Święcący niegdyś sukcesy na wyścigach samochodowych model ŠKODA Sport został odnowiony i przebudowany. Inicjatorem renowacji był Michal Velebný, wnuk Josefa Velebnego, dawnego głównego inżyniera marki. Za kierownicą pojazdu zasiadł Hans-Joachim Stuck, były kierowca Formuły 1 i zwycięzca 24h Le Mans.
W tym roku ŠKODA AUTO obchodzi 125 rocznicę powstania. Od początku istnienia marki wiele samochodów na stałe zapisało się w historii motoryzacji. Jednym z takich modeli jest ŠKODA Sport, pojazd znany z udziału w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1950 roku. Hans Joachim Stuck, legenda wśród kierowców wyścigowych, dzieli się swoimi wrażeniami z jazdy tym wyjątkowym sportowym modelem. O swoim związku z tym pojazdem opowiada też Michal Velebný, kierownik warsztatu renowacyjnego ŠKODY i wnuk ówczesnego głównego konstruktora marki, Josefa Velebnégo.
Ekscytująca jazda ŠKODĄ Sport
Już sam początek filmu sprawia, że serca entuzjastów motoryzacji biją szybciej. Na ekranie pojawia się oświetlony słońcem górski krajobraz. Nagle rozbrzmiewa charakterystyczny warkot. To dźwięk silnika historycznego modelu ŠKODA Sport. Za kierownicą samochodu siedzi Hans-Joachim „Strietzel” Stuck, były kierowca Formuły 1, 18-krotny uczestnik Le Mans i dwukrotny zwycięzca tego wyścigu. 600-kilogramowa ŠKODA Sport z chłodzonym wodą czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 litra, mimo upływu czasu, nie traci uroku.
– Prowadzenie tego samochodu jest niewiarygodnie przyjemne i naprawdę fantastyczne. Jako doświadczony kierowca, z perspektywy czasu, doceniam jak znaczące wydarzenie stanowił niegdyś dla kierowców udział w prestiżowym całodobowym wyścigu i możliwość kierowania samochodem takim, jak ŠKODA SPORT – mówi Stuck, oddając hołd bohaterom wyścigów minionych lat.
Renowacja pojazdu i przywrócenie dawnej świetności
24 czerwca 1950 roku samochód był dobrze przygotowany do misji w Le Mans. Dzięki temu po 13 godzinach wyścigu Václav Bobek i Jaroslav Netušil zajmowali drugie miejsce w klasie poniżej 1100 cm3. Jednak drobna usterka techniczna spowodowała, że pojazd z numerem 44 odpadł z wyścigu podczas 115 okrążenia. Element blokujący sworznia korbowego pękł i nie można go było naprawić na miejscu. Michal Velebný, kierownik warsztatu renowacyjnego ŠKODY, wnuk Josefa Velebnego, dawnego głównego inżyniera marki, odpowiedzialnego za zaprojektowanie ŠKODY Sport, wraz z przyjaciółmi przebudował pojazd i przywrócił go do stanu z czasów jego świetności.