Jest decyzja ws. silników spalinowych. Istnieje pewna furtka - Trends Magazines

Jest decyzja ws. silników spalinowych. Istnieje pewna furtka

Na forum Unii Europejskiej Rada padła ostateczna decyzja zakazująca sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi. Przeciwko głosowała jedynie Polska. Jest jednak pewna ugoda, która wciąż umożliwi produkcję tradycyjnych samochodów.

Po decyzji UE, mającej na celu redukcję emisji CO2 nowych aut osobowych i dostawczych o 100 proc. od 2035 roku, oburzyły się Niemcy. Wydawało się, że zostanie wprowadzony aneks, który nieco złagodzi ostre założenia ekologiczne lub odłoży w czasie tę decyzję. 

Niemcy postanowili więc zawalczyć o wpisanie do rozporządzenia paliw syntetycznych, co umożliwiłoby dalszą sprzedaż nowych aut z silnikami benzynowymi bądź z napędem hybrydowym. Pod warunkiem, że korzystałyby one z ekologicznego paliwa. Bruksela zgodziła się na ten kompromis. Od głosu wstrzymały się Bułgaria i Rumunia oraz ostatecznie Włochy. Polska jako jedyna wyraziła sprzeciw. 

Silniki spalinowe tylko na paliwie syntetycznym

To oznacza, że od 2035 roku producenci nadal będą mogli sprzedawać nowe samochody z silnikiem spalinowym, jeśli ten będzie pracował na paliwie syntetycznym. Zostanie wprowadzone zabezpieczenie, które uniemożliwi jazdę, jeśli w baku znajdzie się standardowe paliwo. 

Nie łudźmy się jednak, że ta zmiana pozostawi silniki spalinowe w formie jaką znamy. Bo paliw syntetycznych może być po prostu za mało. Jak podaje money.pl „Poczdamski Instytut Badań nad Wpływem Klimatu opublikował w ubiegłym tygodniu raport, z którego wynika, że w 2035 r. globalna planowana produkcja paliw syntetycznych wystarczy na zaspokojenie zaledwie 10 proc. niezbędnych potrzeb Niemiec.”

To oznacza, że w praktyce silniki spalinowe będą niszą lub nie będzie ich czym zatankować. Pozostanie wówczas jedynie przesiadka na elektryka. 

Co to jest paliwo syntetyczne?

Jest to paliwo neutralne klimatycznie pod względem emisji CO2 i można stosować je w zwykłym silniku spalinowym. To duży plus, bo nie trzeba zmieniać konstrukcji silników, nie inwestować milionów w nową technikę i przy tym zachować umiarkowaną cenę finalnego produktu, czyli samochodu. 

Paliwo syntetyczne można wytwarzać np. z: 

  • gazu ziemnego
  • biomasy
  • węgla

Pewnym rodzajem paliwa syntetycznego może być też HVO. To hydrorafinowany olej roślinny, wytwarzany z olejów roślinnych i odpadów tłuszczowych. HVO jest wytwarzany poprzez hydrogenizację olejów i odpadów roślinnych. Ze względu na to, że w tym procesie wykorzystuje się wodór zamiast metanolu, to biopaliwo jest bardziej ekologiczną alternatywą dla tradycyjnego oleju napędowego. Nad taką technologią pracuje już Volkswagen

Z kolei Chińczycy wpadli na pomysł, aby przetwarzać dwutlenek węgla z powrotem w paliwo! Chodzi o technologię umożliwiającą selektywne wytwarzanie paliw węglowodorowych o wysokiej gęstości energetycznej. W grę wchodzi oczywiście nie tylko produkcja paliw cechujących się niskimi emisjami, ale również usuwanie dwutlenku węgla znajdującego się w atmosferze.

Przypomnijmy, że produkcja paliwa syntetycznego nie jest nowoczesną technologią. Niemcy w czasie II Wojny Światowej uruchomili potężne zakłady produkujące benzynę syntetyczną w Policach. Produkcja była bardzo droga i nieopłacalna, ale w czasie konfliktu zbrojnego ekonomia schodzi na dalszy plan. Benzynę syntetyczną wykorzystywano do napędzania niemieckich czołgów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Volkswagen Typ 181

Volkswagen Typ 181 – co to za typ?

Volkswagen Typ 181 na świecie znany jest pod wieloma nazwami: w Niemczech jako Kurierwagen, w Stanach Zjednoczonych – Volkswagen Thing, w Wielkiej Brytanii – Trekken. Przez lata był tematem wielu dyskusji. W garażu Pawła pojawił się podobnie jak na świecie – z potrzeby. Produkcję tego czterodrzwiowego kabrioletu z napędem na tylną oś rozpoczęto w 1968 roku. Z pewnością…

VW T1 z silnikiem z Bentley’a!

Chyba każdy kocha Bullika. Nielaeżnie od wersji nadwoziowej widok wielkiego logo VW na froncie klasycznego busa jest dziś równie piękny, co kiedyś. Wizja mocy Tuningblog.eu przygotował render swojej wizji T1. Auto wygląda jak bolid F1, na którym ktoś osadził nadwozie Volkswagena! Z tyłu busa znajduje się silnik Volkswagena W12 turbo o mocy 650 KM. Taka…