Historia „Spółki ds. Przygotowania Niemieckiego Samochodu Ludowego” - Trends Magazines

Historia „Spółki ds. Przygotowania Niemieckiego Samochodu Ludowego”

garbus transporter T1

Pand 80 lat temu rozpoczął działalność jeden z największych producentów samochodów na świecie. 28 maja 1937 roku w Berlinie założono „Spółkę ds. Przygotowania Niemieckiego Samochodu Ludowego” („Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagen mbH”, która była poprzednikiem dzisiejszego koncernu Volkswagen. W ciągu 80 lat z przedsiębiorstwa, którego historia rozpoczęła się od produkcji Garbusów, Volkswagen przekształcił się w globalnego gracza z 12 markami, 120 fabrykami, które znajdują się na czterech kontynentach, zatrudniającego ponad 620.000 pracowników i produkującego rocznie ponad 10 milionów samochodów.

VW_Typ_Kdf

Już w początkach 20. wieku inżynierów fascynowała wizja upowszechnienia motoryzacji wśród wszystkich warstw społeczeństwa. W 1934 roku Związek Przemysłu Samochodowego zlecił Ferdynandowi Porsche skonstruowanie „niemieckiego samochodu dla ludu”. Porsche i jego zespół opracowali samochód, który od 1938 roku był gotowy do produkcji seryjnej, a po drugiej wojnie światowej przez dziesięciolecia przyczyniał się do rozwoju masowej motoryzacji. Garbusa wyprodukowano w liczbie ponad 21,5 miliona egzemplarzy, co do czasu było światowym rekordem i na długie lata zapewniło rozwój koncernowi.

Chłodzone cieczą

Punktem zwrotnym w zakresie techniki, oznaczającym początek nowej ery, okazała się rezygnacja ze stosowania silników chłodzonych powietrzem na rzecz jednostek chłodzonych cieczą oraz przestawienie się z napędu tylnego na napęd na przednią oś; dokonało się to w latach 1973-1975. Modele Passat, Scirocco, Golf i Polo pozwoliły Volkswagenowi wyjść z kryzysu spowodowanego malejącą sprzedażą, której przyczyną był z kolei kryzys paliwowy z 1973 roku. Golf, od którego swoją nazwę wzięła cała klasa samochodów i którego wyprodukowano do dzisiaj ponad 33 miliony, szybko stał się następcą Garbusa – pojazdem przeznaczonym dla wszystkich niezależnie od statusu społecznego i spełniającym różnorodne potrzeby.

VW_Golf_GTI_Mk7_i_VW_Golf_GTI_Mk1

Nowe marki

Kolejnym motorem wzrostu stała się przemiana w koncern obejmujący kilka marek – w 1965 roku Volkswagen przejął Auto Union GmbH, które wraz z NSU Motorenwerke Aktiengesellschaft utworzyło w 1969 roku dzisiejsze Audi AG. Od połowy lat 80. dołączały kolejne marki: SEAT (1986 r.), SKODA (1991 r.), Bentley (1998 r.), Bugatti (1998 r.), Lamborghini (1998 r.), Porsche (2009 r.), MAN (2011 r.), Ducati (2012 r.) i Scania (2015 r.). Volkswagen Financial Services AG skupia z kolei pod jednym dachem działalność w zakresie usług finansowych, a dzięki założonemu w grudniu 2016 roku przedsiębiorstwu MOIA koncern jest aktywny w dziedzinie usług mobilnych, bardzo ważnej z punktu widzenia przyszłości.
Pozycję światowego potentata Volkswagen zawdzięcza także wczesnemu zaangażowaniu się w Chinach, gdzie w 1985 roku podjął pierwszy raz współpracę produkcyjną z chińskim partnerem. Dzisiaj koncern tworzy dwie spółki z partnerami chińskimi, a wkrótce zawiąże trzecią. W 2016 roku Volkswagen sprzedał w Państwie Środka cztery miliony samochodów.

Diesel power

Po latach stałego wzrostu kryzys związany z silnikami Diesla oraz nowe wyzwania rynkowe spowodowały konieczność przebudowy koncernu. Wdrażając program „TOGETHER – Strategy 2025” Volkswagen konsekwentnie zmienia się z producenta samochodów w wiodącego dostawcę rozwiązań z zakresu mobilności zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Ważną rolę odgrywają w tym cyfryzacja, samochody elektryczne, pojazdy autonomiczne oraz nowe usługi z zakresu mobilności. Dlatego mając za sobą 80 lat historii koncern Volkswagen optymistycznie patrzy w przyszłość, w której jeszcze bardziej niż dotąd będą się liczyły innowacyjność i gotowość do wprowadzania zmian, otwierające nowy rozdział w znaczonej sukcesem historii koncernu.
VW Touareg I V10 TDI i VW Touareg III V8 TDI

Podobne

VW Golf Mk 1 napis diesel na osłonie chłodnicy

Diesel power, czyli swap silnika w Golfie Mk 1

Rok 1976 w historii Golfa zawsze będzie pamiętany jako pierwszy, w którym pojawiła się legendarna wersja GTI. Nie zapominajmy jednak, że w tym samym czasie powstała inna kultowa odmiana małego hatchbacka, a mianowicie wersja wysokoprężna. Prezentowany czerwony bolid jest swego rodzaju wariacją, która z powodzeniem łączy te dwie zupełnie odmienne propozycje z katalogu VW, czyli…

Tuning-BMW-G22-440i-ACSchnitzer-silnik

Poprawione BMW M440i, ale czy lepsze?

Nie każdy jest zachwycony urodą najnowszego BMW serii 4 Coupé. AC Schnitzer postanowił nieco poprawić wygląd auta, a przy okazji zadbał o zastrzyk mocy nawet dla topowej wersji M440i. Ubiegłorocznej premierze serii 4 (G22) towarzyszył duży szum medialny. Wszystko przez nerki, które zostały rozciągnięte prawie na całą wysokość pasa przedniego. BMW wyjaśniało, że to nawiązanie…