Ekoskrzynia biegów VW- TECHNIKA - Trends Magazines

Ekoskrzynia biegów VW- TECHNIKA

Skrzynia_biegów_VW_MQ281

Wydajność samochodów można zwiększyć na różne sposoby. Jednym z nich jest optymalizacja konstrukcji skrzyń biegów. Na taki krok zdecydował się Volkswagen.

 

Koncern opracował nową, mechaniczną skrzynię biegów. Przekładnia oznaczona kodem MQ281 odznacza się wysokim stopniem sprawności i zależnie od silnika, z którym współpracuje może przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla nawet o 5 gram/kilometr. Skrzynia zadebiutuje w Passacie, by później trafić do niemal wszystkich modeli koncernu VAG.

Mechaniczne skrzynie biegów okres szczytu popularności mają raczej za sobą. Jednak nawet niewielkie zmiany konstrukcyjne przeprowadzone pod kątem zwiększenia ich sprawności i ograniczenia zużycia paliwa mogą mieć wielki wpływ na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i na środowisko. To dlatego, że w globalnej skali mechaniczne skrzynie biegów wciąż mają znaczący udział w całym rynku przekładni samochodowych.

MQ281 jest przystosowana do przenoszenia 200-340 Nm, co oznacza, że może zastąpić przekładnię MQ250, a w niektórych przypadkach także MQ350. Wyróżnikiem nowej skrzyni jest duży zakres rozpiętości przełożeń. Z jednej strony daje to możliwość dynamicznego startu po rozruchu samochodu (także w wypadku ciężkich pojazdów z dużymi kołami), z drugiej natomiast sprzyja tzw. downspeedingowi, czyli jeździe na wysokich biegach przy niskiej liczbie obrotów, co pozwala oszczędzać paliwo.

– Zastosowaliśmy wirtualne metody prac konstrukcyjnych. Dzięki temu mogliśmy zastosować nowy system smarowania. Zastosowanie nowych rozwiązań w tej dziedzinie sprawiło, że olej do kół zębatych i łożysk jest doprowadzany równomiernie i optymalnie, do 1,5 litra zmniejszyła się też ilość oleju zużywanego w całym cyklu życia przekładni – wyjaśnia Helmut Göbbels, szef działu rozwoju mechanicznych skrzyń biegów Volkswagena.

Aby zmniejszyć tarcie opracowano nowy rodzaj łożysk dostosowanych do specyfiki tej przekładni; zastosowano łożyska o zmniejszonym tarciu i z bezstykowymi uszczelkami. Zoptymalizowano także rodzaj materiałów i ich wykorzystanie w obudowie przekładni. Nowa skrzynia biegów przyczynia się do zmniejszenia niepożądanych dźwięków – wzrasta przez to komfort podróży samochodem i zmniejsza się liczba drgań odczuwanych i rejestrowanych akustycznie przez pasażerów. Tak jak wiele innych skrzyń biegów, również nowa MQ281 jest wytwarzana samodzielnie przez Volkswagena – początek seryjnej produkcji nastąpi w fabrykach w Barcelonie i w Cordobie (Argentyna).

Łukasz Szewczyk

Fot. VW

Podobne

Volkswagen Golf GTI 16S – do zadań specjalnych

Golf GTI był świetnym punktem wyjścia do budowy wyczynowego samochodu. Miał lekkie i zwarte nadwozie, nowoczesne zawieszenie oraz mocny silnik. Wiele rajdowych i wyścigowych Golfów powstało na bazie specjalnego GTI – wersji 16S. Przed laty w świecie motoryzacji panowała dużo większa swoboda niż obecnie. Producenci samodzielnie rozwijali własne konstrukcje albo łączyli siły z wyspecjalizowanymi manufakturami,…

Volkswagen 1302 S Rallye „Salzburg”: Chrząszcz na dopingu

Volkswagen nie jest nowicjuszem na rajdowych odcinkach specjalnych. Najbardziej znanym orężem zespołu jest Polo WRC. Wcześniej koncern zbudował wyczynowe Golfy. Na początku lat 70. XX wieku zawodnicy mieli do dyspozycji Garbusy. Cztery dekady temu wszystko wyglądało inaczej. Rajdowe Mistrzostwa Europy były niezwykle prestiżową imprezą. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata we współczesnej formule zostały powołane do życia w…