Kosmetyczna metamorfoza VW Scirocco 1.4 TSI - Trends Magazines

Kosmetyczna metamorfoza VW Scirocco 1.4 TSI

VW Scirocco 1.4 TSI auto od frontu

Mając do dyspozycji budżet w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych z powodzeniem można rozglądać się za stosunkowo młodymi samochodami. Do takich z pewnością należy Scirocco, którego historia sięga wczesnych lat 70.

Historia Scirocco

Wówczas znany już włoski projektant Giorgetto Giugiaro zaprojektował dla Volkswagena nadwozie pierwszej generacji kultowego dzisiaj coupé. Auto zadebiutowało na targach w Genewie w 1974 r. i od razu przypadło do gustu motoryzacyjnej braci dziennikarskiej. Na efekty marketingowe nie trzeba było długo czekać. Przez siedem lat produkcji nabywców znalazło ponad 500 tysięcy egzemplarzy.

Tuning Scirocco 1 po amerykańsku widok z przodu

To imponująca liczba jak na niezbyt funkcjonalne auto. O sukcesie zadecydowała na pewno atrakcyjna stylistyka, stabilne właściwości jezdne i stosunkowo dynamiczne jednostki napędowe, wśród których prym wiódł motor znany z Golfa I GTI, rozwijający aż 110 KM z pojemności 1,6 l.

Druga generacja Scirocco

Popyt na drugą generację Scirocco zmalał o połowę, więc porzucono prace nad przygotowaniem bezpośredniego następcy o tej samej nazwie. Wprowadzone na rynek Corrado też nie odniosło oszałamiającego sukcesu, ale pojazd trafił na prestiżową listę aut, którymi należy przejechać się przed śmiercią, przygotowywaną przez jeden z brytyjskich magazynów.

Tuning Scirocco GT II widok z tyłu

Minęło kilka lat i na deskach kreślarskich niemieckich designerów znów pojawił się wyjątkowy projekt o nietypowej nazwie Iroc.

Trzecia generacja Scirocco

Dwa lata później, w 2008 roku, trzecia odmiana Scirocco trafiła do salonów sprzedaży. I choć mocno różni się od swojego protoplasty, to tworząc go uwzględniono te same założenia. Auto miało dawać maksymalnie dużo frajdy z jazdy przy zachowaniu akceptowalnej funkcjonalności.

Niestety, z powodu zbyt wysokiej ceny nie zdobyło większego uznania w Polsce, mimo to grono jego zwolenników w naszym kraju rośnie.

 

Kupno auta

Jednym z nich jest Kajetan, dla którego przygoda z trzydrzwiowym VW zaczęła się dość typowo. Szukał auta o nieprzeciętnym kształcie nadwozia, które mógłby zmodyfikować według własnej koncepcji.

VW Scirocco 1.4 TSI auto z góry

Przez przypadek zobaczył w internecie zdjęcia Scirocco i od razu poddał się jego urokowi. Już następnego dnia wyruszył na Śląsk, gdzie czekał na niego upragniony samochód. Po sprawdzeniu go w autoryzowanej stacji diagnostycznej wrócił do Łodzi i rozpoczął prace zmierzające do podrasowania auta.

Pakiet aerodynamiczny Rieger

VW Scirocco 1.4 TSI przedni reflektor

Ponieważ wszystko robił sam, osiągnięcie zadowalającego efektu zajęło kilka miesięcy, ale trzeba przyznać, że było warto. VW podoba się przede wszystkim młodym duchem i dynamicznym kierowcom.

VW Scirocco 1.4 TSI zmodyfikowane progi

Jednak jeśli  komuś nie odpowiada fabryczny design, powinien za przykładem naszego bohatera zgłosić się do jednego z nadwornych tunerów VW. Do najbardziej rozpoznawalnych w świecie tuningowym firm należy Rieger, oferujący kompletne pakiety dla wymagających klientów.

VW Scirocco 1.4 TSI podwójne końcówki wydechu

Kajetan zakupił dla swojego Scirocco pakiet aerodynamiczny składający się z  przemodelowanego przedniego zderzaka, dokładki pod tylnym i nakładek na progi. Zestaw uzupełniły listwy boczne w kolorze nadwozia, delikatnie zmodyfikowana osłona chłodnicy i dwie podwójne końcówki układu wydechowego zdradzające sportowy potencjał VW.

VW Scirocco 1.4 TSI spojler nad tylną szyba

Ciekawe felgi

Żeby uznać dzieło za skończone, należało dobrać odpowiednie obręcze ze stopów lekkich.  Dziewiętnaście cali w samochodzie o niewielkich rozmiarach budzi uznanie, ale też mocno ogranicza komfort jazdy po nierównych drogach.

Jednak Kajetan nie zrezygnował ze swojego pomysłu. Na dwukolorowe koła MAM o szerokości 8,5 cala założono opony w rozmiarze 255/35. W celu lepszego ulokowania w nadkolach zamontowano gwintowany zestaw KW Variant 2 z regulacją twardości.

VW Scirocco 1.4 TSI auto od frontu

Podnoszenie mocy silnika

Dynamicznie skonfigurowany układ jezdny mógł przenieść znacznie więcej mocy i momentu, niż na to pozwalała pierwotna kalibracja, trzeba więc było wgrać nową mapę sterującą. Scirocco wyposażone w jednostkę 1,4 TSI, dysponowało mocą 160 KM i 240 Nm.

VW Scirocco 1.4 TSI silnik

Wspomagany turbosprężarką i kompresorem silnik rozpędzał auto do 100 km/h w 8 sekund i pozwalał mu na osiągnięcie 218 km/h prędkości maksymalnej. Po zawirusowaniu parametry wzrosły odpowiednio do 208 KM i 276 niutonometrów.

Funkcjonalne wnętrze

VW Scirocco 1.4 TSI środkowy tunel

Ostatnie modernizacje przeprowadzono wewnątrz pojazdu. W nieźle wyposażonym egzemplarzu z właściwie wyprofilowanymi fotelami i manualną skrzynią biegów zdecydowano się jedynie na karbonowe wykończenie konsoli centralnej i podsufitki.

Reszta pozostała bez zmian, dzięki czemu zachowano funkcjonalność i użyteczność na odpowiednim poziomie.

Piotr Mokwiński

Fot. Mikołaj Urbański

VW Scirocco 1.4 TSI widok od tyłu

 

VW Scirocco III 1,4 TSI

SILNIK: 1390 ccm, 160 KM przy 5800 obr./min i 240 Nm w zakresie 1500 4000 (po chipie 208 KM i 276 Nm), 6-stopniowa manualna skrzynia biegów

NADWOZIE: pakiet aerodynamiczny Rieger: zmodernizowany przedni zderzak, nakładki na progi i dokładka pod tylnym zderzakiem, przemodelowany grill w stylu V10, dwie podwójne końcówki układu wydechowego

ZAWIESZENIE: gwintowany zestaw KW Variant 2 z regulacją twardości

KOŁA: 19-calowe felgi MAM o szerokości 8,5 cala; opony w rozmiarze 255/35

WNĘTRZE: seryjne, karbonowe wykończenie deski rozdzielczej i podsufitki

WŁAŚCICIEL: Kajetan

(VW TRENDS 4/2011)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Hybrydowy Koenigsegg pobił rekord przejazdu 0-400-0 km/h – NEWS

W poniedziałek, 23 września, Koenigsegg Regera przyspieszył od 0 do 400 km/h i zahamował do zatrzymania w 31,49 sekundy na lotnisku Råda w pobliżu miasta Lidköping. Pomimo trudnych warunków na torze, Regera potrzebowała tylko 22,87 sekundy, aby przyspieszyć do 400 km / h na 1613.2 m. Zwolnienie do kontrolowanego zatrzymania zajęło zaledwie 8,62 sekundy na…

Mistrzowskie asy w talii Volkswagen Banku

Volkswagen Bank – bez wątpienia, nie tylko z nazwy, najbardziej motoryzacyjny bank na polskim rynku, w którym możemy m.in. wziąć kredyt na zakup bądź remont klasyka. Tym razem ma kolejnego asa w swojej talii: kartę dla miłośników rajdów samochodowych. Volkswagen Bank nie zapomina o motoryzacyjnych zainteresowaniach swoich klientów. Widać to choćby po kartach płatniczych, na…