Dlaczego kierowcy sięgają po telefon w czasie jazdy? Jak duży jest to problem? - BEZPIECZEŃSTWO - Trends Magazines

Dlaczego kierowcy sięgają po telefon w czasie jazdy? Jak duży jest to problem? – BEZPIECZEŃSTWO

Ponad dwukrotnie wzrasta ryzyko wypadku wśród kierowców korzystających z telefonu z obawy, że coś im umknie. To zjawisko znane jest jako FOMO. Korzystanie z telefonu jest niebezpieczne także w przypadku pieszych.

Co to jest FOMO?

FOMO to akronim angielskiego „Fear of Missing Out”. Pojęcie to oznacza lęk przed utratą stałej łączności z innymi. Osoby z FOMO obawiają się, że ominie je coś ważnego, np. wydarzenie towarzyskie czy kulturalne.

Korzystanie z telefonu za kierownicą

Kierowcy o wysokim poziomie FOMO blisko trzykrotnie częściej deklarują, że korzystają z platform społecznościowych podczas prowadzenia samochodu – robi tak aż 25% osób, podczas gdy ogółem dopuszcza się tego 9% osób*. Tymczasem wykonywanie za kierownicą czynności, które wymagają oderwania oczu od drogi, ponad dwukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo kolizji**.

Kierowca, który podczas jazdy korzysta z mediów społecznościowych, naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo z kilku powodów. Nie obserwuje drogi, nie trzyma prawidłowo kierownicy, a poziom jego uwagi i koncentracji skrajnie niski. Nawet jedna sekunda nieuwagi to duże ryzyko w obecnym ruchu drogowym – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

O tym, jak powszechny jest problem używania podczas jazdy telefonu trzymanego w dłoni, świadczą policyjne statystyki. Tylko podczas jednodniowej akcji „Telefony” we wrześniu 2019 r. stwierdzono blisko 4 tys. takich wykroczeń.

Zapatrzenie w telefon gorsze niż rozmowa i słuchanie muzyki

Problem FOMO dotyczy nie tylko kierowców, lecz także pieszych. W ogólnej grupie badanych korzystanie z mediów społecznościowych podczas przechodzenia przez jezdnię deklaruje 11% osób. Wśród ankietowanych z wysokim poziomem FOMO postępuje w ten sposób blisko co trzecia osoba (29% odpowiedzi)*.

Kanadyjscy naukowcy stwierdzili niedawno, że korzystanie z telefonu przez pieszych zwiększa prawdopodobieństwo wypadku bardziej niż rozmowa telefoniczna czy słuchanie muzyki. Wysyłanie wiadomości tekstowych wiąże się z większą liczbą niebezpiecznych sytuacji, piesi rzadziej też rozglądają się uważnie podczas przechodzenia przez jezdnię***.

Co robić, gdy telefon w samochodzie jest problemem?

Jeśli nasz pojazd jest odpowiednio wyposażony to apelujemy o używanie interfejsów Apple Carplay lub Android Auto. Są one odpowiednio przystosowane pod kątem bezpieczeństwa użytkowania podczas jazdy. W przypadku, gdy nasz pojazd nie ma tej funkcjonalności radzimy korzystanie z zestawów głośnomówiących i głosowej obsługi telefonu (np. Siri), aby nie odrywać oczu i skupienia od drogi i otoczenia. 

 

 

 

źródło: media.renault.com.pl
Fot. Getty Images

* FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem — raport z badań, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, 2018
** Researchers determine driver risks using large-scale, crash-only naturalistic database, Virginia Tech Transportation Institute, 2016
*** Plight of the distracted pedestrian: a research synthesis and meta-analysis of mobile phone use on crossing behavior, “Injury Prevention”, 2020

 

Podobne

Ekstrawaganckie Z4

BMW Z4 E85 to piękny, zjawiskowy roadster. Są jednak ludzie, dla których popularna seryjna zetka, pomimo jej naturalnego wdzięku, to zbyt sztampowe auto. (więcej…)

W którym mieście w Polsce jeździ się najlepiej?

Na odpowiedź na to pytanie być może wielu z was się uśmiechnie, bo w zasadzie w każdym polskim mieście niełatwo się jeździ. Jednak raport stworzony przez oponeo i yanosika pokazuje, które miasta w Polsce są najbardziej przyjazne kierowcom.  Najnowszy ranking stworzony przez oponeo i yanosika pokazuje, w którym mieście w Polsce jeździ się najlepiej. W…