Volkswagen Golf TCR - 350-konna wyścigówka na bazie GTI

Volkswagen Golf TCR – 350-konna wyścigówka

Przez cztery lata Polo R WRC było niekwestionowanym królem rajdowych odcinków specjalnych. Kontynuatorem sukcesów może być wyścigowy Golf TCR.

Prototyp Golfa TCR został zaprezentowały w drugiej połowie 2015 r. Wyścigówkę zbudował stacjonujący w Hanowerze zespół Volkswagen Motorsport. Golf spełnia wytyczne regulaminu serii TCR. Ma ona wymiar zarówno lokalny – ADAC TCR Germany Touring Car Championship, jak i globalny – Touringcar Racer International Series. Klasa TCR uchodzi za bardzo perspektywiczną. Formuła zawodów jest analogiczna z rywalizacją w WTCC, jednak regulaminy rządzące mistrzostwami TCR trzymają w ryzach kosztów startów.

To m.in. efekt narzucenia konieczności stosowania silników wywodzących się z motorów znanych z drogowych modeli. Volkswagen Motorsport sięgnął po 2.0 TSI. Optymalizując nastawy elektroniki oraz udrażniając układ dolotowy i wydech uzyskano 350 KM i 420 Nm, które poprzez sekwencyjną skrzynię trafiają na przednie koła. Szczelnie wypełniły błotniki poszerzone o 15 cm względem seryjnego Golfa. W aucie nie zabrakło blokady mechanizmu różnicowego oraz potężnych hamulców. Na przód trafiły sześciotłoczkowe zaciski i wentylowane tarcze o średnicy 378 mm, zaś na tył dwutłoczkowe z litymi, 272-milimetrowymi tarczami. Bezpieczeństwo kierowcy zapewniają między zastrzały rozbudowanej klatki, fotel kubełkowy z elementami chroniącymi głowę, wielopunktowe pasy oraz odporny na pękanie zbiornik paliwa.

Wartość kompletnego samochodu klasy TRC nie powinna przekroczyć 90 tysięcy euro. Wyścigówki WTCC są ponad trzykrotnie droższe. Czy warto przepłacać, skoro auta obu klas mają nadwozia z kompozytowymi poszerzeniami, masę dodatkowych wlotów powietrza i ogromne spojlery na klapach bagażnika, więc zarówno dla kibiców, jak i sponsorów są nie lada gratką?

Na regularne starty w tegorocznym ADAC TCR Germany Touring Car Championship za kierownicą Golfa TCR zdecydowało się pięciu zawodników. Z niezłym skutkiem! Luca Engstler dwukrotnie stanął na najniższym stopniu podium, a Florian Thoma wywalczył pole position i pierwsze miejsce w jednym z wyścigów. Zwycięstwem i trzecią lokatą może pochwalić się też Jason Wolfe z USA.

Jeszcze lepiej Golf sprawdza się w TCR International Series. W sezonie 2016 w klasyfikacji generalnej za jego kierownicą triumfował Stefano Comini, który zwyciężył w trzech wyścigach, czterokrotnie był drugi, a trzykrotnie trzeci. Golfem TCR startował również trzeci zawodnik sezonu – Jean-Karl Vernay. Równa jazda Francuza zaprocentowała w sezonie 2017 – pozwoliła na zwycięstwo w klasyfikacji generalnej z dużym zapasem punktowym do dwóch kolejnych zawodników.

Silnik 2.0 TSI
Maks. moc 350 KM przy 6200 obr./min
Maks. moment obrotowy 420 Nm przy 2500 obr./min
Skrzynia biegów 6-stopniowa DSG
Długość / szerokość / wysokość 4597 / 1950 / 1368 mm
Rozstaw osi 2665 mm
Prześwit 70 mm
Koła 18-calowe
Masa własna 1285 kg (z kierowcą)
0-100 km/h 5,2 s
V-maks. 258 km/h

Łukasz Szewczyk, fot. VW

Podobne

VW Passat B6 vs. VW Passat B7 – który lepszy?

Z liczbą ponad 15 milionów sprzedanych egzemplarzy Volkswagen Passat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na świecie. Sprawdzamy dwa wciąż bardzo popularne modele w rodzinnym nadwoziu kombi. Oto VW Passat B6 vs. VW Passat B7. Bezpośrednie porównania są najkorzystniejsze z wielu aspektów. Dzięki możliwości zestawienia ze sobą na żywo dwóch generacji tego samego modelu możemy łatwiej…

Test Volkswagena Caravelle Highline 2.0 BiTDI DSG

Cóż w tym aucie niezwykłego? – zapyta ktoś. Caravelle to przecież osobowa wersja Transportera. Skoro jest „po prostu osobowym Transporterem”, to jaka jest rola Transportera Kombi, a jaka Multivana? Aby to wyjaśnić, warto zagłębić się w historię użytkowych VW. NA POCZĄTKU BYŁ BUS W 2017 roku Transporter obchodzi jubileusz, świętowany od 3 do 6 sierpnia…