IRVW Futura - nieznany projekt VW - Trends Magazines

IRVW Futura – nieznany projekt VW

Odpowiedzi na pytanie o wygląd samochodu jutra szukamy dzisiaj, tak jak szukaliśmy 30 lat temu. Wizją sprzed lat Volkswagena był projekt badawczy IRVW Futura.

Integrated Research Volkswagen Futurazostał odsłonięty w 1989 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Był próbą wskazania rozwiązań, które w ciągu kolejnych 10–15 lat mogą doczekać się wprowadzenia na rynek. Jako typowy concept car nie trafił do produkcji, ale ogólny zarys w zasadzie jednobryłowego nadwozia z krótkim przodem i kanciastym tyłem ze szklaną klapą bagażnika przywodzą na myśl VW up!, który debiutował w 2011 roku. Także okrągłe światła przeciwmgielne, wąskie reflektory z „soczewkami”, duże logotypy marki oraz prostokątne końcówki wydechu pod koniec lat 80. nie były czymś oczywistym (szczególnie w miejskim samochodzie), a obecnie nikogo nie dziwią.

Seryjnej produkcji nie doczekały się drzwi złożone z części chowanej w progu i unoszonej niczym skrzydła mewy. To efektowne rozwiązanie, które zapewnia dobry dostęp do obu rzędów siedzeń, jednak nie pozbawione mankamentów. Podnoszone drzwi potrzebują znacznie większej przestrzeni od klasycznych – nie pozwalają bowiem wysiąść z samochodu po ich lekkim uchyleniu. Problem pojawia się także, gdy auto zostanie zaparkowane w niskim garażu – drzwi nie uda się w pełni otworzyć. Aby ograniczyć nagrzewanie mocno przeszklonej kabiny, między dwoma taflami szkła umieszczono półprzepuszczalną folię – niewidoczną od wewnątrz, ale odbijającą 60 proc. promieniowania podczerwonego. Warto dodać, że wysoko poprowadzone progi zapewniały taki poziom bezpieczeństwa i sztywności nadwozia, że inżynierowie Volkswagena przewidzieli możliwość jazdy ze zdemontowanymi drzwiami i pokrywą bagażnika. W takiej konfiguracji Futura byłaby namiastką plażowego buggy.

W przednim i tylnym zderzaku ukryto czujniki parkowania. Odległość od przeszkody i położenie samochodu względem niej odkreślały za pomocą ultradźwięków i promieni laserowych. Skomplikowane rozwiązanie pozwoliło na stworzenie pierwszego w historii Volkswagena systemu automatycznego parkowania. Aby mógł działać, inżynierowie musieli zaprojektować elektryczne wspomaganie. Wisienką na torcie był – właśnie debiutujący w nowym Touaregu – system czterech kół skrętnych. W VW Futura nie tylko poprawiał zwrotność, ale również zwiększał stabilność przy uderzeniach wiatru bocznego, jazdy po nierównościach i ostrego hamowania. O komfort akustyczny w kabinie troszczył się wyrafinowany system redukcji hałasu przeciwdźwiękami wysyłanymi przez głośniki. W 1989 roku brzmiało to niczym technologia kosmiczna. Obecnie jest ona coraz częściej stosowana w autach wyższej klasy.

Pasażerom oddano do użytku cztery indywidualne fotele ze skórzaną tapicerką. Przednie miały elektryczną regulację. W prawym tylnym ukryto zintegrowany fotelik. W Volkswagenie Futura nie zabrakło też automatycznej klimatyzacji, ogrzewania postojowego, przycisku rozrusznika, elektrycznego hamulca postojowego, ABS-u, komputera pokładowego, radioodtwarzacza z CD, a nawet nawigacji! Jeżeli kierujący zbyt mocno zbliżył się do poprzedzającego pojazdu, wyświetlacz na desce rozdzielczej zmieniał kolor na żółty, a później czerwony.

Źródłem mocy był czterocylindrowy chłodzony cieczą silnik o pojemności 1715 ccm i mocy 82 KM. W aerodynamicznie dopracowanym aucie wystarczało to do osiągnięcia 200 km/h. Nie samą mocą i prędkością kierowca żyje. Podczas codziennej eksploatacji znacznie ważniejszy jest moment obrotowy, który przesądza o elastyczności, a więc zdolności samochodu do przyspieszania na kolejnych biegach. By go nie brakowało, Volkswagen wyposażył Futurę w kompresor. Kolejną innowacją był bezpośredni wtrysk paliwa, dzięki któremu w cyklu miejskim Futura zużywała 6,7 l/100 km. Komory spalania znajdowały się w denkach tłoków, co obecnie jest niemal standardem, jednak trzy dekady temu stanowiło innowację.

Przewidywanie przyszłości jest zajęciem trudnym i obarczonym dużym prawdopodobieństwem błędu. Ośrodek badawczo-rozwojowy niemieckiej marki stanął jednak na wysokości zadania. Integrated Research Volkswagen Futura składa się z zaskakująco wielu elementów, które 29 lat temu szokowały, a obecnie nas otaczają.

Łukasz Szewczyk

Fot. autor

(VW TRENDS 3/2018)

Podobne

VW na Essen Motor Show 2019 (część 1) – GALERIA

Niemcy Volkswagenami stoją. Na targach w Essen było ich od groma! Zobaczcie najnowsze trendy w modyfikacjach. Naszym zdaniem coraz popularniejsze będą pastelowe kolory, ekstremalnie niskie zawieszenia i połączenie stylu racingowego ze stance. Coraz odważniej modyfikowane są samochody typu SUV, a i scena busa T5 jest coraz bardziej zróżnicowana i ciekawa. Co Waszym zdaniem zadzieje się…

Tiguan 2.0 TDI vs. Tiguan 2.0 BiTDI – dwa charaktery

Szerokie wachlarze wersji silnikowych oraz duże możliwości personalizacji pozwalają na przyrządzenie Tiguana w różnych smakach. Nam Volkswagen zaserwował SUV-a w wersji ostrej i łagodnej. Która okazała się bardziej apetyczna? Niecałe 100 tysięcy złotych wystarczy na bazowego Tiguana z napędem na przednią oś i 125-konnym 1.4 TSI. Osiągi będą wystarczające, miejsca w kabinie i przestrzeni w…