Ksenony. Wynalazek, który zadebiutował w BMW - Trends Magazines

Ksenony. Wynalazek, który zadebiutował w BMW

BMw 750iL

Technika oświetlenia ksenonowego, zarezerwowana do niedawna wyłącznie dla samochodów luksusowych, coraz częściej stosowana jest również w modelach popularnych. Ksenonowe reflektory to lepsza widoczność na drodze, zdecydowane obniżenie zużycia energii w samochodzie oraz – co dla wielu użytkowników niezmiernie ważne – niepowtarzalny styl i wygląd.

To już 30 lat

Technika ksenonowego oświetlenia zaczęła być stosowana w samochodach na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. Początkowo ksenony pojawiły się w modelach klasy wyższej, a pierwszym wyposażonym w tego typu oświetlenie było BMW serii 7 z roku 1991. Koncepcja użycia reflektorów o mocnej, homogenicznej wiązce światła w celu lepszego oświetlenia drogi przed pojazdem przyszła do świata motoryzacji wprost z… kina. Wcześniej bowiem lampy ksenonowe znalazły zastosowanie w kinowych projektorach filmowych. Rozwiązanie o nazwie Litronic odpowiadało za oświetlenie drogi snopem świateł mijania. „Długie” wciąż opierały się na technice halogenowej. Do czasu wprowadzenia świateł biksenonowych z przesłoną sterującą snopem światła tego typu rozwiązanie było optymalne. Ksenonom nie służy częste włączanie i wyłączanie, a nie sposób go uniknąć przy korzystaniu ze świateł drogowych,BMw 750iL

Jak działa żarówka ksenonowa?

Lampa ksenonowa nie jest typową żarówką, ponieważ nie posiada wolframowego żarnika. Stąd często nazywana jest lampą wyładowczą. Światło generowane jest tu wskutek wyładowania w łuku elektrycznym. Łuk powstaje pomiędzy elektrodami, w otoczeniu gazu szlachetnego – ksenonu, od którego lampa wzięła swoją nazwę.

Więcej światła

Samochodowa żarówka halogenowa o mocy 55 W generuje o ponad połowę mniej światła niż lampa ksenonowa o mocy 35 W. Dodatkowo, temperatura barwowa ksenonów – standardowo 4200 Kelwinów – jest bardzo zbliżona do temperatury naturalnego dla człowieka światła słonecznego. W połączeniu z lepszym kontrastem barw i wyraźnym odcięciem wiązki światła, w świetle ksenonów lepiej i szybciej rozpoznamy np. pieszego na poboczu, znaki drogowe czy rowerzystę. Kolejną zaletą lamp ksenonowych jest ich dłuższa żywotność (w porównaniu z żarówkami halogenowymi). Czas pracy tradycyjnej żarówki halogenowej, np. Philips X-tremeVision, szacowany jest na 450 godzin, a Philips LongLife EcoVision na ponad 1000 godzin, natomiast lampy ksenonowe mogą działać nawet do 3000 godzin.

Lampy wyładowcze funkcjonują zupełnie inaczej niż żarówki. Za zapłon łuku elektrycznego i dalszą stabilizację napięcia w lampie odpowiada generator prądu – starter. Należy podkreślić, że o ile do rozpalenia łuku potrzebne jest napięcie ok. 25 000 V (starter dostarcza właśnie takie napięcie), to w późniejszej fazie pracy lampy, do podtrzymania łuku wystarczy 85 V. W początkowych latach stosowania tej techniki, lamp ksenonowych używano wyłącznie jako świateł mijania, a w celu uzyskania świateł drogowych montowano w reflektorze dodatkową żarówkę halogenową. Z czasem system taki zastąpiono przez lampy biksenonowe, które dzięki ruchomym przesłonom mogą być stosowane zarówno jako światła mijania, jak i drogowe.

Przepisy

Polskie i europejskie przepisy drogowe zawierają dość restrykcyjne normy dotyczące montowania i używania reflektorów ksenonowych. Najważniejsze z nich mówią o tym, że reflektory muszą być wyposażone w system samopoziomujący oraz w wysokociśnieniowy system oczyszczania kloszy reflektorów. Chodzi o to, by precyzyjny snop ksenonowego światła nie rozpraszał się na brudnym kloszu reflektora. Warto o tym pamiętać sprowadzając samochód np. z USA, gdzie takie przepisy nie obowiązują. Z drugiej strony, na rynku pojawiły się lampy ksenonowe emitujące słabszy snop światła, do 2000 lumenów (np. Philips D5S), które nie wymagają ani poziomowania, ani oczyszczania. To jeden z powodów, dla których to rozwiązanie stało się popularne także w tańszych modelach samochodów.

Łukasz Szewczyk

Podobne

Chcesz korzystać z podgrzewanych foteli w swoim BMW? Płać abonament

BMW pokazało swój najnowszy samochodowy system operacyjny. Producent przy okazji opisał przyszłość zaawansowanych technologicznie pojazdów- będziecie zszokowani. BMW stawia na bezprzewodowe aktualizacje. Będą one odgrywać dużą rolę w posiadaniu BMW, ale co ważniejsze, użytkownicy będą musieli zapłacić za wyposażenie już zainstalowane w swoich samochodach, takie jak np. podgrzewane fotele. Twoje BMW to tylko wersja demo…

BMW M5 vs F1 BMW Williams – VIDEO

Obie maszyny mają silniki V10 BMW, 7-biegowe automatyczne przekładnie i napęd na tylną oś. To jednak jedyne cechy wspólne. Brytyjski Fifth Gear postanowił sprawdzić jak wyglądałby "pojedynek" ulicznego supersedana z wyścigowym bolidem F1 BMW Williams na torze wyścigowym. Zobaczcie sami (automatyczne polskie napisy są dostępne w opcjach klipu). https://www.youtube.com/watch?v=JbcnAfAFi48