Klasyk na piąte z plusem, czyli Golf Mk2 w czystej postaci - Trends Magazines

Klasyk na piąte z plusem, czyli Golf Mk2 w czystej postaci

Tuning VW Golf Mk2 1.3 widok z przodu

Każdy, kto interesuje się klasyczną motoryzacją, setki razy widział poddanego modyfikacjom Golfa drugiej generacji. Można pokusić się o twierdzenie, że w przypadku tego modelu nikt nie jest w stanie niczym nas zaskoczyć. Patrząc jednak na auto Michała można zmienić zdanie. Czy jego klasyk zasługuje na najwyższą ocenę?

 

Swojego Golfa Michał odkupił w 2012 roku od znajomego z grupy Vagmalopolska. Poprzednik wyposażył auto w zawieszenie obniżające firmy MTS oraz szerokie stalowe koła w rozmiarze 14 cali. Michał od razu zakochał się w klasycznej linii auta, zapachu wnętrza, określanym przez niektórych jako „dziadkowy”. Jednak najbardziej cieszyło go wzorowe utrzymanie samochodu.

Modele VW Golf Mk2 1.3 widok z boku

Różne wcielenia

Na przestrzeni dziewięciu lat Golf przechodził różne metamorfozy. Przez ten czas Michał próbował określić, jakiego rodzaju zmiany satysfakcjonowałyby go najbardziej.

Modele VW Golf Mk2 1.3 manometry viagr

Robił więc przymiarki do różnych stylów. Jego Golf w stylu german oprócz niskiego zawieszenia i kół wystających poza obrys miał front na podwójnej lampie oraz dokładkę z wersji GTI. Miał także okleinę na bokach i blendę na tylnej klapie.

Modele VW Golf Mk2 1.3 widok od tyłu

Ostatecznie Michał postanowił, że Golf zostanie wzorowym klasykiem. W sezonie zimowym 2020/2021 zamontowano między innymi nowy pas dolny, nowe lampy Hella i kierunkowskazy. Auto miało być odwzorowaniem seryjnej wersji Golfa C, dlatego usunięto wszystkie zbędne elementy.

Modele VW Golf Mk2 1.3 zegary

W oczy najbardziej rzucają się dwie rzeczy – koła i niskie zawieszenie. Kto choć raz był posiadaczem Golfa, ten marzył, aby jego auto miało klasyczne obręcze. Michał postawił na kultowe BBS RS 137 w rozmiarze 16 cali. Wszystkie koła mają szerokość 7 cali i są założone rotorem na zewnątrz. Mają też adaptery zmieniające rozstaw śrub. Widoczny na zdjęciach klasyk jeździ na oponach Nankang NS2 165/45/16.

Modele VW Golf Mk2 1.3 bagażnik

Do opuszczania i podnoszenia auta służy kompletny zestaw air ride, zbudowany na bazie zawieszenia gwintowanego firmy AP Racing. Składa się z dwóch kompresorów Viair 400C, poduszek dwubałwankowych Rubena 130, 20-litrowej butli oraz ośmiu zaworów – po dwa zawory na koło – i sterowania analogowego osiami. Tam, gdzie było to konieczne, zamontowano rozpórki – z przodu firmy Wiechers, z tyłu firmy Staffa.

Modele VW Golf Mk2 1.3 popielniczka

Minimalizm

Wnętrze miało być utrzymane w klasycznym stylu. Michał postawił na minimalizm. Oryginalnie wystrój był czarny, ale w 2013 roku zamontowano brązową deskę, boczki drzwi i położono beżowy dywan. Jakiś czas później do tapicera oddano fotele. Później dodawano kolejne detale.

Modele VW Golf Mk2 1.3 kokpit

Aż do momentu zakupu wymarzonej Nardi Torino zmieniały się także kierownice. Duża konsola środkowa ustąpiła miejsca małej, zamiast centralnych nawiewów mamy popielniczkę, a zegary z wersji CL zastąpiły zegary z odmiany C. W aucie długo nie było systemu grającego, ale okazało się, że Michałowi brakuje muzyki w trakcie jazdy.

Modele VW Golf Mk2 1.3 tunel środkowy

Dlatego fabrycznie przeznaczonych do tego miejscach pojawiały się głośniki, a radio trafiło do schowka. Jedynym elementem niepasującym do koncepcji minimalizmu są wskaźniki od zawieszenia pneumatycznego wpasowane w półkę pasażera.

Modele VW Golf Mk2 1.3 skrzynka z narzędziami

Troszkę więcej dzieje się w bagażniku – na własnoręcznie wykonanej przez Michała twardej podłodze umieszczono butlę i kompresory, głośniko w obszyciu stylem nawiązującym do foteli i narzędzia gustownie umieszczone w skrzynce po noktowizorze.

Modele VW Golf Mk2 1.3 silnik

Koniec?

Modele VW Golf Mk2 1.3 tylna kanapa

Michał na razie nie planuje żadnych rewolucji. Choć nie ukrywa, że zaczął już myśleć o Garbusie lub Golfie pierwszej generacji, MK2 ma już tak długo, że traktuje go jak członka rodziny.

Modele VW Golf Mk2 1.3 dźwignia zmiany biegów

Z tego powodu decyzja o sprzedaży nie należałby do najłatwiejszych. Trudno się temu dziwić. Tak dopracowany Golf na żółtych papierach i jego właściciel zasługują na najwyższe noty. Od nas dostają piątkę z plusem!

Mariusz Majta

Fot. autor

Volkswagen Golf Mk2

SILNIK/ NAPĘD
Oryginalny silnik benzynowy 1300 ccm, 4-biegowa skrzynia
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Kompletny zestaw air ride na bazie zawieszenia gwintowanego AP Racing – dwa kompresory Viair 400C, poduszki dwubałwankowe Rubena 130, 20-litrowa butla, osiem zaworów – po dwa zawory na koło, sterowanie analogowe osiami, rozpórki – z przodu Wiechers, z tyłu Staffa
KOŁA/ OPONY
Felgi BBS RS 137 – 16″ x 7J złożone rotorem na zewnątrz + adaptery zmieniające rozstaw śrub, opony Nankang NS2 165/45 R16
WNĘTRZE
Zmiana czarnego wnętrza na brązowe (dywan, deska, boczki, parapety i półka), mała konsola zamiast dużej, fotele obszyte według własnego pomysłu, kierownica Nardi Torino, podłoga bagażnika wykonana według własnego pomysłu
AUDIO
Radio LG przeniesione do schowka, fabryczne głośniki w drzwiach, desce i parapetach, aktywna skrzynia basowa Voicekraft obszyta według własnego pomysłu
STYL
Wiele nawiązań do wersji C, jak emblematy zamiast bocznych kierunkowskazów czy mała konsola we wnętrzu, pas przedni i pokrywa zaworów w kolorze nadwozia, ukryta w podłużnicach wiązka elektryczna, osłony kolektora, chłodnicy i akumulatora wykonane z polerowanej miedzi, usunięta tylna wycieraczka
WŁAŚCICIEL
Michał „Misiek” Kiszka
PODZIĘKOWANIA
Przede wszystkim dla żony za cierpliwość i poświęcenie, dla ekipy Vagmałopolska za wsparcie i motywacje oraz dla „Abdula”, Adriana, „Baka”, Daniela, „Krzycha”, „Pitera” i „Stevena” za pomoc w działaniach. Dziękuję każdemu, kto choćby w niewielkim stopniu pomógł w realizacji projektu 

(VW TRENDS 3/2021)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Drugie życie akumulatorów w Volkswagenie

Przeciwnicy elektrycznej motoryzacji twierdzą, że akumulatory trakcyjne aut staną się ogromnym balastem dla środowiska, bo nie istnieją sposoby ich utylizacji. Sytuacja zaczyna się jednak zmieniać. Do produkcji akumulatorów aut elektrycznych używa się dużych ilości tzw. metali ziem rzadkich. Ich pozyskiwanie jest trudne i kosztowne, więc w przyszłości recycling ogniw istotnie ułatwi produkcję kolejnych. – Z badań wiemy, że surowce…

Chcesz kupić oryginalne koła do BMW M1? Najpierw sprzedaj samochód

W sieci pojawiło się bardzo ciekawe ogłoszenie z oryginalnymi kołami do BMW M1. Krótko mówiąc - nie jest tanio.  Patrzysz sobie na zdjęcia i myślisz - brudne, brzydkie koła, dodatkowo zrobione gdzieś w komórce - też mi rewelacja! Jednak wprawne oko fana BMW od razu rozpozna, że to oryginalne felgi z legendarnego BMW M1. Ten…