Ekoskrzynia biegów VW- TECHNIKA - Trends Magazines

Ekoskrzynia biegów VW- TECHNIKA

Skrzynia_biegów_VW_MQ281

Wydajność samochodów można zwiększyć na różne sposoby. Jednym z nich jest optymalizacja konstrukcji skrzyń biegów. Na taki krok zdecydował się Volkswagen.

 

Koncern opracował nową, mechaniczną skrzynię biegów. Przekładnia oznaczona kodem MQ281 odznacza się wysokim stopniem sprawności i zależnie od silnika, z którym współpracuje może przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla nawet o 5 gram/kilometr. Skrzynia zadebiutuje w Passacie, by później trafić do niemal wszystkich modeli koncernu VAG.

Mechaniczne skrzynie biegów okres szczytu popularności mają raczej za sobą. Jednak nawet niewielkie zmiany konstrukcyjne przeprowadzone pod kątem zwiększenia ich sprawności i ograniczenia zużycia paliwa mogą mieć wielki wpływ na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i na środowisko. To dlatego, że w globalnej skali mechaniczne skrzynie biegów wciąż mają znaczący udział w całym rynku przekładni samochodowych.

MQ281 jest przystosowana do przenoszenia 200-340 Nm, co oznacza, że może zastąpić przekładnię MQ250, a w niektórych przypadkach także MQ350. Wyróżnikiem nowej skrzyni jest duży zakres rozpiętości przełożeń. Z jednej strony daje to możliwość dynamicznego startu po rozruchu samochodu (także w wypadku ciężkich pojazdów z dużymi kołami), z drugiej natomiast sprzyja tzw. downspeedingowi, czyli jeździe na wysokich biegach przy niskiej liczbie obrotów, co pozwala oszczędzać paliwo.

– Zastosowaliśmy wirtualne metody prac konstrukcyjnych. Dzięki temu mogliśmy zastosować nowy system smarowania. Zastosowanie nowych rozwiązań w tej dziedzinie sprawiło, że olej do kół zębatych i łożysk jest doprowadzany równomiernie i optymalnie, do 1,5 litra zmniejszyła się też ilość oleju zużywanego w całym cyklu życia przekładni – wyjaśnia Helmut Göbbels, szef działu rozwoju mechanicznych skrzyń biegów Volkswagena.

Aby zmniejszyć tarcie opracowano nowy rodzaj łożysk dostosowanych do specyfiki tej przekładni; zastosowano łożyska o zmniejszonym tarciu i z bezstykowymi uszczelkami. Zoptymalizowano także rodzaj materiałów i ich wykorzystanie w obudowie przekładni. Nowa skrzynia biegów przyczynia się do zmniejszenia niepożądanych dźwięków – wzrasta przez to komfort podróży samochodem i zmniejsza się liczba drgań odczuwanych i rejestrowanych akustycznie przez pasażerów. Tak jak wiele innych skrzyń biegów, również nowa MQ281 jest wytwarzana samodzielnie przez Volkswagena – początek seryjnej produkcji nastąpi w fabrykach w Barcelonie i w Cordobie (Argentyna).

Łukasz Szewczyk

Fot. VW

Podobne

Replika BMW E30 M3 Sport Evolution

Oryginał, czy nie? BMW E30 M3 Sport Evolution

Ceny oryginalnych i sprawnych M3 E30 Sport Evolution są wręcz horrendalne. Aby stać się posiadaczem tego wyjątkowego samochodu, trzeba liczyć się z wydatkiem co najmniej 500.000 zł. Ale... można zbudować replikę. Tak, jak Maciek. Trochę historii BMW E30 M3 Sport Evolution powstało w liczbie raptem 600 sztuk. Pod maską miało 2,5-litrowy benzynowy silnik R4 o mocy niespełna 240 KM osiąganych przy 7000 obr./min.…

Jetta po tuningu ze smakiem

Kolejne generacje Jetty były chętnie tuningowane. Przedstawicielstwo VW w USA postanowiło złożyć swoisty hołd projektom z przeszłości i na ich wzór wystylizować najnowszą Jettę z pakietem R-Line. Siódma generacja kompaktowego sedana VW została nazwana SoCal Concept. Okleiny jej nadwozia odwołują się do jednej z dostępnych w USA wersji Jetty II. Smaczkiem w stylu retro są też…