Flokowanie - sposób na metamorfozę wnętrza - Trends Magazines

Flokowanie – sposób na metamorfozę wnętrza

Drażni cię tandetny wygląd tworzyw wykończeniowych we wnętrzu samochodu? Iirytują Cię refleksy świetlne lub niepożądane hałasy w kabinie? Panaceum na wszystkie z wymienionych dolegliwości jest flokowanie.

Każdy fan motoryzacji widział wnętrze wyczynowego samochodu – jeżeli nie osobiście, to przynajmniej na zdjęciach. Wiele elementów w ich kabinach ma matowo czarną barwę, dzięki czemu niezwykle skutecznie absorbuje promienie słoneczne. Specyficzne właściwości nie są jednak zasługą farby. W dotyku matowe elementy okazują się zwykle bardzo przyjemne. Ich faktura do złudzenia przypomina zamsz lub alcantarę. Jest to konsekwencją pokrycia elementów strzyżą tekstylną, czyli milionami syntetycznych włókien o długości 0,5-2 milimetrów.

W jaki sposób powstaje estetyczna i trwała powłoka? To wynik flokowania. Proces opiera się na zjawiskach elektrostatycznych, dzięki którym krótkie włókna równomiernie rozkładają się na powierzchni uziemionego elementu. Nowo powstająca powłoka jest trwała, a włókienka tworzą z elementem kąt prosty, dzięki czemu nie powstają obszary o gorszych walorach wizualnych. W odpowiednim położeniu włókna są utrzymywane przez warstwę kleju, który jest natryskowo nanoszony na zmatowioną część przed rozpoczęciem właściwego procesu flokowania.

Flokowane części są odporne na działanie promieni słonecznych, a także odznaczają się wodoodpornością oraz właściwościami antystatycznymi. Osoby, które zdecydowały się na flokowanie wnętrza twierdzą, że właściwie położony flok jest trwały, a negatywne oceny wystawiają najczęściej osoby, które starały się flokować jak najniższym kosztem, bez zwracania uwagi na jakość usługi. Najlepiej o trwałości floku może świadczyć fakt, że można pokryć nim nawet… pokrywy zaworów. Nie zaleca się jedynie flokowania elementów znajdujących się na zewnątrz samochodu, mimo że z technicznego punktu widzenia jest to jak najbardziej wykonalne.

Do firm zajmujących się flokowaniem najczęściej trafiają elementy wykończeniowe wnętrza. Przede wszystkim deski rozdzielcze, konsole środkowe oraz osłony słupków. Z flokowania korzystają nie tylko amatorzy sportu motorowego, którzy chcą usunąć irytujące refleksy świetlne z wnętrza samochodu. Flokowanie jest także jednym ze sposobów na pozbycie się irytujących trzasków z wnętrza pojazdu lub „wyciszenie” schowka. Nie bez przyczyny wnętrza skrytek oraz uszczelki samochodów z wyższej półki są fabrycznie pokrywane flokiem, który ogranicza przemieszczanie schowanych weń przedmiotów oraz minimalizuje dźwięki, mogące się pojawić podczas ich niekontrolowanego przemieszczania. Bardzo często na flokowanie decydują się także amatorzy car-audio, którzy w ten sposób ozdabiają wymyślne zabudowy sprzętu. Flokowaniu poddają się nie tylko plastiki. Jeżeli zajdzie potrzeba, strzyżę tekstylną można nanieść również na metal, gumę i tkaniny.

Za flokowanie najmniejszych elementów trzeba zapłacić kilkadziesiąt złotych. Metamorfoza deski rozdzielczej oraz konsoli środkowej wyciągnie z portfela kilkaset złotych. Podobnie jak w przypadku lakierowania, sporo zależy od skomplikowania i powierzchni danego elementu oraz rodzaju użytego floku – można wybierać między różnymi kolorami i rodzajami włókien.

Szymon Łukasik

 

Podobne

BMW Klub Mazowsze zakończył sezon 2017

Z okazji kończącego się sezonu, BMW Klub Mazowsze zorganizował ostatni zlot w roku 2017. Impreza odbyła się 16 września w "Zajeździe Pauza" w Maryninie koło Serocka, gdzie klub organizuje większość swoich zlotów. Dzięki uprzejmości właścicieli zajazdu, odgrodzony został plac driftingowy, a także wydzielona aleja promocyjna, gdzie stanęły stoiska sponsorów klubu. Wśród wystawców znalazły się m.in. firmy…

garbus transporter T1

Historia „Spółki ds. Przygotowania Niemieckiego Samochodu Ludowego”

Pand 80 lat temu rozpoczął działalność jeden z największych producentów samochodów na świecie. 28 maja 1937 roku w Berlinie założono „Spółkę ds. Przygotowania Niemieckiego Samochodu Ludowego” („Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagen mbH”, która była poprzednikiem dzisiejszego koncernu Volkswagen. W ciągu 80 lat z przedsiębiorstwa, którego historia rozpoczęła się od produkcji Garbusów, Volkswagen przekształcił się…