25 lat Audi RS Avant - HISTORIA - Trends Magazines

25 lat Audi RS Avant – HISTORIA

Historia legendy

Audi RS 4 Avant, jak żaden inny samochód, jest doskonałym połączeniem najwyższych osiągów i możliwości codziennego użytkowania. Jego korzenie sięgają roku 1994, kiedy to na drogach pojawił się jego legendarny przodek – Audi RS 2 Avant.

1994 – Audi RS 2 Avant: mocny trendsetter

W roku 1994 cztery pierścienie wyznaczyły modelem RS 2 Avant zupełnie nową ścieżkę. Samochód ten był pierwszym na świecie autem o naprawdę sportowych osiągach, które jednocześnie było pojazdem pięcioosobowym z dużym przedziałem bagażowym. W ukształtowaniu nowego stylu samochodów pomogły z pewnością charakterystyczny wygląd zewnętrzny i niepowtarzalne, dwukolorowe wnętrze z fotelami pokrytymi niebieską Alcantarą. Pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik z pojemności 2.2 litra uzyskiwał 232 kW (315 KM) mocy. Od 0 do 100 km/h Audi RS 2 Avant przyspieszało w 5,4 sekundy. Prędkość maksymalna tego auta to 262 km/h. Partnerem Audi w projektowaniu, a następnie w produkcji RS 2 Avant było Porsche AG. Firma ta dostarczała również hamulce i całą gamę felg.

1999 – kompaktowa pojemność i najwyższe osiągi

W roku 1999, jako partner współtworzący pierwsze Audi RS 4 Avant pojawia się spółka Cosworth Technology Ltd, krótko wcześniej włączona w struktury koncernu. Wspólnie z quattro GmbH, ta angielska firma stworzyła jeszcze mocniejszy i o jeszcze wyższym momencie obrotowym silnik 2.7 V6 biturbo 279 kW (380 KM). Kanały ssący i wydechowy zostały tu przebudowane w celu zwiększenia wydajności. Zwiększono przekroje kanałów oraz rozmiary turbosprężarek. Zamontowano też większe intercoolery, zoptymalizowane pod względem utraty ciśnienia. RS 4 Avant zostało zatem skonstruowane z myślą o czysto sportowych doznaniach, nie rezygnując przy tym z użyteczności na co dzień. Na samochód był tak duży popyt, że koncern z Ingolstadt podwoił pierwotnie planowaną ilość produkowanych aut.

2005 – Audi RS 4: dynamika w trzech wariantach

Druga generacja RS 4 pojawiła się w roku 2005. Najpierw na rynek weszła limuzyna, później Avant, a na koniec również model w wersji kabriolet. Jeśli chodzi o napęd, samochód ten wyposażony został w nowy, wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4,2 litra. Jednostka z bezpośrednim wtryskiem rozwijała 309 kW (420 KM) mocy. Był to pierwszy przypadek, w którym cztery pierścienie zastosowały połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny z koncepcją silnika wysokoobrotowego. Wcześniej rozwiązanie to zarezerwowane było tylko dla sportów motorowych. Dzięki niemu, w samochodzie tym można było uzyskać nawet 8250 obr./min. Wśród innych innowacyjnych rozwiązań technicznych znaleźć tu można ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacnianie włóknem węglowym oraz napęd na cztery koła quattro z asymetryczną, dynamiczną dystrybucją momentu obrotowego w stosunku 40 procent na koła przednie, 60 procent na koła tylne. W owych czasach była to absolutna nowość. 

2012 – Audi RS 4 Avant: dynamiczny pojazd wielozadaniowy

W lutym roku 2012, podczas Wystawy Motoryzacyjnej w Genewie, quattro GmbH zaprezentowało trzecią generację RS 4, tym razem oferowanego wyłącznie w wersji Avant. Podobnie jak jego poprzednik, samochód ten wyposażony był w wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4,2 litra i o mocy 331 kW (450 KM).

2017- Audi RS 4 Avant: mniejszy silnik, więcej doładowania

najnowsza generacja RS 4 ma podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności 2,9 litra. Więcej na temat tej generacji znajdziesz TUTAJ

Źródło: audi.pl


Zamów prenumeratę

Podobne

Sbarro XX5 – szwajcarska kreatura

Jeśli uważasz, że BMW obecnie miewa gorsze chwile jeśli chodzi o stylistykę, lepiej zobacz co stworzył szwajcarski tuner. Sbarro XX5 wygląda jak karykatura pierwszej generacji BMW X5. Auto może jest brzydkie, ale przynajmniej drogie. Sbarro XX5 oparty jest na BMW X5 E53. Jak widać najwięcej zmian zaszło w przedniej części auta. Przedni zderzak oraz lampy…

VW Garbus - VW Golf 1 - ID.3 z frontu

Historia lubi się powtarzać, czyli spotkanie VW Garbusa 1302S z Golfem 1 i ID.3

Przez ponad 80 lat istnienia Volkswagen dał światu wiele aut, które na dobre zmieniły historię motoryzacji. Niepowtarzalnego Garbusa znają wszyscy. Golf zdefiniował na nowo segment popularnych do dziś kompaktów. Czy najnowsze rewolucyjne dziecko z Wolfsburga – model ID.3 – okaże się równie przełomowy, jak jego kultowi już dziś poprzednicy? Garbus jest dziś najbardziej rozpoznawalnym modelem Volkswagena na…