IRVW Futura - nieznany projekt VW - Trends Magazines

IRVW Futura – nieznany projekt VW

Odpowiedzi na pytanie o wygląd samochodu jutra szukamy dzisiaj, tak jak szukaliśmy 30 lat temu. Wizją sprzed lat Volkswagena był projekt badawczy IRVW Futura.

Integrated Research Volkswagen Futurazostał odsłonięty w 1989 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Był próbą wskazania rozwiązań, które w ciągu kolejnych 10–15 lat mogą doczekać się wprowadzenia na rynek. Jako typowy concept car nie trafił do produkcji, ale ogólny zarys w zasadzie jednobryłowego nadwozia z krótkim przodem i kanciastym tyłem ze szklaną klapą bagażnika przywodzą na myśl VW up!, który debiutował w 2011 roku. Także okrągłe światła przeciwmgielne, wąskie reflektory z „soczewkami”, duże logotypy marki oraz prostokątne końcówki wydechu pod koniec lat 80. nie były czymś oczywistym (szczególnie w miejskim samochodzie), a obecnie nikogo nie dziwią.

Seryjnej produkcji nie doczekały się drzwi złożone z części chowanej w progu i unoszonej niczym skrzydła mewy. To efektowne rozwiązanie, które zapewnia dobry dostęp do obu rzędów siedzeń, jednak nie pozbawione mankamentów. Podnoszone drzwi potrzebują znacznie większej przestrzeni od klasycznych – nie pozwalają bowiem wysiąść z samochodu po ich lekkim uchyleniu. Problem pojawia się także, gdy auto zostanie zaparkowane w niskim garażu – drzwi nie uda się w pełni otworzyć. Aby ograniczyć nagrzewanie mocno przeszklonej kabiny, między dwoma taflami szkła umieszczono półprzepuszczalną folię – niewidoczną od wewnątrz, ale odbijającą 60 proc. promieniowania podczerwonego. Warto dodać, że wysoko poprowadzone progi zapewniały taki poziom bezpieczeństwa i sztywności nadwozia, że inżynierowie Volkswagena przewidzieli możliwość jazdy ze zdemontowanymi drzwiami i pokrywą bagażnika. W takiej konfiguracji Futura byłaby namiastką plażowego buggy.

W przednim i tylnym zderzaku ukryto czujniki parkowania. Odległość od przeszkody i położenie samochodu względem niej odkreślały za pomocą ultradźwięków i promieni laserowych. Skomplikowane rozwiązanie pozwoliło na stworzenie pierwszego w historii Volkswagena systemu automatycznego parkowania. Aby mógł działać, inżynierowie musieli zaprojektować elektryczne wspomaganie. Wisienką na torcie był – właśnie debiutujący w nowym Touaregu – system czterech kół skrętnych. W VW Futura nie tylko poprawiał zwrotność, ale również zwiększał stabilność przy uderzeniach wiatru bocznego, jazdy po nierównościach i ostrego hamowania. O komfort akustyczny w kabinie troszczył się wyrafinowany system redukcji hałasu przeciwdźwiękami wysyłanymi przez głośniki. W 1989 roku brzmiało to niczym technologia kosmiczna. Obecnie jest ona coraz częściej stosowana w autach wyższej klasy.

Pasażerom oddano do użytku cztery indywidualne fotele ze skórzaną tapicerką. Przednie miały elektryczną regulację. W prawym tylnym ukryto zintegrowany fotelik. W Volkswagenie Futura nie zabrakło też automatycznej klimatyzacji, ogrzewania postojowego, przycisku rozrusznika, elektrycznego hamulca postojowego, ABS-u, komputera pokładowego, radioodtwarzacza z CD, a nawet nawigacji! Jeżeli kierujący zbyt mocno zbliżył się do poprzedzającego pojazdu, wyświetlacz na desce rozdzielczej zmieniał kolor na żółty, a później czerwony.

Źródłem mocy był czterocylindrowy chłodzony cieczą silnik o pojemności 1715 ccm i mocy 82 KM. W aerodynamicznie dopracowanym aucie wystarczało to do osiągnięcia 200 km/h. Nie samą mocą i prędkością kierowca żyje. Podczas codziennej eksploatacji znacznie ważniejszy jest moment obrotowy, który przesądza o elastyczności, a więc zdolności samochodu do przyspieszania na kolejnych biegach. By go nie brakowało, Volkswagen wyposażył Futurę w kompresor. Kolejną innowacją był bezpośredni wtrysk paliwa, dzięki któremu w cyklu miejskim Futura zużywała 6,7 l/100 km. Komory spalania znajdowały się w denkach tłoków, co obecnie jest niemal standardem, jednak trzy dekady temu stanowiło innowację.

Przewidywanie przyszłości jest zajęciem trudnym i obarczonym dużym prawdopodobieństwem błędu. Ośrodek badawczo-rozwojowy niemieckiej marki stanął jednak na wysokości zadania. Integrated Research Volkswagen Futura składa się z zaskakująco wielu elementów, które 29 lat temu szokowały, a obecnie nas otaczają.

Łukasz Szewczyk

Fot. autor

(VW TRENDS 3/2018)

Podobne

BMW 7 212 km/h radar

Fotoradary w wakacje: niechlubnym rekordzistą jest kierowca BMW

O ponad 10 tys. przypadków więcej niż rok wcześniej, a konkretnie 188 tys. przekroczeń prędkości zarejestrował od początku wakacji system fotoradarowy Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Rekordzista jechał BMW 7. Droga to nie tor wyścigowy Niechlubnym rekordzistą jest kierowca BMW serii 7, który w miejscowości Ligota Górna w województwie opolskim jechał z prędkością 212…

„Militarny” tuning VW Polo 6N

To miało być auto z przeznaczeniem do codziennej jazdy. Tak przynajmniej zakładał jego właściciel przed zakupem i chwilę po. Jednak z czasem z tych założeń niewiele zostało. Wprowadzano zmiany, dzięki którym auto miało stać się wyjątkowe. Każda kolejna modyfikacja na krótką chwilę zaspokajała apetyt na indywidualizację. Ale głód zmian wracał i tak przez lata powstawało…