Interesujące BMW E23 735i - Trends Magazines

Interesujące BMW E23 735i

BMW_E23_735i_tuning

Kiedy rozum mówi nie, a serce tak. To streszczenie historii zakupu i odbudowy BMW serii 7 przez Denisa.

 BMW E23 to samochód klasy premium, kojarzący się z przestrzenią i komfortem w klasycznym wydaniu. Oryginalnie zachowane egzemplarze zwracają na siebie uwagę, jednak istnieją też szczególnie się wyróżniające. To o nich niektórzy z nas marzą od dziecka.

BMW_E23_735i_tuning

Gdy Denis miał dziesięć lat, obejrzał film „Transporter”, w którym Jason Statham jeździł E38 750iL. Auto go zauroczyło. Stał się fanem bawarskiej marki. Kolekcjonował modele i plakaty z BMW. Gdy dorósł i przyszedł czas na zakup własnego samochodu, oczywiście zaczął szukać odpowiedniego BMW.


Zamów prenumeratę

BMW_E23_735i_tuning

W ofertach sprzedaży wypatrzył E23 735i. Opis i zdjęcia tak go zachęciły, że już następnego dnia pojechał obejrzeć to auto, a wtedy… emocje całkowicie opadły. Samochód nie wyglądał tak, jak przedstawiono go w ogłoszeniu. Widok był przerażający – wszędzie rdza, zniszczone wnętrze. Rzędowa szóstka pracowała nierówno. Później było tylko gorzej. – Myślałem, że zacznę płakać – mówi Denis. – Wszystko mokre, ze skrzyni biegów ciekł olej, wydech był spawany w piętnastu miejscach!

BMW_E23_735i_tuning

Mimo to serce podpowiadało mu, że musi ten samochód kupić. Tak też się stało. Przez kolejne miesiące każdą wolną chwilę spędzał w garażu. – W doprowadzeniu auta do perfekcyjnego stanu technicznego pomogli mi brat i tata. Obaj poświęcili mi i mojej pasji dużo swojego czasu. Dziękuję też znajomym, a szczególnie Romarowi.

BMW_E23_735i_tuning

Prace rozpoczęto od układu paliwowego, silnika, regeneracji skrzyni biegów i zacisków hamulcowych, wymiany świec, przewodów hamulcowych i zapłonowych, uszczelnienia mostu. Następnie BMW zostało rozebrane i zakonserwowane. Wnętrze odrestaurowano, przy okazji wymieniono kierownicę na Nardi. Na świeżo wyczyszczoną powierzchnię samochodu położono lakier bahama beige.

BMW_E23_735i_tuning

37-letnia siódemka ma fabryczny silnik M30B34 o mocy 218 KM i 304 Nm. Na zewnątrz uwagę przykuwają oryginalny zderzak BBS i lotka Hartge na klapie bagażnika. Oryginalne 15-calowe felgi TRX zostały przebudowane na 3-częściowe 18-calowe, z przodu o szerokości 8.5J z rantem 3,25 cala i z tyłu 10.5J z rantem 3,75 cala. Całość dopełniają opony marki Toyo w rozmiarze 205/35 oraz 225/35. Jednak najważniejszą modyfikacją było zamontowanie systemu air ride – za jego obsługę odpowiedzialny jest sterownik Airlift 3H.

BMW_E23_735i_tuning

W planach jest remont silnika i zwiększenie jego mocy, malowanie komory silnika oraz zrobienie cleanbaya.
– Otwierasz drzwi i czujesz zapach skóry. Siadasz, przekręcasz kluczyk i do uszu dochodzi bulgot sześciu cylindrów. Ruszasz w drogę… Samochód płynie po niej, każdy przejechany metr wywołuje uśmiech na twarzy. Zapominasz o całym świecie i czujesz jedność z samochodem. Przepiękne uczucie – tak o swoich wrażeniach z jazdy opowiada Szymon, który regularnie bierze udział w zlotach BMW. Głównie są to wydarzenia zagraniczne: w Belgii, Holandii i Niemczech. Jego BMW E23 było też prezentowane na zlocie PlayerClassic na Goodwood w Anglii. W Polsce od kilku lat można je było obejrzeć oraz porozmawiać z właścicielem podczas odbywającego się we Wrocławiu popularnego zlotu Raceism, w tym roku 5 – 7 lipca.

Agnieszka Kujawa
Fot. Romar Hiensch/ Breakfvst

BMW_E23_735i_tuning

E23 735i 1982 r.

Silnik/napęd: M30B34, 218 KM i 304 Nm

Zawieszenie: poduszki Airforce; za obsługę systemu odpowiedzialny jest sterownik Airlift 3H

Nadwozie: oryginalny zderzak BBS, lotka tylnej klapy Hartge

Wnętrze: w pełni odrestaurowane, kierownica Nardi (2019) oraz schowany pilot sterowania air ride

Audio: radio Pioneer, wzmacniacz JBL GTR-735 z zestawem głośników GX642 i GTO509C, subwoofer Stage 810

Styl: show car: samochodu używam w weekendy oraz na wyjazdy na zloty

Właściciel: Denis Goleszny, @dengol93

Podziękowania: Przede wszystkim dziękuję mojemu bratu oraz tacie, dzięki nim spełniło się moje marzenie. Dziękuję też znajomym oraz wszystkim, którzy byli chętni do pomocy na forach czy facebookowych grupach.

(BMW TRENDS 1/2019)


Zamów prenumeratę

Podobne

BMW 3.0 CSi – bardzo cichy batmobil

Z zewnątrz auto wygląda jak klasyczne BMW 3.0 CSi, tak zwany "Batmobil". Ale pod maską czeka niespodzianka - prawie dwa razy więcej mocy niż fabrycznie! BMW 3.0 CSi to dziś prawdziwy biały kruk. Tych samochodów praktycznie nie ma na rynku, a jeśli już występują to kosztują krocie. Według portalu classic.com, średnia wartość modeli 3.0 CSi…

BMW najlepiej sprzedającą się marką premium

Według instytutu motoryzacyjnego Samar, Polacy kupili od stycznia do września 2021 roku 68 175 samochodów marek premium. To o prawie 30 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Liderem wśród tych marek okazuje się BMW. Samar wskazał, że wynik na koniec września 2021 roku jest lepszy od rezultatu osiągniętego w okresie styczeń-wrzesień 2020, gdy wówczas polskie…