Ekoskrzynia biegów VW- TECHNIKA - Trends Magazines

Ekoskrzynia biegów VW- TECHNIKA

Skrzynia_biegów_VW_MQ281

Wydajność samochodów można zwiększyć na różne sposoby. Jednym z nich jest optymalizacja konstrukcji skrzyń biegów. Na taki krok zdecydował się Volkswagen.

 

Koncern opracował nową, mechaniczną skrzynię biegów. Przekładnia oznaczona kodem MQ281 odznacza się wysokim stopniem sprawności i zależnie od silnika, z którym współpracuje może przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla nawet o 5 gram/kilometr. Skrzynia zadebiutuje w Passacie, by później trafić do niemal wszystkich modeli koncernu VAG.

Mechaniczne skrzynie biegów okres szczytu popularności mają raczej za sobą. Jednak nawet niewielkie zmiany konstrukcyjne przeprowadzone pod kątem zwiększenia ich sprawności i ograniczenia zużycia paliwa mogą mieć wielki wpływ na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i na środowisko. To dlatego, że w globalnej skali mechaniczne skrzynie biegów wciąż mają znaczący udział w całym rynku przekładni samochodowych.

MQ281 jest przystosowana do przenoszenia 200-340 Nm, co oznacza, że może zastąpić przekładnię MQ250, a w niektórych przypadkach także MQ350. Wyróżnikiem nowej skrzyni jest duży zakres rozpiętości przełożeń. Z jednej strony daje to możliwość dynamicznego startu po rozruchu samochodu (także w wypadku ciężkich pojazdów z dużymi kołami), z drugiej natomiast sprzyja tzw. downspeedingowi, czyli jeździe na wysokich biegach przy niskiej liczbie obrotów, co pozwala oszczędzać paliwo.

– Zastosowaliśmy wirtualne metody prac konstrukcyjnych. Dzięki temu mogliśmy zastosować nowy system smarowania. Zastosowanie nowych rozwiązań w tej dziedzinie sprawiło, że olej do kół zębatych i łożysk jest doprowadzany równomiernie i optymalnie, do 1,5 litra zmniejszyła się też ilość oleju zużywanego w całym cyklu życia przekładni – wyjaśnia Helmut Göbbels, szef działu rozwoju mechanicznych skrzyń biegów Volkswagena.

Aby zmniejszyć tarcie opracowano nowy rodzaj łożysk dostosowanych do specyfiki tej przekładni; zastosowano łożyska o zmniejszonym tarciu i z bezstykowymi uszczelkami. Zoptymalizowano także rodzaj materiałów i ich wykorzystanie w obudowie przekładni. Nowa skrzynia biegów przyczynia się do zmniejszenia niepożądanych dźwięków – wzrasta przez to komfort podróży samochodem i zmniejsza się liczba drgań odczuwanych i rejestrowanych akustycznie przez pasażerów. Tak jak wiele innych skrzyń biegów, również nowa MQ281 jest wytwarzana samodzielnie przez Volkswagena – początek seryjnej produkcji nastąpi w fabrykach w Barcelonie i w Cordobie (Argentyna).

Łukasz Szewczyk

Fot. VW

Podobne

Kustomowy weekend w Stolicy Dolnego Śląska

W dniach 5-6 marca 2022 we Wrocławiu, w Hali Stulecia, odbędzie się jeden z większych festiwali motoryzacyjnych w Polsce w 2022 roku – „Kustomhead”. Będzie to wydarzenie dla miłośników amerykańskiej motoryzacji, stylu życia i kulturze Hot Rod sięgającej końca lat 40. XX wieku. A to wszystko na 5000 m2 w jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków…

Światła aut na drodze w nocy

Samochody sedan kontra kombi – który typ nadwozia wybrać?

W świecie samochodów osobowych istnieje wiele modeli, które posiadają rozmaite rodzaje nadwozia. Dużą popularnością cieszą się sedany i samochody kombi. Wybór między tymi dwoma typami zależy od wielu czynników, w tym od potrzeb, stylu życia i preferencji kierowcy. W niniejszym artykule dokładnie porównamy auta sedan i kombi, analizując ich zalety i wady, aby pomóc w…