W 1983 roku Volkswagen wprowadził na rynek drugą generację Golfa. Faktem jest, że ten Golf, podobnie jak poprzednik, również stał się światowym sukcesem: do czasu jego wycofania w 1991 roku Volkswagen wyprodukował 6,3 miliona Golfa Mk II.
Samochód nosił przydomek „Generation Golf” i miał zdecydowanie więcej przestrzeni od jedynki. Cytat z folderu prasowego z 1983 r .: „Całkowita długość wzrosła o 170 mm (3,99 m), a pojazd stał się szerszy o 55 mm (1,42 m)”. Mimo że nowa generacja Golfa stała się znacznie większa, Volkswagen był w stanie znacznie poprawić aerodynamikę pojazdu: wartość Cx spadła z 0,42 do 0,34.
Faktem jest również, że Golf Mk II ustanowił nowe standardy techniczne w klasie pojazdów kompaktowych. W tej generacji pojazdów wprowadzono katalizator (1984), ABS (1986) i wspomaganie kierownicy. Golf był również dostępny po raz pierwszy z napędem na wszystkie koła (Syncro, 1986). Dodatkowo silnik w GTI był pierwszym silnikiem w Golfie z głowicą w czterozaworową (1986).
W 1988 roku VW zaprezentował wyjątkowo ciekawą odmianę Rallye Golf G60, która miała silnik generujący 160 KM i wyposażony w doładowanie G-Lader. W tym samym roku produkcja Golfa osiągnęła wartość 10 milionów- to prawie połowa wszystkich Garbusów w 14 lat produkcji. W 1990 roku powstał Golf Country z napędem na wszystkie koła. Wtedy niezrozumiany de facto był to jeden z pierwszych seryjnych nowoczesnych sportowych pojazdów użytkowych (SUV). Od 1991 roku Golf Mk II był montowany nie tylko w Wolfsburgu, ale także w nowej fabryce Mosel pod Zwickau (Saksonia).