Klasyczna torpeda BMW E36 Coupé 325i - archiwalne rarytasy - Trends Magazines

Klasyczna torpeda BMW E36 Coupé 325i – archiwalne rarytasy

Tuning-BMW-E36-325i-widok z przodu

Bohater tego artykułu jest przykładem wierności i oddania marce BMW. Mimo iż zaczynał swoją przygodę z motoryzacją od przednionapędowej Astry GSI, to i tak w końcu poddał się marzeniom z dzieciństwa i przesiadł się do dwudrzwiowej bawarskiej maszyny w nadwoziu coupé.

Słuszny wybór E36 coupé

2,5-litrowa jednostka napędowa o dość sporej liczbie KM upewniła Sławka, że dokonał słusznego wyboru. Gdy już oswoił się z mocą i napędem na tylną oś, przystąpił do pierwszych poważnych modyfikacji. Gwintowane zawieszenie, eleganckie koła, kilka sprawdzonych detali upiększających karoserię i wreszcie kompresor, którego zestrojenie okazało się w rezultacie kłopotliwe.

Tuning-BMW-E36-325i-widok z tyłu

Do tego stopnia, iż Sławekmusiał instalację wymontować i wrócić do wcześniejszych ustawień. Niestety samochód uległ poważnemu wypadkowi i na jakiś czas przygoda z tuningiem się zakończyła. Na szczęście nie na długo, gdyż pomysł na zmodyfikowanie kolejnego auta szybko zaświtał w głowie właściciela. I tym razem wybrał  E36 w wersji coupé i nawet w takim samym kolorze.

Tuning-BMW-E36-325i-reflektor przedni

Silnik „trójki” BMW  idealny do przeróbek

Auto seryjnie wyposażone w 15-calowe aluminiowe koła z dość przyzwoitym wnętrzem, a także dobrze znanym silnikiem o pojemności 2,5 litra nadawało się idealnie do gruntownych przeróbek. W pierwszej kolejności podrasowano benzynową jednostkę napędową. 192 KM i 245 Nm otrzymywane w standardzie pozostawiały wiele do życzenia, dlatego powrócił temat doładowania mechanicznego.

Tuning-BMW-E36-325i-silnik

Do 6-cylindrowego serca „trójki” idealnie pasował kompresor Eaton M62 ze sprzęgłem elektromagnetycznym z Mercedesa CLK. Kilka dni wytężonej pracy z bezcenną pomocą Michała Małeckiego dało wreszcie upragniony rezultat. Całość zaczęła zgodnie współpracować, ale nie obyło się bez montażu paru bardzo istotnych dodatkowych elementów.

Tuning-BMW-E36-325i-turbo

 

Pojawiły się: intercooler z dostawczego Sprintera z przerobionymi wlotami, zawór upustowy Greddy Style, stożkowy filtr powietrza, wydajniejsze wtryski paliwa oraz Ecumaster Det 2. Zapewniło to optymalną pracę motoru i większą wytrzymałość.

Skrzynia biegów Getrag do E36

Zmiany objęły również układ napędowy i trakcyjny. Automatyczną skrzynię biegów zastąpiła manualna przekładnia Getrag, zbyt słabe sprzęgło odpowiednik z 328i, natomiast zawieszenie zostało obniżone i utwardzone.

Tuning-BMW-E36-325i-kokpit i fotele przednie

Seryjne nastawy nie pasowały do skali przeprowadzanych przeróbek, nie zapewniając tym samym wystarczającego bezpieczeństwa, dlatego wymieniono je na sprężyny FK i amortyzatory Bilstein B8. „Trójka” usiadła w stosunku 60/40, zaczęła szybko nabierać prędkości, ale wciąż brakowało właściwych hamulców. Problem rozwiązały tarcze ATE Power Disc współpracujące z zestawem przełożonym z 328i. Grunt, że zabieg ten przyniósł korzystny efekt.

Tuning-BMW-E36-325i-rura wydechowa

Modyfikacje nadwozia i wnętrza E36

Zdecydowanie mniej efektowne modyfikacje przeprowadzono wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Sławek chciał, aby jego auto, choć trochę inne, nie rzucało się specjalnie w oczy. Czarno-białe emblematy producenta wraz z 17-calowymi aluminiowymi obręczami BBS z rotorami pomalowanymi pod kolor nadwozia i lampami z M3 wystarczyły, aby nieco odmłodzić sylwetkę pełnoletniego coupé.

Tuning-BMW-E36-325i-kokpit

W kabinie też nie doczekaliśmy się imponujących i zmian. Częściowo skórzana tapicerka Sportsitze, zapewniająca optymalne trzymanie w ciasnych łukach, i zestaw zegarów na słupku, informujący o prawidłowej pracy jednostki napędowej sprzężonej z mechanicznym doładowaniem stworzyły na tyle sportową atmosferę, iż Sławek postanowił więcej niczego nie zmieniać. I dobrze, bo im mniej technologicznych nowinek i luksusowych udogodnień, tym bliższa więź między kierowcą a maszyną.

Tuning-BMW-E36-325i-kolorowa felga

Olśniewające coupé E36

Tak przygotowane coupé o klasycznej linii może i nie wygląda olśniewająco, ale niejednego zadziwi swoimi osiągami i prowadzeniem. Doładowanie za pomocą kompresora z Mercedesa CLK to odważny projekt i jeden z nielicznych w kraju, dlatego pomysłodawcy i równocześnie realizatorowi należą się szczególne wyrazy uznania. Auto spisuje się bez zarzutu, ale Sławek już planuje kolejne zmiany. Kto wie, może za jakiś czas uda nam się pokazać kolejne wcielenie jego coupé.

Piotr Mokwiński

Fot. Mikołaj Urbański

Tuning-BMW-E36-325i-widok z przodu

BMW E36 Coupé 325i

SILNIK: M50B25, 2494 ccm, 192 KM przy 5900 obr./min i 245 Nm przy 4200 obr./min; kompresor Eaton M62 ze sprzęgłem elektromagnetycznym z Mercedesa 230 CLK, intercooler ze Sprintera z przerobionymi wlotami, zawór upustowy Greddy Style, stożkowy filtr powietrza z osłoną, zamiast visco elektryczny wiatrak, wtryski o wydajności 320 cc, Ecumaster Det 2, nierdzewne kolektory TA Technix, wycięte katalizatory, sprzęgło od 328i, manualna skrzynia biegów Getrag.

ZAWIESZENIE: sprężyny FK i amortyzatory Bilstein B8, tarcze hamulcowe ATE Power Disc i zestaw z 328i, zmienione przełożenie dyferencjału z 3,15 na 3,64.

KOŁA: 17-calowe felgi BBS o szerokości 7,5 cala z kadmowanymi śrubkami i rotorami pomalowanymi pod kolor auta.

NADWOZIE: tylne lampy z M3, czarno-białe emblematy producenta.

WNĘTRZE: częściowo skórzana tapicerka Sportsitze, czarna wykładzina, dodatkowe zegary na słupku informujące o aktualnych parametrach pracy silnika.

PODZIĘKOWANIA: dla wyrozumiałej córeczki Zuzi i narzeczonej, wszystkich forumowiczów www.turbobmw.pl za wsparcie, pomoc i dobre słowo, dla Michała Małeckiego za profesjonalną elektroniczną robotę i strojenie, a także dla Sebastiana z WST Garage za pomoc i umożliwienie korzystania z warsztatu.

WŁAŚCICIEL: Sławek z Grudziądza.

(BMW TRENDS 4/2010)

Podobne

Tuning VW Golf Mk2 1000 KM przednia szyba

350 km/h, 2.5 sekundy do 100 km/h – oto VW Golf Mk2 VR6. Prawdziwy supercar!

Czerwony kolor, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy, prędkość maksymalna 350 km/h… Pewnie wielu z was zastanawia się, kiedy Ferrari wyprodukowało tak szybki model. Odpowiedź ‒ nigdy. To nie żaden egzotyczny supercar, to po prostu VW Golf Mk2.   Tajemniczy właściciel uważa, że o historii tego auta można by napisać całą książkę,…

M2 na każdą drogę. Test BMW X4 M40i

Inżynierowie BMW umiejętnie mieszają w tyglu wypełnionym felgami, hamulcami, skrzyniami biegów czy silnikami. Owocem ich twórczej pracy są nowe modele. Nierzadko tak oryginalne i niszowe, jak X4 M40i. Stanowi ona bawarską odpowiedź na Audi SQ5 i Porsche Macana w wersjach GTS oraz Turbo. Punktem wyjścia do stworzenia wersji M40i było X4 z M-pakietem. Dołożono chromowane…