Karbonowe BMW M3 E92 - Trends Magazines

Karbonowe BMW M3 E92

Tomek nie wyobraża sobie życia bez BMW. Jeździ nimi od ponad 20 lat. Jego dwa auta – E36 325 oraz M3 E46 – gościły już na łamach BMW TRENDS. Teraz naszą uwagę przykuło białe M3 E92 Competition,wzbogacone o liczne karbonowe dodatki. I nie tylko…

Wyprodukowane w 2013 roku auto Tomek sprowadził aż ze słonecznej Kalifornii. Był spokojny o stan nadwozia, które nigdy nie widziało zimy i drogowej soli. Poprzedni właściciel już lekko zmodyfikował M3 w firmie R’s Tuning, w której udziały miał tragicznie zmarły aktor i kierowca Paul Walker. Zanim auto wyruszyło statkiem do Polski zamontowano w nim lżejszy o 24 kg kompletny tytanowy układ wydechowy Acrapovic z serii Titanium Evolution Line, który dodał jakże pożądane dodatkowe 23 KM i 35 Nm, lżejszą i aerodynamiczną karbonową pokrywę bagażnika (Vorsteiner) oraz zmodyfikowano program silnika z jeszcze bardziej ekstremalnej wersji M3 GTS.

Gdy auto trafiło do Polski, Tomek zaczął realizować plan wzmocnienia jednostki napędowej V8przy jednoczesnym obniżeniu dzięki karbonowym dodatkom wagi auta. Do zasilania powietrzem tego 4-litrowego potwora zamontował filtr BMC, karbonowy większy dolot Tecnocraft i kolektor ssący M-Performance, które dały dodatkowe 15-20 KM mocy oraz specyficzny rycząco-charczący dźwięk, jakże miły dla ucha fana marki BMW.

Celem modyfikacji było maksymalne podbicie fabrycznych 420 KM poprzez tzw. Soft stage, czyli bez poważniejszej ingerencji w bardzo udaną i kultową już, bo przecież jedyną w historii M3, jednostkę napędową V8. Choć emka nie była jeszcze sprawdzana na hamowni w Polsce, to sumując zyski z modyfikacji w mapowaniu silnika i zarządzaniu wchodzącym i wychodzącym powietrzem dochodzimy do wartości około 460 KM i 450 Nm, co daje się realnie odczuć w codziennym użytkowaniu.

Chcąc poprawić wygląd i elektrycznie regulowane zawieszenie EDC, Tomek postawił na sprawdzoną firmę Eibach, której sprężyny i dystanse zamontowano na obu osiach. Do tego 20-calowe, rzadko spotykane szerokie koła ZEDD i prześwitujące przez nie pomarańczowe zaciski hamulców przy obniżonym o 25 mm zawieszeniu (oryginalnie wersja Competition ma zawieszenie obniżone od seryjnej M3 o 10 mm) wyraźnie podkreślają sportowy charakter tej M3.

Nadwozie ma liczne elementy z włókna węglowego. Oprócz fabrycznego dachu i lusterek z tego lekkiego materiału wykonano maskę silnika (Seibon), pokrywę bagażnika (Vorsteiner), tylny dyfuzor (Tecnocraft), dokładkę przednią (Tecnocraft) czy wloty boczne. Węglowy kolor mają też szyby, przednie lampy z LED-owymi ringami oraz emblematy BMW.

We wnętrzu z oryginalną rudawą skórą także nie brakuje włókna węglowego. Wykorzystano je we wszystkich listwach, kierownicy od M3 GTS czy manetkach zmiany biegów. Tomek zadbał o detale. Bagażnik całkowicie ozdobił skórą, zastosował dilerski pakiet wewnętrznego i zewnętrznego oświetlenia LED-owego z projektorem ///M, czarne pedały pasujące do charakteru wnętrza oraz emblematy ///M według własnego pomysłu.

Większość części zostało sprowadzonych z USA, bo w Polsce do tego modelu praktycznie nie ma nic. Choć wszystkie prace trwały ponad rok, jak widać na zdjęciach – było warto.

Opr. TR

Fot. Robert Miłek

DANE&FAKTY

BMW M3 E92 4.0 V8

SILNIK/NAPĘD:4.0 V8, moc seryjna 420 KM 400 Nm, szacowana po modyfikacjach 460 KM i 450 Nm, wgrany najnowszy program z M3 GTS oraz zdjęty ogranicznik maks. prędkości, zwiększone maksymalne obroty silnika, dolot i kolektor ssący Tecnocraft/M Performance (+17 KM), kompletny układ wydechowy Acrapovic Titanium Evolution Line (-24 kg, +23 KM, +35 Nm), wszystkie osłony pod maską z włókna węglowego firmy Tecnocraft

NADWOZIE: wersja wyposażenia Competition (seryjnie obniżony o 10 mm, dodatki karbonowe), karbonowe: dach, lusterka, maska silnika (Seibon), pokrywa bagażnika (Vorsteiner), tylny dyfuzor (Tecnocraft), dokładka przednia (Tecnocraft), szyby czarne piecowe, lampy przednie czarne, LED-owe ringi

ZAWIESZENIE/HAMULCE: zawieszenie EDC regulowane elektrycznie ze sportowymi sprężynami i dystansami Eibacha, pomarańczowe zaciski hamulcowe

KOŁA/OPONY:koła 20-calowe firmy ZEDD, z przodu szerokość 9,5 cala 255/30/20 Continental Sportcontact 5p. z tyłu tył 10,5 cala 285/30/20 Hankook

WNĘTRZE:oryginalna rudawa skóra, car audio Individual, karbonowe listwy, kokpit M Performance, kierownica z M3 GTS karbonowa z alcantarą (niewiele ich wyprodukowano), karbonowe manetki zmiany biegów, wszystkie znaczki z włókna węglowego (na kierownicy), czarne aluminiowe pedały M3, bagażnik obszyty skórą.

Podobne

VW T2 Westfalia AB tuning widok na auto z boku i właściciela

Kultowa Westfalia AB z genem Porsche

Volkswagen T2 to pełnoprawny klasyk. Samochód kultowy, a w wersji Westfalia bardzo poszukiwany. Uniwersalność, niepowtarzalny charakter oraz łącząca się z tym modelem wizja niekończącej się przygody wciąż przysparzają mu fanów. Konrad, właściciel prezentowanej T2, nie tylko nadał jej unikalny styl, ale także wszczepił gen Porsche. Poszukiwany przez kolekcjonerów Volkswagen Transporter T2 zadebiutował w 1967 roku. Auto było następcą modelu T1, dziś…

Jakie było najlepiej sprzedające się BMW M? Nie zgadniesz

Nie, to nie to M3. To też nie M4, ani M5. Nie, to także żaden SUV. Najlepiej sprzedające się BMW M to... BMW może świętować. W zeszłym roku sprzedało aż 177,257 modeli ze stajni BMW M. To o 8,4% więcej niż w 2021 roku. Jak podaje niemiecka marka, dokonała tego pomimo "ciągłych wyzwań w kwestii…