Karmann Ghia - wiecznie piękne kultowe auto - Trends Magazines

Karmann Ghia – wiecznie piękne kultowe auto

VW Karmann Ghia 1969 rok widok z przodu

Jan od zawsze interesował się motoryzacją. Chętnie zgłębiał też wiedzę z zakresu mechaniki. Okazją do poszerzenia wiedzy dotyczącej budowy klasycznych samochodów był zakup kultowego Karmanna Ghia z 1969 roku. Niepowtarzalne auto wyprodukowane przez Volkswagena zostało rozebrane do ostatniej śrubki i zmodyfikowane według pomysłu właściciela. Ale po kolei…

VW Karmann Ghia 1969 rok napis na masce

Volkswagen Karmann Ghia zadebiutował w 1955 roku. Było to auto w sportowym stylu, które wzbudzało zachwyt i olbrzymie zainteresowanie. Pierwsze egzemplarze bazowały na podwoziu Volkswagena Typ 1. Wersje po liftingu oparto na podwoziu nowszego VW Typ 3. Przez blisko 20 lat produkcji do klientów trafiło około 360 tys. aut z nadwoziem coupé oraz blisko 80 tys. egzemplarzy w wersji cabrio.

Pomysłodawcą stworzenia Karmanna Ghia był niejaki Wilhelm Karmann, który już wcześniej tworzył dla Volkswagena otwartą wersję Garbusa. Za projekt nadwozia odpowiedzialna była włoska firma Ghia. Połączenie włoskiej finezji z dostępnymi, popularnymi oraz sprawdzonymi elementami z Garbusa dało spektakularny wręcz efekt.

Dobry plan

Samochód przedstawiony na zdjęciach został sprowadzony z USA. Plan jego modyfikacji był bardzo klarowny i przemyślany. Zakładał modyfikację zawieszenia, układu hamulcowego, pełną metamorfozę wnętrza oraz zwiększenie mocy silnika z 45 KM do około 96 KM. Nie zapomniano także o kompletnym odświeżeniu lakieru. Prace ruszyły pełną parą.

VW Karmann Ghia 1969 rok widok z boku

Tuż po zakupie samochód został poddany dokładnym oględzinom weryfikującym stan poszczególnych podzespołów. Sporządzono także dokumentację dotyczącą każdej, nawet najdrobniejszej zmiany.

VW Karmann Ghia 1969 rok napis na masce silnika

Prace przy nadwoziu

Zdemontowano oświetlenie, osprzęt, wszystkie uszczelki oraz szyby. Wrażliwy okazał się szczególnie ten ostatni element, ponieważ chwila nieuwagi mogła spowodować pęknięcie szklanych powierzchni. Na szczęście demontaż przebiegł bez problemów, a na szybach pozostały znaczniki sprzed 50 lat.

VW Karmann Ghia 1969 rok widok z przodu

Zdemontowano także zderzaki, listewki oraz emblematy ozdobne i drzwi. Pozbyto się zamków, wycieraczek, mocowań, śrub i komory bagażnika. Następnie przystąpiono do oddzielenia nadwozia od podwozia. Całkowicie usunięto powłokę lakierniczą, naprawiono blacharkę, usunięto ogniska korozji oraz wzmocniono całą konstrukcję. W drzwi wstawiono szyny z Audi, a całe auto usztywniono klatką schowaną pod karoserią. Wszystko z myślą o jak największym bezpieczeństwie podczas jazdy.

VW Karmann Ghia 1969 rok zegary

Czas na podwozie

VW Karmann Ghia 1969 rok przedni błotnik

Po odpowiednim zabezpieczeniu nadwozia zajęto się podwoziem. W pierwszej kolejności zdemontowano silnik. Usunięto także kompletny układ napędowy, hamulcowy oraz kierowniczy. Pozbyto się wszystkich mocowań, innych elementów podwozia oraz zdemontowano zawieszenie.

VW Karmann Ghia 1969 rok tylny błotnik

Następnie zajęto się jego czyszczeniem oraz usuwaniem niedoskonałości. Dokonano pomiarów ramy oraz usunięto powłokę lakierniczą. Pozbyto się ognisk korozji oraz dokonano wszystkich niezbędnych napraw, po czym przystąpiono do składania samochodu z wykorzystaniem wielu nowych elementów.

VW Karmann Ghia 1969 rok drewniana kierownica

Układanki ciąg dalszy

Rozpoczęto od połączenia podwozia z nadwoziem, po czym zajęto się adaptacją zupełnie nowego zawieszenia.

VW Karmann Ghia 1969 rok widok z tyłu

Jak widać na zdjęciach, Karmann Ghia Jana jest solidnie obniżony. Za taki efekt odpowiada sportowe zawieszenie. Z przodu pojawił się kompletny zestaw True Performance S-2, natomiast z tyłu True Track Rear Suspension Kit. Taki zestaw pomógł znacznie obniżyć Karmana i poprawił jego właściwości jezdne.

VW Karmann Ghia 1969 rok widok z przodu

Zamontowano także zupełnie nowy nieseryjny układ hamulcowy. Z przodu pojawił się zestaw Custom Lug Pattern 11” X-Drilled and Vented, a z tyłu Coolstop Rear Cross-Drilled & Vented Disc Brake Kit. Zamontowano nową pompę hamulcową CoolStop o średnicy cylindra 23,8 cala. Wzmocniono przewody hamulcowe.

VW Karmann Ghia 1969 rok widok silnika

Kolejny etap to adaptacja układów napędowego i kierowniczego. Następnie odbyło się wierzchnie malowanie nadwozia, malowanie podwozia oraz wewnętrznej strony nadwozia. Oba elementy oraz profile zamknięte solidnie zabezpieczono i zakonserwowano. Zamontowano układ paliwowy, układ elektryczny oraz klimatyzację. Naprawiono układ wentylacji i ogrzewania kabiny. Złożono nadwozie, spolerowano szyby oraz zamontowano obszyte brązową skórą z Bentleya kompletne wnętrze, które dało wręcz oszałamiający efekt!

VW Karmann Ghia 1969 rok wnętrze, przednie fotele

Ponadto nadwozie zostało wygłuszone, we wnętrzu pojawiły się dodatkowe wskaźniki oraz rozbudowany zestaw car audio wraz z jednostką sterującą mającą m.in. złącze USB.

VW Karmann Ghia 1969 rok radio samochodowe

Aby samochód prezentował się jeszcze lepiej i bardziej efektownie, wymienione zostały absolutnie wszystkie uszczelki oraz kliny. Wymieniono i spolerowano na wysoki połysk wszystkie elementy chromowane. Zwieńczeniem prac był montaż nowego silnika EMPI z dwoma gaźnikami Webera, którego moc jest ponaddwukrotnie wyższa niż fabrycznej seryjnej jednostki.

VW Karmann Ghia 1969 rok dźwignia zmiany biegów

Niepowtarzalny klimat

Jazda prezentowanym Karmannem jest bardzo specyficzna. Drewniana kierownica ma cienki wieniec i olbrzymią średnicę. Kierowca siedzi bardzo nisko, a auto niemalże trze brzuchem o podłoże. Do uszu kierowcy i pasażera dochodzi charakterystyczny donośny dźwięk boksera, którego aż szkoda zagłuszać solidnym basem z systemu audio.

VW Karmann Ghia 1969 rok głośnik audio

Jan nigdy nie ukrywał swojej fascynacji techniką i mechaniką. Dzięki zdobytej wiedzy mógł stworzyć to niesamowite auto. Opisywany Karmann Ghia powstał z miłości do inżynierii oraz klasycznej i mechanicznej, ale jakże pięknej motoryzacji!

 

Paweł Kaczor

Fot. autor

VW Karmann Ghia 1969 rok widok z boku

Volkswagen Karmann Ghia 1969 r.

SILNIK/ NAPĘD
Fabryczny silnik: 1493 ccm bokser, 45 KM, 106 Nm, skrzynia biegów manualna 4-biegowa, napęd na tylną oś

Modyfikacje: nowy silnik EMPI, dwa gaźniki Webera, moc ok. 96 KM

ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Przednie zawieszenie True Performance S-2, tylne True Track, hamulce tarczowe Coolstop, pompa hamulcowa Coolstop o średnicy cylindra 23,8 cala
KOŁA/ OPONY
Felgi Heritage
NADWOZIE
Wzmocnione (dodatkowe szyby w drzwiach), nowy lakier, uszczelki nadwozia i elementy chromowane, oryginalne szyby
WNĘTRZE
skórzana brązowa tapicerka z palety Bentleya, drewniana kierownica, dodatkowe wskaźniki, zapalniczka, komputer pokładowy
STYL
Klasyk
WŁAŚCICIEL
Jan

Podobne

Tuning_VW_Golf_3_VR6_pełna_felga

Tuning Golfa 3 w 2009. Czy to nadal fajny projekt?

Czasami podczas przeglądania stron internetowych natrafiamy na zdjęcia aut, które niespecjalnie nam się podobają i omijamy je bez żalu. Po jakimś czasie, kiedy znów trafiamy na fotografie przedstawiające te same samochody, nagle zakochujemy się w nich od pierwszego wejrzenia. Tak było w przypadku prezentowanego VW Golfa 3. Nie zwracał niczyjej uwagi, aż do pewnego momentu... Granatowy…

Trochę inne kombi: Volkswagen Passat Alltrack. Test

Godzina 17.00. Z garaży biurowców jeden za drugim wyjeżdżają samochody. Wiele z nich to Passaty Variant z silnikiem 2.0 TDI. Wizerunek niemieckiego kombi jako auta służbowego mógł działać odstraszająco na część klientów indywidualnych. Volkswagen postanowił rozwiązać sytuację ‒ opracował nieco inne kombi. Passat Alltrack wyróżnia się bardziej masywnymi zderzakami, chromowanymi nakładkami na dolne części drzwi,…