Konserwatywnie elegancki Range Rover Velar - TEST - Trends Magazines

Konserwatywnie elegancki Range Rover Velar – TEST

Range Rover Velar widok od tyłu

Nikt lepiej niż Brytyjczycy nie potrafią odwoływać się do swojej historii. Trudno zatem dziwić się, że jeden ze swoich współczesnych modeli Range Rovera nazwali Velar. Sprawdziliśmy czy nadal jest wystarczająco brytyjski, jak jego kanciasty protoplasta.

Range Rover Velar widok od frontu

Velar, to skrót od V-Eight i Land Rover, czyli określenia pierwszej generacji Range Rovera z silnikiem V8 (130 KM), który pojawił się 53 lata temu w 1969 roku. Pod maską naszej testówki „drzemała” natomiast rzędowa 4-cylindrowa jednostka, ale już o mocy 250 KM i z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Dla porównania Velar z 1969 r. miał 4-biegową manualną skrzynię, ale oba modele posiadały napęd na wszystkie 4 koła.

Range Rover Velar widok z boku

Zewnętrznie

Współczesny Velar, który dołączył do gamy SUV-ów w 2017 roku jest na wskroś brytyjski. Już sama nazwa lakieru – Byron Blue wskazuje na rodowód marki Nie znajdziesz na nim takiej mnogości przetłoczeń, jak w Toyocie ani przysadzistej ciężkości charakterystycznej dla niemieckich marek.

Range Rover Velar widok z przodu

Masywny przód z dobrze widoczną nazwą Range Rover na masce, logo na przypominającym plastry miodu grillu i wąskimi zachodzącymi na bok światłami dobrze komponuje się z resztą nadwozia. Wloty powietrza w zderzaku przednim dają wrażenie mocy, podkreślane przez 20-calowe, 10-ramienne felgi w kolorze Satin Dark Grey.

Range Rover Velar koło

Z boku chowane klamki i przyciemniane szyby ładnie podkreślają dyskretną elegancję. Zgrabny tył z opadającą linią dachu zakończoną spojlerem i linią świateł z umieszczoną między nimi nazwą od pierwszego spojrzenia kojarzą się z brytyjską motoryzacją.

Range Rover Velar napis Velar P400e SE

 

W środku

Wnętrze skrojone jak trzeba. Nie ma w nim zbędnych ozdób i przetłoczeń. Wygodne fotele, ładnie wykończone drzwi z dobrze dobranymi materiałami i zamontowanym systemem audio Meridian Signature zapraszają do podróży.

Wsiadanie i wysiadanie nie nastręczają trudności (pomaga pneumatyka zawieszenia) a wygoda siedzisk jest wzorowa. Kierowca ma wszystko pod ręką i w zasięgu wzroku. Czytelne zegary i dotykowy panel środkowy ułatwiają wybór celu podróży, sposobu podróży czy rozrywki. Bagażnik jest wystarczająco przestronny i pakowny z łatwym dostępem. Nic dodać, nic ująć.

Range Rover Velar kokpit

Napęd

Co prawda naszą testówkę nie napędzał najmocniejszy silnik, ale 2-litrowa turbodoładowana jednostka benzynowa sprzęgnięta z 8-stopniowym automatem wystarczała do rozpędzania tego prawie 2-tonowego auta. Zmiana biegów następowała płynnie, a napęd 4×4 pomagał podczas ulewnego deszczu na szosie oraz na piaszczystych leśnych dróżkach.

Range Rover Velar silnik

PODSUMWANIE

Range Rover Velar jest ciekawą propozycją dla miłośników SUV-ów i brytyjskiej konserwatywnej elegancji. Co prawda auto nie jest tanie, ale to cecha charakterystyczna większość aut tej klasy. W zamian dostaniemy samochód, na który na pewno inni użytkownicy zwrócą uwagę, a my poradzimy sobie nim w większości sytuacji na drogach różnego rodzaju – także w płytkiej wodzie. Czego chcieć więcej…

Ryszard Turski

Fot. autor

Range Rover Velar widok z tyłu

Range Rover Discovery R-Dynamic SE

Silnik Turbodoładowany, R4, benzynowy, 1997 ccm
Maksymalna moc 250 KM
Maksymalny moment obrotowy 365 Nm
Skrzynia biegów Automatyczna – 8
Napęd 4×4 (AWD)
Długość/ szerokość/ wysokość 4803/ 2145/ 1665 mm
Rozstaw osi  2874 mm
Prześwit  213 mm
Pojemność bagażnika  673-1731 l
Pojemność zbiornika paliwa  82 l
Masa własna  1799 kg
0-100 km/h  7,1 s
V-maks.  217 km/h
Średnie zużycie paliwa (homologowane/ test)  7,6 / 8,5 l/100 km
Cena od 335.800 (414.310 – testowa) zł

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Golf 3 1.4 widok od tyłu

Delikatnie, a ciekawie odmieniony VW Golf Mk 3

Obserwując w ostatnich dziesięcioleciach rozwój motoryzacji widać gołym okiem, że inżynierowie i styliści nie próżnują. Tworzą nowe silniki, opracowują technologie, projektują coraz bardziej interesujące sylwetki aut. Jednym słowem, w branży się dzieje. Ale nie tylko najnowsze samochody wzbudzają zainteresowanie miłośników motoryzacji. Amatorów znajdują także starsze modele, które przed laty pojawiając się na rynku robiły niezłe zamieszanie.…

Co wybrać: BMW M4 Coupé czy M6 Coupé?

Tydzień z dwoma autami spod znaku M Power natchnął nas do nietypowego porównania. Inne moce, inne rozmiary i inna cena – dwie zupełnie różne bajki. Wynik wydawał się oczywisty, lecz z czasem zrozumieliśmy, że wcale tak nie jest.  M4 Coupé Pierwszy narożnik na ringu zajęło BMW M4 Coupé. Smukłe, zadziorne nadwozie pokryte alpejską bielą prezentuje…