25 lat Audi RS Avant - HISTORIA - Trends Magazines

25 lat Audi RS Avant – HISTORIA

Historia legendy

Audi RS 4 Avant, jak żaden inny samochód, jest doskonałym połączeniem najwyższych osiągów i możliwości codziennego użytkowania. Jego korzenie sięgają roku 1994, kiedy to na drogach pojawił się jego legendarny przodek – Audi RS 2 Avant.

1994 – Audi RS 2 Avant: mocny trendsetter

W roku 1994 cztery pierścienie wyznaczyły modelem RS 2 Avant zupełnie nową ścieżkę. Samochód ten był pierwszym na świecie autem o naprawdę sportowych osiągach, które jednocześnie było pojazdem pięcioosobowym z dużym przedziałem bagażowym. W ukształtowaniu nowego stylu samochodów pomogły z pewnością charakterystyczny wygląd zewnętrzny i niepowtarzalne, dwukolorowe wnętrze z fotelami pokrytymi niebieską Alcantarą. Pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik z pojemności 2.2 litra uzyskiwał 232 kW (315 KM) mocy. Od 0 do 100 km/h Audi RS 2 Avant przyspieszało w 5,4 sekundy. Prędkość maksymalna tego auta to 262 km/h. Partnerem Audi w projektowaniu, a następnie w produkcji RS 2 Avant było Porsche AG. Firma ta dostarczała również hamulce i całą gamę felg.

1999 – kompaktowa pojemność i najwyższe osiągi

W roku 1999, jako partner współtworzący pierwsze Audi RS 4 Avant pojawia się spółka Cosworth Technology Ltd, krótko wcześniej włączona w struktury koncernu. Wspólnie z quattro GmbH, ta angielska firma stworzyła jeszcze mocniejszy i o jeszcze wyższym momencie obrotowym silnik 2.7 V6 biturbo 279 kW (380 KM). Kanały ssący i wydechowy zostały tu przebudowane w celu zwiększenia wydajności. Zwiększono przekroje kanałów oraz rozmiary turbosprężarek. Zamontowano też większe intercoolery, zoptymalizowane pod względem utraty ciśnienia. RS 4 Avant zostało zatem skonstruowane z myślą o czysto sportowych doznaniach, nie rezygnując przy tym z użyteczności na co dzień. Na samochód był tak duży popyt, że koncern z Ingolstadt podwoił pierwotnie planowaną ilość produkowanych aut.

2005 – Audi RS 4: dynamika w trzech wariantach

Druga generacja RS 4 pojawiła się w roku 2005. Najpierw na rynek weszła limuzyna, później Avant, a na koniec również model w wersji kabriolet. Jeśli chodzi o napęd, samochód ten wyposażony został w nowy, wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4,2 litra. Jednostka z bezpośrednim wtryskiem rozwijała 309 kW (420 KM) mocy. Był to pierwszy przypadek, w którym cztery pierścienie zastosowały połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny z koncepcją silnika wysokoobrotowego. Wcześniej rozwiązanie to zarezerwowane było tylko dla sportów motorowych. Dzięki niemu, w samochodzie tym można było uzyskać nawet 8250 obr./min. Wśród innych innowacyjnych rozwiązań technicznych znaleźć tu można ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacnianie włóknem węglowym oraz napęd na cztery koła quattro z asymetryczną, dynamiczną dystrybucją momentu obrotowego w stosunku 40 procent na koła przednie, 60 procent na koła tylne. W owych czasach była to absolutna nowość. 

2012 – Audi RS 4 Avant: dynamiczny pojazd wielozadaniowy

W lutym roku 2012, podczas Wystawy Motoryzacyjnej w Genewie, quattro GmbH zaprezentowało trzecią generację RS 4, tym razem oferowanego wyłącznie w wersji Avant. Podobnie jak jego poprzednik, samochód ten wyposażony był w wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4,2 litra i o mocy 331 kW (450 KM).

2017- Audi RS 4 Avant: mniejszy silnik, więcej doładowania

najnowsza generacja RS 4 ma podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności 2,9 litra. Więcej na temat tej generacji znajdziesz TUTAJ

Źródło: audi.pl


Zamów prenumeratę

Podobne

NOCO genius10 i dodge ram

Tym pytaniem o akumulator zaskoczysz mechanika

Kiedy powstał pierwszy akumulator kwasowo-ołowiowy? Czy wiesz o co tak naprawdę chodzi w regeneracyjnym ładowaniu głęboko rozładowanych akumulatorów? NOCO omawia te ciekawe kwestie i przytacza fakty, które mogą okazać się zaskakujące! Co kilka miesięcy dowiadujemy się o nowych technologiach budowy akumulatorów. Wiąże się to oczywiście z rozwojem sektora pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Nadal jednak najpopularniejszym…

Tuning BMW E36 328i Coupé widok z boku

Fajne, sportowe BMW E36 coupé – warte naśladowania?

BMW E36 jest jedną z najbardziej wdzięcznych i popularnych podstaw do tuningu. Oznacza to, że są modyfikowane według skrajnie różnych przepisów. Wśród tej różnorodności jest jedna uchodząca za kanon szkoła tuningu – german style. Zdawać by się mogło, że nakazuje więc podążać pewną drogą i nie zostawia wielkiego pola do popisu, ale nic bardziej mylnego. Styl srebrnego coupé Maćka…