Kupujemy u┼╝ywane BMW X3 E83­čöą (2003-2010)- poradnik - Trends Magazines

Kupujemy u┼╝ywane BMW X3 E83 (2003-2010)- poradnik

Praktyczne, solidnie wykonane i pewne w prowadzeniu BMW X3 nawet po dekadzie od rynkowego debiutu zas┼éuguje na zainteresowanie. Tym bardziej ┼╝e u┼╝ywany egzemplarz mo┼╝na kupi─ç za 30 – 40 tys. z┼é.

W 1999 roku BMW uruchomi┼éo produkcj─Ö modelu X5. Ortodoksyjni fani marki nie byli zachwyceni pseudoteren├│wk─ů, ale wyniki sprzeda┼╝y nie pozostawia┼éy z┼éudze┼ä. Rynek pokocha┼é X5. Szczeg├│lnie ameryka┼äski, gdzie du┼╝ych karoserii oraz paliwo┼╝ernych jednostek nap─Ödowych nikt nie uznaje za istotne mankamenty samochodu. Europejczycy s─ů bardziej pragmatyczni ÔÇô doceniaj─ů ┼éatwo┼Ť─ç manewrowania po zat┼éoczonych ulicach i skrupulatnie licz─ů pieni─ůdze zostawiane na stacjach paliw. Lubi─ů SUV-y, ale jeszcze bardziej przychylnym wzrokiem spogl─ůdaj─ů na kompaktowe pseudoteren├│wki.

Po przeanalizowaniu sytuacji zarz─ůd BMW uzna┼é, ┼╝e na rynek powinna trafi─ç r├│wnie┼╝ mniejsza odmiana modelu X5. Prototyp samochodu, nazwany x Activity, zosta┼é ods┼éoni─Öty w 2003 roku podczas Detroit Auto Show. W kolejnym sezonie X3 dotar┼éo do salon├│w sprzeda┼╝y. Za dostawy nie odpowiada┼éy fabryki BMW. Produkcj─Ö powierzono austriackiej firmie Magna Steyr z Grazu, kt├│ra by┼éa r├│wnie┼╝ zaanga┼╝owana w projektowanie X3.

Nowo wprowadzony model sprawia┼é wra┼╝enie auta sporo mniejszego od X5. To jednak tylko gra pozor├│w, a dok┼éadniej ÔÇô inaczej nakre┼Ťlonych karoserii. Por├│wnuj─ůc dane techniczne odkryjemy, ┼╝e X3 jest kr├│tsze o 98 mm, w─Ö┼╝sze o 40 mm i ni┼╝sze o 19 mm od X5. Rozstawy osi dzieli 25 mm. Trudno wi─Öc m├│wi─ç o istotnych r├│┼╝nicach. Baga┼╝nik X5 mie┼Ťci 465 l. Co zaskakuj─ůce, do X3 zapakujemy 480 l, a klasyczna pokrywa okazuje si─Ö bardziej praktyczna od unoszonej szyby i otwieranej burty X5.

Mimo podobie┼ästw bawarskie pseudoteren├│wki nie prowadzi┼éy wewn─Ötrznej rywalizacji o klienta. BMW zadba┼éo, by modele celowa┼éy w r├│┼╝ne grupy odbiorc├│w. Karoseria i wn─Ötrze X5 wygl─ůda┼éy szlachetniej, mi─Ökkie zawieszenie dobrze wybiera┼éo nier├│wno┼Ťci, a pot─Ö┼╝ne silniki zapewnia┼éy ┼Ťwietne osi─ůgi. X3 z mniej wyszukan─ů kabin─ů, zderzakami z czarnego plastiku czy ekstremalnie twardym zawieszeniem r├│wnie┼╝ znalaz┼éo odbiorc├│w, kt├│rym nie przeszkadza┼é fakt, ┼╝e BMW postanowi┼éo rozpocz─ů─ç z wysokiego C ÔÇô pocz─ůtkowo X3 by┼éo oferowane z silnikami 3.0i oraz 3.0d, co przek┼éada┼éo si─Ö na jego ceny. Za niewiele wi─Öksze pieni─ůdze mo┼╝na by┼éo otrzyma─ç bazowe X5.

X3 szybko ewoluowa┼éo. Sukcesywnie poprawiano nieudane rozwi─ůzania i powi─Ökszano palet─Ö jednostek nap─Ödowych. Pojawi┼éy si─Ö ÔÇ×bud┼╝etoweÔÇŁ silniki 2.5i oraz 2.0d. Egzemplarze z rocznika modelowego 2005 wyposa┼╝ano w zawieszenia z nieco bardziej mi─Ökkimi nastawami oraz lepiej wyko┼äczone wn─Ötrza. Sze┼Ťciobiegowe automaty Steptronic zaj─Ö┼éy miejsce pi─Öciobiegowych skrzy┼ä. Opcjonalny pakiet aerodynamiczny zast─Öpowa┼é nielakierowane zderzaki odpowiednikami w kolorze nadwozia. Dodajmy, ┼╝e niekt├│rzy klienci brali te┼╝ sprawy we w┼éasne r─Öce i zlecali polakierowanie standardowych zderzak├│w. W po┼éowie 2006 roku X3 przesz┼éo face lifting. Dopracowano wn─Ötrze, zwi─Ökszono efektywno┼Ť─ç nap─Ödu xDrive, od┼Ťwie┼╝ono palet─Ö jednostek nap─Ödowych i ponownie zmi─Ökczono zawieszenie. Dokonano tak┼╝e poprawek stylistycznych, montuj─ůc nowe zderzaki, nieco wi─Öksze nerki oraz diodowe ┼Ťwiat┼éa tylne.

BMW sprzyja┼éo szcz─Ö┼Ťcie. W chwili debiutu X3 nie by┼éo perfekcyjne, ale szybka ewolucja modelu w po┼é─ůczeniu z brakiem konkurencji ze stajni Audi (Q5) czy Mercedesa (GLK), prze┼éo┼╝y┼éa si─Ö na du┼╝e zainteresowanie modelem. Do┼Ť─ç powiedzie─ç, ┼╝e w latach 2006 – 2007 X3 by┼éo najcz─Ö┼Ťciej wybieranym samochodem z nap─Ödem na cztery ko┼éa w Niemczech. Do 2010 roku wyprodukowano ponad 600 tysi─Öcy egzemplarzy.

BMW nie pr├│bowa┼éo utwierdza─ç klient├│w w przekonaniu, ┼╝e X3 jest SUV-em ÔÇô samochodem, przynajmniej w teorii, odrobin─Ö u┼╝ytkowym. Koncern stosowa┼é oznaczenie SAC. Jego rozwini─Öcie, Sports Activity Vehicle, nie┼║le oddaje charakter modelu ÔÇô samochodu dla ludzi prowadz─ůcych aktywny tryb ┼╝ycia i chc─ůcych cieszy─ç si─Ö jazd─ů, jednak nieszukaj─ůcych ÔÇ×wo┼éa roboczegoÔÇŁ b─ůd┼║ auta nadaj─ůcego si─Ö do wypraw w trudny teren. Os┼éon podwozia, reduktora czy blokad most├│w nie mo┼╝na by┼éo otrzyma─ç nawet za dop┼éat─ů. Do ekspedycji po lekkich bezdro┼╝ach X3 jak najbardziej si─Ö nadaje. Nielakierowane cz─Ö┼Ťci zderzak├│w nie ulegn─ů zarysowaniu podczas jazdy przez chaszcze, 20-centymetrowy prze┼Ťwit i 50-centymetrowa g┼é─Öboko┼Ť─ç brodzenia pozwalaj─ů na bezpieczne pokonanie wielu przeszk├│d, xDrive zmienia rozk┼éad si┼é nap─Ödowych w zaledwie 0,1 s, a standardowy system Hill Descent Control automatycznie ogranicza pr─Ödko┼Ť─ç na stromych zjazdach. W krytycznych sytuacjach elektronika zawiaduj─ůca nap─Ödem xDrive b─Ödzie pr├│bowa┼éa wyci─ůgn─ů─ç samoch├│d z opresji. System potrafi przekaza─ç wi─Öksz─ů si┼é─Ö nap─Ödow─ů na bardziej przyczepn─ů o┼Ť, a selektywne uruchamianie hamulc├│w pozwala na skierowanie jej na ko┼éo o najwi─Ökszej przyczepno┼Ťci do pod┼éo┼╝a.

┼╗ywio┼éem X3 s─ů utwardzone drogi. Samoch├│d o masie 1,7 – 2,0 tony zaskakuje na nich zwinno┼Ťci─ů i precyzj─ů prowadzenia. Podsterowno┼Ť─ç czy nadsterowno┼Ť─ç s─ů rzadko spotykanymi zjawiskami. W optymalnych warunkach na tyln─ů o┼Ť p┼éynie ok. 60 procent si┼é nap─Ödowych, ale w razie potrzeby proporcje b┼éyskawicznie ulegaj─ů zmianie. In┼╝ynierowie BMW postawili na swoim ÔÇô nie znajdziemy pewniej i bardziej neutralnie zachowuj─ůcego si─Ö przedstawiciela segmentu. W polskich realiach najbardziej irytuje sztywno┼Ť─ç uk┼éadu jezdnego. Szczeg├│lnie sportowego zawieszenia, kt├│re w po┼é─ůczeniu z 18-calowymi felgami wyj─ůtkowo dosadnie informuje kierowc─Ö i pasa┼╝er├│w o wszystkich niedoskona┼éo┼Ťciach nawierzchni. Im mocniejsza wersja silnikowa, tym wi─Öksze prawdopodobie┼ästwo trafienia na tak─ů konfiguracj─Ö.

Pod maskami u┼╝ywanych X3 pracuj─ů benzynowe jednostki 2.0 (150 KM), 2.5 (192 i 218 KM), 3.0 (231 i 272 KM) oraz turbodiesle 2.0 (143, 150 i 177 KM) oraz 3.0 (204, 218 i ÔÇô z podw├│jnym turbodo┼éadowaniem – 286 KM). Ostatni z wymienionych zapewnia rewelacyjne osi─ůgi. Przyspieszenie do setki jest kwesti─ů 6,6 sekundy, a pr─Ödko┼Ť─ç maksymalna si─Öga 240 km/h. W chwili debiutu X3 3.0sd, w ostatnim roku produkcji przemianowane na xDrive35d, by┼éo najmocniejszym BMW w historii z silnikiem wysokopr─Ö┼╝nym.

Czy po kilku latach eksploatacji X3 zaczyna irytowa─ç du┼╝ym nat─Ö┼╝eniem usterek? Wsz─Ödobylskie BMW ┼Ťwietnie wypad┼éo w wypad┼éo w raportach T├ťV ÔÇô nie do┼Ť─ç, ┼╝e jest wysoko notowane, to okazuje si─Ö jednym z najsolidniejszych modeli marki. Podobne zdanie na temat trwa┼éo┼Ťci X3 ma ADAC. Model otrzyma┼é najwy┼╝sze noty. Za newralgiczne elementy uznano pompy paliwa, turbospr─Ö┼╝arki, rozruszniki oraz systemy monitorowania ci┼Ťnienia powietrza w oponach. X3 zosta┼éo pozytywnie ocenione r├│wnie┼╝ przez ekspert├│w Dekry. Mocn─ů stron─ů modelu okaza┼éy si─Ö hamulce, elementy elektryczne oraz solidnie zabezpieczone przed korozj─ů nadwozia. Skrytykowano relatywnie cz─Östo pojawiaj─ůce si─Ö wycieki oleju z silnika i uk┼éadu przeniesienia nap─Ödu oraz p─Ökaj─ůce spr─Ö┼╝yny zawieszenia.

Co jeszcze mo┼╝e ulec awarii? Sprz─Ög┼éa i dwumasowe ko┼éa zamachowe nie s─ů zbyt ┼╝ywotne. Do┼Ť─ç cz─Östo zg┼éaszane s─ů problemy z uk┼éadami recyrkulacji spalin i klapami wirowymi w kolektorach turbodiesli. Kto stanie przed konieczno┼Ťci─ů regeneracji turbospr─Ö┼╝arki, nie powinien zapomnie─ç o wymianie przewodu doprowadzaj─ůcego olej do turbiny ÔÇô depozyty ograniczaj─ů jego dro┼╝no┼Ť─ç, pogarszaj─ůc smarowanie wirnika spr─Ö┼╝arki. Dwulitrowy turbodiesel nie cieszy si─Ö najlepsz─ů opini─ů. Nie brakuje doniesie┼ä o problemach z pompami wtryskowymi, ┼éa┼äcuchowym rozrz─ůdem oraz p─Ökaj─ůcych wa┼éach korbowych. W po┼éowie 2004 roku do diesli zacz─Ö┼éy by─ç montowane filtry cz─ůstek sta┼éych. Warto sprawdzi─ç, czy element znajduje si─Ö w samochodzie, kt├│ry wzbudzi┼é nasze zainteresowanie. X3 z DPF-em nie powinno by─ç eksploatowane wy┼é─ůcznie w cyklu miejskim, gdy┼╝ utrudnia to wypalanie sadzy z filtra. Wysoka masa i mocne silniki odciskaj─ů pi─Ötno na uk┼éadzie hamulcowym ÔÇô tarcze i klocki zu┼╝ywaj─ů si─Ö szybciej ni┼╝ w klasycznych modelach BMW. Podczas jazdy pr├│bnej warto sprawdzi─ç dzia┼éanie hamulca r─Öcznego ÔÇô do┼Ť─ç cz─Östo szwankuje. Pojawiaj─ů si─Ö doniesienia o nieprawid┼éowym dzia┼éaniu szyberdachu i element├│w wyposa┼╝enia elektrycznego.

W egzemplarzach sprzed modernizacji do┼Ť─ç cz─Östo trzeszcz─ů elementy wyko┼äczeniowe. W bezwypadkowych egzemplarzach korozja w pierwszej kolejno┼Ťci pojawia si─Ö na elementach podwozia i relingach.

Podczas jazdy pr├│bnej nale┼╝y zwr├│ci─ç uwag─Ö na spos├│b dzia┼éania uk┼éadu przeniesienia nap─Ödu. Szarpni─Öcia mog─ů oznacza─ç konieczno┼Ť─ç naprawy lub wymiany skrzyni rozdzielczej (od 1.000 z┼éotych wzwy┼╝). Problematyczna jest tak┼╝e plastikowa z─Öbatka si┼éownika spinaj─ůcego sprz─Ög┼éo mi─Ödzyosiowe. Z biegiem czasu wyciera si─Ö, co pocz─ůtkowo prowadzi do szarpni─Ö─ç i stuk├│w, towarzysz─ůcych zmianie spi─Öcia sprz─Ög┼éa, a ko┼äczy si─Ö utrat─ů nap─Ödu na przedni─ů o┼Ť. Za napraw─Ö trzeba zap┼éaci─ç 1.800 – 4.000 z┼é. Problemy mog─ů pojawi─ç si─Ö przy stosunkowo niskich przebiegach (nawet rz─Ödu 100 – 150 tys. km). Prawdopodobie┼ästwo wyst─ůpienia awarii mo┼╝na ograniczy─ç, pami─Ötaj─ůc o wymianie oleju w skrzyni rozdzielczej. Odpowiednia jako┼Ť─ç i ilo┼Ť─ç ┼Ťrodka smarnego ogranicza opory towarzysz─ůce pracy sprz─Ög┼éa mi─Ödzyosiowego.

Z mod─ů wygra─ç nie spos├│b. Coraz wi─Öksze grono os├│b marzy o kompaktowym SUV-ie. Zakup u┼╝ywanego BMW X3 pozwala na upieczenie dw├│ch pieczeni przy jednym ogniu ÔÇô wchodzimy w posiadanie samochodu, kt├│ry jest na czasie, a jednocze┼Ťnie cieszymy si─Ö wszystkimi zaletami auta segmentu Premium. Ceny u┼╝ywanych X3 s─ů bardzo atrakcyjne. Zaczynaj─ů si─Ö od 30 tysi─Öcy z┼éotych. Kto na zakup X3 przeznaczy 10 – 15 tys. z┼é wi─Öcej, b─Ödzie mia┼é szerokie pole manewru. U┼éamek ceny nowego X3 F25 wystarcza wi─Öc na zakup dobrze wyposa┼╝onego X3 E83 z mocnym silnikiem. Przestrzegamy jednak przed pochopnym podejmowaniem decyzji. Stan techniczny samochodu nale┼╝y bardzo dok┼éadnie zweryfikowa─ç ÔÇô nie tylko pod k─ůtem wypadkowej przesz┼éo┼Ťci, ale r├│wnie┼╝ kondycji silnik├│w, uk┼éadu przeniesienia nap─Ödu i zawieszenia. Usuni─Öcie nieprawid┼éowo┼Ťci, kt├│re nie nale┼╝─ů do jednostkowych przypadk├│w, mo┼╝e okaza─ç si─Ö bardzo kosztowne.

Szymon Łukasik

Fot. BMW

PLUSY

┼Ťwietne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci jezdne

szeroka paleta jednostek nap─Ödowych

niewielka awaryjno┼Ť─ç

MINUSY

twarde zawieszenie (szczeg├│lnie przed modernizacj─ů)

przeci─Ötna ilo┼Ť─ç miejsca w drugim rz─Ödzie

ceny atrakcyjnych egzemplarzy

TRENDS POLECA:

X3 z silnikiem benzynowym usatysfakcjonuje wy┼é─ůcznie osoby, kt├│re pokonuj─ů najwy┼╝ej kilkana┼Ťcie tysi─Öcy kilometr├│w rocznie. Pozosta┼éym polecamy samoch├│d z jednostk─ů wysokopr─Ö┼╝n─ů, kt├│ra zapewnia dobre osi─ůgi przy przyzwoitym spalaniu. Znalezienie ciekawego egzemplarza nie b─Ödzie trudne. Rynek pierwotny uzna┼é X3 z dieslem za optymalne rozwi─ůzanie, wi─Öc u┼╝ywanych samochod├│w nie brakuje. Najpopularniejszy jest dwulitrowy diesel. Polecamy jednak sze┼Ťciocylindrow─ů trzylitr├│wk─Ö ÔÇô  pali 9 l/100 km, czyli 1 l/100 km wi─Öcej od 2.0d, jednak oferuje znacznie lepsz─ů dynamik─Ö, przyjemniejsze brzmienie i wy┼╝sz─ů trwa┼éo┼Ť─ç. Warto zgromadzi─ç bud┼╝et na samoch├│d wyprodukowany po drugiej po┼éowie 2006 roku. Modernizacja zmieni┼éa X3 na lepsze, usuwaj─ůc wiele niedoci─ůgni─Ö─ç.

NAST─śPCA

BMW X3 F25 (2010-

Zarz─ůd BMW doskonale wie, ┼╝e sprawdzonych i dobrze przyj─Ötych modeli nie nale┼╝y radykalnie zmienia─ç. Druga generacja X3 nie r├│┼╝ni si─Ö znacz─ůco od pierwowzoru. Zbli┼╝one rozmiary, podobny design, analogiczny uk┼éad przeniesienia nap─Ödu, por├│wnywalna paleta silnik├│w… Zbyt ma┼éo nowego w nowym? Nic z tych rzeczy. Wszystko, co mo┼╝na by┼éo poprawi─ç ÔÇô poprawiono. Wyd┼éu┼╝ony rozstaw osi zwi─Ökszy┼é przestronno┼Ť─ç przedzia┼éu pasa┼╝erskiego, silniki otrzyma┼éy zastrzyki mocy, o┼Ťmiobiegowe automaty poprawi┼éy dynamik─Ö przy jednoczesnym ograniczeniu zu┼╝ycia paliwa, a nowo wprowadzony system iDrive uprzyjemni┼é codzienn─ů eksploatacj─Ö pojazdu.

HISTORIA MODELU

2003 prezentacja prototypu x Activity oraz produkcyjnej wersji X3

2004 rozpocz─Öcie sprzeda┼╝y X3

2006 face lifting, obejmuj─ůcy te┼╝ dostrojenie zawieszenia oraz wprowadzenie nowych
silnik├│w

2010 zakończenie produkcji X3 E83, debiutuje X3 F2

 

Silniki benzynowe 2.0, 2.5, 3.0; wysokopr─Ö┼╝ne 2.0 i 3.0
Napęd na cztery koła xDrive
D┼éugo┼Ť─ç/ szeroko┼Ť─ç/ wysoko┼Ť─ç 4569/ 1853/ 1674 mm
Rozstaw osi 2795 mm
Masa w┼éasna 1805 – 1950 kg
Poj. baga┼╝nika 480 – 1560 l
Poj. zbiornika paliwa 67 l
Masa przyczepy hamowanej do 2000 kg
0 – 100 km/h 11,5 – 6,6 s
V maks. 195 – 240 km/h
Ceny używanych egzemplarzy od 30 tys. zł

 

Podobne

BMW X5 M50d i Land Rover Discovery 2-z przodu i tyłu

Czy wiesz, że BMW X5 M50d i Land Rover Discovery 2 to krewniacy?

Pami─Ötacie, ┼╝e Land Rover wchodzi┼é w sk┼éad koncernu? Je┼Ťli nie, to dla przypomnienia wsp├│lnej historii zestawili┼Ťmy Land Rovera Discovery II z najnowszym BMW X5 M50d. Oba s─ů przecie┼╝ du┼╝ymi, podwy┼╝szonymi autami daj─ůcymi rad─Ö w terenie... TROCH─ś HISTORII Land Rover jako firma istnieje od 1978 roku. Wcze┼Ťniej by┼éa to linia produkt├│w firmy Rover Company, kt├│ra z…

BMW X3 i X4 w mocnej wersji M

Kierowcy tak bardzo pokochali SUV-y, ┼╝e domagaj─ů si─Ö ich nawet w sportowych wersjach. BMW nie pozostaje g┼éuche na g┼éosy rynku i przygotowuje eMki na bazie modeli X3 oraz X4. Pierwsza psychologiczna bariera p─Ök┼éa w 1999 r., gdy BMW zaprezentowa┼éo pierwszego SUV-a w swojej historii. X5 drugiej generacji posz┼éo krok dalej ÔÇô doczeka┼éo si─Ö 555-konnej wersji…