25 lat Audi RS Avant - HISTORIA - Trends Magazines

25 lat Audi RS Avant – HISTORIA

Historia legendy

Audi RS 4 Avant, jak żaden inny samochód, jest doskonałym połączeniem najwyższych osiągów i możliwości codziennego użytkowania. Jego korzenie sięgają roku 1994, kiedy to na drogach pojawił się jego legendarny przodek – Audi RS 2 Avant.

1994 – Audi RS 2 Avant: mocny trendsetter

W roku 1994 cztery pierścienie wyznaczyły modelem RS 2 Avant zupełnie nową ścieżkę. Samochód ten był pierwszym na świecie autem o naprawdę sportowych osiągach, które jednocześnie było pojazdem pięcioosobowym z dużym przedziałem bagażowym. W ukształtowaniu nowego stylu samochodów pomogły z pewnością charakterystyczny wygląd zewnętrzny i niepowtarzalne, dwukolorowe wnętrze z fotelami pokrytymi niebieską Alcantarą. Pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik z pojemności 2.2 litra uzyskiwał 232 kW (315 KM) mocy. Od 0 do 100 km/h Audi RS 2 Avant przyspieszało w 5,4 sekundy. Prędkość maksymalna tego auta to 262 km/h. Partnerem Audi w projektowaniu, a następnie w produkcji RS 2 Avant było Porsche AG. Firma ta dostarczała również hamulce i całą gamę felg.

1999 – kompaktowa pojemność i najwyższe osiągi

W roku 1999, jako partner współtworzący pierwsze Audi RS 4 Avant pojawia się spółka Cosworth Technology Ltd, krótko wcześniej włączona w struktury koncernu. Wspólnie z quattro GmbH, ta angielska firma stworzyła jeszcze mocniejszy i o jeszcze wyższym momencie obrotowym silnik 2.7 V6 biturbo 279 kW (380 KM). Kanały ssący i wydechowy zostały tu przebudowane w celu zwiększenia wydajności. Zwiększono przekroje kanałów oraz rozmiary turbosprężarek. Zamontowano też większe intercoolery, zoptymalizowane pod względem utraty ciśnienia. RS 4 Avant zostało zatem skonstruowane z myślą o czysto sportowych doznaniach, nie rezygnując przy tym z użyteczności na co dzień. Na samochód był tak duży popyt, że koncern z Ingolstadt podwoił pierwotnie planowaną ilość produkowanych aut.

2005 – Audi RS 4: dynamika w trzech wariantach

Druga generacja RS 4 pojawiła się w roku 2005. Najpierw na rynek weszła limuzyna, później Avant, a na koniec również model w wersji kabriolet. Jeśli chodzi o napęd, samochód ten wyposażony został w nowy, wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4,2 litra. Jednostka z bezpośrednim wtryskiem rozwijała 309 kW (420 KM) mocy. Był to pierwszy przypadek, w którym cztery pierścienie zastosowały połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny z koncepcją silnika wysokoobrotowego. Wcześniej rozwiązanie to zarezerwowane było tylko dla sportów motorowych. Dzięki niemu, w samochodzie tym można było uzyskać nawet 8250 obr./min. Wśród innych innowacyjnych rozwiązań technicznych znaleźć tu można ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacnianie włóknem węglowym oraz napęd na cztery koła quattro z asymetryczną, dynamiczną dystrybucją momentu obrotowego w stosunku 40 procent na koła przednie, 60 procent na koła tylne. W owych czasach była to absolutna nowość. 

2012 – Audi RS 4 Avant: dynamiczny pojazd wielozadaniowy

W lutym roku 2012, podczas Wystawy Motoryzacyjnej w Genewie, quattro GmbH zaprezentowało trzecią generację RS 4, tym razem oferowanego wyłącznie w wersji Avant. Podobnie jak jego poprzednik, samochód ten wyposażony był w wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4,2 litra i o mocy 331 kW (450 KM).

2017- Audi RS 4 Avant: mniejszy silnik, więcej doładowania

najnowsza generacja RS 4 ma podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności 2,9 litra. Więcej na temat tej generacji znajdziesz TUTAJ

Źródło: audi.pl


Zamów prenumeratę

Podobne

Jeździsz BMW? Masz większe szanse na mandat

Czy marka samochodu może wpłynąć na prawdopodobieństwo otrzymania mandatu lub zatrzymania do kontroli? Okazuje się, że nie tylko BMW jest na "czarnej liście policji".  Niestety marka BMW nie ma w Polsce zbyt dobrej renomy. Kierowcy są kojarzeni z niedoświadczonymi i młodymi piratami drogowymi, a policja chętniej bierze auta bawarskiej marki na celownik i zatrzymuje do…