78' VW Scirocco- dopieszczony youngtimer - Trends Magazines

78′ VW Scirocco- dopieszczony youngtimer

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika, widok z boku

W 1998 roku Adrian miał 16 lat. Pewnego letniego dnia pod jego dom przyjechało trzech mężczyzn z pytaniem, czy nie chciałby kupić od nich VW Scirocco. Chłopak był znany w okolicy z tego, że od 12 roku życia jeździł maluchami. Adrian, choć nie miał pieniędzy, postanowił, że kupi samochód.

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika, z przodu

Nim auto, które oglądacie na zdjęciach, zaczęło wyglądać jak dziś, przeszło długą drogę. Adrian w chwili podjęcia decyzji o zakupie nie miał przecież ani prawa jazdy, ani funduszy, by naprawić Scirocco. Poprzednicy nie oszczędzali samochodu, dlatego doprowadzili do poważnych awarii mechanicznych i musieli go sprzedać.

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika, kierownica

Samochód oryginalnie miał niebieski kolor. Potem został pomalowany na czarno, a w 2010 roku był żółty. Kolejny rok był przełomowy, ponieważ Adriana zafascynował cult style. Ze „sroki” niknęły spojlery i liczne dodatki, które psuły jej wygląd. Pracom zaczęła przyświecać dewiza: klasycznie, bez zbędnych elementów. Rozpoczęto od całkowitej renowacji nadwozia i podwozia oraz komory silnika. Jak to zwykle bywa w przypadku klasycznych aut, te prace zajęły zdecydowanie więcej czasu, niż początkowo przewidywano. Po ich zakończeniu Adrian zaczął zastanawiać się nad wyborem koloru. Od początku nie chciał, aby jego auto miało perłowy czy metaliczny lakier. Postawił na zwykłą czerń.

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika, widok z tyłu

Nadszedł czas na kolejne etapy klasycznych modyfikacji. Auto zostało obniżone za pomocą gwintowanego zestawu amortyzatorów i sprężyn firmy TA Technix. Z zewnątrz „sroka” była prawie gotowa. Adrian długo wybierał koła. Ostatecznie postanowił kupić znane każdemu fanowi marki VW obręcze BBS RS Dare. To 16-calowe koła o szerokości 8 cali. Założono na nie opony w rozmiarze 195/60.

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika, koło

Na tylnej osi pojawiły się dystanse o grubości 35 mm. Kropką nad i był montaż na tylnej szybie zamówionej u znajomego rolety. Trzeba powiedzieć, że auto wygląda z nią szykownie. Z tyłu „sroki” wzrok przyciąga kompletny wydech o średnicy 2 cali z dużym polerowanym tłumikiem.
Od tego roku auto ma żółte tablice z numerem 53, odnoszącym się do typu nadwozia.

Swap silnika

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika

Adrian zadbał również o kwestie mechaniczne. Początkowo „sroka” była napędzana silnikiem o pojemności 1500 ccm. Jednostka ta została poddana kilku zmianom, ale moc, którą dysponowała, nie była zadowalająca. Teraz pod maską pracuje silnik z VW Vento o pojemności 1800 ccm.

VW Scirocco 1 silnik po swapie

Ośmiozaworowa jednostka połączona z manualną skrzynią pozwala na osiąganie większych prędkości. Adrian zmienił ponadto wałek rozrządu, skrzynię biegów oraz aparat zapłonowy. Nowością jest również kolektor wydechowy z VW Corrado G60. Ostatnią operacją pod maską był montaż rozpórki. Jej wykonanie to autorski pomysł Adriana.

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika - wnętrze

Wnętrze Scirocco również jest w klasycznym stylu. Z młodszego VW Corrado są tylko przednie fotele. Zostały obszyte czarną skórą i szarą alcantarą. Na zamówienie wykonano podsufitkę. Zwracają uwagę zegary, które oryginalnie były montowane w kanale centralnym. Kabina jest dopracowana i nieprzeładowana gadżetami.

Nagrody dla „sroki”

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika, osłona tylnej szyby

Obok auta Arkona nie można przejść obojętnie. Wszędzie, gdzie tylko się pojawia, wzbudza zainteresowanie. „Sroka” została nagrodzona na tegorocznym XI Międzynarodowym Zlocie Scirocco i zdobyła pierwsze miejsce za najładniejsze auto zlotu MK1.

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika, dodatkowe zegary

W przyszłym roku Adrian chce wziąć udział w kilku innych zlotach. Wcześniej jednak zamierza wprowadzić kilka zmian. Planuje zająć się głównie kwestiami mechanicznymi. Najprawdopodobniej zamontuje w „sroce” pneumatyczne zawieszenie, a pod maską 16-zaworowy silnik o pojemności dwóch litrów. „Sroka” jest u Adriana od dziewiętnastu lat i na pewno nie zmieni już właściciela.

Mariusz Majta

Fot. autor

VW Scirocco 1 z właścicielem

VOLKSWAGEN SCIROCCO I, 1978 r

SILNIK/ NAPĘD

Silnik: swap na benzynowy 1.8 8V, 90 KM, silnik oraz głowica po renowacji, zmieniony wałek rozrządu oraz aparat zapłonowy, 5-biegowa manualna skrzynia, kolektor wydechowy z VW Corrado G60, kompletny wydech ze stali nierdzewnej o średnicy 2 cali z dużym polerowanym tłumikiem, rozpórka własnego pomysłu

ZAWIESZENIE/ HAMULCE

Gwintowany zestaw amortyzatorów i sprężyn firmy TA Technix, przednie tarcze hamulcowe VW Corrado, zaciski z Opla Omegi, hamulce tylne z VW Corrado

KOŁA/ OPONY

Felgi o średnicy 16 cali i szerokości 8 cali. Dystanse 35 mm na tylnej osi

NADWOZIE

Całkowita renowacja nadwozia, podwozia oraz komory silnika, nowy czarny lakier, roleta na tylną szybę, zrolowane błotniki

WNĘTRZE

Nowa podsufitka wykonana na zamówienie, fotele z VW Corrado obszyte czarną skórą

AUDIO

Seryjne

 

INNE

Wyróżnienie: XI Międzynarodowy Zlot Scirocco 2019 – najładniejsze auto zlotu MK1

 

STYL

Cult

WŁAŚCICIEL

Adrian Kozieł „Arkon”

PODZIĘKOWANIA

Dla Michała Maleckiego, Sebastiana i Adama Łapińskich. Piotr i Michał Grzybek to osoby, dzięki którym udało się złożyć i wykończyć auto. Wszystkim, którzy mnie wspierali – dziękuję!

 
 
 


Zobacz więcej

Podobne

Tuning-VW-Golf-2-G60-widok z tyłu

Jeśli marzysz o Golfie II G60 spójrz na to auto i jego koła

Golf G60, podobnie jak Polo G40, jest jednym z najbardziej poszukiwanych na rynku wtórnym modeli. Wielu miłośników marki marzy o jego posiadaniu. Niestety cena nowego G60 była stosunkowo wysoka, a właściciele tych aut często nieumiejętnie się z nimi obchodzili, dlatego ich liczba na rynku wtórnym jest mocno ograniczona. Szczęśliwi, którzy mają w garażu takie cacka.…

Tuning VW Golf III VR6 Turbo Syncro wnętrze bagażnika

Toksyczny ale interesujący VW Golf III VR6 Turbo Syncro

Wielu fanów tuningu chciałoby przygotować samochód nieskażony kontrowersyjnymi rozwiązaniami. Wielu, ale nie Michał „Miki” z Grupy Tuningowej Exodus. Przekonanie, że w modyfikowaniu aut liczy się indywidualizm, wyraża on za pomocą „toksycznego” Golfa III VR6. Wystarczy zajrzeć do bagażnika... Żółto-czarny Toxic Project Historia projektu rozpoczęła się od zmian w jego poprzednim Golfie VR6. Przerabiane od 2006…