Co gra w VW Golfie? Od Brunszwika po Discover Pro - wygraj weekendowy test Golfa GTI! - Trends Magazines

Co gra w VW Golfie? Od Brunszwika po Discover Pro – wygraj weekendowy test Golfa GTI!

Trudno wyobrazić sobie jazdę samochodem bez muzyki. Na przykładzie Golfa – jedynego masowo produkowanego modelu na świecie od 40 lat pod tą samą nazwą prześledzimy montowany sprzęt audio. Przy tej okazji mamy konkurs, w którym do wygrania jest weekendowy test Golfa GTI (z pełnym bakiem). Zapraszamy na podróż w czasie…

Zaczęło się w 1974 roku od Golfa I z radiem „Brunszwik”, które po lewej stronie miało pokrętło służące włączaniu i regulowaniu głośność, a po prawej pokrętło służące do wybierania stacji radiowych. Między nimi były przyciski – jeden fal średnich i dwa UKF. I to wszystko.

Zakres funkcji radia szybko rozszerzono, np. o nowe „Ingolstadt Stereo CR”, czyli radio kasetowe. Co to takiego kasety zapytacie? Wówczas był to rodzaj Spotify do wykonania (nagrania) we własnym zakresie. W 1974 roku gdy reprezentacja Polksi w piłce nożnej wywalczyła na mistrzoswtwac świata w Niemczech III miejsce, a Grzegorz Lato został królem strzelców turnieju, na kasetach królowały takie hity jak „Waterloo” ABBY albo z „It’s Only Rock ‘n’ Roll” Rolling Stonsów.

W 1983 roku w Golfie II zastosowano technikę cyfrową… w pewnym zakresie. W radiu „gamma” częstotliwość fal wyświetlano cyfrowo na monitorze LCD. Pojawił się też m.in. przycisk Dolby do redukcji szumów podczas odtwarzania kaset. Razem ze zmianą osiągów i możliwości Golfa, np. w wersji GTI 16V, zmieniały (rosły) też możliwości radioodbiorników. Dodano do oferty radio kodowane (stereofoniczne o mocy 4 x 7 Watt).

Gdy w 1991 roku pojawił się Golf III w użyciu wciąż były kasety, głównym na nich soundtrackiem było „Wind of Change” zespołu Scorpions. Automatyczne wyszukiwanie stacji i informacje o ruchu drogowym stawały się coraz doskonalsze.

W 1997 roku jakość dźwięku sprzętu radiowego zastosowanego w Golfie IV przewyższała wszystko, co znano wcześniej w samochodach tej klasy. Radio „gamma” po raz pierwszy może współpracować ze zmieniarką płyt CD. Ale nadal da się na nim odtwarzać muzykę z kaset. Z radia, płyty CD czy kasety – późnym latem 1997 roku w Golfie wiele osób słuchało: „Candle in the Wind” Eltona Johna. Jednocześnie wraz z wprowadzeniem wyświetlacza MFD (Multi Funktions Display) rozpoczęła się epoka urządzeń o rozmiarze 2 DIN z dużym ekranem i kolorowymi mapami nawigacji.

Od 2003 roku w nowym Golfie V montuje się tylko takie urządzenia. Na przykład „RCD 300” z odtwarzaczem CD. Kasety przechodzą do historii, pojawia się za to telefon. Wygląd i rozwiązania techniczne systemu radio-nawigacyjnego „MFD2” zwiastują już nadejście nowych czasów. W ramach wyposażenia dodatkowego urządzenie to można było połączyć z odtwarzaczem MP3.

W 2008 roku w Golfie VI debiutuje „RNS 510” z ekranem dotykowym i odtwarzaczem DVD. Po raz pierwszy można w tym wypadku mówić o systemie multimedialnym. Sprzęt Golfa VI ma m.in. wejście USB, cyfrowy odbiór stacji radiowych (DAB), dynamiczną nawigację i dysk twardy o pojemności 30 GB. W 2008 roku na listach przebojów dominowały „Viva La Vida” w wykonaniu Coldplay i „Velerie” Amy Winehouse.

Skokiem w przyszłość stał się zaprezentowany w 2012 roku w Golfie VII system „Discover Media” z trójwymiarową prezentacją map nawigacji, bluetoothem i WLAN. Dzięki systemowi obsługi głosowej oraz za sprawą zbliżeniowych czujników człowiek i maszyna coraz lepiej się rozumieją.

W 2016 roku Volkswagen wprowadza „modułową platformę do budowy systemów multimedialnych” (MIB) kolejnej generacji i zasadniczo zmienia dzięki niej wnętrze Golfa.

Po raz pierwszy w samochodzie tej klasy, w nowym systemie „Discover Pro”, zastosowano system sterowania przy pomocy gestów. Sprzęt pokryty szklaną taflą jest całkowicie pozbawiony analogowych przycisków. Forma i funkcja łączą się w jedno obejmując też dostępne w opcji cyfrowe wskaźniki („Active Info Display”). Dzięki „App Connect” i smartfonom na pokładzie rozbrzmiewa teraz muzyka ze wszystkich epok. A sam Golf dzięki „Discover Pro” i „Active Info Display” stanął na pograniczu współczesności i przyszłości. Co będzie następnym krokiem?

  • A teraz zapraszamy wszystkich miłośników VW do naszego konkursu, w którym do wygrania jest weekendowy test Golfa GTI (z pełnym bakiem). Zapoznaj się z poniższym regulaminem i odpowiedz na pytanie, który sprzęt był najbardziej nowatorski w chwili debiutu:

Radio Brunszwik

Radio Ingolstadt Stereo CR

Radio Gamma z LCD

Radio kodowane

Zmieniarka płyt CD

RCD 300

RNS 510

System Discover Media

System Discover Pro

  • Następnie opisz w komentarzu pod artykułem swój sprzęt audio oraz muzykę, której słuchasz i dlaczego właśnie taką. Na FP VW Trends polub post konkursowy oraz dodaj komentarz potwierdzający Twój udział.

  • Spośród najciekawszych odpowiedzi dodanych poniżej wybierzemy zwycięzcę, który wygra weekendowy test Golfa GTI (z pełnym bakiem). Odbiór u najbliższego dilera VW.

REGULAMIN KONKURSU
I POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Niniejszy Regulamin określa warunki, na jakich odbywa się Konkurs.
    Przedmiotem Konkursu jest wybór najciekawszej odpowiedzi na pytanie: Który sprzęt był najbardziej nowatorski w chwili debiutu? Odpowiedzi muszą zostać dodane w komentarzu w newsie dotyczącym Konkursu – na stronie www.trends.com.pl.
    Uczestnicy muszą spełniać wszystkie warunki uczestnictwa. Zwycięzca otrzyma nagrodę w postaci: VW Golfa GTI z pełnym bakiem paliwa na weekend.
  2. Organizatorem konkursu jest wydawca magazynów TRENDS.
  3. Konkurs jest organizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na stronie: www.trends.com.pl oraz na stronie serwisu Facebook.com (adres URL: https://www.facebook.com/vw.trends/).
  4. Konkurs trwa od 23.12.2017 r. do 6.01.2018 r. do godziny 23.59.

II UCZESTNICY KONKURSU

  1. Uczestnikami Konkursu są wszystkie osoby, które w dniach od 23.12.2017 r. do 06.01.2018 r. dodadzą komentarz na stronie: www.trends.com.pl z odpowiedzią na Konkursowe pytanie, opiszą również swój sprzęt audio oraz muzykę, której słuchają i dlaczego właśnie taką. Następnie polubią post konkursowy na FP VW Trends oraz dodadzą komentarz pod postem konkursowym, potwierdzający swój udział.
  2. Uczestnikami Konkursu nie mogą być osoby współpracujące z redakcją TRENDS.
  3. Administratorem danych osobowych uczestników Konkursu jest Organizator. Dane osobowe przekazane Organizatorowi przez wybranego zwycięzcę Konkursu będą przetwarzane w celu realizacji Konkursu oraz do późniejszych działań marketingowych. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi dostarczenie nagrody.

III ZASADY I PRZEBIEG KONKURSU

  1. Nad prawidłowym przebiegiem Konkursu i przyznaniem nagrody czuwają Osoby Odpowiedzialne, powołane przez Organizatora (zwane również „Moderatorami”).
  2. Konkurs składa się z 1 etapu. Uczestnicy konkursu odpowiadają na pytanie konkursowe: „Który sprzęt był najbardziej nowatorski w chwili debiutu?” W odpowiedzi należy też zawrzeć opis swojego sprzętu audio oraz muzykę, której słuchacie i dlaczego właśnie taką. Następnie polubić post konkursowy na FP VW Trends oraz dodać komentarz pod postem konkursowym, potwierdzający swój udział.
    Organizator Konkursu będzie oceniał przede wszystkim znajomość marki VW, oryginalność i kreatywność odpowiedzi.
    Organizator Konkursu wyłoni zwycięzcę w dniu 10 stycznia 2018 roku o godzinie 18:00, wyniki zostaną opublikowane na łamach witryny www.trends.com.pl oraz na Facebook’u na profilu VW Trends.
  3. Ostateczny wybór zwycięzcy zostanie dokonany poprzez decyzję Organizatora Konkursu.
  4. Aby przystąpić do konkursu należy:
    – wejść na stronę www.trends.com.pl, znaleźć news’a z Konkursem VW Trends,
    – zapoznać się z treścią konkursu oraz z regulaminem,
    – dodać tam komentarz z odpowiedzią na pytanie konkursowe, opisać swój sprzęt audio oraz muzykę, której się słucha i dlaczego właśnie taką,
    – polubić post konkursowy na FP VW Trends,
    – dodać komentarz pod postem konkursowym z potwierdzeniem udziału w konkursie,
  5. Osoba, która spełni wszystkie powyższe warunki, bierze udział w Konkursie i ma szansę na wygranie nagrody przygotowanej przez VW Trends.
  6. Rozstrzygnięcie Konkursu (opublikowanie wyników) nastąpi dnia 10.01.2018 r.
  7. Wyniki Konkursu zostaną opublikowane na stronie: www.trends.com.pl oraz w formie postu na Fan Page’u: https://www.facebook.com/vw.trends/

IV NAGRODY
1. Nagrodą jest:
Volkswagen Golf GTi z pełnym bakiem na weekend.
Odbiór u najbliższego dilera VW.

2. Organizator zastrzega, iż z chwilą wybrania zwycięzców ma prawo do upublicznienia informacji, używając imienia i nazwiska osób, które wygrały.

V POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za problemy techniczne powstałe w trakcie zamieszczania głosów, komentarzy na stronie oraz FP VW Trends.
  2. W przypadku naruszenia Regulaminu, osoby odpowiedzialne, powołane przez Organizatora mogą wykluczyć Uczestnika na każdym etapie Konkursu.
  3. Wzięcie udziału w konkursie jest równoznaczne z akceptacją warunków zapisanych w niniejszym Regulaminie.

4 komentarze

  1. Witam 🙂
    Ciężko jedno znacznie stwierdzić co było lepsze, w każdej epoce było coś nowego i więcej lub mniej przełomowego 🙂 jeśli mam odpowiadać z wyszczególnionych opcji to gamma lcd, ale w każdej generacji było coś szczególnego, największy przełom był w mk4, audio grało nie porownywalnie lepiej niż w poprzednich generacjach dzięki zamkniętym komorom w drzwiach a same głośniki na sztywno montowane do sztywnej blachy od drzwi,w poprzednich generacjach nie miały takiej komory a same głośniki montowane do tapicerki drzwi, więc dźwięk nie był taki jak mk4,więc to już był przełom, do tego zmieniarki cd, i przede wszystkim kolorowa nawigacja, przełom w tej klasie, do tego wzmacniacz Nokia w topowej opcji, w mk3 audio Nokia z korektorem, wzmacniaczem i procesorem dźwięku, dodatkowo poraz pierwszy subwoofer, w mk5 nic szczególnego w zasadzie poza wprowadzeniem mp3,mk6 po raz pierwszy w opcji markowe audio zewnętrznego producenta, w tym przypadku Dynaudio, 8 głośników 300watt, mk7 to już nowa era sterowanie gestami, w pełni dotykowy system multimedialny i również Dynaudio tym razem z subwooferem w bagażniku, ja jestem posiadaczem mk2 x2, w jednym audio Nokia oryginalne z gamma 2, w drugim audio nowożytne, głośniki helix odseparowane w drzwiach 13cm w desce schowane wysokotonowe 25mm z jedwabną kopułą, dźwięk bardzo naturalny i przyjemny, w bagażniku zabudowany subwoofer rockford fosgate ze wzmacniaczem, radio Kenwood, ale poluje na oryginalną gamme 3 cd 🙂
    Co do muzyki, dajaca klimat albo kopa do jazdy! Do jazdy nocą mam idealny kawałek na pobudzenie!

    BLR x Rave&Crave-Taj

    I na pewno go puszczę ( łącząc się już poprzez Bluetooth 🙂 )jak wygram mk7 na weekend:-) idealne pasuje i da kopa do jazdy z GTI 🙂

    Pozdrawiam redakcję i wesołych świąt!!!

  2. Myślę, ze w golfie trzeciej generacji system audio był krokiem w przyszłość. Nie mam jednak na myśli przedstawionego w artykule radia. Myśle raczej o wersji GTI XX Jahre gdzie zastosowano fabryczny subwoofer w lewym boczku bagażnika ze wzmacniaczem oraz sterowaniem całego systemu audio equalizerem. Zabrakło jedynie głośników w parapetach trzymających pułkę bagażnika (jak było w golfie II) jednak firma blaupunkt się postarała i naprawiła brak wprowadzając na rynek parapety z głośnikami. W zestawie mieli również kieszenie przednich drzwi które różniły się od oryginalnych i poprawiały jakość dźwięku. Niestety zabrakło patentu dla głośników w desce rozdzielczej, jednak firma Pioneer wyprodukowała tweetery skierowane na kierowcę i pasażera. Z zewnątrz różnią się tylko wypukłością. Opisana w golfie IV zmieniarka płyt CD występowała również w późniejszych latach produkcji golfa trzeciej generacji także w IV nie był to szał. Tak samo radio radio Gamma na płyty CD. Występowało również w generacji II oraz III. Podsumowując, moim zdaniem w trzeciej generacji golfa występował najbardziej nowatorski sprzet grający. I zapewniam ze bardzo przyjemnie słucha się hitów Modern Talking czy Alphaville w golfie 3. Taki trochę powrót so przeszłości.

  3. Niestety muszę odejść od dosłownej odpowiedzi na to pytanie. Najlepszym sprzętem grającym W VW był po prostu… VR6 i pochodne. Nie mogę inaczej niestety odpowiedzieć z całym szacunkiem dla osób odpowiedzialnych za sprzęt audio. Od 1991 roku wielu nabywców Passata lub Corrado a później i Golfa tematy muzyczne zastąpiło czystym połączeniem z samym doznaniem pracy silnika a dalsze powiązanie tego z napędem syncro stworzyło z Golfa czy Passata nietuzinkowy pojazd (Corrado z innym połączeniem zawsze będzie niepełny). Kwintesencją i niestety zakończeniem był Golf 5 R32. Teraz pozostało nam tylko (lub aż) doświadczenie pierwszej generacji GTI – osiągi ale już bez dodatkowego smaczku jakim był nietuzinkowy pomruk silniczka spotykany tylko w grupie VW. Istotnie, nowy system audio DiscoverPro z gestykulacją robi wrażenie dając smaczek aut klasy wyższej. Jednak dla mnie osobiście czegoś w tym aucie brakuje, poruszenia po uruchomieniu silnika i świadomości, że ten popularny samochodzik ma głos wpędzający w kompleksy inne auta. Jedyna nadzieja miłośników tej marki to wiara, że VW o silnikach VR nie zapomniał definitywnie.

  4. Patrząc na mój wiek, myślę, że mogę troszkę zaskoczyć odpowiedzią 😉 Dlaczego? Ponieważ mam 18 lat i uważam, że prawdziwym przełomem w przypadku systemów audio był system Radio Ingolstadt Stereo CR! Mimo młodego wieku, zarówno muzyka jak i auta, to nierozłączna część mojego życia. Tato nauczył mnie słuchać dobrej muzyki, więc klimaty The Beatles, Queen lub takie hity jak „Livin’ on a prayer” czy „Beds are burning”, są mi bardzo dobrze znane, a co lepsze – do tej pory towarzyszą mi podczas jazdy.. a co najlepsze – w formie kaset! 😉 Dla niektórych auto, to tylko pudełko w którym jeżdżą, z punktu A, do punktu B. Dla mnie auto to inny świat. Niewiele osób zrozumie chwilę, kiedy wsiadam do auta, silnik zabrzmiewa, a w radiu włącza się jeden z największych hitów lat 80′, czyli – Scorpions – Wind of change. oczywiście, prosto z kasety. Przemierzając kolejne kilometry, o wschodzie słońca, mijając kolejne auta, to taka chwila.. uniesienia, w której jesteś sam na sam, ze swoim autem. To są te chwile dla których zdałem prawo jazdy, dla których specjalnie kupiłem samochód, w którym będę czuł ten klimat z tamtych lat, mimo tego, że na rynku samochodowym roi się od nowych technologii. Padło na VW Corrado, z silnikiem 2.0i 16V, o mocy obecnie 173km, potwierdzone na hamowni 😉 Postrach ulic w miejscowości, w której mieszkam, ale jest się czym zbierać. Całość leży na 15″, oryginalnych BBS’ach, model – Solitude, jak w wersji specjalnej Corrado – Storm.

    Co by nie mówić.. chętnie sprawdziłbym połączenie Golfa GTI z Guns 'n’ Roses, może byc całkiem ciekawą mieszanką.. Chętnię przetestuję i podzielę się z Wami moim doświadczeniem ;), a przy okazji zarzucę jakieś ciekawe zdjęcia Corrado wraz z Golfem, w jakimś ciekawym klimacie.

    Pozdrawiam!

Comments are closed.

Podobne

TEST Cupra Leon Sportstourer 310 KM – mało rozpoznawalne kombi

Kiedyś slogan hiszpańskiej marki brzmiał: „Auto emoción”. Sprawdzamy, czy w tych słowach jest jeszcze ziarno prawdy i czy w rodzinnym kombi faktycznie można znaleźć jakieś emocje. Oto test Cupry Leona VZ ST z najmocniejszym 310-konnym silnikiem, którą nie każdy rozpoznaje na ulicy. W dawnych czasach Cupra oznaczała najmocniejsze i najostrzejsze modele Seata. Dziś to już…

Rutkowski otwiera swój garaż. W nim auta za kilka milionów

Znany polski dziennikarz Krzysztof Rutkowski pochwalił się zawartością swojego garażu. Jak sam przyznaje, auta nie mieszczą mu się już na podwórku.  Ostatnio w sieci pojawiło się zdjęcie pokazujące detektywa Rutkowskiego w nowym BMW Serii 7. Auto otrzymało indywidualną tablicę rejestracyjną "ZORRO" i to nie pierwszy samochód detektywa z taką tablicą. Na filmiku Rutkowski wyjaśnia dlaczego…