 F15 i F85). Fotel przerobił ze sportowego (sportsitze) na kubełkowy. Kolor podświetlenia wnętrza zmienił na bursztynowy. Nowy, bardziej sportowy styl kabiny podkreślił, instalując wskaźniki Indiglo z karbonowym motywem. Pracując nad wnętrzem był zadowolony z tego, że w standardowym wyposażeniu auta są panoramiczny dach oraz system audio z cyfrowym procesorem dźwięku (DSP), dziesięcioma głośnikami, subwooferem oraz możliwością podłączenia telefonu.

Mniej okazale niż wnętrze wyglądało nadwozie, jednak Mateusz znalazł na to sposób: elementy aerodynamiczne z X5 4.8is. Już przy zakupie auto miało poszerzenia nadkoli analogiczne jak we wspomnianej wersji, napędzanej silnikiem V8. Mateusz upodobnił swoje X5 do 4.8is montując spojlery przedniego i tylnego zderzaka. Pod przednim założył uniwersalną gumową dokładkę firmy Arrow-Aerodynamics. Na pokrywie bagażnika zamontował spojler tego samego producenta, a w miejscu tylnej wycieraczki założył zaślepkę. Emblematy BMW zamienił na czarno-białe z karbonowym motywem, mogącym dodatkowo podkreślać walory lakieru Carbon Schwartz. Fabryczną osłonę chłodnicy wymienił na wersję Performance – czarną z połyskiem. Założył też nowe matowoczarne plastikowe kratki zderzaka.

W lampach umieścił białe ringi LED o mocy 32 W, a przednie kierunkowskazy zmodyfikował, by świeciły wraz ze światłami postojowymi. Kolor świateł przeciwmgłowych zmienił na żółty przy użyciu folii. W ten sam sposób przerobił klosze lamp tylnych na czerwone. Wewnątrz zainstalował oświetlenie diodowe (LED). Boczne kierunkowskazy są teraz matowoczarne.

Modyfikacje, którym poddał układ napędowy, miały na celu przede wszystkim zwiększenie trwałości. Uzyskanie większej mocy było celem numer dwa. Z kolektora ssącego usunięte zostały znane miłośnikom bawarskich silników Diesla „klapki”, a kolektor wylotowy wymieniono na żeliwny. Ponieważ Mateusz często porusza się na krótkich odcinkach, zdecydował się na usunięcie z układu wydechowego filtra DPF. Fabryczne sprzęgło hydrokinetyczne (tzw. konwerter) zastąpił mocniejszym. Przy tak przygotowanym aucie nie obawiał się skutków modyfikacji elektronicznej silnika, po której niestety nie udał się na hamownię. Tuner ocenia, iż moc wzrosła z 218 do 230 KM, a maksymalny moment obrotowy z 500 do 500 Nm.

Pneumatyczne zawieszenie było elementem fabrycznym, ale Mateusz przebudował je, by pozwalało na mocniejsze obniżenie auta. Dorobił nowe łączniki czujników poziomowania zawieszenia, a tylne wahacze zmodyfikował, by móc lepiej regulować kąt pochylenia kół. Przednie tuleje wymienił na poliuretanowe, aby uzyskać stabilniejsze prowadzenie. Po zmianach auto można ustawić o 10 cm niżej niż seryjne. Zakres regulacji wysokości, dokonywanej przy użyciu fabrycznego przełącznika, wynosi 8 cm. Mechanizm działa do prędkości 40 km/h, a jeśli auto jedzie szybciej, zawieszenie zostaje samoczynnie ustawione w pozycji pośredniej.

Zdjęcia z naszej sesji fotograficznej pokazują minimalną i maksymalną odległość nadkoli od niskoprofilowych opon założonych na obręcze Breyton Spirit II o średnicy 22 cali. Koła, których ET wynosi 30, mają szerokość 10 cali z przodu i 11,5 cala z tyłu. Tylne osadzone są na trzydziestomilimetrowych dystansach. Rozmiary wykorzystywanych w niskim X5 opon to 295/30R22 z przodu i 335/25R22 z tyłu.

Zaglądając między ramiona felg można dostrzec pomalowane na żółto zaciski. Do tego zabiegu Mateusz nie ma już przekonania. Dalszymi zmianami prawdopodobnie zajmie się jednak kolejny właściciel. O następnych pomysłach tuningowych Mateusza zapewne jeszcze usłyszymy. Jak widać na naszych zdjęciach, mamy do czynienia z kimś, kto dba o styl własny oraz swego auta.

Andrzej Szczodrak, Fot. autor

BMW E53 X5 30d (TBU CG55)
SILNIK/NAPĘD:
wysokoprężna 6-cylindrowa jednostka o oznaczeniu M57TÜD30 o pojemności 2993 ccm, cztery zawory na cylinder; parametry fabryczne: moc 218 KM przy 4000 obr./min i 500 Nm przy 2000 obr./min; usunięty DPF i klapki z kolektora ssącego, żeliwny kolektor wydechowy, silnik poddany modyfikacjom elektronicznym (parametry nie zostały zmierzone, tuner ocenia, iż moc wzrosła z 218 do 230 KM, a moment obrotowy z 500 do 500 Nm.), sześciobiegowa automatyczna przekładnia, zmienione sprzęgło hydrokinetyczne
ZAWIESZENIE/HAMULCE:
zawieszenie obniżone o 10 cm, przygotowane na zamówienie łączniki czujników poziomowania zawieszenia, poliuretanowe tuleje wahaczy przednich, tylne wahacze przerobione dla poszerzenia zakresu regulacji kąta pochylenia kół, dystanse o grubości 30 mm z tyłu, pomalowane na żółto zaciski hamulcowe
KOŁA/OPONY:
obręcze ze stopu metali lekkich Breyton Spirit II o średnicy 22 cali. ET30, szerokość 10 cali z przodu i 11,5 cala z tyłu; opony 295/30R22 z przodu i 335/25R22 z tyłu
NADWOZIE:
spojler pokrywy bagażnika Arrow-Aerodynamics, dokładki zderzaków przedniego oraz tylnego z wersji 4.8is, przednia gumowa dokładka Arrow-Aerodynamics, lampy przednie z białymi ringami o mocy 32W wykonanymi w technice LED kierunkowskazy przednie w stylu amerykańskim (podświetlane), klosze lamp przeciwmgielnych pokryte żółtą folią, lampy tylne przerobione na czerwone z oświetleniem diodowym (LED), kolor kierunkowskazów bocznych zmieniony na matowoczarny, czarna, błyszcząca osłona chłodnicy Performance, matowoczarne plastikowe kratki zderzaka, usunięta tylna wycieraczka, emblematy BMW z karbonową czernią zamiast koloru niebieskiego, lakier Carbonschwartz Metallic, panoramiczny dach, poszerzenia nadkoli z wersji 4.8is
WNĘTRZE:
gałka dźwigni zmiany biegów z X5 z e70 (zamiennik do wersji E53), nakładki na pedały z pakietu ///M w serii F, zmodyfikowana podstopnica z E60 na rynek brytyjski, wypełnione karbonową teksturą wskaźniki firmy Indiglo na tablicy przyrządów, fotel kierowcy przerobiony ze sportowego (sportsitze) na kubełkowy, wykończenia skórzane zmienione na kremowe z linii Individual (fabrycznie łączone z ciemnymi elementami plastikowymi), ciemne drewniane listwy zmienione na srebrne z pakietu ///M, bursztynowe podświetlenie wnętrza
AUDIO:
cyfrowy procesor dźwięku (DSP), 10 głośników i subwoofer, możliwość podłączenia telefonu
CENA:
55.000 zł
STYL:
SAV: Stanced Activity Vehicle
DLA KOGO:
dla kogoś, kto spróbuje dorównać stylem Mateuszowi

 

Podobne

Luksusowa i piekielnie szybka Alpina B7 Bi-Turbo

M7 jest niespełnionym snem miłośników szybkich BMW. Lukę w ofercie bawarskiego koncernu wypełniła Alpina. Jej model B7 Bi-Turbo stanowi przykład perfekcyjnej fuzji luksusu i osiągów. Alpina B7 Bi-Turbo została zbudowana na bazie 750i z podwójnie doładowanym 4.4 V8. Modyfikacje przeprowadzone przez specjalistów z Buchloe zapewniły imponujące 608 KM i 800 Nm. Podczas prac nad jednostką napędową m.in.…

The best of polski Youtube

Co polski internet spłodził o BMW E36? Czy Kickster ma szansę z TVN Turbo? A może jest inny faworyt tego starcia... Kolejność na liście jest przypadkowa, a na końcu jest ankieta. 1. Kickster : To drugi odcinek lubianej serii "Kickster MotoznaFca". Materiał powstał w 2015, ale trzeba przyznać, że nawet dziś wygląda świeżo. To 4 min.…