Dlaczego kierowcy sięgają po telefon w czasie jazdy? Jak duży jest to problem? - BEZPIECZEŃSTWO - Trends Magazines

Dlaczego kierowcy sięgają po telefon w czasie jazdy? Jak duży jest to problem? – BEZPIECZEŃSTWO

Ponad dwukrotnie wzrasta ryzyko wypadku wśród kierowców korzystających z telefonu z obawy, że coś im umknie. To zjawisko znane jest jako FOMO. Korzystanie z telefonu jest niebezpieczne także w przypadku pieszych.

Co to jest FOMO?

FOMO to akronim angielskiego „Fear of Missing Out”. Pojęcie to oznacza lęk przed utratą stałej łączności z innymi. Osoby z FOMO obawiają się, że ominie je coś ważnego, np. wydarzenie towarzyskie czy kulturalne.

Korzystanie z telefonu za kierownicą

Kierowcy o wysokim poziomie FOMO blisko trzykrotnie częściej deklarują, że korzystają z platform społecznościowych podczas prowadzenia samochodu – robi tak aż 25% osób, podczas gdy ogółem dopuszcza się tego 9% osób*. Tymczasem wykonywanie za kierownicą czynności, które wymagają oderwania oczu od drogi, ponad dwukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo kolizji**.

Kierowca, który podczas jazdy korzysta z mediów społecznościowych, naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo z kilku powodów. Nie obserwuje drogi, nie trzyma prawidłowo kierownicy, a poziom jego uwagi i koncentracji skrajnie niski. Nawet jedna sekunda nieuwagi to duże ryzyko w obecnym ruchu drogowym – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

O tym, jak powszechny jest problem używania podczas jazdy telefonu trzymanego w dłoni, świadczą policyjne statystyki. Tylko podczas jednodniowej akcji „Telefony” we wrześniu 2019 r. stwierdzono blisko 4 tys. takich wykroczeń.

Zapatrzenie w telefon gorsze niż rozmowa i słuchanie muzyki

Problem FOMO dotyczy nie tylko kierowców, lecz także pieszych. W ogólnej grupie badanych korzystanie z mediów społecznościowych podczas przechodzenia przez jezdnię deklaruje 11% osób. Wśród ankietowanych z wysokim poziomem FOMO postępuje w ten sposób blisko co trzecia osoba (29% odpowiedzi)*.

Kanadyjscy naukowcy stwierdzili niedawno, że korzystanie z telefonu przez pieszych zwiększa prawdopodobieństwo wypadku bardziej niż rozmowa telefoniczna czy słuchanie muzyki. Wysyłanie wiadomości tekstowych wiąże się z większą liczbą niebezpiecznych sytuacji, piesi rzadziej też rozglądają się uważnie podczas przechodzenia przez jezdnię***.

Co robić, gdy telefon w samochodzie jest problemem?

Jeśli nasz pojazd jest odpowiednio wyposażony to apelujemy o używanie interfejsów Apple Carplay lub Android Auto. Są one odpowiednio przystosowane pod kątem bezpieczeństwa użytkowania podczas jazdy. W przypadku, gdy nasz pojazd nie ma tej funkcjonalności radzimy korzystanie z zestawów głośnomówiących i głosowej obsługi telefonu (np. Siri), aby nie odrywać oczu i skupienia od drogi i otoczenia. 

 

 

 

źródło: media.renault.com.pl
Fot. Getty Images

* FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem — raport z badań, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, 2018
** Researchers determine driver risks using large-scale, crash-only naturalistic database, Virginia Tech Transportation Institute, 2016
*** Plight of the distracted pedestrian: a research synthesis and meta-analysis of mobile phone use on crossing behavior, “Injury Prevention”, 2020

 

Podobne

Tuning-VW-Corrado-G60-widok z tyłu

Sportowy youngtimer? Oto Dopieszczone, rzadkie Corrado G60

Corrado jest klasycznym przykładem 3-drzwiowego coupé. Zadebiutowało w 1988 r. i szybko zyskało pozytywną ocenę fachowców oraz miłośników sportowych aut. Jego produkcji zaprzestano w 1995 roku, ale do dziś ma spore grono wielbicieli. Choć nie należy do najpopularniejszych modeli Volkswagena, nie odejdzie w zapomnienie dzięki kierowcom, którzy lubią tworzyć klasyki w nowoczesnym wydaniu. Rzadki egzemplarz…

BMW ART

Czerwony. Żółty. Niebieski. I nie chodzi nam o filmy Kieślowskiego, tylko obrazy zamówione przez BMW

Czerwony. Żółty. Niebieski. Wszystko zaczęło się od trzech wielkoformatowych obrazów Gerarda Richtera, które BMW zamówiło u artysty w 1971 r. Dzisiaj firma angażuje się na całym świecie i bierze na siebie odpowiedzialność społeczną również w dziedzinie kultury. Zaangażowanie BMW Group w kulturę jest silnie ugruntowane poprzez ponad 100 długoterminowych inicjatyw w dziedzinie sztuki nowoczesnej i współczesnej, muzyki klasycznej, jazzu oraz dźwięku, a takżearchitektury i designu. Zaangażowanie BMW Group…