Drogocenne BMW Z3 M Coupé - Trends Magazines

Drogocenne BMW Z3 M Coupé

BMW Z3 M Coupé

„But klauna” – tak często mówi się o BMW Z3 M Coupé. Ten przydomek auto zawdzięcza nietuzinkowemu wyglądowi w konfiguracji shooting brake.

BMW Z3 M Coupé

Zwykle producenci projektują samochód z metalowym dachem, a dopiero potem odmianę cabrio. W tym przypadku było odwrotnie. W latach 90. bawarski koncern postanowił ponownie wejść na rynek małych sportowych roadsterów. Po bardzo odważnym modelu Z1 klienci mogli spodziewać się kolejnego szalonego projektu i BMW ich nie zawiodło. Za stronę techniczną odpowiadał Burkhard Göschel, a za design Joji Nagashima. Jak wspomniałem, oficjalnie powstawał tylko roadster.

BMW Z3 M Coupé

Skąd więc się wzięło coupé?

Legenda głosi, że kilku mechaników zostawało po godzinach i potajemnie budowało tę wersję. Niektórzy uważają, że roadsterowi brakowało sztywności podwozia i dlatego potajemnie powstawał projekt hardtopu. Inni sądzą, że to dzięki częściom z magazynów BMW, z którymi mogli eksperymentować inżynierowie. Dziś ma to jednak niewielkie znaczenie.

BMW Z3 M Coupé

Najbardziej liczy się to, że kierownictwo zaakceptowało ten szalony projekt i zezwoliło na jego produkcję obok roadstera. Na uwagę zasługuje też fakt, że wersja zamknięta rzeczywiście ma 2,7 razy większą sztywność karoserii od otwartej. Z3 Coupéwystępowało jedynie z dużymi silnikami i jego całkowita produkcja wyniosła zaledwie 17.815 sztuk. Prezentowana wersja M to jest jeszcze bardziej unikatowa – powstało jedynie 6.291 sztuk.

Możesz zamówić prenumeratę i być na bieżąco z nowinkami i ciekawostkami dotyczącymi BMW TUTAJ

BMW Z3 M Coupé

W tym zjawiskowym aucie pracowały legendarne silniki R6. Między 1998 a 2000 rokiem w Europie pod maską montowany był motor S50B32 (317 KM), znany z BMW M3 (E36), i właśnie taki egzemplarz prezentujemy. W tym samym czasie na rynek północnoamerykański powstawała wersja ze zdecydowanie słabszym silnikiem S52B32 (240 KM). W ostatnich latach produkcji obie jednostki zostały zastąpione przez legendarny motor S54B32 (320 KM), który jest doskonale znany ze wspaniałego BMW M3 E46.

BMW Z3 M Coupé

Produkcja poszczególnych silników to kolejno na 2999 sztuk wyposażonych w silnik S50, 2180 egzemplarzy modelu z S52 i finalnie 1112 okazów z S54. Wszystkie wersje wyposażone są w 5-biegową skrzynię ZF i tylny most z 25-procentową blokadą mechanizmu różnicowego. Mierzące niewiele ponad 4 metry coupépowstało na płycie podłogowej oznaczonej jako E36/8. Tak, Z3 M Coupéto też E36!

BMW Z3 M Coupé

Co ciekawe, w Z3 i Z3 Coupétylne zawieszenie pochodzi z BMW E30, co sprawia, że ten sportowy samochód w konstrukcji podwozia jest w pewnym stopniu podobny do E36 Compact. Wersja M jest dodatkowo usztywniona i obniżona o 27,9 mm względem standardowego Z3. Ponadto najmocniejsza odmiana ma szerszy rozstaw kół i inną geometrię. Standardowo model ten porusza się na 17-calowych felgach Styling 40 „M Roadstar”. Przednie, szerokie na 7,5 cala, były obute w opony 225/45, a 9-calówki z tyłu miały gumy 245/40.

BMW Z3 M Coupé

O ile nazewnictwem typoszeregu Z3 nawiązuje do popularnej trójki z lat 90., to stylistycznie Z3 Coupénie ma na z nią nic wspólnego. To BMW zrywa z pudełkowatymi projektami z tamtych lat i bardzo mocno czerpie z legendarnego BMW 507. Tak samo jak klasyk Z3 ma rasową sylwetkę klina z długą maską i bardzo cofniętą kabiną.

BMW Z3 M Coupé

De facto pasażerowie 2-osobowego bolidu siedzą nie tylko bardzo nisko, ale też tuż przy tylnej osi. Bezpośrednim nawiązaniem do klasyka jest boczny wlot powietrza za przednią osią. Choć nie jest chromowany jak w latach 50., nie sposób zauważyć oczywistego podobieństwa.

BMW Z3 M Coupé

W wersji M z twardym dachem wszystkie charakterystyczne cechy stylistyczne zostały jeszcze uwypuklone. A to dlatego, że wersja M jest szersza, niższa i ma inne zderzaki. Przedni ma tunele doprowadzające zimne powietrze do hamulców, a tylny nie ma tablicy rejestracyjnej, jak pozostałe odmiany. Zamiast tego wykończony jest czterema chromowanymi końcówkami układu wydechowego. Nie sposób przejść obok tej maszyny obojętnie.

BMW Z3 M Coupé

Wnętrze typowo dla modeli M z tamtych lat jest dwukolorowe. W tym przypadku mamy kombinację niebiesko-czarną. Również konsola środkowa ma niebieski odcień. Świetnie prezentują się chromowane elementy dookoła wielu okrągłych elementów wnętrza. Innymi słowy, rasowe sportowe BMW. A ile jest w nim E36? Ja widzę takie same klamki czy kształt zegarów, ale was, drodzy czytelnicy, zostawiam z tą myślą – co jeszcze w tym aucie zauważyliście z popularnej trójki?

BMW Z3 M Coupé

Końcówka lat 90. to ostatnie dni prawdziwie analogowych samochodów, a Z3 M Coupéto jakby pożegnalna pieśń bawarskiego koncernu przed erą cyfryzacji. Ponad 300-konny silnik i manualna skrzynia biegów w lekkim coupe, które nie ma nawet kontroli trakcji? Takie właśnie jest to auto. Wnikliwi powiedzą, że w USA oraz w wersji z motorem S54 było przecież standardowe DSC. To oczywiście prawda, ale w Europie można było zamówić wóz bez tego elektronicznego policjanta.

BMW Z3 M Coupé

Dziś Z3 M Coupé powoli osiąga status kultowego. Ceny używanych egzemplarzy stale rosną. O tym, ile wart jest choćby ten piękny egzemplarz w porządanym kolorze estorilblau można było przekonać się na aukcji RM Sotheby’s podczas targów Techno-Classica w Essen. Dom aukcyjny przewidywał, że jego cena może osiągnąć nawet 65 tysięcy euro. A ile rzeczywiście osiągnęła?

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

BMW Z3 M Coupé

BMW Z3 M Coupé

NADWOZIE

długość/szerokość/wysokość (mm)              4025/1740/1280

rozstaw osi (mm)               2459

pojemność bagażnika (l)   410

masa własna (kg)              1375

koła i opony                       225/45R17 i 245/40R17

SILNIK/NAPĘD

oznaczenie modelowe       S50B32

typ, liczba zaworów           R6 24V

poj. skokowa (ccm)            3201

maks. moc (KM)                 317

maks. mom. obr. (Nm)       350

skrzynia biegów                 5-biegowa, manualna

napędzana oś                    tylna

OSIĄGI/ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                  5,3

V maks. (km/h)                  250

CENA

testowanego modelu         ok. 65.000 euro

(BMW TRENDS 1/2019)

Możesz zamówić prenumeratę i być na bieżąco z nowinkami i ciekawostkami dotyczącymi BMW TUTAJ

Podobne

BMW E38 – klasyki warte uwagi

BMW serii 7 w chwili swojego debiutu wyznaczało standardy i było przejawem luksusu i komfortu. Teraz, po ponad 20 latach od premiery, zadbane egzemplarze klasycznej siódemki starzeją się z niesamowitą klasą. Co więc może być lepszego od jednej serii 7 E38? Odpowiedź jest banalnie prosta – dwa egzemplarze BMW 7er E38. Osoba posiadająca dwa auta…

Sygnalizator S-1 żółte światło

Wjazd na skrzyżowanie na żółtym świetle – robisz to dobrze?

Powszechnie znanym terminem jest “późne żółte”, które oznacza sytuację, gdy kierowca umyślnie wjeżdża na skrzyżowanie na żółtym świetle. Kiedy jest to dozwolone? Wjazd na skrzyżowanie na żółtym świetle - kiedy robić to w sposób prawidłowy? Niektórzy kierowcy widząc żółty sygnał wyświetlany przez sygnalizator gwałtownie hamują, inni natomiast dodają gazu. Która z powyższych postaw jest prawidłowa?…