Klasyczne i szybkie BMW E36 328i Touring po tuningu - Trends Magazines

Klasyczne i szybkie BMW E36 328i Touring po tuningu

Tuning-BMW-E36-328i-Touring-palenie gumy

Pewnego razu Mateusz wymienił się z kolegą samochodami. Był wówczas zadowolonym właścicielem Mazdy 323f, ale gdy po raz pierwszy poprowadził BMW E36, zrozumiał, że nie będzie chciał innego auta.

Kilka dni później Mazda oficjalnie trafiła pod młotek. Mateusz zaczął wertować aukcje internetowe w celu zakupu modelu, w którym się zakochał. Innej wersji niż touring nie brał pod uwagę. Pokonywanie znacznych odległości nigdy nie stanowiło problemu, dlatego gdy znalazł właściwy egzemplarz, zabrał drugiego kierowcę i pojechali do miejsca oddalonego o 350 kilometrów. Był to pierwszy touring, który wówczas oglądali, jednak Mateusz od razu wiedział, że go kupi.

Tuning-BMW-E36-328i-Touring-silnik

Poszukiwania E36 Touring

BMW E36 od lat cieszy się popularnością wśród zwolenników motoryzacji. Z jednej strony, to plus, ponieważ w dalszym ciągu można spotkać te auta poddawane licznym przeróbkom. Minusem jest rozmach tych zmian, które łatwo mogą popsuć klasyczną już linię. Mateusz nie chciał nieprzemyślanych rozwiązań. Dlatego główną cechą każdej wprowadzanej zmiany była jakość.

Tuning-BMW-E36-328i-Touring-front auta

W prezentowanym samochodzie jako pierwsze zmienione zostały koła. Były to 17-calowe felgi firmy Brock B12 w rozmiarze 8,5 cala z przodu oraz 10 cali na tylnej osi. Nie zmieściły się w tylnych nadkolach, dlatego Mateusz poszerzył błotniki o 15 mm. Zrezygnował z odważnych „kątów”, ponieważ poruszał się autem na co dzień.

Ciekawy kolor, koła i inne dodatki

BMW Mateusza przyciąga wzrok butelkową zielenią z wersji Individual. Prezentowane E36 jest wyposażone w fabryczny M-pakiet, na który składają się zderzaki, nakładki progowe, boczne listwy oraz czarna podsufitka. Mateusz obniżył auto względem serii o 10 cm.

Tuning-BMW-E36-328i-Touring-felga ACSchnitzer i zaciski BMW Motorsport

Koła, które zmieniają się co sezon, to kultowy model AC Schnitzera w rozmiarze 18 cali i dwóch szerokościach – 8,5 i 9,5j. Chcąc jeszcze bardziej podkreślić charakter swojego auta, Mateusz zamontował z przodu oryginalne soczewki, przerobione w stylu Black Hella. W tym roku zakupił zaś żółte klosze i halogeny, które wyposażył w czarne krzyże. Z tyłu założył lampy MHW w wersji Black, których dość długo szukał.

Tuning-BMW-E36-328i-Touring-z boku

Jednak najważniejszą rzeczą w prezentowanym BMW jest silnik. Fabrykę w Monachium auto opuściło jako wersja 328i z dobrze znaną każdemu fanowi rzędową szóstką o pojemności 2,8 litra, generującą 193 KM. Niektórym wspomniana liczba koni mechanicznych w zupełności by wystarczyła, jednak z biegiem czasu Mateusz zaczął odczuwać deficyt mocy. Rozpoczął poszukiwania zdrowej i mocnej jednostki napędowej. Aktualnie pod maską pracuje silnik V8 o pojemności 3,5 litra. Pochodzi z modelu E39 i ma 245 KM.

Wnętrze E36

Wnętrze jest seryjne. Są tu zatem oryginalne czarne skórzanie fotele Sportsitze i pomalowane na czarno dekory. W tym roku żona Mateusza dokupiła cupholder. Kierownica, tak zwane serducho, pochodzi z modelu E39.

Tuning-BMW-E36-328i-Touring-kierownica i kokpit

U góry jest klasyczna czarna podsufitka, a rozrywkę zapewnia radio Clarion, kolorem obudowy i podświetleniem pasujące do wnętrza. Car audio jest fabryczne, ponieważ właściciel zdecydowanie woli słuchać dźwięku wydechu. Składa się on z dwóch tłumików przelotowych, połączonych rurami o średnicy 2×2 cale. Jest to wersja tymczasowa; w przyszłym sezonie wydech będzie ze stali nierdzewnej.

Tuning-BMW-E36-328i-Touring-przednie fotele

Uczucie, jakim Mateusz darzy swoje BMW, trwa już 10 lat. W planach oprócz wyżej wymienionego wydechu jest także montaż pneumatycznego zawieszenia oraz swap mocniejszej jednostki napędowej. Możecie wypatrywać tego klasycznego i szybkiego auta na zlotach, ponieważ Mateusz zbudował je po to, by nim jeździć i żadne dalsze trasy (zloty w Niemczech czy Worthersee w Austrii) nie są mu straszne.

Mariusz Majta

Fot. autor

Tuning-BMW-E36-328i-Touring-widok z tyłu

BMW E36 328i Touring 1996

SILNIK/ NAPĘD
Widlasta ósemka o pojemności 3500 ccm i oznaczeniu M62TUB35 z E39, moc 245 KM; 6-stopniowa skrzynia z dwulitrowego diesla (BMW E90), pomalowana komora i wszystkie elementy silnika; dyferencjał fabryczny o przełożeniu 2,93; wydech przelotowy custom 2×2 cale
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Tymczasowe zawieszenie gwintowane MTS Technik, tarcze hamulcowe z przodu 345 mm, zaciski hamulcowe przednie Brembo z modelu E38, tylne zawieszenie wraz z hamulcami z BMW E46 330i/330d. Wszystkie fabryczne tuleje metalowo-gumowe zastąpione tulejami poliuretanowymi
KOŁA/ OPONY
AC Schnitzer Type II 18 cali, z przodu 8,5j opony 205/35, z tyłu 9,5j opony 225/35
NADWOZIE
Fabryczny M-pakiet: zderzaki, nakładki progowe, listwy drzwiowe, czarne nerki, lampy z przodu oryginalny BOSCH z soczewką (dorobione krzyże i żółte klosze), dymione kierunkowskazy przednie i boczne, tylne lampy MHW Black, błotniki z tyłu poszerzone o 15 mm
WNĘTRZE
Czarna podsufitka, czarne skórzane fotele Sportsitze, kierownica „serducho” z E39 z multifunkcją, dekory czarne z połyskiem
AUDIO
Fabryczne Top HiFi, Radio Clarion DXZ389
STYL
German
WŁAŚCICIEL
Mateusz Jacher
PODZIĘKOWANIA
Dla żony oraz wszystkich kumpli, którzy towarzyszyli oraz pomagali przy projekcie

(BMW TRENDS 4/2020)

Podobne

Lamborghini: Firma produkuje maski i osłony do twarzy do walki z COVID-19 – ŚWIAT

Automobili Lamborghini przekształca niektóre działy fabryki samochodów sportowych w Sant'Agata Bolognese na linie produkcyjne masek chirurgicznych i osłon ochronnych z pleksiglasu.  Maski zostaną przekazane do szpitala Sant'Orsola-Malpighi w Bolonii do wykorzystania w walce z pandemią COVID-19, czyli chorobą powodowaną przez koronawirus SARS-CoV-2. Prace nad maskami będą prowadzone przez dział tapicerski, który na codzień produkuje wnętrza,…