Co gra w VW Golfie? Od Brunszwika po Discover Pro - wygraj weekendowy test Golfa GTI! - Trends Magazines

Co gra w VW Golfie? Od Brunszwika po Discover Pro – wygraj weekendowy test Golfa GTI!

Trudno wyobrazić sobie jazdę samochodem bez muzyki. Na przykładzie Golfa – jedynego masowo produkowanego modelu na świecie od 40 lat pod tą samą nazwą prześledzimy montowany sprzęt audio. Przy tej okazji mamy konkurs, w którym do wygrania jest weekendowy test Golfa GTI (z pełnym bakiem). Zapraszamy na podróż w czasie…

Zaczęło się w 1974 roku od Golfa I z radiem „Brunszwik”, które po lewej stronie miało pokrętło służące włączaniu i regulowaniu głośność, a po prawej pokrętło służące do wybierania stacji radiowych. Między nimi były przyciski – jeden fal średnich i dwa UKF. I to wszystko.

Zakres funkcji radia szybko rozszerzono, np. o nowe „Ingolstadt Stereo CR”, czyli radio kasetowe. Co to takiego kasety zapytacie? Wówczas był to rodzaj Spotify do wykonania (nagrania) we własnym zakresie. W 1974 roku gdy reprezentacja Polksi w piłce nożnej wywalczyła na mistrzoswtwac świata w Niemczech III miejsce, a Grzegorz Lato został królem strzelców turnieju, na kasetach królowały takie hity jak „Waterloo” ABBY albo z „It’s Only Rock ‘n’ Roll” Rolling Stonsów.

W 1983 roku w Golfie II zastosowano technikę cyfrową… w pewnym zakresie. W radiu „gamma” częstotliwość fal wyświetlano cyfrowo na monitorze LCD. Pojawił się też m.in. przycisk Dolby do redukcji szumów podczas odtwarzania kaset. Razem ze zmianą osiągów i możliwości Golfa, np. w wersji GTI 16V, zmieniały (rosły) też możliwości radioodbiorników. Dodano do oferty radio kodowane (stereofoniczne o mocy 4 x 7 Watt).

Gdy w 1991 roku pojawił się Golf III w użyciu wciąż były kasety, głównym na nich soundtrackiem było „Wind of Change” zespołu Scorpions. Automatyczne wyszukiwanie stacji i informacje o ruchu drogowym stawały się coraz doskonalsze.

W 1997 roku jakość dźwięku sprzętu radiowego zastosowanego w Golfie IV przewyższała wszystko, co znano wcześniej w samochodach tej klasy. Radio „gamma” po raz pierwszy może współpracować ze zmieniarką płyt CD. Ale nadal da się na nim odtwarzać muzykę z kaset. Z radia, płyty CD czy kasety – późnym latem 1997 roku w Golfie wiele osób słuchało: „Candle in the Wind” Eltona Johna. Jednocześnie wraz z wprowadzeniem wyświetlacza MFD (Multi Funktions Display) rozpoczęła się epoka urządzeń o rozmiarze 2 DIN z dużym ekranem i kolorowymi mapami nawigacji.

Od 2003 roku w nowym Golfie V montuje się tylko takie urządzenia. Na przykład „RCD 300” z odtwarzaczem CD. Kasety przechodzą do historii, pojawia się za to telefon. Wygląd i rozwiązania techniczne systemu radio-nawigacyjnego „MFD2” zwiastują już nadejście nowych czasów. W ramach wyposażenia dodatkowego urządzenie to można było połączyć z odtwarzaczem MP3.

W 2008 roku w Golfie VI debiutuje „RNS 510” z ekranem dotykowym i odtwarzaczem DVD. Po raz pierwszy można w tym wypadku mówić o systemie multimedialnym. Sprzęt Golfa VI ma m.in. wejście USB, cyfrowy odbiór stacji radiowych (DAB), dynamiczną nawigację i dysk twardy o pojemności 30 GB. W 2008 roku na listach przebojów dominowały „Viva La Vida” w wykonaniu Coldplay i „Velerie” Amy Winehouse.

Skokiem w przyszłość stał się zaprezentowany w 2012 roku w Golfie VII system „Discover Media” z trójwymiarową prezentacją map nawigacji, bluetoothem i WLAN. Dzięki systemowi obsługi głosowej oraz za sprawą zbliżeniowych czujników człowiek i maszyna coraz lepiej się rozumieją.

W 2016 roku Volkswagen wprowadza „modułową platformę do budowy systemów multimedialnych” (MIB) kolejnej generacji i zasadniczo zmienia dzięki niej wnętrze Golfa.

Po raz pierwszy w samochodzie tej klasy, w nowym systemie „Discover Pro”, zastosowano system sterowania przy pomocy gestów. Sprzęt pokryty szklaną taflą jest całkowicie pozbawiony analogowych przycisków. Forma i funkcja łączą się w jedno obejmując też dostępne w opcji cyfrowe wskaźniki („Active Info Display”). Dzięki „App Connect” i smartfonom na pokładzie rozbrzmiewa teraz muzyka ze wszystkich epok. A sam Golf dzięki „Discover Pro” i „Active Info Display” stanął na pograniczu współczesności i przyszłości. Co będzie następnym krokiem?

  • A teraz zapraszamy wszystkich miłośników VW do naszego konkursu, w którym do wygrania jest weekendowy test Golfa GTI (z pełnym bakiem). Zapoznaj się z poniższym regulaminem i odpowiedz na pytanie, który sprzęt był najbardziej nowatorski w chwili debiutu:

Radio Brunszwik

Radio Ingolstadt Stereo CR

Radio Gamma z LCD

Radio kodowane

Zmieniarka płyt CD

RCD 300

RNS 510

System Discover Media

System Discover Pro

  • Następnie opisz w komentarzu pod artykułem swój sprzęt audio oraz muzykę, której słuchasz i dlaczego właśnie taką. Na FP VW Trends polub post konkursowy oraz dodaj komentarz potwierdzający Twój udział.

  • Spośród najciekawszych odpowiedzi dodanych poniżej wybierzemy zwycięzcę, który wygra weekendowy test Golfa GTI (z pełnym bakiem). Odbiór u najbliższego dilera VW.

REGULAMIN KONKURSU
I POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Niniejszy Regulamin określa warunki, na jakich odbywa się Konkurs.
    Przedmiotem Konkursu jest wybór najciekawszej odpowiedzi na pytanie: Który sprzęt był najbardziej nowatorski w chwili debiutu? Odpowiedzi muszą zostać dodane w komentarzu w newsie dotyczącym Konkursu – na stronie www.trends.com.pl.
    Uczestnicy muszą spełniać wszystkie warunki uczestnictwa. Zwycięzca otrzyma nagrodę w postaci: VW Golfa GTI z pełnym bakiem paliwa na weekend.
  2. Organizatorem konkursu jest wydawca magazynów TRENDS.
  3. Konkurs jest organizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na stronie: www.trends.com.pl oraz na stronie serwisu Facebook.com (adres URL: https://www.facebook.com/vw.trends/).
  4. Konkurs trwa od 23.12.2017 r. do 6.01.2018 r. do godziny 23.59.

II UCZESTNICY KONKURSU

  1. Uczestnikami Konkursu są wszystkie osoby, które w dniach od 23.12.2017 r. do 06.01.2018 r. dodadzą komentarz na stronie: www.trends.com.pl z odpowiedzią na Konkursowe pytanie, opiszą również swój sprzęt audio oraz muzykę, której słuchają i dlaczego właśnie taką. Następnie polubią post konkursowy na FP VW Trends oraz dodadzą komentarz pod postem konkursowym, potwierdzający swój udział.
  2. Uczestnikami Konkursu nie mogą być osoby współpracujące z redakcją TRENDS.
  3. Administratorem danych osobowych uczestników Konkursu jest Organizator. Dane osobowe przekazane Organizatorowi przez wybranego zwycięzcę Konkursu będą przetwarzane w celu realizacji Konkursu oraz do późniejszych działań marketingowych. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi dostarczenie nagrody.

III ZASADY I PRZEBIEG KONKURSU

  1. Nad prawidłowym przebiegiem Konkursu i przyznaniem nagrody czuwają Osoby Odpowiedzialne, powołane przez Organizatora (zwane również „Moderatorami”).
  2. Konkurs składa się z 1 etapu. Uczestnicy konkursu odpowiadają na pytanie konkursowe: „Który sprzęt był najbardziej nowatorski w chwili debiutu?” W odpowiedzi należy też zawrzeć opis swojego sprzętu audio oraz muzykę, której słuchacie i dlaczego właśnie taką. Następnie polubić post konkursowy na FP VW Trends oraz dodać komentarz pod postem konkursowym, potwierdzający swój udział.
    Organizator Konkursu będzie oceniał przede wszystkim znajomość marki VW, oryginalność i kreatywność odpowiedzi.
    Organizator Konkursu wyłoni zwycięzcę w dniu 10 stycznia 2018 roku o godzinie 18:00, wyniki zostaną opublikowane na łamach witryny www.trends.com.pl oraz na Facebook’u na profilu VW Trends.
  3. Ostateczny wybór zwycięzcy zostanie dokonany poprzez decyzję Organizatora Konkursu.
  4. Aby przystąpić do konkursu należy:
    – wejść na stronę www.trends.com.pl, znaleźć news’a z Konkursem VW Trends,
    – zapoznać się z treścią konkursu oraz z regulaminem,
    – dodać tam komentarz z odpowiedzią na pytanie konkursowe, opisać swój sprzęt audio oraz muzykę, której się słucha i dlaczego właśnie taką,
    – polubić post konkursowy na FP VW Trends,
    – dodać komentarz pod postem konkursowym z potwierdzeniem udziału w konkursie,
  5. Osoba, która spełni wszystkie powyższe warunki, bierze udział w Konkursie i ma szansę na wygranie nagrody przygotowanej przez VW Trends.
  6. Rozstrzygnięcie Konkursu (opublikowanie wyników) nastąpi dnia 10.01.2018 r.
  7. Wyniki Konkursu zostaną opublikowane na stronie: www.trends.com.pl oraz w formie postu na Fan Page’u: https://www.facebook.com/vw.trends/

IV NAGRODY
1. Nagrodą jest:
Volkswagen Golf GTi z pełnym bakiem na weekend.
Odbiór u najbliższego dilera VW.

2. Organizator zastrzega, iż z chwilą wybrania zwycięzców ma prawo do upublicznienia informacji, używając imienia i nazwiska osób, które wygrały.

V POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za problemy techniczne powstałe w trakcie zamieszczania głosów, komentarzy na stronie oraz FP VW Trends.
  2. W przypadku naruszenia Regulaminu, osoby odpowiedzialne, powołane przez Organizatora mogą wykluczyć Uczestnika na każdym etapie Konkursu.
  3. Wzięcie udziału w konkursie jest równoznaczne z akceptacją warunków zapisanych w niniejszym Regulaminie.

4 komentarze

  1. Witam 🙂
    Ciężko jedno znacznie stwierdzić co było lepsze, w każdej epoce było coś nowego i więcej lub mniej przełomowego 🙂 jeśli mam odpowiadać z wyszczególnionych opcji to gamma lcd, ale w każdej generacji było coś szczególnego, największy przełom był w mk4, audio grało nie porownywalnie lepiej niż w poprzednich generacjach dzięki zamkniętym komorom w drzwiach a same głośniki na sztywno montowane do sztywnej blachy od drzwi,w poprzednich generacjach nie miały takiej komory a same głośniki montowane do tapicerki drzwi, więc dźwięk nie był taki jak mk4,więc to już był przełom, do tego zmieniarki cd, i przede wszystkim kolorowa nawigacja, przełom w tej klasie, do tego wzmacniacz Nokia w topowej opcji, w mk3 audio Nokia z korektorem, wzmacniaczem i procesorem dźwięku, dodatkowo poraz pierwszy subwoofer, w mk5 nic szczególnego w zasadzie poza wprowadzeniem mp3,mk6 po raz pierwszy w opcji markowe audio zewnętrznego producenta, w tym przypadku Dynaudio, 8 głośników 300watt, mk7 to już nowa era sterowanie gestami, w pełni dotykowy system multimedialny i również Dynaudio tym razem z subwooferem w bagażniku, ja jestem posiadaczem mk2 x2, w jednym audio Nokia oryginalne z gamma 2, w drugim audio nowożytne, głośniki helix odseparowane w drzwiach 13cm w desce schowane wysokotonowe 25mm z jedwabną kopułą, dźwięk bardzo naturalny i przyjemny, w bagażniku zabudowany subwoofer rockford fosgate ze wzmacniaczem, radio Kenwood, ale poluje na oryginalną gamme 3 cd 🙂
    Co do muzyki, dajaca klimat albo kopa do jazdy! Do jazdy nocą mam idealny kawałek na pobudzenie!

    BLR x Rave&Crave-Taj

    I na pewno go puszczę ( łącząc się już poprzez Bluetooth 🙂 )jak wygram mk7 na weekend:-) idealne pasuje i da kopa do jazdy z GTI 🙂

    Pozdrawiam redakcję i wesołych świąt!!!

  2. Myślę, ze w golfie trzeciej generacji system audio był krokiem w przyszłość. Nie mam jednak na myśli przedstawionego w artykule radia. Myśle raczej o wersji GTI XX Jahre gdzie zastosowano fabryczny subwoofer w lewym boczku bagażnika ze wzmacniaczem oraz sterowaniem całego systemu audio equalizerem. Zabrakło jedynie głośników w parapetach trzymających pułkę bagażnika (jak było w golfie II) jednak firma blaupunkt się postarała i naprawiła brak wprowadzając na rynek parapety z głośnikami. W zestawie mieli również kieszenie przednich drzwi które różniły się od oryginalnych i poprawiały jakość dźwięku. Niestety zabrakło patentu dla głośników w desce rozdzielczej, jednak firma Pioneer wyprodukowała tweetery skierowane na kierowcę i pasażera. Z zewnątrz różnią się tylko wypukłością. Opisana w golfie IV zmieniarka płyt CD występowała również w późniejszych latach produkcji golfa trzeciej generacji także w IV nie był to szał. Tak samo radio radio Gamma na płyty CD. Występowało również w generacji II oraz III. Podsumowując, moim zdaniem w trzeciej generacji golfa występował najbardziej nowatorski sprzet grający. I zapewniam ze bardzo przyjemnie słucha się hitów Modern Talking czy Alphaville w golfie 3. Taki trochę powrót so przeszłości.

  3. Niestety muszę odejść od dosłownej odpowiedzi na to pytanie. Najlepszym sprzętem grającym W VW był po prostu… VR6 i pochodne. Nie mogę inaczej niestety odpowiedzieć z całym szacunkiem dla osób odpowiedzialnych za sprzęt audio. Od 1991 roku wielu nabywców Passata lub Corrado a później i Golfa tematy muzyczne zastąpiło czystym połączeniem z samym doznaniem pracy silnika a dalsze powiązanie tego z napędem syncro stworzyło z Golfa czy Passata nietuzinkowy pojazd (Corrado z innym połączeniem zawsze będzie niepełny). Kwintesencją i niestety zakończeniem był Golf 5 R32. Teraz pozostało nam tylko (lub aż) doświadczenie pierwszej generacji GTI – osiągi ale już bez dodatkowego smaczku jakim był nietuzinkowy pomruk silniczka spotykany tylko w grupie VW. Istotnie, nowy system audio DiscoverPro z gestykulacją robi wrażenie dając smaczek aut klasy wyższej. Jednak dla mnie osobiście czegoś w tym aucie brakuje, poruszenia po uruchomieniu silnika i świadomości, że ten popularny samochodzik ma głos wpędzający w kompleksy inne auta. Jedyna nadzieja miłośników tej marki to wiara, że VW o silnikach VR nie zapomniał definitywnie.

  4. Patrząc na mój wiek, myślę, że mogę troszkę zaskoczyć odpowiedzią 😉 Dlaczego? Ponieważ mam 18 lat i uważam, że prawdziwym przełomem w przypadku systemów audio był system Radio Ingolstadt Stereo CR! Mimo młodego wieku, zarówno muzyka jak i auta, to nierozłączna część mojego życia. Tato nauczył mnie słuchać dobrej muzyki, więc klimaty The Beatles, Queen lub takie hity jak „Livin’ on a prayer” czy „Beds are burning”, są mi bardzo dobrze znane, a co lepsze – do tej pory towarzyszą mi podczas jazdy.. a co najlepsze – w formie kaset! 😉 Dla niektórych auto, to tylko pudełko w którym jeżdżą, z punktu A, do punktu B. Dla mnie auto to inny świat. Niewiele osób zrozumie chwilę, kiedy wsiadam do auta, silnik zabrzmiewa, a w radiu włącza się jeden z największych hitów lat 80′, czyli – Scorpions – Wind of change. oczywiście, prosto z kasety. Przemierzając kolejne kilometry, o wschodzie słońca, mijając kolejne auta, to taka chwila.. uniesienia, w której jesteś sam na sam, ze swoim autem. To są te chwile dla których zdałem prawo jazdy, dla których specjalnie kupiłem samochód, w którym będę czuł ten klimat z tamtych lat, mimo tego, że na rynku samochodowym roi się od nowych technologii. Padło na VW Corrado, z silnikiem 2.0i 16V, o mocy obecnie 173km, potwierdzone na hamowni 😉 Postrach ulic w miejscowości, w której mieszkam, ale jest się czym zbierać. Całość leży na 15″, oryginalnych BBS’ach, model – Solitude, jak w wersji specjalnej Corrado – Storm.

    Co by nie mówić.. chętnie sprawdziłbym połączenie Golfa GTI z Guns 'n’ Roses, może byc całkiem ciekawą mieszanką.. Chętnię przetestuję i podzielę się z Wami moim doświadczeniem ;), a przy okazji zarzucę jakieś ciekawe zdjęcia Corrado wraz z Golfem, w jakimś ciekawym klimacie.

    Pozdrawiam!

Comments are closed.

Podobne

Manhart MHX3 650

Manhart MHX3 650 – gdy X3 M to za mało

Już seryjne BMW X3 M Competition nie narzeka na brak mocy i osiągów, ale zawsze może być lepiej, prawda? Do takiego wniosku doszedł Manhart i stworzył potężny model na bazie popularnego SUVa. Oto Manhart MHX3 650.  Wielu klientom seryjne 510 KM i 650 Nm może nie wystarczyć, dlatego mogą teraz zwrócić się do niemieckiego tunera…

Skóra – ale jaka i jak wybierać?

Skórzana tapicerka w aucie jest przede wszystkim synonimem prestiżu – zawsze płacimy za nią dodatkowo. Do tego jest oczywiście praktyczna i wygodna w utrzymaniu (np. gdy coś się wyleje), choć nowoczesne tkaniny często dorównują jej jakością. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, na co zwracać uwagę przy zakupie skóry. Atrakcyjna cena uszycia czy zakupu skórzanej tapicerki…