Drogocenne BMW Z3 M Coupé - Trends Magazines

Drogocenne BMW Z3 M Coupé

BMW Z3 M Coupé

„But klauna” – tak często mówi się o BMW Z3 M Coupé. Ten przydomek auto zawdzięcza nietuzinkowemu wyglądowi w konfiguracji shooting brake.

BMW Z3 M Coupé

Zwykle producenci projektują samochód z metalowym dachem, a dopiero potem odmianę cabrio. W tym przypadku było odwrotnie. W latach 90. bawarski koncern postanowił ponownie wejść na rynek małych sportowych roadsterów. Po bardzo odważnym modelu Z1 klienci mogli spodziewać się kolejnego szalonego projektu i BMW ich nie zawiodło. Za stronę techniczną odpowiadał Burkhard Göschel, a za design Joji Nagashima. Jak wspomniałem, oficjalnie powstawał tylko roadster.

BMW Z3 M Coupé

Skąd więc się wzięło coupé?

Legenda głosi, że kilku mechaników zostawało po godzinach i potajemnie budowało tę wersję. Niektórzy uważają, że roadsterowi brakowało sztywności podwozia i dlatego potajemnie powstawał projekt hardtopu. Inni sądzą, że to dzięki częściom z magazynów BMW, z którymi mogli eksperymentować inżynierowie. Dziś ma to jednak niewielkie znaczenie.

BMW Z3 M Coupé

Najbardziej liczy się to, że kierownictwo zaakceptowało ten szalony projekt i zezwoliło na jego produkcję obok roadstera. Na uwagę zasługuje też fakt, że wersja zamknięta rzeczywiście ma 2,7 razy większą sztywność karoserii od otwartej. Z3 Coupéwystępowało jedynie z dużymi silnikami i jego całkowita produkcja wyniosła zaledwie 17.815 sztuk. Prezentowana wersja M to jest jeszcze bardziej unikatowa – powstało jedynie 6.291 sztuk.

Możesz zamówić prenumeratę i być na bieżąco z nowinkami i ciekawostkami dotyczącymi BMW TUTAJ

BMW Z3 M Coupé

W tym zjawiskowym aucie pracowały legendarne silniki R6. Między 1998 a 2000 rokiem w Europie pod maską montowany był motor S50B32 (317 KM), znany z BMW M3 (E36), i właśnie taki egzemplarz prezentujemy. W tym samym czasie na rynek północnoamerykański powstawała wersja ze zdecydowanie słabszym silnikiem S52B32 (240 KM). W ostatnich latach produkcji obie jednostki zostały zastąpione przez legendarny motor S54B32 (320 KM), który jest doskonale znany ze wspaniałego BMW M3 E46.

BMW Z3 M Coupé

Produkcja poszczególnych silników to kolejno na 2999 sztuk wyposażonych w silnik S50, 2180 egzemplarzy modelu z S52 i finalnie 1112 okazów z S54. Wszystkie wersje wyposażone są w 5-biegową skrzynię ZF i tylny most z 25-procentową blokadą mechanizmu różnicowego. Mierzące niewiele ponad 4 metry coupépowstało na płycie podłogowej oznaczonej jako E36/8. Tak, Z3 M Coupéto też E36!

BMW Z3 M Coupé

Co ciekawe, w Z3 i Z3 Coupétylne zawieszenie pochodzi z BMW E30, co sprawia, że ten sportowy samochód w konstrukcji podwozia jest w pewnym stopniu podobny do E36 Compact. Wersja M jest dodatkowo usztywniona i obniżona o 27,9 mm względem standardowego Z3. Ponadto najmocniejsza odmiana ma szerszy rozstaw kół i inną geometrię. Standardowo model ten porusza się na 17-calowych felgach Styling 40 „M Roadstar”. Przednie, szerokie na 7,5 cala, były obute w opony 225/45, a 9-calówki z tyłu miały gumy 245/40.

BMW Z3 M Coupé

O ile nazewnictwem typoszeregu Z3 nawiązuje do popularnej trójki z lat 90., to stylistycznie Z3 Coupénie ma na z nią nic wspólnego. To BMW zrywa z pudełkowatymi projektami z tamtych lat i bardzo mocno czerpie z legendarnego BMW 507. Tak samo jak klasyk Z3 ma rasową sylwetkę klina z długą maską i bardzo cofniętą kabiną.

BMW Z3 M Coupé

De facto pasażerowie 2-osobowego bolidu siedzą nie tylko bardzo nisko, ale też tuż przy tylnej osi. Bezpośrednim nawiązaniem do klasyka jest boczny wlot powietrza za przednią osią. Choć nie jest chromowany jak w latach 50., nie sposób zauważyć oczywistego podobieństwa.

BMW Z3 M Coupé

W wersji M z twardym dachem wszystkie charakterystyczne cechy stylistyczne zostały jeszcze uwypuklone. A to dlatego, że wersja M jest szersza, niższa i ma inne zderzaki. Przedni ma tunele doprowadzające zimne powietrze do hamulców, a tylny nie ma tablicy rejestracyjnej, jak pozostałe odmiany. Zamiast tego wykończony jest czterema chromowanymi końcówkami układu wydechowego. Nie sposób przejść obok tej maszyny obojętnie.

BMW Z3 M Coupé

Wnętrze typowo dla modeli M z tamtych lat jest dwukolorowe. W tym przypadku mamy kombinację niebiesko-czarną. Również konsola środkowa ma niebieski odcień. Świetnie prezentują się chromowane elementy dookoła wielu okrągłych elementów wnętrza. Innymi słowy, rasowe sportowe BMW. A ile jest w nim E36? Ja widzę takie same klamki czy kształt zegarów, ale was, drodzy czytelnicy, zostawiam z tą myślą – co jeszcze w tym aucie zauważyliście z popularnej trójki?

BMW Z3 M Coupé

Końcówka lat 90. to ostatnie dni prawdziwie analogowych samochodów, a Z3 M Coupéto jakby pożegnalna pieśń bawarskiego koncernu przed erą cyfryzacji. Ponad 300-konny silnik i manualna skrzynia biegów w lekkim coupe, które nie ma nawet kontroli trakcji? Takie właśnie jest to auto. Wnikliwi powiedzą, że w USA oraz w wersji z motorem S54 było przecież standardowe DSC. To oczywiście prawda, ale w Europie można było zamówić wóz bez tego elektronicznego policjanta.

BMW Z3 M Coupé

Dziś Z3 M Coupé powoli osiąga status kultowego. Ceny używanych egzemplarzy stale rosną. O tym, ile wart jest choćby ten piękny egzemplarz w porządanym kolorze estorilblau można było przekonać się na aukcji RM Sotheby’s podczas targów Techno-Classica w Essen. Dom aukcyjny przewidywał, że jego cena może osiągnąć nawet 65 tysięcy euro. A ile rzeczywiście osiągnęła?

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

BMW Z3 M Coupé

BMW Z3 M Coupé

NADWOZIE

długość/szerokość/wysokość (mm)              4025/1740/1280

rozstaw osi (mm)               2459

pojemność bagażnika (l)   410

masa własna (kg)              1375

koła i opony                       225/45R17 i 245/40R17

SILNIK/NAPĘD

oznaczenie modelowe       S50B32

typ, liczba zaworów           R6 24V

poj. skokowa (ccm)            3201

maks. moc (KM)                 317

maks. mom. obr. (Nm)       350

skrzynia biegów                 5-biegowa, manualna

napędzana oś                    tylna

OSIĄGI/ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                  5,3

V maks. (km/h)                  250

CENA

testowanego modelu         ok. 65.000 euro

(BMW TRENDS 1/2019)

Możesz zamówić prenumeratę i być na bieżąco z nowinkami i ciekawostkami dotyczącymi BMW TUTAJ

Podobne

BMW V12. Limuzyny z najlepszymi silnikami

30 lat temu BMW pokazało serię 7 z silnikiem V12. Od tej pory już nic nie było takie samo. Przyznajmy, że serce V12 BMW pozostaje w cieniu innych silników tej marki – mniejszych, choć wciąż wyjątkowych. W czasach, gdy liczy się niskie spalanie i los misiów polarnych, 12 cylindrów pod maską luksusowej limuzyny jest czymś nieprzyzwoitym,…

E30 vs. E36 – które lepsze?

Wśród miłośników BMW przeważają dwa typy ludzi. Jedni chcą, by ich auta były piękne i zwracały na siebie uwagę. Drudzy uważają, że BMW ma przede wszystkim dawać radość z jazdy. Marta i Krzysiek udowadniają, że jedno nie wyklucza drugiego. Krzysiek motoryzacją pasjonował się od zawsze. Odkąd pamięta, jego marzeniem było BMW E36 Coupé. Kilka lat…