Dobieramy hamulce do BMW - cz. I - Trends Magazines

Dobieramy hamulce do BMW – cz. I

Kierowcy z doświadczeniem w sporcie motorowym wiedzą, że sztuką nie jest nabranie prędkości, tylko jej skuteczne wytracenie. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają tarcze i klocki hamulcowe.

Silniki nowoczesnych aut, jak choćby BMW,  zapewniają fantastyczne osiągi. Jeszcze 30 lat temu czasy sprintu do 100 km/h na poziomie niecałych 10 s były wyróżnikami usportowionych wersji. Auta, które były w stanie uporać się z tym zadaniem w niecałych 6 s budziły zachwyt i były pożądane przez wielu fanów motoryzacji. Czasy się jednak zmieniły. Współczesne samochody są bardzo szybkie, a do tego sporo ważą, co wystawia elementy układu hamulcowego na ciężką próbę.

Klocki i tarcze

Wiele osób przykłada dużą wagę do możliwości silników czy parametrów opon, ale po macoszemu traktuje klocki i tarcze hamulcowe. Próby zastępowania drogich oryginalnych części tańszymi zamiennikami można zrozumieć. Trudno natomiast sensownie wytłumaczyć kupowanie najtańszych klocków i tarcz niesprawdzonych dalekowschodnich firm. Czy mamy gwarancję, że nie zawiodą w najmniej oczekiwanym momencie? Czy oszczędności są na tyle duże, by uzasadniały ryzykowanie, że klocki nie zapalą się żywym ogniem podczas awaryjnego hamowania na autostradzie? Stosowanie w układach hamulcowych elementów niskiej jakości może być ryzykowne i mieć tragiczne skutki. By zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom drogi, producenci części zamiennych w Europie mają obowiązek spełniania wymogów standardu jakościowego ECE-R90 – od 1999 roku dotyczył on klocków hamulcowych, a w 2016 roku został rozszerzony na tarcze i bębny hamulcowe.

 

Homologacja ECE-R90

Aby móc dostarczać te produkty na rynek wtórny, producenci muszą weryfikować jakość swoich części zamiennych w długotrwałych i kosztownych testach. Firma TMD Friction, do której należy marka Textar, inwestuje ponad milion euro rocznie, aby zapewnić swoim klientom jak najszerszy asortyment certyfikowanych produktów. Żeby część zamienna mogła uzyskać wspomnianą homologację ECE-R90, musi zostać poddana badaniom. W przypadku tarczy hamulcowej najważniejsze z nich obejmują sprawdzenie odporności na pękanie oraz test przy dużym obciążeniu. Kolejnym etapem certyfikacji jest porównanie skuteczności hamowania tarczy zamiennej z wynikami testów produktów stosowanych przy pierwszym montażu. Różnica w długości drogi hamowania nie może być większa niż 10 proc. Testy mają na celu potwierdzenie, że część zamienna nie ustępuje jakością produktowi z pierwszego montażu i uzasadniają tym samym wyższe ceny części zamiennych wytwarzanych przez producentów premium, jak Textar.

– Testy naszych części zamiennych wykazują, że przewyższają one wymagania prawne w kategoriach siły hamowania, żywotności i komfortu jazdy. Ponadto nasze tarcze hamulcowe do starszych modeli pojazdów, które pojawiły się w ofercie firmy Textar jeszcze przed wejściem w życie normy ECE-R90, są w dużej części przetestowane pod jej kątem i są z nią zgodne – podkreśla Vincenzo Di Caro, Senior Manager Vehicle Programme w TMD Friction.

Textar i BMW

Położenie nacisku na jakość wytwarzanych produktów ułatwia zrozumienie, dlaczego Textar został dostawcą części do pierwszego montażu przez największych na świecie wytwórców aut, w tym BMW, dla którego dostarczał m.in. tarcze i klocki do modelu i8. Obecnie firma ma jeden z najobszerniejszych asortymentów do produkowanych samochodów osobowych – ponad 1700 referencji tarcz hamulcowych i prawie tyle samo referencji klocków hamulcowych. Oferta jest stale poszerzana o części dla najnowszych modeli – w tym BMW serii 1, 2 i 3, X2, i4 oraz BMW iX3W wielu przypadkach Textar jako pierwsza marka wprowadziła swoje produkty do sprzedaży na niezależnym rynku samochodowych części zamiennych.

 

Gdzie i jak szukać dobrych produktów?

Aby zapewnić maksymalną skuteczność hamowania, wysoką trwałość oraz ograniczyć negatywny wpływ na środowisko poprzez obniżenie ścieralności tarcz i klocków hamulcowych, Textar projektuje te elementy jako funkcjonalną całość z odpowiednio dobranym współczynnikiem tarcia. Dlatego warto stosować komplety jednego producenta. W doborze części pomaga katalog Textar Brakebook. To internetowa, rozbudowana wyszukiwarka, obejmująca ponad 16 tys. produktów, dostępna również jako darmowa aplikacja.

Niestety, nie od dzisiaj wiadomo, że rynek części motoryzacyjnych jest zalany podróbkami. Wiedząc o tym, Textar pakuje swoje produkty do pudełek z plombą PROriginal – jest ona umieszczana na pudełku w taki sposób, by uniemożliwić wyjęcie tarcz czy klocków bez jej rozerwania. Na plombie znajduje się kod QR oraz kod alfanumeryczny – są powiązane z produktem i pozwalają na sprawdzenie pochodzenia oraz autentyczności kupionych części. Co równie ważne, klocki firmy Textar są dostarczane w komplecie z wszystkimi akcesoriami niezbędnymi do montażu.

Więcej o zapobieganiu korozji, o warstwie ochronnej i docieraniu w następnych odcinkach cyklu o hamulcach.

Ofertę TEXTRA dla modeli BWM sprawdzisz TUTAJ.

Szymon Łukasik

Fot. Textar

(BMW TRENDS 2/2022)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW-seria-5-Touring-G31-widok od tyłu

Praktyczne i eleganckie BMW serii 5 Touring (G31)

Tradycyjnie już piątka kombi BMW jest mocnym konkurentem sedana. Pod pięknie skrojonym nadwoziem G31 kryje bowiem 570-litrowy bagażnik. Dostępu do niego bronią tylne drzwi z funkcją automatycznego otwierania – wystarczy ruszyć nogą pod zderzakiem, oraz uchylną szybą – przydatną, gdy na ciasnym miejscu parkingowym chcemy wrzucić do kufra drobny przedmiot. Standardowe zawieszenie pneumatyczne tylnej osi ma…

600 KM w BMW X3. Najnowsze X3M od AC Schnitzer – TUNING

Dziś nie trzeba już kupować supersamochodu, żeby mieć 600-konne auto. Nie trzeba nawet decydować się na supersedana M5, albo potężne M8. Dziś wystarczy SUV klasy średniej, jakim jest BMW X3. Oczywiście mówimy o najmocniejszej wersji M dodatkowo przygotowanej przez AC Schnitzer, ale to wciąż SUV z 5 miejscami, dużym bagażnikiem i prześwitem pozwalającym spokojnie atakować…