Koniec bramek na autostradach A4 i A2 - Trends Magazines

Koniec bramek na autostradach A4 i A2

Już niedługo, bo 1 grudnia będziemy mogli pożegnać się ze szlabanami na punktach poboru opłat na autostradach A4 i A2. To niestety nie oznacza, że będą darmowe, ale zmieni się sposób opłat. 

Teraz za przejazd trzeba będzie zapłacić poprzez nową aplikację, urządzenie e-TOLL lub wybierając autostradowy e-bilet. Niech nie łudzi się ten, kto zechce przejechać za darmo. Będą wzmożone kontrole policji i mandaty w wysokości nawet 500 zł. 

Zmiana dotyczy odcinków dróg zarządzanymi przez państwo, czyli A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica. Obowiązek nowych płatności dotyczy nie tylko kierujących autobusami czy ciężarówkami, ale także kierowców samochodów osobowych.

Jak można zapłacić za przejazd autostradą?

Od 1 grudnia za przejazd będzie można zapłacić np. przez e-bilet autostradowy. Co ciekawe, ta opcja jest jeszcze niedostępna. Bilet można kupić z wyprzedzeniem jeśli podamy numer rejestracyjny samochodu, odcinek autostrady oraz planowaną datę rozpoczęcia przejazdu. Bilet będzie ważny 48 godzin od wskazanej daty. Przewidziano też możliwość zwrotu, jeśli zmienimy plany.

Drugą opcją jest urządzenie e-TOLL lub aplikacja, która funkcjonuje od jakiegoś czasu. Aplikacja dostępna jest bezpłatnie w sklepach App Store oraz Google Play. To rozwiązanie wydaje się być najpraktyczniejsze, ale nie brakuje tu problemów. Wielu użytkowników narzeka na sposób funkcjonowania aplikacji. Wiele skarg dotyczy procesu rejestracji, niebezpieczną obsługę w czasie jazdy, zawieszanie czy niewłaściwe naliczanie opłat. 

Kolejnym rozwiązaniem jest kupno e-biletu u partnerów, choć na razie nie wiadomo o co konkretnie chodzi, bowiem na stronie rządowej czytamy, że „lista partnerów dostępna będzie wkrótce”. 

500 zł mandatu i wzmożone kontrole

Nie łudźcie się, że rząd liczy na uczciwość obywateli i zostawia wolę płatności kierowcom. Służby zostały uzbrojone w aż 102 nowe radiowozy (osobowe i dostawcze Fordy ze specjalnymi kamerami na dachu). Urządzenia mają funkcję szybkiego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, dzięki czemu mundurowi sprawdzą, czy dla danego pojazdu wniesiono wymaganą opłatę. Kontrole będą się więc odbywać w trakcie jazdy. 

Za brak ważnego biletu zapłacimy 500 zł. Drugie tyle zostanie naliczone, gdy zakryto tablice rejestracyjne lub są one nieczytelne (np. przez śnieżycę). 

Tak się zastanawiamy, czy nie łatwiej, i przede wszystkim dużo taniej było wprowadzić system winiet, jak np. w Austrii, czy Czechach? Jakie jest wasze zdanie?

Konrad Maruszczak

fot. GDDKiA

Podobne

VW T1 Bulli Sofie przed budynkiem

Najstarszy na świecie T1 Bulli z 1950 roku

T1 Bulli z 1950 roku to najstarszy na świecie dopuszczony do ruchu van Volkswagena. Od sześciu lat jest ozdobą kolekcji marki VW Samochody Dostawcze. T1 o numerze 20-1880 70 lat temu z linii produkcyjnej zakładu w Wolfsburgu zjechał T1 w kolorze gołębiego błękitu i podwoziem o numerze 20-1880. Van trafił do fabryki w Hildesheim, gdzie służył do transportu towarów. Przez lata należał do…

To nowy sposób kradzieży samochodów

Złodzieje znaleźli nowy sposób na śledzenie i kradzież samochodów. Nie używają do tego skomplikowanej aparatury, ani słynnych "walizek", a urządzenie, które każdy może kupić w sklepie elektronicznym.  Mowa o urządzeniach Apple'a o nazwie AirTag. To mała pastylka (o średnicy 32 mm), niewiele większa od pięciozłotówki, która weszła na rynek w kwietniu tego roku. Apple AirTag…